Tytön isä sanoi itsensä irti huoltajuudesta. Miten hoidan asian?
Mies ilmoitti ettei aio olla lapsen elämässä ollenkaan. Hänellä on jo uusi perhe perustettuna. Ei ollut nähnyt tyttöä kyllä muutenkaan enää vuosiin mutta ei kuitenkaan halunnut luopua huoltajuudesta. Nyt on sitten tullut eteen asioita että tarvitsisi toisen huoltajan lupia ja muuta yhteistyötä. Isä laittoi lyhyen viestin että ei halua olla enää huoltaja, mutta toisaalta ei aio itse ilmoitella asiaa eteenpäin joten se jää minulle. Pitääkö haaste toimittaa vai mitä?
Kommentit (34)
Lastenvalvojalle tosiaan aika. Jos ei hoida elatusmaksuja, niin kyllä kela maksaa ja perii mieheltä sitten rahat.
Onneksi olkoon että pääset eroon!
Pidä se viesti tallessa, varmaan aika helppo hakea käräjiltä yksinhuoltajuutta. Paras jos saisit jotkut luopumispaprut juristilla tehtyä ja mies ne allekirjoittaisi niin ei tarvittaisi käräjöintiä.
Olen kyllä hyvin pahoillani tyttösi puolesta, että isää ei kiinnosta.
Kannattaa ensin hoitaa yksinhuoltajuus itselle, koska sitä mieskin ilmeisesti haluaa. Sen jälkeen sitten keskustelu elatusmaksuista.
Meillä lastenvalvoja laati paperit ja kumpikin kävimme allekirjoittamassa sopimuksin ihan kaupungintalon aulassa. Eli soitto lapsenvalvojalle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin hoitaa yksinhuoltajuus itselle, koska sitä mieskin ilmeisesti haluaa. Sen jälkeen sitten keskustelu elatusmaksuista.
ööö, miten elatusmaksut nyt tähän liittyy? Eiköhän ne ole jo aikoinaan eron yhteydessä sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Pidä se viesti tallessa, varmaan aika helppo hakea käräjiltä yksinhuoltajuutta. Paras jos saisit jotkut luopumispaprut juristilla tehtyä ja mies ne allekirjoittaisi niin ei tarvittaisi käräjöintiä.
Toisaalta parempi ihan oikeasti päästä eroon tällaisesta "isästä". Enemmän minua kammottavat ne tarinat, kun vastentahtoiset lapset pakkotapaavat vastentahtoista isäänsä, kun niin nyt vain tehdään. Voi olla, että isä myöhemmin alkaa miettiä mitä tytölle kuuluu, kun uusi huuma on heikentynyt, mutta siinäpähän miettii. Kasvata ap lapsestasi itseensä luottava ja oikealla tavalla ylpeä :)
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään juristia tarvitse.
Mies haluaa luopua huoltajuudesta, niin riittää kun lastenvalvojalla allekirjoittaa paperin.
Elatusmaksuista mies ei tietenkään pääse eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööö, miten elatusmaksut nyt tähän liittyy? Eiköhän ne ole jo aikoinaan eron yhteydessä sovittu.
Siltä varalta jos mies on sitä mieltä, että lopettaa samassa yhteydessä lapsensa elättämisen.
anna lupa huoltajuudesta irtipäästämiseen, mutta ei elatusvelvollisuudesta
Huoltajuudesta luopuminen ei ole ilmoitusasia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voivat ihan itse määrittää kummalla se huoltajuus on. On juridisesti säädetty, että muualla asuvan vanhemman AINOA velvollisuus on maksaa elatusmaksut. Muuten vanhemmat voivat sopia nämä ihan miten heitä itseään sattuu milloinkin huvittamaan eli vanhemmat voivat sortaa lapsiaan ihan vapaasti yleensä kenenkään siihen puuttumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin ole mitään todistusvelvollisuutta, jos toinen haluaa vapaaehtoisesti luopua huoltajuudestaan. Riittää kun lastenvaloja vahvistaa vanhempien välisen sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se itseasiassa on. Tosin vaatii yhden paperin allekirjoittamisen.
Joku nainen on hyväksynyt tällaisen miehen? Jo on ollut rima alhaalla. Toivottavasti isän hylkääminen ei näy tyttären miesvalinnoissa tulevaisuudessa eli toivottavasti ei kelpuuta ketä tahansa.
Parempihan se on kaikille, että huoltajuus on vain yhdellä, niin ei tarvita raskaita hitaita allekirjoitusasioita kaikessa ja hommat ovat suoraviivaisempia. Se vain kuulostaa kamalalta, että joku haluaa irti huoltajuudestaan. Käytännön elämän kannalta se on kätevintä kuitenkin, etenkin, kun tässä tapauksessa mies ei koskaan ole ollut lapsen kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se itseasiassa on. Tosin vaatii yhden paperin allekirjoittamisen.
Paperi ilmestyy yhtäkkiä jostakin allekirjoitettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Joku nainen on hyväksynyt tällaisen miehen? Jo on ollut rima alhaalla. Toivottavasti isän hylkääminen ei näy tyttären miesvalinnoissa tulevaisuudessa eli toivottavasti ei kelpuuta ketä tahansa.
Kautta aikojen on kasvanut terveitä aikuisia ihan yhdenkin vanhemmat perheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikäli että on hyvä muistuttaa, että isän kuuluu ne maksaa. Niistä ei saa luistaa tai niitä ei saa "unohtaa" eikä suostua siihen että isä ei maksaisikaan!
Vierailija kirjoitti:
No ööh, eiköhän ap ole hyväksynyt sen miehen jo ennen lasta joten pikkusen vaikea etukäteen hyväksyä lapsensa hylkäävä mies jos ei lasta edes vielä ole.
Mutta ei se mitään, jos sulla on heikko aivotoiminta niin ethän sä sille mitään mahda. Joko se on ollut sulla syntymästä asti tai ehkä oot saanut tällin päähäsi joskus ja kaikki saranat ei oikein enää liiku.
Varaa aika lastenvalvojalle, sielä allekirjoitatte paperit.
Jos mies ei suostu, niin sitten käräjien kautta.