Mikä järki siinä on että ihmiset sijoittaa rahojansa kiinteistöihin ja osakkeisiin?
Moni hyvätuloinen tai rikas sijoittaa rahansa, miksi ihminen tarvii lisää rahaa kun sitä on jo ennestään paljon? Kenelle sitä omaisuutta kerätään lisää kun kuolema kuitenkin tulee eikä kaikkia rahoja tule käytettyä?
Kommentit (91)
Mihin sitä rahaa enää eläkkeellä niin paljoa tarvitsee. Siinä vaiheessa on jo niin vanhakin. Kyllä elän mielummin nyt ja nautin. Rahaa ei jää säästöön ja tällä mennään. Jos paha päivä tulee, se tulee ja murehdin sitä sitten.
Meillä on liuta asuntoja ja ensimmäisen asunnon olen maksanut itse. Siis olen maksanut vain yhtä kerralla.
Tokan, kun ostin, ekaan asuntoon muutti vuokralainen ja vuokratulot kattoivat kaikki asuntoon liittyvät kulut.
Ollaan ostettu tänä vuonna 4 asuntoa, mutta kaikki muut ovat velattomia ja lainat on kohta maksettu.
Meidän tapauksessa vuokralaiset ovat maksaneet asunnot.
Lapset perivät osakeyhtiön.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on liuta asuntoja ja ensimmäisen asunnon olen maksanut itse. Siis olen maksanut vain yhtä kerralla.
Tokan, kun ostin, ekaan asuntoon muutti vuokralainen ja vuokratulot kattoivat kaikki asuntoon liittyvät kulut.
Ollaan ostettu tänä vuonna 4 asuntoa, mutta kaikki muut ovat velattomia ja lainat on kohta maksettu.
En jaksa puljata asuntojen ja vuokralaisten kanssa. Mielummin ostelen pörssiosakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä rahaa enää eläkkeellä niin paljoa tarvitsee. Siinä vaiheessa on jo niin vanhakin. Kyllä elän mielummin nyt ja nautin. Rahaa ei jää säästöön ja tällä mennään. Jos paha päivä tulee, se tulee ja murehdin sitä sitten.
Jotkut meistä kykenevät sekä nauttimaan elämästä että varautumaan tulevaan. Monelle tämä yhtälö on toki liian haastava. Heidät löytää sitten eläkeiässä dyykkaamasta roskiksia.
Tavoitteena jättäytyä vapaaherrattareksi viimeistään sijoitusten avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut meistä kykenevät sekä nauttimaan elämästä että varautumaan tulevaan. Monelle tämä yhtälö on toki liian haastava. Heidät löytää sitten eläkeiässä dyykkaamasta roskiksia.
Olikohan tarkoituksesi todella kirjoittaa "monelle tämä yhtälö on toki liian haastava" vai olisiko sen tullut jatkua: haastava (haasteellista) ymmärtää. Jos tarkoitit sitä mitä kirjoitit, ei voi ainakaan kovin empaattisena ihmisenä sinua pitää, eikä ymmärtäväisenä liioin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta sekä syödä että säästää. Kaikille ei ole jaettu samalla kauhalla, tämä olisi hyvä ymmärtää ja sisäistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa puljata asuntojen ja vuokralaisten kanssa. Mielummin ostelen pörssiosakkeita.
Meillä 3 ekaa on mun vanhoja työkavereita.
Jokainen on asunut yli 20 v , tai 2 ovat asuneet, 3.s halusi isomman ja ostettiin mieleinen.
10 on työsuhdeasuntoja. Tosi vähän on ollut säätöjä.
Yhdessä asuu mun ystävä ja meidän kirjanpitäjä.
Asuu samassa talossa, kuin nämä 10 asuntoa, on hoitanut näytöt jne ja tarkistaa vuokrat tulee jne.
Väki on ilmeisesti liian tietämättömiä tai ahneita kun kaupittelevat nyt Rauten osakeannissa merkintäoikeuksia kymmenkertaiseen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Väki on ilmeisesti liian tietämättömiä tai ahneita kun kaupittelevat nyt Rauten osakeannissa merkintäoikeuksia kymmenkertaiseen hintaan.
No ilmeisesti, vaikka suoritin tietämystestin nordnetissä niin silti kuvittelin ostavani Rauten uusia osakkeita reippaalla alihinnalla (3 euroa vs 9 euroa) vaikka ne ovatkin sitten näköjään vasta senttihinnoilla myytäviä oikeuksia jotka oikeuttaa sen varsinaisen osakkeen ostoon, mikä tapahtuu sitten ties mistä. Onneksi Nordnetissä vahtivat tällaisia amatöörejä ja soittivat ilmoittaakseen että kauppa on peruttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmeisesti, vaikka suoritin tietämystestin nordnetissä niin silti kuvittelin ostavani Rauten uusia osakkeita reippaalla alihinnalla (3 euroa vs 9 euroa) vaikka ne ovatkin sitten näköjään vasta senttihinnoilla myytäviä oikeuksia jotka oikeuttaa sen varsinaisen osakkeen ostoon, mikä tapahtuu sitten ties mistä. Onneksi Nordnetissä vahtivat tällaisia amatöörejä ja soittivat ilmoittaakseen että kauppa on peruttu.
Olipa ystävällistä heiltä suojella rahojasi omalta tunaroinniltasi, säännöthän sanoo että markkinat määrittävät merkintäoikeuksienkin hinnan ja jos niistä on 3 euroa pyydetty kipaleelta ja sinä maksoit niin markkinat ovat puhuneet. Ilmeisesti nyt kuitenkin viisaammat olleet sitä mieltä että 10 kertaa pienempi hinta on kohtuullinen.
Kulta sijoituskohteena vasta epävarma onkin. Jos ostit kultaa vuonna 1980 sait omasi pois vasta 2006. Inflaatiokorjattuna et olisi vieläkään "omillasi". Onhan osakkeissakin ollut rajuja pudotuksia, mutta toistaiseksi on toivuttu aina tuota nopeammin.