Työnantajanakin hämmästyttää työntekijöiden perheettömyys
Tosiaan näkyy yhteiskunnassa tämä, etteivät ihmiset hanki perhettä. Omassa pikkufirmassani on neljä työntekijää iältä 26-38, sekä miehiä että naisia, eikä kenelläkään näistä ole perhettä. Olen itse kolmilapsisen perheen äiti, enkä mitenkään perhevastainen.
Syyt eivät kuulu minulle, mutta sain itse lapseni 27-31 -vuotiaana ja pidin yrittäjänäkin kahden ensimmäisen kaikki mahdolliset vapaat, pienimmäin kanssa lähetin itseni ulkomaille lähetettynä yrittäjänä ja mies piti osan vanhempainvapaasta, kun tein töitä osa-aikaisesti ulkomaan asunnolta käsin. Olisin siis hyvin avoin kaikenlaisille perhevapaaratkaisuille ja -joustoille myös työntekijöitä kohtaan.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt kuitenkin ole kaikille parempi että työntekijät ovat perheettömiä? Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Työnantajia taitaa alkaa hiljalleen kuumottaa se, ettei tulevaisuudessa ole tekijöitä/eläkkeen maksajia, kun ottivat työntekijöistä kaikki mehut irti, ettei nämä jaksaneet työn ulkopuolella elää, etsiä kumppania ja perheellistyä.
Vierailija kirjoitti:
Perheellisenä joutuu lastensuojelun valvontaan, eli käytännössä menettää yksityisyytensä. Harva on sellaiseen valmis, vaan mieluummin elää vapaata ja itsensä näköistä elämää lapsettomana.
Täh. Mulla on ollut lapsia jo 15 vuotta ja keraakaan en ole joutunut tekemisiin lastensuojelun kanssa. Ehkä valvovat sitten tietämättämme kukkaruukkuihin asennettujen salakuuntelulaitteiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Itse yrittäjänä kommentoin, että ihmeellinen aloitus. Kyllä perheelliset työntekijät ovat näin yrittäjän mielestä taloudellisesti selvä riski ja rasite. Mutta hienoa toki, että koet toisin.
No minä olen sitä mieltä ettei ap ole yrittäjä ollenkaan.
Työntekijänä ihmetyttää työnantajien kpäisyys ja 1d100tt1ma1suus.
Musta ap ei ole ollenkaan asiaton. Suurin syy taitaa olla se etteivät löydä kumppania. Tämäkin palsta täynnä kireitä naisia.
Ei tänne Suomeen varmaan kannata yritystä perustaa? Koko ajan on vähemmän työntekijöitä ja romahdus vain kiihtyy 🤔
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on töissä paljon lapsettomia. Ehkä se on nykyaikaa, että 30-40 -vuotiailla ei ole lapsia. Jotenkin sen laskevan syntyvyyden pitää näkyä.
Itse vaan ihmettelen, mikä estäisi hankkimasta lapsia kun on työpaikka ja perusasiat kunnossa.
Tänä päivänä muutamaa alaa lukuunottamatta jokainen työntekijä istuu jakkaralla, joka huojuu tuulessa. Vaikka miten olisi NYT työpaikka, ei ole mitään takeita, että se työpaikka olisi vielä 5 vuoden päästäkin. Saati sitten 10 vuoden, 15 vuoden jne. Lapsi on parinkymmenen vuoden investointi ja harva pystyy tänä päivänä sanomaan, että työpaikka säilyy ja perusasiat ovat kunnossa seuraavat 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Perheellisenä joutuu lastensuojelun valvontaan, eli käytännössä menettää yksityisyytensä. Harva on sellaiseen valmis, vaan mieluummin elää vapaata ja itsensä näköistä elämää lapsettomana.
Täh?
Ehkä tosiaan parempi ettet ole perheellinen.
Siis eihän tässä ollut työntekijöistä pulaa. Yrittäjällä hyvä tilanne kun työntekijät pysyneet perheettöminä.
Samanmielisiä ihmisiä töissä? Ihan jäätävän kamalaa!
Vuosia valitettiin että "kun ei niitä naisia voi ottaa kun ovat aina sitten raskaana" ja nyt eivät ole niin itketään että "voivoi miten meidän käy kun ne naiset eivät halua lapsia" 🤔🤔🤔
Pitäisikö ap:n pyöräyttää vielä pari lasta lisää kun alaisia ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää nyt oli. En tunne ketään perhettä joka olisi joutunut siksi että saa lapsia. Ei siellä mitään asiakkuusautomaattia ole. Ei kyllä meillekään tultu.
Ainakin Helsingissä sitä tuputetaan heti, jos on joku tapaturma tms. perheessä. Siellä on rahaa, näin neuvolassa sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän tässä ollut työntekijöistä pulaa. Yrittäjällä hyvä tilanne kun työntekijät pysyneet perheettöminä.
Perheetön vaihtaa myös helposti työnantajaa, jos asiat eivät ole hyvin.
Silti joku pitää vanhempainvapaata suurempana henkilöriskinä? Millä yrittäjät perustelevat tämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheetön vaihtaa myös helposti työnantajaa, jos asiat eivät ole hyvin.
Silti joku pitää vanhempainvapaata suurempana henkilöriskinä? Millä yrittäjät perustelevat tämän?
Kuka tahansa järkevä ja oman arvonsa tunteva vaihtaa jos asiat eivät ole hyvin eikä näköpiirissä muutosta.
Yrityshän voi viestiä henkilökunnalleen sitä perheystävällisyyttä myöntämällä pidempiä palkallisia isyys- ja äitiysvapaita. Miehen työnantaja tarjoaa vuoden palkallisen äitiysloman ja puolen vuoden palkallisen isyysloman. Tämä on selkeä viesti työntekijöille, että on ihan ok lisääntyä. Isyysvapaa on kovassa huudossa työntekijöiden keskuudessa eikä kukaan jätä sitä käyttämättä.
Mikä tää nyt oli. En tunne ketään perhettä joka olisi joutunut siksi että saa lapsia. Ei siellä mitään asiakkuusautomaattia ole. Ei kyllä meillekään tultu.