Miten te, joilla ei ole säästöjä, selviätte, jos tulee jotain yllättäviä menoja?
Tässä kevään aikana on säästöistä useampi tonni huvennut yllättäviin terveys- ja hammaslääkärikuluihin, auton huoltoon ja parin kodinkoneen hajoamiseen. Vielä ollaan selvitty, mutta jos tätä menoa jatkuu, niin rahat ovat pian loppu.
Onko sitten vaan niin, että ollaan ilman autoa ja pesukonetta ja jätetään hampaat hoitamatta, vai mitä luovia keinoja teillä on käytössä yllättävien menojen selättämiseksi?
Kommentit (17)
Vastasit oikeastaan itse siihen miksi pikavippejä yms. on olemassa :D
Varaudun laskuihin etukäteen eikä ole sellaista yllätystä tullut josta en selviäisi pikku puskurilla tai johonkin toiseen tarkoitukseen korvamerkityistä rahoista lainaamalla tai viime kädessä luottokortilla maksamalla
Jos pesukone hajoaa eikä ole rahaa säästössä, olen ilman kunnes rahaa on. En jää jankkaamaan miten on ihan pakko ostaa sitä ja tätä. Jos rahaa ei ole, sitten sitä ei käytetä.
Joskus otin iltatyön, kun piti saada nopeasti rahaa säästöön. En jäänyt valittamaan miten en jaksa enkä ehdi, vaan tein.
Olemalla ilman hajonnutta kapistusta. Ei säästöjä välttämättä ole loputtomiin jos siletä joutuu koko ajan ottamaan. Tällä hetkellä meillä ei toimi uuni kunnolla, joten ei tehdä uuniruokia. Läppärini näyttö hajosi, korjata ei kannatta(kysyin ilmaisen arvion liikkeestä) joten kaivoin hdmi johdon jemmasta ja liitin läppärini tv:seen, koskoa tällä hetkellä rahat kuluu muuhun kuin uuteen läppäriin. Eli pärjäillään sillä mitä on, ja korjataan tietysti jos itse osataan, tai joku tuttu halvalla tekee.
Ei mitenkään. Ellei ole sukulaista tms. Ihmisille voi tapahtua katastrofeja, varsinkin pienituloisille. Kuten P-Koreassa. On mielikuvien maalailua jos kuvitellaan että länsimaissa on kaikki ok. On hätätilanne monella. Ja julkiselta eivät saa apua tai juoksutus. Jos joku saa säästöön pesukonerahan tai imurirahan, niin hienoa, mutta sitä ei parista sadasta kuussa säästetä. Hampaat annetaan mennä ilmeisesti jos ei saa hoitoa niihin.
Hampaat on hoitamatta, puhelin toimii muuten, mutta en voi soittaa..eli tosiaan on vaan oltava ilman.
Mikähän sellainen yllättävä meno on?
Omistan auton, varaudun huoltoihin ja ylinopeussakkohin. Ja aina voi vaihtaa tonnin kesäautoon jos katastrofi iskee.
Omistan kodinkoneita, varaudun uusimaan niitä.
Omistan kissan, eläinlääkärikuluja tulee ihan varmasti.
Lähden ulkomaanmatkalle, otan matkavakuutuksen.
Olen tietoinen terveyskeskusmaksuksta ja hammaslääkärin hinnastosta, joten budjetissa on muutama käyntikerta.
Käytän vaatteita ja kenkiä, olen tietonen ettei ne ole ikuisia.
Tulipaloja tapahtuu, kotini on vakuutettu.
Olen työelämässä, kuulun työttömyyskassaan.
Minulla on lapsia, pienituloinen puoliso ja asuntolainaa, meillä on henki- ja työkyvyttömyysvakuutus.
....
Vierailija kirjoitti:
Vastasit oikeastaan itse siihen miksi pikavippejä yms. on olemassa :D
Tätä oli alapeukutettu, mutta on tutkittu että vähän yllättäen suurin osa pikavipeistä otetaan ns. normaalien ihmisten toimesta arjen hätätilanteisiin. On paljon ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa, mitään "hätätoimeentulotukea" ei helpolla eikä varsinkaan nopeasti saa ja näin. Vähän yllätyin kun luin tuosta tutkimuksesta, luulin että pikavippien ottajista suurin osa on jonkin sortin addikteja joilla elämänhallinta perseellään.
Vierailija kirjoitti:
Omistan auton, varaudun huoltoihin ja ylinopeussakkohin. Ja aina voi vaihtaa tonnin kesäautoon jos katastrofi iskee.
Olen tietoinen terveyskeskusmaksuksta ja hammaslääkärin hinnastosta, joten budjetissa on muutama käyntikerta.
Minulla on lapsia, pienituloinen puoliso ja asuntolainaa, meillä on henki- ja työkyvyttömyysvakuutus.
....
Minullakin on auto, mutta en kyllä varaudu ylinopeussakkoihin. Olen fiksumpi ja osaan lukea niin liikennemerkin ja auton nopeusmittaria.
Vierailija kirjoitti:
....
Kysy pienituloiselta puolisoltasi jos et itse ymmärrä.
Sitten ollaan ilman. Olen pessyt pyykkejä nyrkkipyykkinä lavuaarissa 3kk kun pesukone hajosi. Ei se mikään maailmanloppu ollut. Jos ihan oikeasti tulisi niin tiukka paikka ettei itseään pystyisi ruokkimaan niin varmaan pystyisin lainaamaan muutaman kympin ystäviltä tai vanhemmilta. Lapsia ei ole ja aikuinen kyllä pärjää muutaman päivän vesipaastollakin.
En anna tilini saldon koskaan mennä alle 40 000e. Niin selviän jotenkuten. N40
Meillä oli säästöt melkein 0 kiitos koronan kun molemmilta meni työ alta, melkein vuosi elettiin säästöillä.
Nyt taas pikkuhiljaa on saatu puskuria kerättyä. Työttömyysaikana sai kyllä tarkkaan katsoa mihin käyttää rahansa että sai kaikki laskut maksettua, yhtään yllättävää menoa ei onneksi tullut.
nokea naamasi ja kätesi sitten vaan viet toive listan kuntaan tai kaupunkiin kysyvät milloin toimitetaan . 3vrk sisällä tulee
Sitten on pakko lainata esim. sukulaisilta, jos menot ovat välttämättömiä. Jos taas ei ole kyse aivan välttämättömistä menoista, jätän hankinnat tekemättä. Esim. mummon hautajaisiin en mennyt, vaikka tiesin että mummo olisi varmaan erityisesti toivonut minun olevan siellä.
Luottokortti tai osamaksut.