Jos työkkäri tarjoaa työtä, joka on yksilön eettisten periaatteiden vastaista, voiko siitä ilman karenssiseurausta kieltäytyä, jos perustelee että se on eettisten periaatteiden vastaista?
Esimerkkejä voi olla lukuisia, mutta heitetään nyt vaikka hatusta sellainen, että jos vaikkapa vegaanille tarjotaan työtehtävää, jossa hän olisi lihatuotteiden myynninedistämistyössä maistattajana.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sais seurata karenssia siis. Luin aloituksen huolimattomasti. Tämä siis minun mielipide enkä jää asiasta enempää vääntämään (haistan että saivartelua on luvassa).
Jos mietit asiaa tarkemmin, uskot että päädyt myös itse logiikassasi umpikujaan paikoin, jos edellytät että ihmiseltä saa vaatia epäeettistä toimintaa. Eli on siis oikein, että sinun mutusi määrittelee hyväksyttävät epäeettisen toiminnan määrät ja rajat, piste?
Olin siis oikeassa! Saivartelu on saivartelua vaikka miten hienosti sitä yrität ilmaista :D Kertaappa vielä mitä eroa on mutulla ja mielipiteellä niin saatat kuulostaa oikeasti fiksulta!
Voisiko uskovainen tai konservatiivi kieltäytyä seksityöstä? Vihervasemmistonaisten mielestähän seksityö on upeaa ja voimauttavaa, eikä nöyryyttävää, kuten siivoaminen tai kassatyö.
Saisipa vitosen jokaisesta lierosta, joka luulee keksineensä keinon päihittää työkkäri.
Spoileri: Työkkärin mammat voittaa, sua odottaa karenssipaasto.
Ei voi kieltäytyä jos työ on vain laillista.
Mahdotonta..
Työkkäri ei mitään töitä tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kieltäytyä jos työ on vain laillista.
Kyllä voi.
Olen kuullut, että se olisi mahdollista. Voisi olla aika traumatisoivaa jos väkisin pitäisi mennä esim. teurastamoon töihin, vaikka ei olisi vegaanikaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko uskovainen tai konservatiivi kieltäytyä seksityöstä? Vihervasemmistonaisten mielestähän seksityö on upeaa ja voimauttavaa, eikä nöyryyttävää, kuten siivoaminen tai kassatyö.
Tarjoaako työkkäri sellaista työtä?
Kävin pari vuotta sitten pyörähtämässä työkkärin listoilla ja tässä kylässä paikallinen teurastamo on yksi isoimpia työllistäjiä. Minulta ihan työkkärin aloitteesta kysyttiin, onko esimerkiksi tällaiset työt jostain syystä ihan poissuljettu vaihtoehto.
Työllistyin itse parissa viikossa eikä minulle olisi ollut ongelma muutenkaan työskennellä teurastamolla, joten en sitten tiedä, olisiko tällaista työtä edes tarjottu jos olisi sanonut ettei pysty, tai olisiko siitä voinut kieltäytyä tällä perusteella jos olisi tarjottu...
Siinäpä sitten testataan miten eettinen se periaatteita omaava ihminen oikeasti on jos niiden noudattamisesta onkin jotain seurauksia. Helppohan se nyt on huudella olevansa kovinkin eettinen niin kauan kun siitä on itselleen pelkkää etua.
Tulee mieleen Stephen Kingin kirja Vihreä maili. Siinä se tyyppi teki niitä hommia, kun pula-aikana oli niin vaikea muitakaan töitä saada. Ja tietysti muita tulijoita olisi ollut mikäli hän olisi kieltäytynyt.
No mitä helvettiä? Eiköhän aika monessa työssä joudu tekemään asioita, joista ei tykkää, tai joita ei yksityishenkilönä välttämättä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä, joka alapeukutit, voisitko ilmaista sanallisesti mikä kysymyksessä mättää?
Koulutusta vastaavasta työstä kieltäytyminen on työstä kieltäytymistä aina. Eihän hoitaja tai lääkärikään voi kieltäytyä hoitamasta.
Ei tällaisia enää ole. Työkkäri ei tarjoa työtä eikä.ole enää edes pakkohakuja. Tietty Orpo ja sinimustat voi sen uudelleen ottaa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
No mitä helvettiä? Eiköhän aika monessa työssä joudu tekemään asioita, joista ei tykkää, tai joita ei yksityishenkilönä välttämättä tekisi.
Niin kuin vaikka keskitysleirin komendantin työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin vaikka keskitysleirin komendantin työssä.
Missä sulle sellaista on tarjottu? Nyt valoja päälle.
Pätevät syyt, ts. syyt joiden perusteella työstä voi kieltäytyä ilman karenssia, on listattu työttömyysturvalaissa.
En tiedä työkkäristä, mutta työhaastattelussa luulisi tulevan esiin kyseinen asia. Itse aikoinaan hain ja pääsin tekemään puhelinhaastatteluja, jotka koskivat ainoastaan alkoholia ja tupakkaa. Haastattelussa kysyttiin, onko minulla ongelmia kyseisen asian suhteen. Ei ollut, joten sain paikan. En siis tarkkaan tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos olisin sanonut, että ongelmia on. Luulisi kuitenkin, että kun asiaa kerran kysyttiin, niin vastauksellakin oli merkitystä.
Töihin siitä!