Kumpi opiskelupaikka kannattaa ottaa vastaan, sosionomi vai tradenomi?
Jos mietitään työn palkkausta, etenemismahdollisuuksia ja työllisyysastetta kyseisissä ammateissa?
Kommentit (51)
Ap. Voin sinulle kertoa että olen itse sosionomi ja on totta että työllistyminen on melkoisen helppoa mutta se onko työ mieluisaa onkin ihan eri asia. Monessa työpaikassa vaaditaan ihan mahdottomuuksia vaikka on pieni palkka. Päivätyötä voi olla haasteellisempaa löytää. Asiakkaat on haastavia ja jopa rasittavia. Itse en ole täysin tyytyväinen tähän alaan mutta olen vielä nuori ja voin kouluttautua lisää. Missään nimessä en jää loppuiäksi tekemään rivityöntekijän työtä sosionomina.
Trade. Mulla oli sosionomina palkka 2600. Nyt tradenomina tonnin enemmän.
Toki ei se palkkakaan kaikkea ratkaise.
Vierailija kirjoitti:
Trade. Mulla oli sosionomina palkka 2600. Nyt tradenomina tonnin enemmän.
Toki ei se palkkakaan kaikkea ratkaise.
Millaista työtä teet?
Ei kaikkea, mutta on se iso asia ainakin minulle.
Tradenomi ei ole ammatti, tradenomi on aika laaja-alainen koulutus. Laaja-alaisella tarkoitan sitä, että tradenomi voi opintojen painotuksen perusteella työllistyä hyvinkin erilaisiin tehtäviin kaupan alasta oikeustradenomin tehtäviin, kaikki taloushallinnon (palkanlaskenta, HR, laskutus jne) ja logistiikka mukaan lukien. Ja siis oletan, että kyse oli liiketalouden tradenomista, ei tietojenkäsittelyn tradenomista, joka on sitten vielä asia erikseen.
Ottaisin sosionomin. Tradenomit myy jotain liittymiä, ym roskaa. Sosionomi on monikäyttöisempi tutkinto.
Haluatko tehdä lähinnä asiakastyötä, jossa tavoitteena asiakkaan kuntoutuminen vai kiinnostaako numerot ja talous enemmän ja asiakaskohtaamisissa korostuu kauppa, taloudelliset tulokset?
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi ei ole ammatti, tradenomi on aika laaja-alainen koulutus. Laaja-alaisella tarkoitan sitä, että tradenomi voi opintojen painotuksen perusteella työllistyä hyvinkin erilaisiin tehtäviin kaupan alasta oikeustradenomin tehtäviin, kaikki taloushallinnon (palkanlaskenta, HR, laskutus jne) ja logistiikka mukaan lukien. Ja siis oletan, että kyse oli liiketalouden tradenomista, ei tietojenkäsittelyn tradenomista, joka on sitten vielä asia erikseen.
Kyllä, liiketalouden tradenomi.
Enemmän tiedän sosionomiksi opiskelleita entisiä tradenomeja kuin toistepäin. Oikeastaan en tiedä yhtäkään sosionomia, joka olisi myöhemmin opiskellut tradenomiksi :D Mutta tosiaan aivan erilaisia hommia.
Jotenkin jännä, että on ylipäätään tullut tavattua enemmän kuin yksi.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tehdä lähinnä asiakastyötä, jossa tavoitteena asiakkaan kuntoutuminen vai kiinnostaako numerot ja talous enemmän ja asiakaskohtaamisissa korostuu kauppa, taloudelliset tulokset?
Molemmat kiinnostaa, ei kumpikaan ylitse toisen. Molemmissa puolensa.
Mutta työpaikkana voisi kiinnostaa esim. kela tai työkkäri. Näissä vaatimuksena usein soveltuva ammattikorkeakoulututkinto, mitä olen työpaikkailmoituksia seuraillut.
Koulukuraattorin työ kiinnostaa. Toisaalta myös esim palkanlaskijan työ tai joku henkilöstötyö sopisi minulle.
Sosionomiopintoihin on vaikeampaa päästä, joten jos ala kiinnostaa, valitsisin sen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tradenomit työllistyy?
Dna:n myyjiksi ja työvoimavirkailijoiksi.
Tradenomilla varmaan enemmän vaikuttaa suuntautuminen ja oppilaitos siihen työllistymiseen oman osaamisen/persoonan/kykyjen lisäksi.
Tradenomitehtäviä on kauhean monenlaisia.
On varmaan toki sosionomipuolellakin.
Kyllä minä ottaisin mielenkiinnon perusteella hommat. Ois kauheaa tehdä vuosikymmeniä vääränlaisia töitä.
Sosionomin tutkinnolla pääsee tuottoisampiin bisneksiin kuin tradenomin tutkinnolla. Vanhukset, terapiaa tarvitsevat, lastensuojelu
Tässä kestävyysvajeessa valitsisin ehdottomasti sosionomin. Kaupallisen alan ihmisiä koulutetaan ihan liikaa kun ottaa huomioon ikärakenteen.
Luulisi, että noihin vaadittavat ominaisuudet on aika erilaisia. mihin sinulla on enemmän kykyjä, ap?
Tietojen käsittelytradenomi on lähinnä vitsi. Jos haluaa opiskella IT-alaa niin tradenomiopiskelu kannattaa jättää suosiolla väliin. Hyvä jos opettajat itsekään osaavat tradenomipuolella.
Vierailija kirjoitti:
Tietojen käsittelytradenomi on lähinnä vitsi. Jos haluaa opiskella IT-alaa niin tradenomiopiskelu kannattaa jättää suosiolla väliin. Hyvä jos opettajat itsekään osaavat tradenomipuolella.
No eihän ap tietojenkäsittelyn puolelle hakenutkaan, vaan liiketalouden.
Tradenomiksi kannattaa opiskella, jos saa opiskelupaikan arvostetusta oppilaitoksesta.
Olen itse tradenomi YAMK, valmistunut Haaga-Heliasta. Aina on töitä riittänyt, mutta urani aloitin assistentin töillä.
Markkinointipäällikkönä työskentelen nykyään. Suosittelen, tradenomeille on valtavasti valinnaiskursseja eli mahdollisuus suuntautua kiinnostuksen mukaisesti ja palkkakehitys ei jumiudu johonkin kunta-alan taulukkoon. Minulla palkka alkaa viitosella ja en ole edes töissä Helsingissä.
Ihan noin perusasioihin mennen. Jos olet kiinnostunut miettimään euroja (liiketoimintaa), niin valitse tradenomin opinnot. Jos olet kiinnostunut auttamaan ihmisiä, niin valitse sosionomin opinnot.
Tradenomilla mahdollisuus hyvään palkkaan on todennäköisempi. Sosionomina "leipä" voi olla vakaampaa ja lomat esim. kunnalla pidemmät.
Minä olen tradenomi ja 15 vuoden työrupeaman jälkeen nyt talouspäällikkönä varsin hyvällä palkalla. Riippuu varmaan paljon ihmisestä kuka menestyy.ja kuka ei, ihan yhtä mahdollista on päätyä pitkäaikaistyöttömäksi tai jumittua koko työuraksi johonkin assariksi tai tilitoimiston rivityöntekijäksi.