Onko täällä kokemusta, kuinka pian tulla raskaaksi raudanpuutteessa?
Olen melkein 30-vuotias nainen, mies täyttää pian 37 vuotta. Yritämme lasta. Kuukautiseni ovat olleet epäsäännölliset, mitään muuta syytä ei ole löydetty kuin raudanpuute. Olen rautakuurilla ja kontrollit 2kk välein. Ollaan yritetty lasta kumppanini kanssa 9kk. Miehelläni aikaisemmasta suhteesta yksi lapsi.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Millainen on ruokavaliosi? Lähes kaikilla kasvissyöjänaisilla on huonot rauta-arvot.
Olen sekasyöjä, mutta ruokavalioni on aina painottunut enemmän kasvisruokaan. Anemiasta en ole kärsinyt, mutta ferritiini ollut 15-30 jo useamman vuoden. Nyt sain suosituksen rautakuuriin ja vasta halusta raskautua sitä itsekin mietin. 😊 -Ap
Syy lapsettomuuteen on luultavasti tuo matala ferritiini.
-Näyttäisi siltä, että nimenomaan varastorauta, eli ferritiini, on avainasemassa lapsettomuuden kannalta. Vaikka veren rauta-arvo, eli hemoglobiini, ei raskautta toivovalla naisella olisi aneeminen, riittää, että hänen ferritiiniarvonsa on matala. Ferritiiniarvo on matala, kun se jää alle 30 mittayksikön
Alhainen ferritiinipitoisuus eli varastorauta saattaa vähentää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. Se lisää myös keskenmenoriskiä. Vauvaa toivovien kannattaa mittauttaa ferritiiniarvonsa, sillä neljännes hedelmällisessä iässä olevista naisista kärsii raudanpuutteesta.
Ferritiinin viitearvot vaihtelevat hieman laboratoriokohtaisesti. Naisilla viitearvot voivat olla esimerkiksi 10-150 mikrogrammaa per verilitra.
Viitearvojen sisään mahtuva ferritiiniarvo ei silti tarkoita, etteikö henkilö voisi kärsiä raudanpuutteesta: raudanpuutteesta puhutaan, jos ferritiiniarvo on alle 30 mikrogrammaa per litra.
Tavoitearvo on tätäkin korkeampi. Raskautta suunnittelevalle se on 50-70, Tulenheimo-Silfvast toteaa.
https://www.vau.fi/raskauden-yrittaminen/matala-ferritiini-saattaa-heik…
Yritä ensin saada rauta-arvot nousuun. Jos ei tableteilla onnistu, pääset hoitoon, jossa rautaa tiputetaan suoraan suoneen. Silloin rauta-arvot myös nousevat nopeasti. Kyllä sinä vielä raskaudut. :)
Vierailija kirjoitti:
Onko vinkkejä miten saa raudan imeytymään? Söin kanssa puolivuotta rautaa ja edelleen matala ferritiini
C-vitamiini. Ota myös rautatabletti tyhjään mahaan ja odota 2h vähintään ennen aamupalaa.
Meillä meni 2 vuotta. Mulla oli anemia.
Vierailija kirjoitti:
Sama kiinnostaa.
Meillä samanlainen tilanne miehen kanssa. 1 lapsi entuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä asut, Ap?
Miksi kysyt missä asuu? Ei taida kuulua palstalaisille missä kukakin asuu.
Eka lapsi tuli vajaan vuoden yrittämisen jälkeen. Söin sitä ennen pillereitä monta vuotta, joten sekin varmaan vaikutti. Toka tuli heti ekasta, kun esikoinenkin oli vasta vauva. En tiedä mitä ferritiinit oli, mutta ekassa raskaudessa oli HB matala ja piti rautaa syödä, pari kuukautta otin. Veikkaan että ainakin lähes koko aikuisiän on ollut matala, vuosi sitten vasta mitattu ekan kerran. Oli 30. Eli saattaa se silti tärpätä.
Minkäikäisiä olette tarkalleen? Vuodet??
Millainen on ruokavaliosi? Lähes kaikilla kasvissyöjänaisilla on huonot rauta-arvot.