Uuden työn opetteleminen
"Ei näihin hommiin oikein voin ketään opastaa, kantapään kautta on opeteltava..." Sitten kun yrität itseksesi ottaa ihan vierasta työtä haltuun, saat kuulla ihmettelyä miksi olet niin hidas ja tehtävien aikataulut heittävät pieleen. Mennyt maku jo koeajalla koko työstä, kun parhaansa yrittää, mutta mikään ei riitä.
Kommentit (46)
Kun alkaa mennä tarpeeksi huonosti, alan stressin takia oksennella. Nyt ollaan jo siinä pisteessä eikä koeaika ole edes ohi.
Olen ollut tuollaisessa työpaikassa. Pari vuotta jaksoin, mutta tuo uuden työntekijän osaamattomuudesta ärsyyntyminen näkyi toki myös muissa osissa työilmapiiriä. Vaihdoin työpaikkaa ja uudessa hoidettiinkin perehdytys aivan eri tavalla. Oli perehdytystä ja kuhunkin työnosioon oli kontaktipiste, jolta saa kysyä kaikkea. Rohkaistiin kysymään "tyhmiä" kysymyksiä ja jopa kyseenalaistamaan heidän tapoja toimia. Sanomattakin on selvää, että tässä työpaikassa on todella paljon parempi ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuollaisessa työpaikassa. Pari vuotta jaksoin, mutta tuo uuden työntekijän osaamattomuudesta ärsyyntyminen näkyi toki myös muissa osissa työilmapiiriä. Vaihdoin työpaikkaa ja uudessa hoidettiinkin perehdytys aivan eri tavalla. Oli perehdytystä ja kuhunkin työnosioon oli kontaktipiste, jolta saa kysyä kaikkea. Rohkaistiin kysymään "tyhmiä" kysymyksiä ja jopa kyseenalaistamaan heidän tapoja toimia. Sanomattakin on selvää, että tässä työpaikassa on todella paljon parempi ilmapiiri.
Ihanaa että löysit paremman työpaikan. Työnteko muuttuu raskaaksi, jos ilmapiiri on huono.
En tajunnut haastattelussa, että minun kuviteltiin jotenkin mystisesti tietävän miten ihan uudenlaista työtä uudessa työpaikassa tulisi hoitaa. Olisin kieltäytynyt paikasta, jos olisin ymmärtänyt jääväni ilman perehdytystä.
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut haastattelussa, että minun kuviteltiin jotenkin mystisesti tietävän miten ihan uudenlaista työtä uudessa työpaikassa tulisi hoitaa. Olisin kieltäytynyt paikasta, jos olisin ymmärtänyt jääväni ilman perehdytystä.
Tämä on kai tavallista nykyään? Ihmisiä ei enää yritetä saada sitoutettua työpaikkaan.
Olenkohan samassa työpaikassa? Minusta tuntuu myös siltä ettei ketään edes kiinnosta saadaanko uudet työntekijät viihtymään ja työt sujumaan. Elleivät hommat suju uusilta, saavat kokeneemmat ainakin tuntea paremmuutta.