Näin kokiksi valmistunut opiskelija saa rahat riittämään rahaa kuluu viikossa ruokaan vain 20 euroa
Nuori opiskelija jakaa omia vinkkejään halvempaan elämiseen.
Kommentit (21)
20€ ja viikon ruuat.
Yhdelle ihmiselle?
(mulla on tylsää, pihalla on kylmä ja hyttysiä, lapset on ruokittu, koira lenkitetty)
1 pussi makaronia, 1 pussi riisiä, 1kg perunaa. Tomaattimurskaa. Kasviksia (omenoita, pari 1kg pakastevihannespussia, valkosipulia).
Punalaputettua kanaa (1,1kg koipia max 3€), tölkki tonnikalaa, laatikollinen linssejä, halvin purkki kikherneitä tai papuja, halvin ruokaöljy.
Jää vielä rahaa mausteisiin, liemikuutioihin jne - tosin oletan, että kotoa löytyy vähintään suola.
Halvin leipä (leivän päällisiksi hummusta tai paputahnaa). Pitäisi katsoa S- ja K-kauppojen sovelluksesta paljonko maksaa...
Jaha. Sentilleen samanhintaisia ovat nuo edullisimmat tuotteet, tarkkaan on naapurikaupassa käyty katsomassa. Mausteet kannattaa käydä ostamassa Tokmannilta 50 snt/pussi. Ai omenat taitaa olla Cittarissa halvempia, siitä saa säästettyä 26 senttiä.
Tosta tulee just 500g kasviksia per vuorokausi, mutta energian kanssa tekee tiukkaa. Mulle ei tee pahaa, jos paino vähän putoaa, joten energiansaannin kanssa saakin olla niukkaa.
JOS taas tekisin hankinnat omalla tavallani, niin jättäisin kanat kauppaan (en syö), ostaisin pari purkillista papuja ja toisen tonnikalapurkin sen tilalle. Hakisin perunat kellarista ja pihalta vuohenputkea, maitohorsmaa, nokkosta ja suolaheinää sekä valkosipulin lehtiä, niin jäisi 1kg perunoita, valkosipulit ja 1kg pakastevihanneksia pois, niillä rahoilla ostaisin pullon ruokaöljyä ja kilon sokeria. Hakisin naapurin pihasta raparperia (olen luvannut hakea niitä, en ole ehtinyt), paahdetun leivän päälle raparperihilloketta. Hummuksen lisäksi tekisin villiyrttipestoa (pitääkin muuten oikeasti tehdä, kun tässä just aamulla mietin, että mitä laittaisi leivän päälle...) Jos olisin oikein viitseliäs, niin kävisin etsimässä korvasieniä - en yleensä tykkää kerätä niitä (muita sieniä kyllä), mutta jos viikon ruokabudjetti olisi tuo 20 €, niin hätä ei lue lakia. Kiertäisin myös kauppakeskittymän kaikki kolme kauppaa tarkkaan, mitä punalaputettuja tuotteita löytyisi. Saattaisin myös vaihtaa halvimman paahtoleivän halvimpiin jauhoihin, jolloin söisin leipänä rieskatyyppisiä ohutleipiä.
Että kyllähän tuolla 20 € selviää, mutta saisi nähdä hirveästi vaivaa. Oletan, että koska tuo Ylen haastattelema kokki niin kovasti painottaa omaa ruuanlaitto-osaamistaan ja suunnittelua, niin hänellä varmaan on kaapeissa jo kotivaraa kerrytettynä, eli ihan joka viikko ei tarvitse ostaa sokeria, suolaa, ruokaöljyä ja mausteita.
Alkuperäisen ostoslistan mukaan:
Aamupalat: paahtoleipää ja hummusta (toivottavasti teetä/kahvia löytyy kaapista) ja omena. Ruuat: kanaa ja riisiä 4 annosta, kanakeittoa 4 annosta, dahlia 4 annosta, tonnikalapastaa 2 annosta, eli 2 lämmintä ruokaa per päivä.
Mun pitäis varmaan hankkia harrastuksia.
Kai nyt laihana naisena tuo on mahdollista, mutta kokeilepa 20 euroa viikossa isona miehenä
Aika pienikokoinen ja laiha tosiaan.
Kuitenkin sijoittaa ja on asp-tilikin.
Tuo ostaa yhden kesäkurpitsan ja yhden paprikan ja syö niitä viikon. Toki rahat riittävät, jos elää syömällä kolmasosan kurkkua per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt laihana naisena tuo on mahdollista, mutta kokeilepa 20 euroa viikossa isona miehenä
Pikemminkin lihavana naisena. Voihan sitä syödä niitä 20 sentin makarooneja, jotka nykyään taitaa olla jo euron, mutta ei sillä kyllä terveenä pysy. Muutenkin aina ihmetyttänyt nämä. Ei tuollaisella summalla mitään terveellistä ruokavaliota ainakaan saa. Ja onko tuo nyt edes elämääkään?
On niin ärsyttävää lukea tuota kun tekstiä liikutetaan kuvan päällä ettei pysty, ei kykene..
Juttua oli vaikea lukea, kun se on näitä uusia ADHD-formaatteja, mutta ymmärsin että esim. viikon kasvikset oli yksi kesäkurpitsa ja yksi paprika.
Syön itse yhdellä aterialla tuon verran kasviksia. Olen normaalipainoinen.
Ei siinä mitään, hyvä että ottaa vastuun omasta taloudestaan.
Eli onko kokeilla sama ongelma kuin talonrakentajilla? Kukaan ei palkkaa koska ovat kalliimpia kuin ulkomaalainen halpatyövoima. Ainoa vaihtoehto on alkaa yrittäjäksi ja siinähän sitten olet.
Vierailija kirjoitti:
Juttua oli vaikea lukea, kun se on näitä uusia ADHD-formaatteja, mutta ymmärsin että esim. viikon kasvikset oli yksi kesäkurpitsa ja yksi paprika.
Tästä uudesta kivasta interaktiivisesta formaatista voi kiittaa Sanoma-konsernia, joka vaati, että Ylellä ei ole tekstimuotoisia artikkeleita sivuillaan.
Oliko tuossa jotain vinkkejä? Olen lukenut sen jo kahdesti näkemättä niitä.
Mä joskus opiskelevana yh:na ostin mulle ja lapselle päivällis- ja iltapalatarpeet arkipäiviin ja la-su ruoat 20€:lla. Toki hinnat tuosta nousseet, mutta kyllä piti laskea tarkkaan mitä osti ja miettiä mitä ruokaa tekee. Kotona oli yleensä aina riisiä ja makaronia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuossa jotain vinkkejä? Olen lukenut sen jo kahdesti näkemättä niitä.
Koita tihrustaa tuosta vikasta kuvasta. Siinä vois olla sen 20e anti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä uudesta kivasta interaktiivisesta formaatista voi kiittaa Sanoma-konsernia, joka vaati, että Ylellä ei ole tekstimuotoisia artikkeleita sivuillaan.
Häh?
Jos harrastuksena on vain kävely niin ei energiaa ja ruokaa tarvii kovin paljon. Jos treenaa ja polkee fillarillakin 20 km joka päivä niin veikkaan että ei tuo nainen jaksaisi kovin montaa kertaa. Jos pitäisi tehdä fyysistä työtä vaikka niin ei 20 eurolla viikossa pärjäisi kuin 2 päivää. Helppoa se on naiselle koska ei tee mitään fyysisiä juttuja joten kroppa ei rasitu koskaan joten ei tarvii ruokaakaan.
Kyl sitä opiskeluaikaan tuli tehtyä itse se leipä. Ei kurkkua päällä, jääkaapissa vain valot. Kana oli koipia. Marjat itse metsästä poimittuja ja puuro kaupan halvinta, eikä elovenaa kuten jutun kuvassa.
Porkkana, peruna tuli suikaloitua itse. Laatikoita ja keittoja syötiin vähintään 3 päivää.
Ja vielä asti, siihen ei ollut opiskelijalla varaa. Paitsi niillä, jotka tekivät töitä opiskeluiden ohella. Tää tosin 20 vuotta sitten.
Työtön mies kirjoitti:
Jos harrastuksena on vain kävely niin ei energiaa ja ruokaa tarvii kovin paljon. Jos treenaa ja polkee fillarillakin 20 km joka päivä niin veikkaan että ei tuo nainen jaksaisi kovin montaa kertaa. Jos pitäisi tehdä fyysistä työtä vaikka niin ei 20 eurolla viikossa pärjäisi kuin 2 päivää. Helppoa se on naiselle koska ei tee mitään fyysisiä juttuja joten kroppa ei rasitu koskaan joten ei tarvii ruokaakaan.
Niin tuolle naiselle helppoa. Ei olisi mulle joka teen fyysisesti raskasta kolmivuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Niin tuolle naiselle helppoa. Ei olisi mulle joka teen fyysisesti raskasta kolmivuorotyötä.
Minä kalastan lähes joka päivä. Tässä vähän aikaa sitten olin lapio hommissakin 6 tuntia. Olen tehnyt aina jotain ulkohommia raksatöitä niin ei mitenkään viikossa riitä 20 euroa.
Pitäis varmaan pitää kesäkuu "älä osta mitään"- kuukautena. Ainakin ruuan suhteen. En ole tässä kuussa vielä käynytkään kaupassa, kun viikon ostosreissu osui keskiviikolle, ja sehän oli toukokuuta.
Se, että en nyt ostaisi mitään, ei tietenkään tarkoita, ettei meillä kuluisi ruokaan yhtään rahaa - ne ruuat on maksettu aiemmin. Mutta nyt täytyisi saada vähän lisätilaa pakastimeen, raparperia voisi jo laittaa sinne. Ruokahuoltoa helpottaa nyt kesällä sekin, että lapset eivät ole koulussa, ei ole niin minuuttipeliä ruuanlaiton kanssa.
Opiskelijana oli helppoa mennä minibudjetilla liki koko lukuvuosi. Tein kesät töitä, ja niillä rahoilla piti elää sitten se talvikausi. Silloin ei ollut nettiä ja sen loputonta ideamaailmaa. Piti ihan itse keksiä, miten sai rahat riittämään. Nyt olisin aivan loistava opiskelija, etenkin rahankäytön suhteen.
Ai 20 eurolla ei saakkaan kahen viikon ruokia.