Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1565)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiski-gate! Palstalla tiskataan astiat ennen tiskikonetta ja pestään tiskirätit joka käytön jälkeen pyykkikoneessa?! Niin ja tiskinpesualtaassa ei kuulemma saa pestä käsiä.
Niin, eihän siellä tiskialtaassa voi pestä käsiä, kun siellä on ne ruokatahraiset muovikääreet odottamassa tiskivesiä, jotta saa ne laitettua muovinkeräykseen.
Ne muovikääreet pestään ensin fairyllä, huuhdellaan, laitetaan tiskikoneeseen (esipesu!) ja kuivataan lopuksi kuivurissa.
Muista kierrätys lopuksi!
Eiköhän ne tuossa ole jo tarpeeksi kiertäneet
Eivät takuulla ole. Mikään ei ole koskaan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.
Itse pesen käsiä useita kertoja ruuanlaiton lomassa: käsiin tulee rasvaa, on kuorittu sipulia, vaivattu taikinaa tms. En todellakaan lähde vessaan vessapöpöjen sekaan käsiä pesemään.
Vinkki: älä pese käsiä vessanpöntössä vaan käsienpesualtaassa.
Minäkin vähintään huuhtaisen kädet keittiössä eri hommien välillä. On saippuaa, käsidesiä ja pyyhkeitä.
Kun tulen vessasta keittiöön, pesen kädet keittiössä, vaikka olenkin pessyt ne jo vessasta lähtiessä.
Koronan jälkeen jäi nuo käsidesit pysyvästi saataville. Myös autossa on ja otetaan käsidesiä esim. kaupasta tultua.
Meillä taas ei ole käytetty käsidesiä koskaan. Ei edes Koronan aikana. Täyttä rahan hukkaan heittämistä.
Ei meilläkään. Ainoa kerta kun olen sitä käyttänyt, oli Intiassa matkustaessa. Pidin pikku pulloa käsilaukussa kun ei aina ollut käsienpesumahdollisuutta.
Käsidesi ei tosiaan sovi arkikäyttöön normikodissa. Matkadesit sitten erikseen.
En halua kasvattaa kotiini desinfiointiaineen sietävää pöpökantaa. Pysyttelen ihan peruspesuaineissa.
Siis käsidesi ja desinfiointipesuaineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiski-gate! Palstalla tiskataan astiat ennen tiskikonetta ja pestään tiskirätit joka käytön jälkeen pyykkikoneessa?! Niin ja tiskinpesualtaassa ei kuulemma saa pestä käsiä.
Ja keittiön lattia nilkkoihin asti sipulinpalasissa koska jonkun pitää leikkiä master chefiä kotona🤣
Ja.yhden lapsen kylpy on varattu tiskeille.
Äiti äiti milloin pääsen kylpyyn? kun tiskit on valmiit. Rakas lapsi joudut odottamaan vuoroasi.
Lapsi sinne tiskipaljuun hämmentämään niin lähtee ruoantähteet entistä nopsempaan irti! Lopuksi suihkulla huuhtoo puhtaaksi - molemmat - niin lapsen kuin astiat.
Lapsi kannattaa myös liottaa ennen pesua jotta kaikki lika lähtee irti. Vähän pesuainetta ja lapsi likoon tunniksi tai pariksi. Pesuveden voi käyttää mm kasvien kasteluun.
Vierailija kirjoitti:
Eväsleivät voi myös voidella(voilla) jäisinä jos ei ole hoksannut ottaa ajoissa voita huoneenlämpöön.
Tämän ymmärsin sattumalta tällä viikolla. 💡
Eväsjuoman voi pakastaa, niin se pitää muut eväät viileinä tarvittavan ajan esim. uimarannalla/kesällä puistossa. Ei tarvi erikseen kylmälaukkua. Juoma on tn. sula mutta kylmä syöntihetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.
Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.
Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.
Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).
Törkeää on arvostella toisten tapoja toisen omassa kodissa.
Tiskiainejäämät tiskikoneessa olevissa aatioissa rikkoo pesukoneen, eli lopputulos on kallis. Miksi ihmeessä muutenkin teet tuplatyön? Sinähän voisit nostaa ne tiskaineella pestyt ja huuhdotut astiat suoraan kaappiin. Vai haalitko sinä lisää kotitöitä näyttääksesi enemmän.ahkeralta kuin olet?
Ei ne esipesussa puhdistu niin hyvin että söisin niistä. Ei ole tupla työ ja huudon toki ne aineet pois ennen konetta.
Tuohan on äärettömän epälogista, sori että sanon, mutta en vaan ymmärrä tällaista.
Enkä mä ymmärrä sitä että niitä ei huuhdota ennen konetta. Tasapeli.
Siis nyt löytyi ketjun paras: astiat pestään käsin tiskiaineella (!) ennen kuin ne laitetaan tiskikoneeseen pesuun. Herranjestas.
Ei pestä vaan HUUHDOTAAN. ymmärrys ongelmia sinulla on.
Hassu, lue nuo viestit!
Tuo ensimmäinen kirjoittaja nimenomaan tiskaa tiskiaineella ja huuhtoo ennen koneeseen laittoa.
Varmaan myös pesee vaatteet ensin käsin ennen konepesua?!Et osaa lukea. Ei missää kohtaa sanonut noin.
Kyllä, sanoi että huuhtoo tiskiaineella, ei pese. Ei hän ymmärrä lukemaansa. Hakisi apua.
Se on se sama jonka puhtaat on likaisemmat kun minun likaiset :DD
Eipä ole sama. Minä huuhdon käytetyt astian juoksevan veden alla ennen kuin laitan ne tiskikoneeseen. Jos tiskikone käy tai siellä on puhtaat, niin sitten huuhdon käytetyt astiat ja pinoan ne nätisti toiseen tiskialtaaseen odottamaan koneen vapautumista. Kas, kun kone saattaa täyttyä kesken ruoanlaiton, jos jotain monimutkaisempaa värkkää.
Käsin pestävät juhla-astiat laitan likoamaan lasten vannaan kylpyhuoneen lattialle, ja saatan myös lirauttaa vähän käsitiskiainetta joukkoon, kuten tuo toinenkin henkilö, sillä en ryhdy tiskaamaan kesken päivälliskutsujen.
Lasten kylpyvannaan. No nyt menee jo yli.
Mietipä vähän. Likaisia astioita tulee aika paljon. Leikitään vaikka 10 ihmisen, 3 ruokalajin päivällistä, minkä jälkeen tarjotaan kahvia ja konjakkia, niin on helpompi laskea.
Ensin tulee alkumalja ja amuce bouche eli keittiön tervehdys. Siitä tulee jo 10 lasia ja 10 pikkuastiaa.
Seuraavana on alkuruoka. Siitä tulee 10 pikaria, 10 alkuruokalautasta ja 20 ruokailuvälinettä.
Sitten on pääruoka. Siitä tulee taas 10 pikaria, 10 ruokalautasta, 10 leipälautasta, 10 henkilökohtaista voiveistä ja 20 ruokailuvälinettä. Pääruoan jälkeen korjataan vielä 10 katelautasta, kaikki tarjoiluastiat, ja niihin kuuluvat tarjoiluottimet,
Viimeisenä tulee jälkiruoka. Siitäkin tulee 10 pikaria, 10 jälkiruokalautasta ja 10-20 ruokailuvälinettä.
Sitten siirrytään kahviin ja konjakkiin/likööriin. Sen seurauksena tiskiin tulee vielä 10 kahvikuppiparia, 10 kahvilusikkaa, 10 konjakki/liköörilasia, 10 vesilasia, sokerikko, kermakko ja mahdollisesti joku suklaakippo.
Mihin sinä laittaisit kaiken tämän, kun otetaan huomioon, että kaikki tiskataan käsin, ja vieraat eivät ole lähdössä kotiin, vaan jatkavat vapaamuotoista seurustelua isännän ja emännän kanssa. Noin 60 lasia, 60 lautasta, 100 ruokailu- ja tarjoiluvälinettä, 10 kahvikuppiparia ja joukko likaisia tarjoiluastioita vaatii melkoisen tilan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse erittäin mukavuudenhaluinen ja laiska, joten vuosien varrella on tullut keksittyä seuraavanlaisia niksejä:
-saksilla voi leikata melkeinpä mitä vaan keittiössä: ainakin paprikat, pizzaa, mitä vaan keksii
-kun ostan ruispaloja, irroitan ne puoliskot toisistaan, laitan takaisin pussiin ja pakkaseen (syön niin vähän leipää) sitten voi ottaa vain yhden puoliskon pakkasesta eikä tarvitse sulattaa molempia puoliskoja saadakseen ne irti toisistaan
-kylppärissä pitää olla lattialla pieni jalkojenkuivauspyyhe, jonka päälle menen ensin kun tulen pois suihkusta (vihaan märkää lattiaa)
-oikeaa voita on kätevää höyläillä juustohöylällä
Märästä lattiasta tuli mieleeni oma niksini. Kun lähden jonnekin kylään, niin otan yleensä aina varasukat mukaan. Vihaan myös märkää lattiaa, ja varsinkin sitä että lattia on yllätysmärkä. Kaikista inhottavin oli kerran mennä etkoilla tutun kylppärivessaan, ja lattia oli täysin kuvia. Matto sen sijaan ei ollut, vaan litisevän märkä, joten kastelin molemmat sukkani läpimäriksi. Tämän jälkeen on kulkenut sukkapari aina laukussa mukana.
Meillä wc-kylppäriin mennään eteisestä, ja sanon aina vieraille että siitä voi laittaa crocsit jalkaan että lattia voi olla jostain märkä. Vaikka siis koskaanhan ei ole, sillä kuivaan lattian huolellisestitietenkin, koskoa itse vihaan märkiä lattioita :D
Meillä ei ole kylppäreissä mattoja, koska ne usein ovat vähintäänkin kosteita (ja mielestäni melkoisia pöpöpesiä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keittiön lattia nilkkoihin asti sipulinpalasissa koska jonkun pitää leikkiä master chefiä kotona🤣
Ja.yhden lapsen kylpy on varattu tiskeille.
Äiti äiti milloin pääsen kylpyyn? kun tiskit on valmiit. Rakas lapsi joudut odottamaan vuoroasi.
Lapsia vannoissa ei ole kylpenyt viimeiseen 40 vuoteen. Ainoa käyttäjä olen minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt jollekin niin iso ongelma että joku huuhtelee astiat.
Ai kauhea kun sun elämä menee pilalle kun minä omani huuhtelen.
Voi sinua raasua ny. Koita kestää jatkan huuhtelua. En kysy lupaasi.
Samoin. Minulle on opetettu, että on ekologisinta pestä täysiä koneellisia. Pyykkiä kertyy, mutta tiskiä vähemmän. Siksi huuhtelen astiat ennen koneeseen laittoa, että eivät happane ja haise siellä, kun yleensä menee useampi päivä ennen kuin laitan koneen päälle. Toiseksi aikaa ja vaivaa säästyy koneen puhdistuksessa, kun suodattimet eivät mene tukkoon.
Käytännössä opittua: Ne huuhdotut astiat haisevat pahemmalle, jos koneen täyttymistä pitää odotella viikko. Rasvaiset ruokajäämät ja vesitilkka, muuta ei tarvita, kun haju on hirvittävä. Pelkkä rasvatahrainen astia vain kuivuu eikä haise lähellekään niin pahalle.
Tähän auttaakin se tiskiaine. Alat ymmärtämään pikku hiljaa. Joko sitä osaa huuhtoa tai ei osaa.
Ei todella auta. Tuosta lillutuksesta sitä vasta saakin tiskiaine-rasvaliemiastioita ja rasva on liuennut koko lillutusveteen ja niihin astoihin, mitkä olivat ensiksi rasvatahrattomia. Tietysti, jos sinulla ei töiden ohella kotona ei ole muuta tekemistä kuin askarrella tiskien kanssa, onhan se tuokin jonkunlainen harrastus. Itse en tykkää tehdä yksinkertaisia taloustöitä moninkertaisen hankalati, koska elämässäni on paljon muutakin mielekkäämpää tekemistä.
Mihinkään se ei leviä kun jokainen astia lilluu ihan omassa leimessään. Kattila, puurolautanen, hetken lilluu ja sitten huuhtelu ja sivuun odottamaan konetta.
sä teet sen monimutkiaseksi tässä. Ei kukaan muu.
Tiskiallas täynnä erillisiä tiskiaineliemillä täytettyjä törppöjä ja sitten tiskipöydällä pinossa odottamassa tiskikoneeseen menoa. Hyi hele, voiko enää olla sotkuisemman näköistä? Sitten vielä kun tarvitset puhdasta vettä vaikka kasvisten huuhtomiseen tai kahvivettä puhtaaseen kannuun, on hankala löytää kohtaa, mikä olisi likoastioista vapaa. Nousee jo okse suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.
Itse pesen käsiä useita kertoja ruuanlaiton lomassa: käsiin tulee rasvaa, on kuorittu sipulia, vaivattu taikinaa tms. En todellakaan lähde vessaan vessapöpöjen sekaan käsiä pesemään.
Sama, mutta ei ole tullut pieneen mieleenkään ostaa erikseen keittiöön saippuaa. Jos ihan pakastimeen on pakko pestä kädet muulla kuin vedellä siinä kokkailun lomassa, käytän tiskiainetta. Ja mulla muuten sama kuin tuolla lainaamallasi; en ole koskaan nähnyt yhdenkään ihmisen keittiössä saippuaa. Ja tämä on ihan tosi.
Jos käsiesi iho kestää tiskiaineella pesun, niin jatka sitä vain. Minulla on käsisaippua keittiössä ja pesen sillä, kun on kuiva ja herkkä iho. Käsisaippua on eri ainetta kuin tiskisaippua, jälkimmäinen irrottaa tehokkaasti rasvaa ja kiivattaa käsien ihon ikävästi. Kannattaa lukea tuoteselosteet, niin huomaat eron.
En pesisi käsiäni fairyllä kuten en silmälasejakaan. Liian tujua ainetta.
Ohiksena, vein kerran silmälasini paikalliseen optikkoliikkeeseen, kun niissä oli tahra jota en saanut pois. Epäilin, että linssin pinta on vaurioitunut. Optikko pistäytyi takahuoneessa ja palasi takaisin hohtavan puhtaiden silmälasien kanssa. Kun hämmästyneenä kysyin, millä hän sai tahran pois, hän vastasi : Fairylla.
Astianpesuainetta laimennetaan optikkoliikkeissä silmälusienpesuun. Sumutepullossa on. Saman tavan olen tuonut kotiini.
Tämän tavan aioin kopioida. Ärsyttää joka kerta laimentaa astianpesuainetta, kun lasit vaativat putsausta. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona siivotessa on hyvä muistaa, että ei ole sairaalaa siivoamassa. Sairaalassa viattoman näköinen pikku tahra voi olla uuden sairaalabakteerin alkukoti. Kotona näin ei ole, ellei käytetä jatkuvia antibioottikuureja. Kotona pitää siivota vessa siihen tarkoitetulla pesuaineella, myös hana, ovenkahvat jne. Muuten siivouksen kotona voi tehdä miedolla pesuaineella tai pelkästään kuumalla vedellä ja kunnon välineiltä. Pöydiltä, tasoilta jne ei koskaan syödä, vaan astioista, jotka tiskikone pesee. Mitään desinfioitavaa ei siellä ole. Pölyt on tietysti pyyhittävä, mihin kannattaa käyttää kunnon allergialiinoja. On aivan sama, peseekö kädet vessassa vai keittiössä. Pääasia, että pesee.
Miksei vessaa voi siivota ihan samalla yleispesuaineella kuin muutkin huoneet? Miksi juuri wc:n lattia tai lavuaari tai mikä tahansa on niin erilainen, että tarvitsee oman aineen?
Normikodeissa vessassa on ememmän ja erilaisia bakteereita kuin esim. keittiössä tai makuuhuoneessa. Muualla ei tarvita niin tujuja aineita.
Tutkimusten mukaan monesti se keittiö on isompi bakteeripesä kuin vessa, etenkin tiskipöydän tienoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.
Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.
Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.
Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).
Tiskiainejäämät tiskikoneessa olevissa aatioissa rikkoo pesukoneen, eli lopputulos on kallis. Miksi ihmeessä muutenkin teet tuplatyön? Sinähän voisit nostaa ne tiskaineella pestyt ja huuhdotut astiat suoraan kaappiin. Vai haalitko sinä lisää kotitöitä näyttääksesi enemmän.ahkeralta kuin olet?
Ei ne esipesussa puhdistu niin hyvin että söisin niistä. Ei ole tupla työ ja huudon toki ne aineet pois ennen konetta.
Tuohan on äärettömän epälogista, sori että sanon, mutta en vaan ymmärrä tällaista.
Siis nyt löytyi ketjun paras: astiat pestään käsin tiskiaineella (!) ennen kuin ne laitetaan tiskikoneeseen pesuun. Herranjestas.
Hassu, lue nuo viestit!
Tuo ensimmäinen kirjoittaja nimenomaan tiskaa tiskiaineella ja huuhtoo ennen koneeseen laittoa.
Varmaan myös pesee vaatteet ensin käsin ennen konepesua?!Et osaa lukea. Ei missää kohtaa sanonut noin.
Kyllä, sanoi että huuhtoo tiskiaineella, ei pese. Ei hän ymmärrä lukemaansa. Hakisi apua.
Eipä ole sama. Minä huuhdon käytetyt astian juoksevan veden alla ennen kuin laitan ne tiskikoneeseen. Jos tiskikone käy tai siellä on puhtaat, niin sitten huuhdon käytetyt astiat ja pinoan ne nätisti toiseen tiskialtaaseen odottamaan koneen vapautumista. Kas, kun kone saattaa täyttyä kesken ruoanlaiton, jos jotain monimutkaisempaa värkkää.
Käsin pestävät juhla-astiat laitan likoamaan lasten vannaan kylpyhuoneen lattialle, ja saatan myös lirauttaa vähän käsitiskiainetta joukkoon, kuten tuo toinenkin henkilö, sillä en ryhdy tiskaamaan kesken päivälliskutsujen.
Mietipä vähän. Likaisia astioita tulee aika paljon. Leikitään vaikka 10 ihmisen, 3 ruokalajin päivällistä, minkä jälkeen tarjotaan kahvia ja konjakkia, niin on helpompi laskea.
Ensin tulee alkumalja ja amuce bouche eli keittiön tervehdys. Siitä tulee jo 10 lasia ja 10 pikkuastiaa.
Seuraavana on alkuruoka. Siitä tulee 10 pikaria, 10 alkuruokalautasta ja 20 ruokailuvälinettä.
Sitten on pääruoka. Siitä tulee taas 10 pikaria, 10 ruokalautasta, 10 leipälautasta, 10 henkilökohtaista voiveistä ja 20 ruokailuvälinettä. Pääruoan jälkeen korjataan vielä 10 katelautasta, kaikki tarjoiluastiat, ja niihin kuuluvat tarjoiluottimet,
Viimeisenä tulee jälkiruoka. Siitäkin tulee 10 pikaria, 10 jälkiruokalautasta ja 10-20 ruokailuvälinettä.
Sitten siirrytään kahviin ja konjakkiin/likööriin. Sen seurauksena tiskiin tulee vielä 10 kahvikuppiparia, 10 kahvilusikkaa, 10 konjakki/liköörilasia, 10 vesilasia, sokerikko, kermakko ja mahdollisesti joku suklaakippo.
Mihin sinä laittaisit kaiken tämän, kun otetaan huomioon, että kaikki tiskataan käsin, ja vieraat eivät ole lähdössä kotiin, vaan jatkavat vapaamuotoista seurustelua isännän ja emännän kanssa. Noin 60 lasia, 60 lautasta, 100 ruokailu- ja tarjoiluvälinettä, 10 kahvikuppiparia ja joukko likaisia tarjoiluastioita vaatii melkoisen tilan.
Sä panostit nyt tähän 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.
voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,
Harja vie vähän tilaa ja se on näppärä käyttää. Asuntokaan ei ole mikään iso.
Olen eri, mutta minusta kaunis, varrellinen harja ja rikkalapio keittiössä ovat maailman paras keksintö. Kokatessa aina jotakin tahtoo pudota lattialle, ja roskat on helppo lakaista kokkauksen lomassa tai päätyttyä.
Tässä kohtaa sanon seis! Silloin kun laitetaan ruokaa ei ruveta siivoamaan lattioita. Tuollaisen harjan kanssa heilumalla nostaa ilmaan valtavan määrän pölyä lattialta! Ja arvaa minne se ilmassa leijuva pöly päätyy?
Ensin laitetaan ruokaa, sitten vasta siivotaan. Toki ymmärrän jos on pakko. Kaatuu vaikka vahingossa jotain lattialle niin pakkohan se sitten on siivota heti.
Voit sanoa seis, mutta meillä otetaan välittömästi tai heti sottaavan työvaiheen jälkeen lattialle pudonneet ruoka-ainekset pois. Meillä ei kukaan tassuttele tuntia lattialle pudonneiden jauhojen, kahvinpurujen, sokereiden, riisinjyvien, juuresten-, valkosipulin-, sipulin- tai kaalinkappaleiden päällä. Sehän sotkisi koko talon.
Meillä myöskin siivotaan normaalisti, joten lattioilla ei ole pölyjä. Jos olisi, niin se pöly nousisi myös ilmaan, kun lattioilla hiippailee. Meillä ei myöskään käytetä keittiössä rikka-imuria, koska se puhaltaa toisesta päästä ulos hienot partikkelit, jotka toisesta päästä menevät sisään. Puhdas lattiaharja on ehdottoman hyvä. Se sitoisi pölynkin harjaan, mikäli sitä sattuisi olemaan.
Meillä käytetään myös pöytäharjaa ja rikkalapiota, vaikka kesken ruokailun, mikäli se on tarpeellista. Samaa tehdään ravintoloissa.
Kylläpä teillä lentää ruokaa lattialle!
Totta kai lentää, kun meillä kokataan joka päivä. Ensimmäiset sipulinkuoret saattavat olla lattialla jo, kun siirtää sipulin jääkaapin vihanneslokerosta työlaudalle. Jos murskaa isomman valkosipulin kynnen veitsen lappeella, useimmiten siitä lentää jotain lattialle. Kaalin pilkkominen veitsellä ohuiksi suikaleiksi on mahdotonta ilman, että tulee sotkua.
Myös jauhopussi pölähtää aina, kun sen laskee kaapista työpöydälle. Lisäksi käytän basmatiriisiä, jossa on erittäin repeilevä pussi. Siitäkään en koskaan onnistu kaatamaan sopivaa määrää ilman, että muutama riisinjyvä on lattialla tai työpöydällä.
Työpöydällä oleva kahvinkeitinkin on niin korkealla, että lyhyenä (ja vanhana) ihmisenä kahvimitta saattaa kolahtaa suodattimen reunaan, ja siitäkin saattaa varista jotain lattialle, koska käsi ei enää nouse tarpeeksi.
Tässäpä sinulle pari niksiä, joitten ansiosta sinun ei tarvitse siivota lattiaa ruuanlaiton lomassa.
Varaa riisille ja jauhoille rasiat, joihin ne mahtuvat pusseineen. Avaa pussia niin paljon, että voit ottaa sieltä jollakin mitta-astialla tarvitsemasi määrän. Jos mitta on 1dl, tulee samalla mitatuksi reseptin mukainen jauhomäärä tai muu tarvitsemasi mitan mukainen määrä.
Täytä kahvinsuodatin tiskialtaassa, joka on matalammalla. Siirrä se täytettynä keittimeen. Laita kahvinkeittimelle paikka johonkin matalammalle niin, että yletyt paremmin.
Leikkaa kaalit ja sipulit sellaisella alustalla, jossa on vähän reunoja. Pienet määrät lautasella, isommat jollakin vadilla.
Olen laiska siivoamaan, joten käytän kaikki mahdolliset niksit välttyäkseni siltä.
Nyt ei ihan osunut kohdalleen. Jauhopussista pölähtää jotakin jo silloin, kun sen on vielä suljettu ja sen tuo kaupasta kotiin. Riisille voisi tietysti hankkia jonkin astian, mutta siitä on enemmän vaivaa kuin muutaman jyvän lakaisusta. Erilaisilla riiseillä on erilaisia keittoaikoja, ja riisit pitäisi vielä tunnistaa toisistaan, joten laputusta riittäisi.
Kahvisuodatin on muodoltaan sellainen, ettei se pysy itsestään pystyssä, ja minulla on vain kaksi kättä. Toisessa on kahvipurkki ja toisessa on kahvimitta. Olen myös se henkilö, jolta ruoka-aineet menevät biojätteeseen, mikäli ne putoavat altaan pohjalle. Keittiössäni on vain työtasot, ruokapöytä tuoleineen, keittiöjakkara sekä harja ja rikkalapio, joten en viitsi laittaa kahvinkeitintä keskelle lattiaa. Lisäksi nättiäkin pitää olla.
Keittiöjakkaraa tarvitsen siihen, että saan tavaroita jääkaapin ylähyllyltä, ja keittiön pöytäkin on itse tehty, koska valmiina ei saanut sellaista mitoitusta, jolla saa keittiöön mahtumaan järkevän kokoisen pöydän useamman ihmisen arkiruokailua varten. Niin ja keittiön tasotkin ovat normaalia matalammalla, ja silti liian korkealla.
Isoa kaalia ei myöskään saa pilkottua ohuiksi suikaleiksi mihinkään lautaselle, eikä reunallinen astia sovi veitsen tehokkaaseen käyttöön. Käytän koko jääkaapin ja lieden välisen työtason kokoista leikkuulautaa, ja siihen mahtuu ehkä neljännes kaalista silputtuna.
Kyllä on vaikeeta :D
Minä huomaaan kyllä montakin kohtaa, joka on arkipäivää alle 160-senttiselle ihmiselle, on se vaikeaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse erittäin mukavuudenhaluinen ja laiska, joten vuosien varrella on tullut keksittyä seuraavanlaisia niksejä:
-saksilla voi leikata melkeinpä mitä vaan keittiössä: ainakin paprikat, pizzaa, mitä vaan keksii
-kun ostan ruispaloja, irroitan ne puoliskot toisistaan, laitan takaisin pussiin ja pakkaseen (syön niin vähän leipää) sitten voi ottaa vain yhden puoliskon pakkasesta eikä tarvitse sulattaa molempia puoliskoja saadakseen ne irti toisistaan
-kylppärissä pitää olla lattialla pieni jalkojenkuivauspyyhe, jonka päälle menen ensin kun tulen pois suihkusta (vihaan märkää lattiaa)
Märästä lattiasta tuli mieleeni oma niksini. Kun lähden jonnekin kylään, niin otan yleensä aina varasukat mukaan. Vihaan myös märkää lattiaa, ja varsinkin sitä että lattia on yllätysmärkä. Kaikista inhottavin oli kerran mennä etkoilla tutun kylppärivessaan, ja lattia oli täysin kuvia. Matto sen sijaan ei ollut, vaan litisevän märkä, joten kastelin molemmat sukkani läpimäriksi. Tämän jälkeen on kulkenut sukkapari aina laukussa mukana.
Meillä wc-kylppäriin mennään eteisestä, ja sanon aina vieraille että siitä voi laittaa crocsit jalkaan että lattia voi olla jostain märkä. Vaikka siis koskaanhan ei ole, sillä kuivaan lattian huolellisestitietenkin, koskoa itse vihaan märkiä lattioita :D
Meillä ei ole kylppäreissä mattoja, koska ne usein ovat vähintäänkin kosteita (ja mielestäni melkoisia pöpöpesiä).
Taas nää PÖPÖT😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona siivotessa on hyvä muistaa, että ei ole sairaalaa siivoamassa. Sairaalassa viattoman näköinen pikku tahra voi olla uuden sairaalabakteerin alkukoti. Kotona näin ei ole, ellei käytetä jatkuvia antibioottikuureja. Kotona pitää siivota vessa siihen tarkoitetulla pesuaineella, myös hana, ovenkahvat jne. Muuten siivouksen kotona voi tehdä miedolla pesuaineella tai pelkästään kuumalla vedellä ja kunnon välineiltä. Pöydiltä, tasoilta jne ei koskaan syödä, vaan astioista, jotka tiskikone pesee. Mitään desinfioitavaa ei siellä ole. Pölyt on tietysti pyyhittävä, mihin kannattaa käyttää kunnon allergialiinoja. On aivan sama, peseekö kädet vessassa vai keittiössä. Pääasia, että pesee.
Miksei vessaa voi siivota ihan samalla yleispesuaineella kuin muutkin huoneet? Miksi juuri wc:n lattia tai lavuaari tai mikä tahansa on niin erilainen, että tarvitsee oman aineen?
Normikodeissa vessassa on ememmän ja erilaisia bakteereita kuin esim. keittiössä tai makuuhuoneessa. Muualla ei tarvita niin tujuja aineita.
Tutkimusten mukaan monesti se keittiö on isompi bakteeripesä kuin vessa, etenkin tiskipöydän tienoo.
Tiskipöydän allas on käytännössä aina märkä. Joten siellä on basiliskolla erinomaiset olosuhteet muhia. Veskissä yleensä pinnat ehtii kuivua kunnolla ja se jo itsessään riittää pitämään pöpöt kurissa.
Korona-aikaan oli mediassa paljon siitä miten lyhyen aikaa pöpöt esimerkiksi metallisessa ulko-oven kahvassa säilyy hengissä. Monesti vain muutaman minuutin ajan. Taudinaiheuttajat ei siis juurikaan leviä sen tyyppisiltä pinnoilta vaikka niitä paljon ihmiset koskettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu, lue nuo viestit!
Meillä laitetaan tiskikoneeseen. Huuhtelematta ja edipesemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nää PÖPÖT😂
Se on se pöpöjen marssijärjestys. Sieltä ne marssii😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nää PÖPÖT😂
Niin, niistä on hankala tietää, onko näissä matoissa bakteereja, basilleja vai viruksia. Yksinkertaisinta on puhua vain pöpöstä.
Tässä kätevä vierailuniksi: kaikkia pikkuesineitä voi nyysiä taskuihinsa kyläpaikassa. Myös lääkkeitä ja säilykepurkkeja esim. Näin säästät talouskuluissa ja kaveri pääsee eroon turhasta kiinakrääsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pidetään hyvästä, monipuolisesta ja terveellisestä ruoasta, ja kauppalasku pysyy kurissa. Harrastamme myös usean ruokalajin päivällisiä ystävien kanssa. Silloin ei riitä, että ruoka on hyvää, vaan sen pitää olla myös näyttävää.
Yleensä lattialle päätyy muutama palanen pilkkomisen yhteydessä, mutta nekin häiritsevät, sillä meillä pidetään koti siistinä. Siivoamisesta on sekin hyöty, että ei joudu paniikkiin, kun ovikello soi, ja tulee yllätysvieraita. Monihan asuu sellaisessa läävässä, ettei sinne voi kutsua edes vieraita, vaan pitää mennä kahvilaan.
Itse yleensä nostan tipahtaneet jutut lattialta heti. En vasta viikon päästä.
Kommentoimasi kommentti oli vastaus tähän aivopieruun: "Ja keittiön lattia nilkkoihin asti sipulinpalasissa koska jonkun pitää leikkiä master chefiä kotona🤣"
Meillä lattialle ruoanlaitossa eksyneet muruset lakaistaan heti pois varrellisella harjalla ja rikkalapiolla, mutta osa kommentoijista pitää äärimmäisen vulgaarina jo sitä, että ruokaa laittaessa jotakin putoaa lattialle, ja vielä vulgaarimpana sitä, että aiheutunut sotku siivotaan heti.
Muumeilla oli aina tiskit kylpyammeessa tai pihalla odottamassa sadetta.