VR:llä veturi keulii nyt kyllä ihan täysillä... syyskuulle yöjunaan makuuvaunulippu yhdelle matkustajalle Helsingistä Kemijärvelle 329 euroa...
Kommentit (67)
Kohta tämä hinnoittelemalli leviää varmaan HSL: llekin eli kertaliput ovat kalliimpia arkisin ruuhka-aikaan ja halvimmat sunnuntaisin. Toki jotain tällaistahan on ollutkin käytössä esim. ainakin joskus on ollut yölisä yöbusseissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävää että ruskasesongin makuuvaunupaikat alkaa olla kortilla ja sitä myöten hinnat tapissa.
Meillä maksoi syyskuulle autojunat menopaluu yhteensä 250e, mutta oltiinkin "hieman" aiemmin liikenteessä.
Siis miksi maksat edes tota? Ihan järkyttävä hinta, kun itse ajamalla pääset halvemmalla. En ikinä suostuisi maksamaan jostain junalipuista tuollaista ryöstöhintaa. Huhhuh. Kyllä VR on hinnoitellut itsensä ihan pihalle.
250€:n junalipun säästääkseen kukaan täysijärkinen ei aja Helsingistä Kemijärvelle. Ei tarvitse itse ajaa, vaan saa nukkua matkan. Jos matkalla keskimäärin polttoaine maksaisi 2€/litra, niin pelkästään esimerkiksi 5l/100km kulutuksella, Hki-Kemijärvi-Hki polttoaine olisi n. 170€, tähän kaikki muut auton kulut lisäksi ja vielä ajamisen vaiva. Jos käytössä on vielä vähän vanhempi auto, niin kulutus saattaa olla matka-ajossakin n.
7l/100km ja pa-kulut olisi jo n. 230-240€
Olen kyllä sitä mieltä, että niin kauan kuin kyseessä on valtion monopoliyhtiö, tällaiseen ryöstöhinnoitteluun ei pidä mennä.
Jos olisi kilpailua, tällaiset ylilyönnit vältettäisiin, kun toinen firma myisi halvemmalla, jos toisella alkaa mennä hinnat selvästi yli järkevän tason.
Vierailija kirjoitti:
tuolla hinnalla voi jo vuokrata oman auton viikonlopuksi....
Alkaa kyllä oikeasti ärsyttää tämä yhteiskuntamme joukkoliikenneliikennöitsijöiden ja kauppaketjujen sun muiden tärkeiden rakenteiden rahanahneus. Olisi suurmielenosoitukselle kysyntää, mutta suomalaisista ei enää ole edes sellaiseen...
Mua on vuosia huvittanut joukkoliikenteen aivotukset. Lippujen hinnat nousee koko aika. Sit ne miettii ja miettii viisaina, että mistä tää nyt johtuu. Sit joku markku sanoo ääneen. Joo hei pummilla matkaavat on syyllisiä ja siks ei saada rahaa. Hinnat nousee. Sit tekee laskelmia ja päätyy tulokseen, että ok ei kai ne kaikki pummilla matkustakaan, niin nostetaan silti hintoja.
Nyt tulee sittten autoton päivä. Joukkoliikenne on laskenut hinnat sen päivän ajaksi 2e lippu. Silloin on bussit, metrot, raitiovaunut aivan turvoksissa ihmisistä. Ne tekee tolla päivällä aivan järjettömät rahat sillä 2e lipulla, kun ihmiset matkustaa oikeasti silloin. 2e hinnalla ne sais voittoja, mutta ne voitot tulee vaan viiveellä. Joukkoliikenteen ajattelutapa on se, että kaikki mulle heti nyt.
Se, että ne ei vuodesta toiseen tee noita laskelmia ja ota asiaa edes esille missään, että pitäskö se lippu oikeasti pistää halvemmaksi, niin sais ihmiset käyttämään julkista.
Uutisissa oli silloin ennen koronaa, että pelkästää pääkaupungissa ihmisiä matkusti 45% enemmän, kun tavallisena päivänä. Se on aika paljon. Töissä meillä on ihmiset ostanut noita 200e autoja ja ne ajaa pelkät työmatkat, kun se on halvempaa ja nyt moni tulee pyörällä työmatkat ketkä asuu 10-15km päässä työpaikalta, NE on entisiä joukkoliikenteen käyttäjiä. EI ollu varaa enää liikkua julkisissa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävää että ruskasesongin makuuvaunupaikat alkaa olla kortilla ja sitä myöten hinnat tapissa.
Meillä maksoi syyskuulle autojunat menopaluu yhteensä 250e, mutta oltiinkin "hieman" aiemmin liikenteessä.
Siis miksi maksat edes tota? Ihan järkyttävä hinta, kun itse ajamalla pääset halvemmalla. En ikinä suostuisi maksamaan jostain junalipuista tuollaista ryöstöhintaa. Huhhuh. Kyllä VR on hinnoitellut itsensä ihan pihalle.
250€:n junalipun säästääkseen kukaan täysijärkinen ei aja Helsingistä Kemijärvelle. Ei tarvitse itse ajaa, vaan saa nukkua matkan. Jos matkalla keskimäärin polttoaine maksaisi 2€/litra, niin pelkästään esimerkiksi 5l/100km kulutuksella, Hki-Kemijärvi-Hki polttoaine olisi n. 170€, tähän kaikki muut auton kulut lisäksi ja vielä ajamisen vaiva. Jos käytössä on vielä vähän vanhempi auto, niin kulutus saattaa olla matka-ajossakin n.
7l/100km ja pa-kulut olisi jo n. 230-240€
Sä maksat ne muut auton kulut joka tapauksessa, jos menet auton kanssa junalla pohjoiseen. Sulla on jo se auto olemassa, ei niitä lasketa tohon enää, joten se on pelkkä bensakulu vs. VR-lippu.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä sitä mieltä, että niin kauan kuin kyseessä on valtion monopoliyhtiö, tällaiseen ryöstöhinnoitteluun ei pidä mennä.
Jos olisi kilpailua, tällaiset ylilyönnit vältettäisiin, kun toinen firma myisi halvemmalla, jos toisella alkaa mennä hinnat selvästi yli järkevän tason.
Itseasiassa mun mielestä tuo 329€ kuulostaa makuuhytistä ihan kohtuullisen edulliselta hinnalta. Toki se, että 1 hlö maksaa saman kuin 2 hlöä yhteensä voi tuntua epäreilulta, mutta kukaanhan ei pakota ottamaan hyttiä, jos hinta tuntuu kohtuuttomalta. Ja tottakai VR haluaa hytistä joka tapauksessa saman hinnan riippumatta onko hytissä 1 vai 2 hlöä. Hytti joudutaan kuitenkin siivoamaan ja muutenkin huoltamaan riippumatta siitä kuinka monta ihmistä siellä matkusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki - Rovaniemi - Helsinki on tuollainen ~200e edestä bensaa jos itse ajeleee. 50e extraa siitä että voidaan nukkua mennen tullen junassa sen sijaan että olen ratissa kaksi päivää? Niin köyhä en ole etteikö minulla olisi tuohon varaa.
Juujuu niin tietty, ei ryöstöhinnoittelua vr:n toimesta ollenkaan. Mutta toki "ei se oo rahast kii" -tyyppi maksaa aina mielellään, jotta voi kehua, ettei ole köyhä.
No jopas nyt meni tunteisiin, otan osaa.
Itseasiassa kun tarkemmin ajattelee niin tuo ei ole pelkästään kilpailukykyinen vaan suorastaan halpa hinta, koska Rovaniemeltä jatkuu matka vielä hyvinkin 500-600km eli varmaan joutuisi ottamaan yhden yön majoituksen kumpaankin suuntaan jostain matkan varrelta jos autolla menisi. Eli sanotaan että 200e bensat + hatusta vedettynä 2x75 majoitukset eli tuollainen 350e vs 250e juna. Lomapäiviäkin menisi tietyst ratissa enemmän. Nythän tämä kääntyi oikeastaan niin päin että vain rikkailla "rahaa on tyypeillä" on varaa ajella Lappiin itse sen sijaan että menee autojunalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7l/100km ja pa-kulut olisi jo n. 230-240€Sä maksat ne muut auton kulut joka tapauksessa, jos menet auton kanssa junalla pohjoiseen. Sulla on jo se auto olemassa, ei niitä lasketa tohon enää, joten se on pelkkä bensakulu vs. VR-lippu.
Ajamisesta on paljon muutakin kuluja kuin polttoaine. Suomessa esimerkiksi vakuutus ja ajoneuvovero ei ole kilometreihin sidottu, mutta huoltokustannuksia ajaminen aiheuttaa aina. Renkaat kuluvat nopeammin ja huoltoväli samoin tulee nopeammin täyteen. Ja kuten jo aiemmin mainittu, niin erotus siihen mitä pelkästään polttoaineet ovat halvemmat kuin junalippu tulee junalla matkustamisen vaivattomuudessa ja rentoutumisessa moninkertaisesti takaisin. Jos todella on tuosta vajaan 100€:n säästöstä matkabudjetti kiinni, kannattaa miettiä lähteäkö ollenkaan.
Automaattinen hinnoittelu kysynnän mukaan. Eikö markkinatalous sovikkaan, pitääkö olla hinta säännöstelyä?
Vierailija kirjoitti:
Tuolla saisi menopaluulennot Espanjaan.
Mä aikoinaan sain Nykkiin liput tolla hinnalla.
Mitä merkitystä sillä on, jos on menossa pohjoseen
Vierailija kirjoitti:
V itun vr onneks on oma auto.
Joo, tuolla rahalla ajaisi jo omalla autolla ja nukkuisi kaksi yötä halvassa motellissa. Ja harvemmin ne kiskot lähtee kotiovelta ja vievät määränpäässä ovelle? Eli lisäksi tulee vielä ne muut matkakulut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kyllä oikeasti ärsyttää tämä yhteiskuntamme joukkoliikenneliikennöitsijöiden ja kauppaketjujen sun muiden tärkeiden rakenteiden rahanahneus. Olisi suurmielenosoitukselle kysyntää, mutta suomalaisista ei enää ole edes sellaiseen...
Mua on vuosia huvittanut joukkoliikenteen aivotukset. Lippujen hinnat nousee koko aika. Sit ne miettii ja miettii viisaina, että mistä tää nyt johtuu. Sit joku markku sanoo ääneen. Joo hei pummilla matkaavat on syyllisiä ja siks ei saada rahaa. Hinnat nousee. Sit tekee laskelmia ja päätyy tulokseen, että ok ei kai ne kaikki pummilla matkustakaan, niin nostetaan silti hintoja.
Nyt tulee sittten autoton päivä. Joukkoliikenne on laskenut hinnat sen päivän ajaksi 2e lippu. Silloin on bussit, metrot, raitiovaunut aivan turvoksissa ihmisistä. Ne tekee tolla päivällä aivan järjettömät rahat sillä 2e lipulla, kun ihmiset matkustaa oikeasti silloin. 2e hinnalla ne sais voittoja, mutta ne voitot tulee vaan viiveellä. Joukkoliikenteen ajattelutapa on se, että kaikki mulle heti nyt.
Se, että ne ei vuodesta toiseen tee noita laskelmia ja ota asiaa edes esille missään, että pitäskö se lippu oikeasti pistää halvemmaksi, niin sais ihmiset käyttämään julkista.
Uutisissa oli silloin ennen koronaa, että pelkästää pääkaupungissa ihmisiä matkusti 45% enemmän, kun tavallisena päivänä. Se on aika paljon. Töissä meillä on ihmiset ostanut noita 200e autoja ja ne ajaa pelkät työmatkat, kun se on halvempaa ja nyt moni tulee pyörällä työmatkat ketkä asuu 10-15km päässä työpaikalta, NE on entisiä joukkoliikenteen käyttäjiä. EI ollu varaa enää liikkua julkisissa,
Mulla on varaa, koska en koskaan osta lippua. Tajusin jo vuosia sitten, että sakot tulee halvemmaksi kuin maksaa jokaisesta matkasta. Lähes joka päivä käytössä bussi/juna/spåra, joskus metro. Viidessä vuodessa olen saanut kahdet sakot eli säästänyt Paljon. Saa kivittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa mun mielestä tuo 329€ kuulostaa makuuhytistä ihan kohtuullisen edulliselta hinnalta. Toki se, että 1 hlö maksaa saman kuin 2 hlöä yhteensä voi tuntua epäreilulta, mutta kukaanhan ei pakota ottamaan hyttiä, jos hinta tuntuu kohtuuttomalta. Ja tottakai VR haluaa hytistä joka tapauksessa saman hinnan riippumatta onko hytissä 1 vai 2 hlöä. Hytti joudutaan kuitenkin siivoamaan ja muutenkin huoltamaan riippumatta siitä kuinka monta ihmistä siellä matkusti.
Yksin saattaisin katsella myös lentolippuja. Nekin on jo syyskuulta aika hyvin syöty ja viimeiset aika tyyriitä, mutta esim menopaluu Helsinki - Kuusamo - Helsinki irtoaisi syyskuun puolivälin tienoille vielä alta 400e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin saattaisin katsella myös lentolippuja. Nekin on jo syyskuulta aika hyvin syöty ja viimeiset aika tyyriitä, mutta esim menopaluu Helsinki - Kuusamo - Helsinki irtoaisi syyskuun puolivälin tienoille vielä alta 400e.
rovaniemelle menopaluu finskillä 200e skycannerista, la-la viikko syyskuun puolivälissä. tuohan on suorastaan halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä vikaa tuossa? Ruska-aika = huippusesonki ja hinnat sen mukaiset.
Köyhillä ei ole oikeutta mennä katsomaan ruskaa?
Onnibussilla pääsee. Ja ruska-ajan matkaliput myydään jo alkuvuodesta.
Suomessa ei kyllä kilpailukaan toimi, kun yksi yritys nostaa hintoja, toinen seuraa perässä että ei vaan jäisi suurvoitot saamatta, viis asiakkaista. Asunnoissakin vielä julkinen sektorikin kohottelee vuokrat ympärillä olevien yksityisten vuokratalojen tasolle "markkinahintaan" vaikka julkisen sektorin vuokratalojen ei pitänyt olla markkinahintaisia vaan omakustannushintaisia!!!
Ahneus on läpikotaisin tuhonnut tämän maan, moraalin ja elinmahdollisuudet!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varaa, koska en koskaan osta lippua. Tajusin jo vuosia sitten, että sakot tulee halvemmaksi kuin maksaa jokaisesta matkasta. Lähes joka päivä käytössä bussi/juna/spåra, joskus metro. Viidessä vuodessa olen saanut kahdet sakot eli säästänyt Paljon. Saa kivittää.
Jos todella juttusi pitää paikkansa, olet säästänyt, mutta mikäli todella matkustat lähes päivittäin liputta, kasvaa todennäköisyys seuraaviin sakkoihin niin hurjasti, että kohta niitä onkin jo vino pino.
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa noin paljoa. Ja hytit on kahden hengen. Kai se nyt maksaa jos yksin sen varaat itsellesi.
Saako niitä edes varattua pelkästään itselleen. Mikäli yksin matksutaa niin lykkäävät jonkun randomin samaan sviittiin.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon saa bensan hinta laskea ennenkuin palaan takaisin "vanhoihin hyviin aikoihin" ja alan taas ajella tuota väliä itse. Sitä on kuitenkin kohta 50 vuotta sahattu parikolme kertaa vuodessa, alkuun takapenkillä ja sen jälkeen ratissa, joten mitään kauheita elämyksiä se ei enää tarjoa.
Muttajoo, en minäkään 300 euroa / suunta maksaisi. Onneksi ei tarvitsekaan kun vaan varaa lippunsa ajoissa. Keväällä oli vielä sähköalen takia ~80e halvimmillaan / suunta, sillä ei maksa edes bensoja.
Köyhä voi mennä katsomaan ruskaa esim. 17. syyskuuta jolloin samanlainen hytti maksaa 99 euroa. Eihän tämä ole millään tavalla uutta. Jos haluat matkustaa suosittuina päivinä niin maksat paljon enemmän.