Työnantajanakin hämmästyttää työntekijöiden perheettömyys
Tosiaan näkyy yhteiskunnassa tämä, etteivät ihmiset hanki perhettä. Omassa pikkufirmassani on neljä työntekijää iältä 26-38, sekä miehiä että naisia, eikä kenelläkään näistä ole perhettä. Olen itse kolmilapsisen perheen äiti, enkä mitenkään perhevastainen.
Syyt eivät kuulu minulle, mutta sain itse lapseni 27-31 -vuotiaana ja pidin yrittäjänäkin kahden ensimmäisen kaikki mahdolliset vapaat, pienimmäin kanssa lähetin itseni ulkomaille lähetettynä yrittäjänä ja mies piti osan vanhempainvapaasta, kun tein töitä osa-aikaisesti ulkomaan asunnolta käsin. Olisin siis hyvin avoin kaikenlaisille perhevapaaratkaisuille ja -joustoille myös työntekijöitä kohtaan.
Kommentit (57)
Juuri 3 lapsen äiti kertoi kuinka hänelle ihmetellään, että lapset sairastaa. Työilmapiiri kireä tämän vuoksi.
minkäs minä sille voin että en löydä sopivaa miestä, jonka kanssa perustaa perhe? ei sitä kaikille suoda. mutta itse kyllä törmään useammin parisuhteessa oleviin kuin sinkkuihin.
Ja sitten nämä vielä yrittävät estää maahanmuutonkin, vaikka ilman sitä ei kukaan ole maksamassa heidän eläkkeitään.
Kyllä mulla on perhe, vaikka lapsia ei ole eikä tule.
Muistan alle kolmekymppisenä hain työpaikkaa olin juuri kihlautunut. Aina paikan sai mies vaikka olin pätevä haettuun paikkaan.
Että sellaista satuilua tänään ap:lta.
Vaikuttaa siltä, että ap on kateellinen työntekijöilleen :). En oikein ymmärrä aloituksen motiivia muutoin.
Nykyään kun monet kärsivät esim. lapsettomuudesta niin on aika julmaa pohdiskella muiden lapsetonta elämää.
Lisäksi on näköalattomuutta eli elämän epävarmuutta ja s e tosiasia, että ilman kumppania kukaan ei lisäänny kuin esim. hedelmöityshoidoilla.
Yhtä kaikki, niin IHMISEN ELÄMÄN TYYTYMÄTTÖMYYDEN ALKULÄHDE ON LOPUTON VERTAILU !
Ja vaikka aapeen työntekijät eivät itse vertaile, aapee haluaa verrata pienessä mielessään.
Kysymyksessä on yksityisasia, joka ei kuulu työntekijälle pätkääkään :D !
Jos on löytänyt puolison ennen Tinder-aikaa niin helppoahan se on ollut silloin monille. Nykyään ei synny edes pareja ja nuoret miehet eivät halua lapsia.
Ethän muuten teetä töitä klo 16:30 jälkeen, jos haluat että lapset pystyy hakemaan päiväkodista? Todella monille tämä on vaikea ymmärtää, että kun päiväkoti menee kiinni niin se ei jousta yhtään ja lastenhoitajia ei nykypäivänä saa, ellei maksa enemmän kuin muut.
En saanut lapsia vaikka halusinkin. Älä väännä veistä haavassa senkin törkimys!
Vierailija kirjoitti:
Perheellisenä joutuu lastensuojelun valvontaan, eli käytännössä menettää yksityisyytensä. Harva on sellaiseen valmis, vaan mieluummin elää vapaata ja itsensä näköistä elämää lapsettomana.
Kuka oikeasti miettii tällaista lapsia hankkiessa? Mahtaa olla melkoinen nisti ja rikollinen.
Meilläkin on töissä paljon lapsettomia. Ehkä se on nykyaikaa, että 30-40 -vuotiailla ei ole lapsia. Jotenkin sen laskevan syntyvyyden pitää näkyä.
Itse vaan ihmettelen, mikä estäisi hankkimasta lapsia kun on työpaikka ja perusasiat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on töissä paljon lapsettomia. Ehkä se on nykyaikaa, että 30-40 -vuotiailla ei ole lapsia. Jotenkin sen laskevan syntyvyyden pitää näkyä.
Itse vaan ihmettelen, mikä estäisi hankkimasta lapsia kun on työpaikka ja perusasiat kunnossa.
Esim. se että niitä ei halua?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on perhe, vaikka lapsia ei ole eikä tule.
Tämä on hyvin outoa, kun isätkin voivat pitää vanhempainvapaata. Meillä työpaikalla isä ilmoitti viikkoa ennen, että aloittaa nyt isyysvapaan. Näihinhän ei oteta yleensä sijaisia, joten isän vanhempainvapaa on merkittävä ongelma työyhteisölle.
No onko ihmekään kun kokoajan kitistään siitä miten lasten takia tulee poissaoloja ja miten kaikki äidit ja isät töihin heti kun vaan vauvan saa päiväkotiin ja kuka nuorta naista palkkaa kun se kuitenkin kohta on raskaana ja jää vapaille. Samalla ihmetellään syntyvyyden laskua.
Näiden neljän työntekijän on varmasti mukavaa lukea kun pomo taivastelee heidän ratkaisujaan vauvapalstalla. Mistäs tiedät kärsiikö noista vaikka joku hedelmättömyydestä tai on raskautumista vaikeuttavia sairauksia?
Itse yrittäjänä kommentoin, että ihmeellinen aloitus. Kyllä perheelliset työntekijät ovat näin yrittäjän mielestä taloudellisesti selvä riski ja rasite. Mutta hienoa toki, että koet toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sillä sinun maksamallasi palkalla ei ole varaa perustaa perhettä.
Ihan normaalilla alan palkkatasolla mennään.
Ap
Ei saa*ana
Kiitos ystävällisestä kommentista, not. Täällä palstalla keskustellaan kyllä paljon muustakin kuin vauvoista. Mutta hienoo että oot noin kiva ihminen, not.
Minäkin olen työpaikallani huomannut, että todella suuri osa 30-40-vuotiaista ihmisistä on lapsettomia. Itsekin olen lapseton, vaikka parisuhteessa olenkin. Oma alani on vieläpä ihan hyväpalkkainen, joten ainakaan rahan puute ei ensisijaisesti selitä lapsettomuutta.