Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on elämä ylemmässä keskiluokassa?

Vierailija
31.05.2023 |

Millaista elämää ja arkea siihen kuuluu?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetelkaahan myös sitä ylemmän keskiluokan henkistä pääomaa.

T. Utelias

Kertyyhän sitä kun matkustellaan tutustumassa toisiin kulttuureihin, luetaan kirjoja, katsotaan dokumentteja ja käydään taide- ja historiamuseoissa.

Mikäpä meitä estäisi kehittymästä ihmisenä siinä missä joku muukin?

Kysymyksellä hain, onko ylemmällä keskiluokalla henkistä pääomaa, joka liittyy juuri tuohon asemaan.

En kai ymmärrä kysymystä sitten.

Vierailija
22/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin muuten määritellään ylemmän keskiluokan raha? Nyt kysyn siis sitä, kuinka paljon pitää palkkaa saada, että on ylempää keskiluokkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin muuten määritellään ylemmän keskiluokan raha? Nyt kysyn siis sitä, kuinka paljon pitää palkkaa saada, että on ylempää keskiluokkaa. 

Katoin että verojen jälkeen piti jäädä käteen yli 3k

Vierailija
24/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdasmielistä, omassa kuplassa elämistä, pihiä ja ylemmyydentuntoista. Monesti arvostelemme mieheni kanssa alempi tuloisia ja heidän tapojaan elää. Emme käsitä miksi ilmaisen ja hyvän koulutuksen maassa kukaan heittäisi mahdollisuuksiaan hukkaan ja ryhtyisi vaikkapa siivoojaksi. Se ei taatusti ole kenenkään unelma. Emme maksa mielellämme palveluista vaan yritämme tingata mahdollisimman paljon. Mielestämme palvelut ovat ylihinnoiteltuja Suomessa laatuun nähden. Ravintolaruuissa etenkin. Emme myöskään ymmärrä joutilaita tai työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyssyistä kuppaavia ihmisiä. Miten jotkut edes kehtaavat nyhtää toiselta rahaa omaa evää liikuttamatta?

Vierailija
25/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa kysellä tyhmiä.

Vierailija
26/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteon lopetin 10 vuotta sitten, eläkkeelle on vielä matkaa. Harrastuksena on historia ja urheilu eri muodoissa. Nyt olen katsellut myytäviä metsätiloja rannalla johon voi rakentaa mökin. Ensi viikolla kun koulut loppuu lähdetään kuukaudeksi Aasiaan.

Vierailija
27/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatti-identiteetti vahva. Ollaan lääkäreta, professoreja, asiantuntijoita. Lapset harrastavat taitoluistelua ja voimstelua.

Älä unohda musiikkiharrastuksia, ne on lapsilla yleisiä.

Vierailija
28/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ne on tähän aikaan - joten turha kysellä.

Vierailija
29/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo ensimmäinen kommentoija. Meillä minä ansaitsen n. 110.000 - 120.000 brutto vuodessa ja vaimo tienaa vähän enemmän 140.000 - 160.000 brutto vuodessa. Vaihtelua on johtuen tulos- ja osakepalkkioista.

Vierailija
30/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt ainakin sekä isä että äiti tohtoreiksi väitelleitä ja me lapset myös akateemisia.

Eli luokkaretkeläiset on erikseen.

Vierailija
31/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoin että verojen jälkeen piti jäädä käteen yli 3k

No oho. Mä olen IT-firmassa töissä ja toi 3k raja tarkoittaa sitä, että meillä aika moni seniori on ylempää keskiluokkaa. Ei me kyllä sillä tavalla kuitenkaan elämäntavoiltamme taideta olla, että pelattaisiin golfia jne. Mullakaan ei siis ole ylempään keskiluokkaan enää matkaa kuin alle 300 euroa, pitäisikö tässä jo alkaa katella merkkivaatteita ja katumaasturia ennen seuraava palkkaneuvottelua... 

Vierailija
32/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme miehen kanssa 30-vuotiaita ja meillä on vuoden vanha lapsi. Asumme arvostetulla alueella, olemme nyt asuneet vuoden rivariasunnossamme. Asuntolainaa jäljellä 300ke, mutta tulomme ovat hyvät. Koron nousu ei pelota. Asunto sisustettu kirpparilöydöillä, design-huonekaluilla ja taiteella.

Itse olen tällä hetkellä hoitovapaalla, vaihdamme vuoroja syksyllä eli minä menen töihin ja mies jää kotiin.

Pari kertaa vuodessa lomaillaan ulkomailla.

Vapaa-ajalla harrastan maalaamista ja balettia, käyn myös silloin tällöin kuntosalilla ja lenkillä. Luemme ja kuuntelemme musiikkia paljon.

Mitähän vielä. Tuleva kesä menee sukuni mökillä, festareilla kavereiden kanssa ja lomareissulla perheen kesken.

Miksi ajattelit sen olevan ylempää keskiluokkaa, eikä tavallista tai alempaa keskiluokkaa?

Vierailija
33/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetelkaahan myös sitä ylemmän keskiluokan henkistä pääomaa.

T. Utelias

Kertyyhän sitä kun matkustellaan tutustumassa toisiin kulttuureihin, luetaan kirjoja, katsotaan dokumentteja ja käydään taide- ja historiamuseoissa.

Mikäpä meitä estäisi kehittymästä ihmisenä siinä missä joku muukin?

Monet ylemmän keskiluokan edustajat kuten lääkärit saattavat olla myös melkoisen juntteja ja jopa halveksua kulttuuria. Tiedän, koska näitä on suvussa.

Vierailija
34/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi keskiluokka on usein taustaltaan jotain vanhaa kulttuurisukua. Eli pelkkä raha ei ratkaise siihen kuulumista.

Vierailija
35/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempi keskiluokka on usein taustaltaan jotain vanhaa kulttuurisukua. Eli pelkkä raha ei ratkaise siihen kuulumista.

Ei ole. Kulttuurisukua voi olla vaikka työväenluokkainenkin. Kulttuurisuvut eivät kuulu mihinkään tiettyyn luokkaan.

Vierailija
36/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultivoitunutta ja harrasteita täynnä. 

Vierailija
37/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miten tuo määritellään.

Olen 6-kymppinen, taloudellisesti riippumaton ja akateeminen neljännessä polvessa. Pidän sivistystä ja kulttuuriperimää tärkeämpänä, kuin vaikka jotain hikistä omakotitaloa Espoossa. Helsingin kantakaupungin arvoalueilla ei vaurauden ulkoisilla symboleilla juuri koreilla vaikka taloudellisesti varaa olisikin. Henkinen pääoma on tärkeää. 

Vierailija
38/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodeista löytyy kirjahyllyt.

Todennäköisesti löytyy, mutta kirjahylly ei ole olohuoneessa, vaan työhuoneessa. Siinä on kirjoja, eikä monenkirjavia matkamuistoja.

Vierailija
39/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miten tuo määritellään.

Olen 6-kymppinen, taloudellisesti riippumaton ja akateeminen neljännessä polvessa. Pidän sivistystä ja kulttuuriperimää tärkeämpänä, kuin vaikka jotain hikistä omakotitaloa Espoossa. Helsingin kantakaupungin arvoalueilla ei vaurauden ulkoisilla symboleilla juuri koreilla vaikka taloudellisesti varaa olisikin. Henkinen pääoma on tärkeää. 

Olen asunut Helsingin Eirassa ja kyllä muuten koreillaan.

Vierailija
40/72 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muikeeta ja veikeetä. Välillä vähän haikeeta. Mutta aina ihan oikeeta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä