Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden työn opetteleminen

Vierailija
30.05.2023 |

"Ei näihin hommiin oikein voin ketään opastaa, kantapään kautta on opeteltava..." Sitten kun yrität itseksesi ottaa ihan vierasta työtä haltuun, saat kuulla ihmettelyä miksi olet niin hidas ja tehtävien aikataulut heittävät pieleen. Mennyt maku jo koeajalla koko työstä, kun parhaansa yrittää, mutta mikään ei riitä.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa ihana päästä jonnekin opettelemaan rauhassa asioita mestari - oppipoika - mallilla. Ei taida nykyään missään enää olla kunnollista työhön perehdytystä. Heti heitetään uudet syvään päähän ja ihmetellään miksi väki koeajan jälkeen katoaa joko muualle töihin tai sairaslomalle.

Tämä olisi ihanteellista. Aloitin uudessa työssä kuukausi sitten. Ei ole ketään "virallista" perehdyttäjää (joissakin entisissä työpaikoissani on ollut ja se systeemi oli hyvä!), kirjalliset/yhtenäiset ohjeet puuttuvat eikä perehdyttämisvuorossa olevalla työntekijällä ole yleensä ollut aikaa (tai halua/osaamista) opastaa, kun on kiire. 

Esimerkkejä.. Yhdessä työpisteessä minua opasti 3 kk sitten taloon tullut henkilö, joka pahoitteli itsekin taitamattomuuttaan - ei ollut edes hänen tavanomainen työpisteensä. Sanoimme tästä yhdessä esihenkilöille, koska tilanne ei ollut reilu kumpaakaan kohtaan, mutta he vain levittelivät käsiään ja totesivat ohjeiden tulevan ylemmiltä henkilöiltä. Toisessa työpisteessä kohtasin tuhahtelevan ja passiivis-aggressiivisen rouvashenkilön, joka jatkuvasti purnasi aivan kaikesta ja nolasi minut työkavereiden edessä pauhaamalla suureen ääneen pienistä virheistä, joita olin siihen mennessä tehnyt. Lisäksi hän mm. huomautteli hitaudestani ja kyttäili kellosta taukoaikojani..

Palkka on ok, mutta en tiedä, kauanko tällaista jaksaa. Olen puhunut esihenkilön kanssa näistä asioista, mutta he vaikuttavat aika osaamattomilta tyypeiltä ("voi harmi, no mutta tämmöistä se nyt meillä on, kyllä se siitä ajan kanssa"). Sanomattakin lienee selvää, että työilmapiiri tässä työpaikassa ei ole kovin hyvä. 

Olenkohan samassa työpaikassa? Minusta tuntuu myös siltä ettei ketään edes kiinnosta saadaanko uudet työntekijät viihtymään ja työt sujumaan. Elleivät hommat suju uusilta, saavat kokeneemmat ainakin tuntea paremmuutta.

Vierailija
42/46 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkaa mennä tarpeeksi huonosti, alan stressin takia oksennella. Nyt ollaan jo siinä pisteessä eikä koeaika ole edes ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuollaisessa työpaikassa. Pari vuotta jaksoin, mutta tuo uuden työntekijän osaamattomuudesta ärsyyntyminen näkyi toki myös muissa osissa työilmapiiriä. Vaihdoin työpaikkaa ja uudessa hoidettiinkin perehdytys aivan eri tavalla. Oli perehdytystä ja kuhunkin työnosioon oli kontaktipiste, jolta saa kysyä kaikkea. Rohkaistiin kysymään "tyhmiä" kysymyksiä ja jopa kyseenalaistamaan heidän tapoja toimia. Sanomattakin on selvää, että tässä työpaikassa on todella paljon parempi ilmapiiri.

Vierailija
44/46 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tuollaisessa työpaikassa. Pari vuotta jaksoin, mutta tuo uuden työntekijän osaamattomuudesta ärsyyntyminen näkyi toki myös muissa osissa työilmapiiriä. Vaihdoin työpaikkaa ja uudessa hoidettiinkin perehdytys aivan eri tavalla. Oli perehdytystä ja kuhunkin työnosioon oli kontaktipiste, jolta saa kysyä kaikkea. Rohkaistiin kysymään "tyhmiä" kysymyksiä ja jopa kyseenalaistamaan heidän tapoja toimia. Sanomattakin on selvää, että tässä työpaikassa on todella paljon parempi ilmapiiri.

Ihanaa että löysit paremman työpaikan. Työnteko muuttuu raskaaksi, jos ilmapiiri on huono.

Vierailija
45/46 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut haastattelussa, että minun kuviteltiin jotenkin mystisesti tietävän miten ihan uudenlaista työtä uudessa työpaikassa tulisi hoitaa. Olisin kieltäytynyt paikasta, jos olisin ymmärtänyt jääväni ilman perehdytystä.

Vierailija
46/46 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut haastattelussa, että minun kuviteltiin jotenkin mystisesti tietävän miten ihan uudenlaista työtä uudessa työpaikassa tulisi hoitaa. Olisin kieltäytynyt paikasta, jos olisin ymmärtänyt jääväni ilman perehdytystä.

Tämä on kai tavallista nykyään? Ihmisiä ei enää yritetä saada sitoutettua työpaikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi