Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1565)

Vierailija
1381/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee semanttiseksi.

Mikä ero muka on tiskien pesulla pesuaineen kanssa ja tiskien „huuhtelulla“ pesuaineen kanssa?!

Tyyppi sanoi: „huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta“

Konkreettinen esimerkki jos nyt vaikka mitenkään kykenet ymmärtämään:

Kattila jossa tehty pastaa 4 pv sitten, ollut jääkaapissa kunnes syöty tyhjäksi.

Se laitetaan täyteen vettä johon myös tiskiainetta lorautetaan rikkomaan veden pintajännitys. Sen annetaan liota.

Tässä kohti tarkkana nyt:

Kun kaadan tuon nesteen nyt kattilasta pois ja huuhtasen, sä väität että tässä kohti todella olisi puhdasta.

No kun ei ole, vaan sitten kattila menee vielä koneeseen.

Vaihtoehto olisi se toki pestä myös käsin loppuun harjalla, mutta miksi tekisin niin koska on kone.

On se vaikeaa.

Vierailija
1382/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on pöhköjä. Kissat saa kävellä pitkin keittiön pöytiä vapaasti ja koirat otetaan samaan sänkyyn nukkumaan. Samaan hengenvetoon suu vaahdossa paasataan miten vaarallista ja yököttävää on käsien pesu keittiössä. Ei taas vaihteeksi niin mitään järkeä näissä tämän palstan jutuissa.

Tämä.

Kissojen kävelyv ja istuskelu keittiön työtasoilla on todella ällöttävää. Eläimet ei kuulu pöydille. Se ois mun vinkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.

Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.

Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.

Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).

Törkeää on arvostella toisten tapoja toisen omassa kodissa.

Tiskiainejäämät tiskikoneessa olevissa aatioissa rikkoo pesukoneen, eli lopputulos on kallis. Miksi ihmeessä muutenkin teet tuplatyön? Sinähän voisit nostaa ne tiskaineella pestyt ja huuhdotut astiat suoraan kaappiin. Vai haalitko sinä lisää kotitöitä näyttääksesi enemmän.ahkeralta kuin olet?

Ei ne esipesussa puhdistu niin hyvin että söisin niistä. Ei ole tupla työ ja huudon toki ne aineet pois ennen konetta.

Tuohan on äärettömän epälogista, sori että sanon, mutta en vaan ymmärrä tällaista. 

Enkä mä ymmärrä sitä että niitä ei huuhdota ennen konetta. Tasapeli.

Minä en myöskään ymmärrä kuka ei niitä huuhdo ennen konetta, ehkä jos heti menee päälle, meillä harvemmin. Kyllä ruoka pinttyy kiinni astioihin ja se ei sitten lähde koneessakaan. Kiva niitä rapsutella sitte tai syödä niistä likaisista.

Ei pinty. Ei edes se kaurapuuro vaikka joku aiemmin niin väitti.

Kyllä pinttyy vaikka joku väittää ettei.

Tiskikoneessa, sen käyttäjässä tai tiskiaineessa on joku vika, jos astiat ei puhdistu ilman esihuuhtelua (tai liottamista!). 

Riippuu siitä miten usein tiskikone pyörähtää päälle. Ei varmasti lähde jos on pari päivää kuivuneet kaurapuuron jämän lautasessa kiinni. Se on semmoista sementtiä, että melkeen pitäisi taltalla ja vasaralla hakata irti.

Heti tuoreeltaan jos laittaa lautasen tiskialtaaseen ja laskee hanasta vettä päälle niin puuronrippeet lähtee kuin itsestään. Meillä laitetaan huuhtomatta koneeseen vain jos kone on menossa päälle pian joka tapauksessa.

Oletko koskaan edes kokeillut? Minä syön puuroa joka aamu eikä tiskikonetta käynnistetä joka päivä. Lautaset puhdistuu koneessa aivan täydellisesti ilman esihuuhtelua tai liotusta.

Tuo astioiden huuhtelu ennen pesua on kyllä hölmöläisen hommaa. Se kone hoitaa ne pesuhommat. Veden ja ajan tuhlausta. Toki jos on rippeitä lautasella niin ne kannattaa heittää roskiin.

Kone hoitaa pesun ei sitä huuhtelua. Yleensä laitan saman tunnin 60 asteen pesun kaikelle jotta tulee nopeasti koska en koskaan jätä konetta yksin kotiin pyörimään.

Pitkät monen tunnin ohjelmat harvemmin istuu menoihin. Ne ehkä toimisivat mutta harvemmin jaksan moiselle uhrata aikaa, eli sitä että siinä sitten pitää päivystää kotona sen 3 tuntia.

Ei se vedenkulutus tässä ole ainoa tekijä jota itse mietin.

Kokonaisuus ratkaisee ja mikä tuntuu itselle parhaalta.

Koneissa on myös huuhteluohjelma eli sitä voi käyttää ensin ennen pesua, jos pelkää tiskien likojen kuivuneen liiaksi. Itsellä tulee koneellinen viikossa, eikä vielä ole tarvinnut käyttää huuhteluohjelmaa kuin max pari kertaa vuoteen. Enemmän ne likaiset astiat haisisivat, jos niitä lilluttelisi tiskiainevedessä muutamaa tuntia pitempään, koska astioiden ruokarasva on liuennut siihen lillutusveteen. Voi yökkistä sentään.

Vierailija
1384/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut kaikki rätit mikrokuituliinoihin, myös tiskirätin. Se kuivuu koukussa, jonka olen kiinnittänyt astiankuivatuskaapin alaritilään. Saa ilmaa eikä kostu vettä ottaessa. Salaatinlehdet ei mene ollenkaan nihkeäksi, kun ne säilyttää käyttöä varten jääkaapissa kannellisessa astiassa, jonka pohjalle laittaa muutaman tipan vettä. Samoin säilyy valmis lisukesalaatti. Lämpimän ruuan jäähdytän ruokailun jälkeen laskemalla tiskialtaaseen kylmää vettä, mihin ruokakattila menee vilvoittelemaan. Fairya tms en käytä lainkaan ilman muovihanskoja, koska käsitiskiaineet ovat pahimpia pesuaineallergian aiheuttajia. Muovihanskat on kivampi pukea, kun niihin on ripottanut hieman talkkia sisään.

Vierailija
1385/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.

Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.

Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.

Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).

Tiskiainejäämät tiskikoneessa olevissa aatioissa rikkoo pesukoneen, eli lopputulos on kallis. Miksi ihmeessä muutenkin teet tuplatyön? Sinähän voisit nostaa ne tiskaineella pestyt ja huuhdotut astiat suoraan kaappiin. Vai haalitko sinä lisää kotitöitä näyttääksesi enemmän.ahkeralta kuin olet?

Ei ne esipesussa puhdistu niin hyvin että söisin niistä. Ei ole tupla työ ja huudon toki ne aineet pois ennen konetta.

Tuohan on äärettömän epälogista, sori että sanon, mutta en vaan ymmärrä tällaista. 

Minä en myöskään ymmärrä kuka ei niitä huuhdo ennen konetta, ehkä jos heti menee päälle, meillä harvemmin. Kyllä ruoka pinttyy kiinni astioihin ja se ei sitten lähde koneessakaan. Kiva niitä rapsutella sitte tai syödä niistä likaisista.

Tiskikoneessa, sen käyttäjässä tai tiskiaineessa on joku vika, jos astiat ei puhdistu ilman esihuuhtelua (tai liottamista!). 

Riippuu siitä miten usein tiskikone pyörähtää päälle. Ei varmasti lähde jos on pari päivää kuivuneet kaurapuuron jämän lautasessa kiinni. Se on semmoista sementtiä, että melkeen pitäisi taltalla ja vasaralla hakata irti.

Heti tuoreeltaan jos laittaa lautasen tiskialtaaseen ja laskee hanasta vettä päälle niin puuronrippeet lähtee kuin itsestään. Meillä laitetaan huuhtomatta koneeseen vain jos kone on menossa päälle pian joka tapauksessa.

Oletko koskaan edes kokeillut? Minä syön puuroa joka aamu eikä tiskikonetta käynnistetä joka päivä. Lautaset puhdistuu koneessa aivan täydellisesti ilman esihuuhtelua tai liotusta.

Tuo astioiden huuhtelu ennen pesua on kyllä hölmöläisen hommaa. Se kone hoitaa ne pesuhommat. Veden ja ajan tuhlausta. Toki jos on rippeitä lautasella niin ne kannattaa heittää roskiin.

Kone hoitaa pesun ei sitä huuhtelua. Yleensä laitan saman tunnin 60 asteen pesun kaikelle jotta tulee nopeasti koska en koskaan jätä konetta yksin kotiin pyörimään.

Pitkät monen tunnin ohjelmat harvemmin istuu menoihin. Ne ehkä toimisivat mutta harvemmin jaksan moiselle uhrata aikaa, eli sitä että siinä sitten pitää päivystää kotona sen 3 tuntia.

Koneissa on myös huuhteluohjelma eli sitä voi käyttää ensin ennen pesua, jos pelkää tiskien likojen kuivuneen liiaksi. Itsellä tulee koneellinen viikossa, eikä vielä ole tarvinnut käyttää huuhteluohjelmaa kuin max pari kertaa vuoteen. Enemmän ne likaiset astiat haisisivat, jos niitä lilluttelisi tiskiainevedessä muutamaa tuntia pitempään, koska astioiden ruokarasva on liuennut siihen lillutusveteen. Voi yökkistä sentään.

Siinä kohti huuhtelu tulee liian myöhään ja astia ehtii kuivahtaa koneessa.

Meinaat että ajan huuhteluohjelman aina kun lisään koneeseen yhden lautasen?

Siinähän sitä järkeä tosiaan olisikin. Hyvä sinä.

Vierailija
1386/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuorin omenat perunankuorimisveitsellä.

eiköhän tämä ole itsestään selvyys

Ei ole. Mä en kuori omenoita koskaan. Kuoret on  paras osuus. Sama perunoissa olisi. Syön vain uusia perunoita kuorineen.

Miksi kaikki pitää aina kuoria ja pilata hyvä tuote sellaisenaan?

Toivottavasti syöt vain luomuomenoita. Jos et niin sitten suosittelen kuorimista.

Oman puun omput maistuvat hyviltä kuorineen päivineen. Tuskin nuo mitään luomua erikseen ovat, edellisen asukkaan istuttamat puut. Ei hän ainakaan mainostanut niitä erikseen luomuiksi.

Vierailija
1387/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt jollekin niin iso ongelma että joku huuhtelee astiat. 

Ai kauhea kun sun elämä menee pilalle kun minä omani huuhtelen. 

Voi sinua raasua ny. Koita kestää  jatkan huuhtelua. En kysy lupaasi.

Samoin. Minulle on opetettu, että on ekologisinta pestä täysiä koneellisia. Pyykkiä kertyy, mutta tiskiä vähemmän. Siksi huuhtelen astiat ennen koneeseen laittoa, että eivät happane ja haise siellä, kun yleensä menee useampi päivä ennen kuin laitan koneen päälle. Toiseksi aikaa ja vaivaa säästyy koneen puhdistuksessa, kun suodattimet eivät mene tukkoon.

Vierailija
1388/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohti huuhtelu tulee liian myöhään ja astia ehtii kuivahtaa koneessa.

Meinaat että ajan huuhteluohjelman aina kun lisään koneeseen yhden lautasen?

Siinähän sitä järkeä tosiaan olisikin. Hyvä sinä.

No niin, nyt ollaan ongelman ytimessä.

Helpointa on huudella astioita sitä mukaan kun niitä koneeseen lataa.

Vierailija
1389/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mä en kuori omenoita koskaan. Kuoret on  paras osuus. Sama perunoissa olisi. Syön vain uusia perunoita kuorineen.

Toivottavasti syöt vain luomuomenoita. Jos et niin sitten suosittelen kuorimista.

Ei luomu ole tae kasviksen hyvälaatuisuudelle. Se kertoo vaan, että lannoituksessa ei ole käytetty keinotekoisia lannoitteita. Esim. porkkanoissa luomut ovat monesti epämääräisemmän näköisiä ja pahemmanmakuisia kuin tavalliset porkkanat.

Vierailija
1390/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt jollekin niin iso ongelma että joku huuhtelee astiat. 

Ai kauhea kun sun elämä menee pilalle kun minä omani huuhtelen. 

Voi sinua raasua ny. Koita kestää  jatkan huuhtelua. En kysy lupaasi.

Samoin. Minulle on opetettu, että on ekologisinta pestä täysiä koneellisia. Pyykkiä kertyy, mutta tiskiä vähemmän. Siksi huuhtelen astiat ennen koneeseen laittoa, että eivät happane ja haise siellä, kun yleensä menee useampi päivä ennen kuin laitan koneen päälle. Toiseksi aikaa ja vaivaa säästyy koneen puhdistuksessa, kun suodattimet eivät mene tukkoon.

Joo mutta tätä on nähtävästi jonkun vänkääjän erittäin vaikea ymmärtää tässä nyt.

Vierailija
1391/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.

voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,

Harja vie vähän tilaa ja se on näppärä käyttää. Asuntokaan ei ole mikään iso.

Olen eri, mutta minusta kaunis, varrellinen harja ja rikkalapio keittiössä ovat maailman paras keksintö. Kokatessa aina jotakin tahtoo pudota lattialle, ja roskat on helppo lakaista kokkauksen lomassa tai päätyttyä.

Tässä kohtaa sanon seis! Silloin kun laitetaan ruokaa ei ruveta siivoamaan lattioita. Tuollaisen harjan kanssa heilumalla nostaa ilmaan valtavan määrän pölyä lattialta! Ja arvaa minne se ilmassa leijuva pöly päätyy?

Ensin laitetaan ruokaa, sitten vasta siivotaan. Toki ymmärrän jos on pakko. Kaatuu vaikka vahingossa jotain lattialle niin pakkohan se sitten on siivota heti.

Voit sanoa seis, mutta meillä otetaan välittömästi tai heti sottaavan työvaiheen jälkeen lattialle pudonneet ruoka-ainekset pois. Meillä ei kukaan tassuttele tuntia lattialle pudonneiden jauhojen, kahvinpurujen, sokereiden, riisinjyvien, juuresten-, valkosipulin-, sipulin- tai kaalinkappaleiden päällä. Sehän sotkisi koko talon.

Meillä myöskin siivotaan normaalisti, joten lattioilla ei ole pölyjä. Jos olisi, niin se pöly nousisi myös ilmaan, kun lattioilla hiippailee. Meillä ei myöskään käytetä keittiössä rikka-imuria, koska se puhaltaa toisesta päästä ulos hienot partikkelit, jotka toisesta päästä menevät sisään. Puhdas lattiaharja on ehdottoman hyvä. Se sitoisi pölynkin harjaan, mikäli sitä sattuisi olemaan.

Meillä käytetään myös pöytäharjaa ja rikkalapiota, vaikka kesken ruokailun, mikäli se on tarpeellista. Samaa tehdään ravintoloissa.

No jopas teillä roiskuu kokatessa ja syödessä 😮

Vierailija
1392/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä myrkkyä sinulla on käytössä, kun puhdistuu niin tarkoin? Käytän aika säästeliäästi kemikaaleja omassa tiskikoneessani. Tavallisista ruoka-aineista huonoimmin ilman esihuuhtelua puhdistuu kaurapuuro, kananmuna ja kala.

Vierailija
1393/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä myrkkyä sinulla on käytössä, kun puhdistuu niin tarkoin? Käytän aika säästeliäästi kemikaaleja omassa tiskikoneessani. Tavallisista ruoka-aineista huonoimmin ilman esihuuhtelua puhdistuu kaurapuuro, kananmuna ja kala.

Dynamiittia varmaa ..

Vierailija
1394/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luomu ole tae kasviksen hyvälaatuisuudelle. Se kertoo vaan, että lannoituksessa ei ole käytetty keinotekoisia lannoitteita. Esim. porkkanoissa luomut ovat monesti epämääräisemmän näköisiä ja pahemmanmakuisia kuin tavalliset porkkanat.

Nyt puhutaan kuorien syömisestä!

Luomuomenoissa ei ole kuoria myrkytetty tai muuten käsitelty säilyvyyden jatkamiseksi  (vahattu ym). 
Ei- luomuomenoissa taas voi kuorissa olla sellaiset jäämät ettei niitä kannata syödä. Varsinkaan lasten.

Vierailija
1395/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.

voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,

Harja vie vähän tilaa ja se on näppärä käyttää. Asuntokaan ei ole mikään iso.

Olen eri, mutta minusta kaunis, varrellinen harja ja rikkalapio keittiössä ovat maailman paras keksintö. Kokatessa aina jotakin tahtoo pudota lattialle, ja roskat on helppo lakaista kokkauksen lomassa tai päätyttyä.

Tässä kohtaa sanon seis! Silloin kun laitetaan ruokaa ei ruveta siivoamaan lattioita. Tuollaisen harjan kanssa heilumalla nostaa ilmaan valtavan määrän pölyä lattialta! Ja arvaa minne se ilmassa leijuva pöly päätyy?

Ensin laitetaan ruokaa, sitten vasta siivotaan. Toki ymmärrän jos on pakko. Kaatuu vaikka vahingossa jotain lattialle niin pakkohan se sitten on siivota heti.

Voit sanoa seis, mutta meillä otetaan välittömästi tai heti sottaavan työvaiheen jälkeen lattialle pudonneet ruoka-ainekset pois. Meillä ei kukaan tassuttele tuntia lattialle pudonneiden jauhojen, kahvinpurujen, sokereiden, riisinjyvien, juuresten-, valkosipulin-, sipulin- tai kaalinkappaleiden päällä. Sehän sotkisi koko talon.

Meillä myöskin siivotaan normaalisti, joten lattioilla ei ole pölyjä. Jos olisi, niin se pöly nousisi myös ilmaan, kun lattioilla hiippailee. Meillä ei myöskään käytetä keittiössä rikka-imuria, koska se puhaltaa toisesta päästä ulos hienot partikkelit, jotka toisesta päästä menevät sisään. Puhdas lattiaharja on ehdottoman hyvä. Se sitoisi pölynkin harjaan, mikäli sitä sattuisi olemaan.

Meillä käytetään myös pöytäharjaa ja rikkalapiota, vaikka kesken ruokailun, mikäli se on tarpeellista. Samaa tehdään ravintoloissa.

No jopas teillä roiskuu kokatessa ja syödessä 😮

Joo tää oli paras !

Vierailija
1396/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on riisit, pastat, jauhot, sokerit yms. irtokarkkirasioissa. Hyötynä on, että pusseista varisevat jää laatikkoon ja jos on jotain ötököitä, ei leviä muihin tuotteisiin. Lisäksi kaapit on hankalan malliset, mutta laatikossa olevat tarvikkeet on helppo vetää ulos. Pesaisen astian aina, kun pussi tyhjenee. Yhdessä laatikossa on sitten vaniljasokeri, leivinjauhe, sooda, kaneli yms. "leipomismausteet". Ja kaapit on helppo siivota, kun ensin poistaa laatikot. Tämä tapa jäi itselle joskus muutossa, ja tämän on kopioineet muutama ystävä ja sukulainen. Osa on ostanut nätimpiä laatikoita, mutta itselle kelpaa nuo ilmaiset karkkilaatikot hyvin. 

Kun lapset oli pienempiä, jokaisella oli oma sukkalaatikko, joka oli tuollainen irtokarkkilaatikko. 

Myös lautasliinat, muffinssivuuat, kynttilät yms. on tällaisessa, niin säilyy puhtaina.

Vierailija
1397/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä niksi on vetää pytty kun käy paskalla, huomattavasti paremman tuoksuinen kämppä.

Jännä ettet tajunnut tuota ennen kuin kylässä opit.

Vierailija
1398/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä niksi on vetää pytty kun käy paskalla, huomattavasti paremman tuoksuinen kämppä.

Jännä ettet tajunnut tuota ennen kuin kylässä opit.

Ei kotona opetettu jo?

Vierailija
1399/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihtanut kaikki rätit mikrokuituliinoihin, myös tiskirätin. Se kuivuu koukussa, jonka olen kiinnittänyt astiankuivatuskaapin alaritilään. Saa ilmaa eikä kostu vettä ottaessa. Salaatinlehdet ei mene ollenkaan nihkeäksi, kun ne säilyttää käyttöä varten jääkaapissa kannellisessa astiassa, jonka pohjalle laittaa muutaman tipan vettä. Samoin säilyy valmis lisukesalaatti. Lämpimän ruuan jäähdytän ruokailun jälkeen laskemalla tiskialtaaseen kylmää vettä, mihin ruokakattila menee vilvoittelemaan. Fairya tms en käytä lainkaan ilman muovihanskoja, koska käsitiskiaineet ovat pahimpia pesuaineallergian aiheuttajia. Muovihanskat on kivampi pukea, kun niihin on ripottanut hieman talkkia sisään.

Vaihda se salaattiastian vesitilkka talouspaperipalaan ja hämmästy. Ei enää vedessä lilluneita salaatinlehtiä, jotka ovat silti pysyneet rapsakoina. Itse en enää edes siirrä niitä mihinkään eri astiaan, kun tuo paperi toimii hyvin salaattipussissakin.

Vierailija
1400/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajut pois jääkaapista?

Ota laakea lautanen ja ripottele sen päälle ruokasoodaa. Laita lautanen jääkaappiin vuorokaudeksi. Sooda imee hajuja itseensä ja jääkaappi raikastuu.

Myös jääkaapin pesu silloin tällöin raikastaa kummasti.

Itse asiassa, jos jääkaapissani alkaa haista, teen perusteellisen inventaarion sisällöstä sen sijaan että laittaisin sinne jonkin hajunpoistajan.