Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soijarouheesta kysymyksiä keltanokalta.

Vierailija
28.08.2008 |

Olen vakaasti päättänyt jatkaa perheen ruokavalion terveellistämistä. Ns. leseilijä olen ollut jo pitkään eli kaikkeen, minne menee jauhoja, menee myös leseitä joukkoon ja vähän muuallekin. Pasta ja riisi on tummaa jne.. Itse en syö noita enää ollenkaan, vaan korvasin omalle lautaselle ne linsseillä (mahdottoman hyviä vaikka jauhelihakastikkeen kanssa..) Perhe ei (vielä) niitä syö.. =0)

Mutta se varsinaine asia oli siis soijarouheesta. Kuinka paljon tuote turpoaa, esim. jos 1dl:n liotan (kuinka kauan??), niin paljonko siitä tulee? Voiko sitä työntää minne vain eikä pelkästään jauhelihaa korvaamaan / jatkamaan? Hyviä mausteita soijarouheelle?

Kiiitoooos!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti aihe kiinnostaa muitakin. =0)

Linssit keitän pakkauksen ohjeen mukaan, eli vettä 2x linssien määrä. Sisältävät rutosti rautaa, paljon kuituja, vähän kaloreita ja hiilarit on hyviä. Ihmettelen, ettei näitä käytetä yleisemmin.

Geenimuuntelu mietityttää minuakin, mutta ainakin niissä rouhepakkauksissa, mitä olen mm. Prismassa hipeltänyt, lukee, ettei tuote sisällä geenimuunneltuja ainesosasia. Voiko siihen sitten luottaa? Merkkeinä oli Risenta ja.. hitto kun unohdin sen toisen..

ap

Vierailija
2/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU:n ulkopuolelle rek. yritysten käyttää. On kyse riittävästä samankaltaisuudesta alkuperäisen tuotteen kanssa. Eli jenkki soija on vähintään 70% tod.näk. geenimuunneltua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lisäät jauhelihakastikkeeseen, voit lisätä sen liotuksen jälkeen pannulle kun jauheliha melkein kypsää. Paista ja mausta (valkosipulia, pippuria, paprikajauhoa, punaista chiliä, juustokuminaa)ja lisää vaikka soijakastiketta tai sitten suolaa.

Itse teen aina ilman jauhelihaa ja paistamisen jälkeen lisään paketin tomaattimurskaa ja maustan hyvin ja annan porista parikymmentä minuuttia, välillä lisään vettä jos tarve. Ja tuoreita yrttejä mukaan, hyvää tulee!

Vierailija
4/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen vaan että täällä on aikasemmin mainostettu tätä tuotetta nimenomaan niin, että sillä voi jatkaa jauheliharuokaa. Mutta täytyypi kokeilla : ) J

Ostin S-marketista SOYAPPÉTIT merkkistä soijaa, PolarnSun Productsin. Onkohan tuo turvallista, mistä sen tietää???

Mä laittaisin sinuna ihan rohkeasti vaan pelkkää soijaa noiden mun ohjeiden mukaan. Mausteeksi tosiaan soijakastiketta, mustapippuria ja mitä ikinä haluat (esim. oreganoa reippaasti). Vettä (liemikuutio sekaan) sen verran, että turpoaa, kyllä huomaat kun on pehmeää. Ei kestä kauaa jos tosiaan ostat sitä tummaa soijarouhetta.

Esim. tässä yksinkertaisin reseptini:

- pannulle öljyä reippaasti, siihen pari kynttä valkosipulia ja yksi sipuli hienona. Kuullota ne ja sekaan rouhetta desi. Paistele 1-2 min. Sekaan soijakastiketta paiston aikana. Lisää sitten n. 2 - 3 desiä vettä ja kasvisliemikuutio. Odota, että kiehuu ja turpoaa. Lisää tomaattimurskaa purkki sekä oreganoa reippaasti. Tarkista onko tarpeeksi nestettä, lisää vettä halutessasi. Lisää myös mustapippuria. Hyvän maun antaa esim. aurinkokuivattu tomaatti/ kapris/ oliivi tms.

Anna kypsentyä, tarvittaessa vettä lisää. Käytä kantta! Tarkista maku noin vartin päästä, lisää kermaa tms jos haluat.

Vierailija
5/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakuta muutakin kiinnostaa, eli ed. viestissä mainitusta merkistä, nettisivuilta löytyi tietoa:

Kaikki tuotteet on valmistettu geenimuuntelemattomasta soijasta.

Lue lisää soijasta

www.polarsunproducts.com

Eli kai tuo on luotettavaa tietoa, luulisin?

Vierailija
6/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. kk sitten täällä oli jotain soijarouheesta ja mä menin sitten ja ostin sellaisen paketin kaupasta. Olen kyllä iloisesti yllättynyt! Sitä voi tosi hyvin käyttää lähes kaikkeen, sekoittaa ruokiin eikä kukaan huomaa. Ja samalla ravintoarvo lisääntyy:). Mä käytin sitä tänäänkin makaronilaatikkoon. Minä kyllä seuraan ohjeita ja keitin sitä eka vedessä 5 min. ja lisäsin sitten vuokaan jauhelihan sekaan.

Samoin kuin ap käytän myös leseitä ja lisäilen niitäkin joka paikkaan. Myös vehnänalkioita suosittelen! Sisältävä Omega 3:a. Voi lisätä puuroon keittämisen jälkeen tai sekoittaa jogurttiin.

Pellavansiemeniä ja vehnänalkioita laitan aina lasten jogurtteihinkin. Ja sekoitan tavallista sokerijogurttia luonnonjogurtin kanssa että olisi vähemmän makeaa.

Vierailija
7/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään sitä jauheliharuokiin, saa helposti ja halvalla jatkettua ruokaa.

Yleensä mies ei edes huomaa olenko lisännyt rouhetta vai ei, sillä se ei jauhelihasta juuri erotu.

Vierailija
8/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotan itse ainakin siihen merkintään. Jos merkintää ei jollakin merkillä ole, en osta ko. pakkausta.

Soija kannattaa esim. makaronilaatikkoon keittää noin 5 minuutin ajan esim. kasvisliemikuution kanssa ja lisätä sitten ruskistetun jauhiksen joukkoon. Jos et keitä, soija imee kaiken liemen laatikosta. Laita suhteessa 1 osa soijarouhetta, 2 vettä kiehumaan ja keitä viitisen minuuttia. Mausta vaikka liemikuutiolla tosiaan.

Jos haluaa tehdä soijasta tomaattista pastalastiketta vaikka spagetin kanssa tai lasagneen, kannattaa lisätä soijan sekaan pari ruokalusikallista balsamicoa. Se taittaa jännästi soijan maun "lihamaiseksi" ja meillä ainakin mies luuli ekan kerran jälkeen syöneensä lihaa :)

Muistelen vaan että täällä on aikasemmin mainostettu tätä tuotetta nimenomaan niin, että sillä voi jatkaa jauheliharuokaa. Mutta täytyypi kokeilla : ) J

Ostin S-marketista SOYAPPÉTIT merkkistä soijaa, PolarnSun Productsin. Onkohan tuo turvallista, mistä sen tietää???

Mä laittaisin sinuna ihan rohkeasti vaan pelkkää soijaa noiden mun ohjeiden mukaan. Mausteeksi tosiaan soijakastiketta, mustapippuria ja mitä ikinä haluat (esim. oreganoa reippaasti). Vettä (liemikuutio sekaan) sen verran, että turpoaa, kyllä huomaat kun on pehmeää. Ei kestä kauaa jos tosiaan ostat sitä tummaa soijarouhetta.

- pannulle öljyä reippaasti, siihen pari kynttä valkosipulia ja yksi sipuli hienona. Kuullota ne ja sekaan rouhetta desi. Paistele 1-2 min. Sekaan soijakastiketta paiston aikana. Lisää sitten n. 2 - 3 desiä vettä ja kasvisliemikuutio. Odota, että kiehuu ja turpoaa. Lisää tomaattimurskaa purkki sekä oreganoa reippaasti. Tarkista onko tarpeeksi nestettä, lisää vettä halutessasi. Lisää myös mustapippuria. Hyvän maun antaa esim. aurinkokuivattu tomaatti/ kapris/ oliivi tms.

Anna kypsentyä, tarvittaessa vettä lisää. Käytä kantta! Tarkista maku noin vartin päästä, lisää kermaa tms jos haluat.

Vierailija
9/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan itse paista koskaan (kasvissyöjänä 14 vuotta) vaan turvotan keittäen ja lisään ruokaan sekoitusvaiheessa tai kastikkeeseen maustumaan hyvissä ajoin. En ole tosiaan ikinä asiakseni pannulla paistanut.

terveisin balsamico-vinkin antaja :D

Vierailija
10/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

balsamico-vinkistä, sitä pitää heti kokeilla. Mitenkäs tuo rouheen paistaminen onnistuu, kun minulla se tahtoo jumahtaa pannun pintaan kiinni ja todella tiukasti. olen vasta muutaman kuukauden käyttänyt soijatuotteita, ja alan vähitellen oppia valmistamaan maistuvia ruokia niistä

T:jälleen yksi aiheesta kiinnostunut

Vierailija
11/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistan pannulla öljyssä sipulia ja sitä rouhetta (noin desi), lisään soijakastiketta vähän ja sen jälkeen mausteita ja vettä noin pari desiä. Tomaattimurskankin samalla tms.

En siis erikseen liota. Tulee hyvää. Mutta muista tosiaan maustaa!

Vierailija
12/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö se aina kypsentää pannulla? Esim. jos laitan lihamakaronilaatikon sekaan, niin en kaada paketista suoraan mössön sekaan, vaan paistan pannulla jauhelihan kanssa? Missä vaiheessa paistamista sitä voi laittaa jauhelihan sekaan? En halua heti suoraan kokeilla pelkällä rouheella.

Vierailija
13/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alkuperäiselle: miten käytät linssejä lisäkkeenä, ihan vain keitätkö riisin tapaan?

Vierailija
14/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen tuosta "terveellistämisestä". Juuri tuli dokumentti Monsantosta, joka tekee geenimanipuloituja kasveja jne. Maissia, soijaa, tomaattia...

nämä kasvit ovat round up readyjä siis kasvimyrkytettyjä. Et tsekkaa tarkkaan mistä soija on peräisin.

Vierailija
15/16 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/16 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vain mieleen tuosta "terveellistämisestä". Juuri tuli dokumentti Monsantosta, joka tekee geenimanipuloituja kasveja jne. Maissia, soijaa, tomaattia...

nämä kasvit ovat round up readyjä siis kasvimyrkytettyjä. Et tsekkaa tarkkaan mistä soija on peräisin.

90% syömästäsi ruoasta on alkuperäisin geenimanipulaatiosta, idiootti vammainen paska!