Logistiikkaongelma: kuljetukset seitsemänteen kerrokseen
Olen muuttamassa seitsemänteen kerrokseen. Koska kävelen huonosti, tilaan ruoan ja päivittäistavarat kerran viikossa marketista, yleensä kaksi laatikollista puolillaan. Näin olen tehnyt vuosia.
Miten logistiikka hoituu tällaisessa tapauksessa:
- minä en pysty kulkemaan portaita
- kuljettaja ei pystyy kulkemaan portaita kantamusten kanssa (eikä varmasti kiipeäisi muutenkaan)
- yhdessä laatikoiden kanssa emme mahdu pieneen hissiin
- ulko-ovi aukeaa avaimella, ei koodilla
- muita ihmisiä ei ole auttamassa
Tiedän, että yhtälön voi ratkaista, jos on paljon aikaa ja viitseliäisyyttä, mutta nyt etsiskelen ratkaisua, joka on olosuhteisiin nähden mahdollinen. Keksiikö joku?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet hissillä alas. Avaat oven ruokalähetille. Ruokalähetti menee laatikoiden kanssa hissiin ja vie ostoksesi ovesi viereen. Tulee hissillä alas ja sinä menet ylös ja siirrät pikkuhiljaa ostokset kotiisi.
Vielä parempi, että ruokalähetti odottaa ovella ja sinä menet hissillä ylös, jolloin voit avata hänelle oven ja lähetti vie laatikot keittiöön. Ei siinä lähetillä ole kuin pari minuuttia odottelua.
Noinkin se käy. Miksen osannut ajatella noin selvästi?
En kyllä haluaisi odotuttaa kuljettajaa yhtään. Minulle on vaikeaa jo sekin, että tilaukseni on silloin tällöin tosi painava. Olen joskus jättänyt tavaroita tilauksesta pois, kun säälittää, että joku joutuu kantamaan sen kaiken. Kuljettajia ei painavakaan lasti näy koettelevan, ja heidän työtäänhän se on, mutta silti.
ap
Jos muutat omistusasuntoon, niin mene yhtiökokoukseen ja ehdota, että alaoven lukko vaihdetaan sellaiseen, joka toimii koodilla.
Oisit muuttanu hissittömään taloon .
Sitte vois vielä paremmin uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä ja 2 laatikkoa ette mahdu hissiin ja talossa on 7 kerrosta? Enpä haluaisi olla muuttomiehenä tuossa talossa!
En ole nähnyt asuintalojen hissejä pitkiin aikoihin. Olen asunut hissitalossa vain kahdesti, ja kummassakin oli tyypillinen vanhan töölöläistalon pikkuruinen hissi, johon mahtui vain kaksi ihmistä, ja hekin vain, jos olivat sovussa keskenään. Tämän talon hissiä en ole nähnyt vielä, mutta epäilen, ettei se ole kookas.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menet avaamaan oven ja menet yksin laatikoiden kanssa hissiin, saatko ne hissistä asuntoon?
Enpä tullut ajatelleeksi tuota. En pysty nostamaan mitään, mutta ehkä saisin laatikot kulkemaan siirtämällä niitä jaloillani pikkuhiljaa. Hissistä ei liene pitkä matka enää (en ole nähnyt sitä vielä). Kiitos! :)
ap
Nokkakärryt joilla kuljetat laatikoita tuon välin. Niitä on kohtuu pieniä, kun ei tarvitse olla raskasta kuormaa kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Oisit muuttanu hissittömään taloon .
Sitte vois vielä paremmin uhriutua.
Missä kohdassa minä olen uhriutunut? Perustellakin saa.
ap
Pyydä heitä tuomaan muovikasseissa tavarat.
Kun kerran on vaan 2 laatikkoa puolillaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä heitä tuomaan muovikasseissa tavarat.
Kun kerran on vaan 2 laatikkoa puolillaan.
Laatikot ovat parempia näille ostoksille. Mutta keksinpä juuri, että markettiketjun verkkokaupan asiakaspalvelussahan nämä asiat tiedetään. Sieltä minä varmistin aiemmin senkin, että lähetykset voi saada tuohon postinumeroon. Tämänkin onnistuin unohtamaan tässä uusien asioiden pyörteissä.
ap
Hankit kevyet nokka- tai vetokärryt. Esim sellaiset joilla ihmiset kuskaavat laivoilta olutlaatikoita. Ruokalähetti nostaa laatikot kärryillesi, voit varmuuden vuoksi sitoa ne vielä mustekalalla ja ylhäällä saat ne kevyesti vedettyä hissistä asuntoon. Mutta mieti vielä, mitäs sitten kun hissi on rikki, olet jumissa asunnossasi. Se ei ole mukava tilanne.