Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla taitaa olla uniapnea. Olen niin kovin väsynyt usein ja kuulemma kuorsaan. Miten lähteä tätä itse hoitamaan?

Vierailija
29.05.2023 |

Elämäntavat parempaan järjestykseen.
Ensin olen nyt laihtunut ja jättänyt alkoholin sekä liikkunut paljon. Vielä on pudotettavaa.
Ajattelin, että tuolla reipastun ja voin jo paljon paremmin. Olen edelleen todella väsynyt, joten epäilen itselläni uniapneaa.

Exä kertoi minun aikaisemmkn kuorsaavan, tuli mieleen kun pohdin uniapnean mahdollisuutta. Minulla on alkanut ilmenemään päänsärkyä välillä mitä ei ole ennen ollut. Päiväväsymystä on, päiväunia tarvitsen. Makeanhimo on joskus aivan ylitsepääsemätön, aivan järkyttävä tai hiilarihimo yleensä. Yritän taistella mutta joskus sorrun.
Olen alle 30-vuotias. Tupakoin, se täytyisi lopettaa heti. Olen sitä kovin pohtinut.

Mistä lähteä liikkeelle? Terveydenhuoltoa on turha kuormittaa, ei saa aikaa vasta kun kuukausien päähän varmaankin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terkkariin ja kerro epäilystäsi. Uniapnea on vakava tauti. Kyllä ne sulle jatkotutkimukset hoitaa. Saat kotiin laitteet, joilla ne näkee onko sulla uniapnea.

Vierailija
2/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä? Mene työterveyshuoltoon. Kyllähän tuollainen vaikuttaa jo työkykyynkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta

Vierailija
4/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vakavasti oireet. Pikaisesti lääkärille.

Vierailija
5/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuoltoon nimenomaan pitää mennä. Jos sinulla on hyvä työterveyshuolto, niin sinne. Jos on muuten rahaa, niin joillain yksityisillä hammaslääkäriasemilla tehdään uniapneatutkimuksia. Näin omalla hammaslääkärillä ilmoituksen, mutta en kysellyt siitä sen tarkemmin.

Vierailija
6/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta

Ensiksi on tärkeintä saada cpap laite jos oikeasti on uniapnea. Se saattaa pelastaa hengen ennen kuin ehtii laihduttamaan eikä uniapnea aina johdu ylipainosta.

Vierailija
7/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen itsehoitoa ole. Menet jotain kautta sinne terveydenhoitoon ja saat kotiin yhdeksi yöksi laitteet mittaamaan untasi. Sovit puolisosi kanssa, missä hän nukkuu, sillä sinun pitäisi nukkua huoneessa yksin se yksi yö. Saat rinnan päälle tulevasta laitteesta (pieni mötikkä) lähteviä sinne tänne laitettavia antureita (sormi, viikset nenään, lonkka yms), jotka mittaavat erilaisia asioita nukkuessasi. Mikrofoni äänittää myös äänet.

Vierailija
8/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normilabrat otettu milloin? Anemia, kilpirauhasen vajaatoiminta ja diabetets ovat yleisiä ja kaikki väsyttää.

Vierailija
9/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllinen bruksismi voi kanssa aiheuttaa päänsärkyä, niskajumeja ja kasvosärkyjä. Kyllä sekin myös väsyttää.

Vierailija
10/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta

Ensiksi on tärkeintä saada cpap laite jos oikeasti on uniapnea. Se saattaa pelastaa hengen ennen kuin ehtii laihduttamaan eikä uniapnea aina johdu ylipainosta.

Näin apneapotilaana olen samaa mieltä. Elämäntapojen muuttaminenkin helpottuu kun saa oikeasti nukuttua yöt. Keuhkopoliklinikan lääkärikin sanoi minulle, että laihduttaminen on lähes mahdotonta, kun elimistö on jatkuvasti stressitilassa.

Vierailija
11/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi se on lääkärinaika kuukausien päässä kuin ei ollenkaan jos hoitoa tarvitsee.

Vierailija
12/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla usein vessahätä ja jano?

Vierailija
13/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin unipolygrafia ja katkoksia oli paljon, heräilinkin niihin useita kertoja yössä. Laihdutin 20kg apnea katosi. Kaksoisleuka oli painanut hengitysteitä ja apnea johtui tästä.

Vierailija
14/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma polkuni lähti työterveyshuollon kautta. Oireita oli paljon ja puoliso huomautteli öisistä hengityskatkoksista. Sain työterveydestä seurantalaitteen kotiin ja palautin sen seuraavana päivänä. Tuloksena vaikea uniapnea. Sain kiireellisen lähetteen julkiselle puolelle, josta sain muutaman viikon päästä cpap-laitteen ja sen käyttöön opastuksen. Ensimmäinen yö laitteen kanssa oli levoton, mutta aamulla huomasin silti eron voinnissa, joka-aamuinen pöhnä puuttui ja olin päivän paremmin hereillä. Se todella motivoi käyttämään laitetta säännöllisesti.

Vierailija
15/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki apneapotilaat ole lihavia

Vierailija
16/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla hyvä tyyny ja sopiva patja? Uniergonomia on tärkeää. Selällään ei kannata nukkua, se pääsääntöisesti pahentaa apneaoireita. Samoin tukkoisuus ja närästys tai refluksi. Noi pitää hoitaa kuntoon. Voit kokeilla myös asentohoitoa, eli nuku kyljellään. Tennispallo yöpaidan selkämykseen tai apneavyö, joka estää selällään nukkumisen. Tyyny ja patja, jotka tukee kyljellään nukkumista.

Mutta pyydä ihmeessä päästä apneatutkimuksiin. Mulla meni puoli vuotta, että sain julkiselle ajan. Kannatti mennä, eipä tarvinnut sitten miettiä että onko vaiko eikö.

Vierailija
17/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, mene risusavottaan. Luulotautisikin paranee heti.

Vierailija
18/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta

Laihallakin voi olla uniapnea kuten mun miehelläni on.

Vierailija
19/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paljonko sitä ylipainoa on vielä? Ja lopeta se tupakointi, se on varma ettei tupakointi auta johtui väsymys mistä tahansa. Ja varaa se lääkäriaika.

Vierailija
20/21 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös yksi, joka on aina väsynyt. Labroista ei löydy mitään ja siksi onkin kamalaa olla koko ajan täysin pihalla ja tehdä virheitä töissä, koska se tulkitaan helposti laiskuudeksi. Olen kokeillut, mikä unimäärä riittää ja jos nukun kymmenen tunnin yöunet ja puolentoista tunnin päikkärit, selviän työpäivästä kahdessa osassa, mutta en haluaisi tehdä etätöitä, mikä tosin sallittua on. Puolison mukaan hengityskatkoksia ei ole ja uskon, että hän kyllä ne kuulisi, olen itse kerran nukkunut uniapneapotilasn kanssa samassa huoneessa ja huomasin sen yhden yön aikana, vaikkei asiasta ollut aikaisemmin puhuttu. Tsemppiä siis sinulle, mutta varaudu myös siihen, että mitään ei välttämättä löydy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi