Te naiset, jotka haluatte omia lapsia, niin mikä siihen on syynä?
Miksi hankkia lapsia, kun elämä lapsettomana on kaikin puolin helpompaa? Ja jos välttämättä haluaa lapsen, niin miksi lisätä tätä maailman paisuvaa miljardien ihmispopulaatiota, kun samaan aikaan on niin valtavasti huonoissa oloissa eläviä lapsia adoptoitavaksi?
Kommentit (59)
Taitaa olla taas riidanhaastamisketju. Valitse sinä vela elämäntyyliksesi, anna muiden valita omansa.
Elämän helppous ei myöskään ole kaikilla se tärkein tavoite, moni kokee sellaisen tylsäksi. Ei viitsi ponnistella minkään päämäärän eteen, kaikesta helpoimman kautta? Itse koen elämän mielekkääksi kun toteutan itseäni työssä, tuo on vaatinut paljon opiskelua ja monia "ei-helppoja" valintoja: ulkomaille muuttamisia, uusien kulttuurien ja kielten opettelua jne. Valitsin myös haluta lapsia ja sain kaksi. Lasten haluaminen on melkoisen luonnollinen halu, eipä sitä tarvitse perustella. Evolutiivisesti ajatellen halu siirtää omia geenejä eteenpäin, kulttuurisesti kuulua sukupolvine ketjuun ja jatkaa sitä seuraavalla ketjun silmukalla.
Kysy itseltäsi miksi sinua muiden valinnat kiinnostavat - tai miksi haluaisit tällaisesta asiasta kiistellä? Jokaisen omia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Biologia. Ihminen on eläin siinä kuin muutkin ja ainoa tarkoitus täällä olemiseen on lisääntyminen. Olen vain lenkki ketjussa ja lisääntyminen on biologinen tarve siirtää geenejäni eteenpäin.
Ei luonnossakaan kaikki lisäänny
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologia. Ihminen on eläin siinä kuin muutkin ja ainoa tarkoitus täällä olemiseen on lisääntyminen. Olen vain lenkki ketjussa ja lisääntyminen on biologinen tarve siirtää geenejäni eteenpäin.
Missä eläinlajeissa on yksilöitä, jotka tarkoituksella jäävät vaille poikasia/jälkeläisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä eläinlajeissa on yksilöitä, jotka tarkoituksella jäävät vaille poikasia/jälkeläisiä?
Kaikissa :D
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla taas riidanhaastamisketju. Valitse sinä vela elämäntyyliksesi, anna muiden valita omansa.
Elämän helppous ei myöskään ole kaikilla se tärkein tavoite, moni kokee sellaisen tylsäksi. Ei viitsi ponnistella minkään päämäärän eteen, kaikesta helpoimman kautta? Itse koen elämän mielekkääksi kun toteutan itseäni työssä, tuo on vaatinut paljon opiskelua ja monia "ei-helppoja" valintoja: ulkomaille muuttamisia, uusien kulttuurien ja kielten opettelua jne. Valitsin myös haluta lapsia ja sain kaksi. Lasten haluaminen on melkoisen luonnollinen halu, eipä sitä tarvitse perustella. Evolutiivisesti ajatellen halu siirtää omia geenejä eteenpäin, kulttuurisesti kuulua sukupolvine ketjuun ja jatkaa sitä seuraavalla ketjun silmukalla.
Kysy itseltäsi miksi sinua muiden valinnat kiinnostavat - tai miksi haluaisit tällaisesta asiasta kiistellä? Jokaisen omia valintoja.
Kyllä ne jotkut lisääntyy "kun niin vaan kuuluu tehdä" tai pelkäävät jäävänsä yksin vanhuksena ja olihan siullakin päätös haluta lapsia, jokinhan siihenkin päätökseen on vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmasti pystyt laittamaan tähän 3 tutkimusta (nimi ja tekijä riittää, jos ei ole linkkiä), joista asia selviää. Biologit kun eivät ole vielä löytäneet tarkoituksella vailla jälkeläisiä olevia eläinyksilöitä eli jos jää ilman poikasia, niin kyse ei ole omasta halusta vaan viasta tai vammasta. Me olemme kaikki joko saaliita tai saalistajia ja poikasten tuottaminen saaliiksi tai saalistajiksi on ainoa tehtävämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen oma valinta.
Esim. lapsettomuus lasta haluavalle on jokapäiväinen tuska, ei millään lailla voi sanoa helpoksi elämää ilman. Itselläni oli nuorena myös kielteisiä ajatuksia enkä nähnyt lapsentekoa järkevänä. Mieli kuitenkin muuttui kun alkoi miettiä juurisyitä ajatuksilleen. Vääränlaiset kumppanit veivät uskon ja vasta kun näki ns. hyvän isänehdokkaan niin mieli muuttui. Myös populaation kasvu huolestutti, mutta siinäkään ei ole mitään järkeä kun suomalaisia on niin vähän. Kysymys on enemmän haluanko että suomalaisia on vielä parin sadan vuodenkin päästä (kielellisesti ja kulttuurisesti, en ole rasisti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmasti pystyt laittamaan tähän 3 tutkimusta (nimi ja tekijä riittää, jos ei ole linkkiä), joista asia selviää. Biologit kun eivät ole vielä löytäneet tarkoituksella vailla jälkeläisiä olevia eläinyksilöitä eli jos jää ilman poikasia, niin kyse ei ole omasta halusta vaan viasta tai vammasta. Me olemme kaikki joko saaliita tai saalistajia ja poikasten tuottaminen saaliiksi tai saalistajiksi on ainoa tehtävämme.
Kyllähän toi kerrottiin jo koulun biologia tunneilla jos olit kuulolla!
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on vähän erilainen kuin eläin. Ihminen voi elää vaikka koko elämän ilman seksiä, halutessaan. Noloa sanoa että olisimme eläimen tasolla ja meidän tulisi vain paneskella ympäriinsä.
Etkö sä vielä eilen saanut tarpeeksi vastauksia kun pitää olla taas täällä kyselemässä? Menisit nyt elämään sitä upeaa lapsetonta elämääsi maanisen äiteihin ja lapsiin keskittymisen sijaan. Aloita vaikka ihan ulkoilusta ilman puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole koskaan ollut biologian tunnilla?
Hän ei kysynyt sitä, että miten lapsia tehdään.
Kyllä siellä biologian tunnilla opetataan muutakin kuin se miten lapsia tehdään.
Se että niitä lapsia haluaa selittyy ihan biologialla sekin.
Ap:lle: Ihan samat perusteet kuin niillä jotka ei lapsia halua mutta käänteisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne jotkut lisääntyy "kun niin vaan kuuluu tehdä" tai pelkäävät jäävänsä yksin vanhuksena ja olihan siullakin päätös haluta lapsia, jokinhan siihenkin päätökseen on vaikuttanut.
Sain lapset yli 30-vuotiaana, oli kerennyt tehdä ja nähdä paljon ennen lapsia. Sekä minulla että miehellä halu lasten hankkimiseen syttyi vähitellen, kiinnostuneena katseli sukulaisten ja ystävien lapsia. Alkoi kaivata lapsia elämään. Ja niin kaksi sellaista saatiin. Työlästä ja raskasta ensimmäiset vuodet, kyllä. Mutta siitä huolimatta ne syvimmät onnen hetket tulevat juuri lasten vauva-taaperovaiheelta. Sinun vastuulla on uusi elämä, hoivaat ja autat alkuun. Oli kyllä useampia hankalia vaiheita molempien lasten kanssa heidän kasvaessaan, erilaisia kummankin kanssa. Mutta vuorovaikutus säilyi koko ajan, myös kiivaiden teinivuosien, tuosta olen iloinen. Nyt molemmat aikuisia, ja vieläkin olemme tiiviisti yhteyksissä mikä kivaa. On ollut hienoa seurata millaisia ihmisiä noista pienistä nyyteistä kasvoi. Kummastakin ihan omanlaisensa, hienoja ihmisiä. Eihän vanhempana lapsen kasvamiseen voi hirveästi vaikuttaa, tarjoaa vain ruuan, materian ja turvan, sekä tukea ja kannustaa etsimään sitä omaa suuntaa. Minusta vanhempana oleminen on ollut ja on edelleen antoisaa ja kiehtovaa, aidosti allekirjoitan kliseen, että lapset ovat paras saavutukseni elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että eläimistäkin löytyy veloja? No ei kai nyt sentään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä tavalla ne on olemassa jos ne ei lisäänny?Ei käy mun järkeen mitenkään.
Vaikka monen onkin vaikea sitä nykyään tajuta, niin jotkut kuitenkin aidosti pitävät lapsista eivätkä etsi "helppoa elämää" vaan onnellista elämää. Lapsista on paljon onnea ja heistä kasvaa perhettä, omaa lähipiiriä, niitä kaikkein rakkaimpia ihmisiä, joiden kanssa viettää mieluiten aikaa.
Se vaiva, mikä lapsista on, on pientä sen rakkauden rinnalla, mitä lasten kanssa saa kokea.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on eläin, joo mutta ihminen voi olla myös esim. homoseksuaali. Jos homoseksuaalien olemassaolo todistaa, että emme ole tehty vain lisääntymään