Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki siinä on että ihmiset sijoittaa rahojansa kiinteistöihin ja osakkeisiin?

Vierailija
29.05.2023 |

Moni hyvätuloinen tai rikas sijoittaa rahansa, miksi ihminen tarvii lisää rahaa kun sitä on jo ennestään paljon? Kenelle sitä omaisuutta kerätään lisää kun kuolema kuitenkin tulee eikä kaikkia rahoja tule käytettyä?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen suurimman rakennusyhtiö YIT:n osaketta saisi nyt erittäin halvalla, jos muutaman vuoden kuluessaä räjähtäisi rakentaminen taas vauhtiin niin siinä olisi aika nappi sijoitus varmaankin!

Taitaa tämän firman nousukaudet olla takanapäin, kun viimeiset 5 vuotta ollut pelkkää laskettelua.

Vierailija
42/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistöissä kannattaa nyt odottaa minimissään se 3-4 vuotta. Tänä aikana esim Helsingin keskustan perheasuntojen hinnat laskee nykytasoltaan sen 30-40 prosenttia.

Osakeasunnot eivät ole kiinteistöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muutaman vuoden osakesijoittamisen tuloksena sijoitussalkku joka on pari tonnia miinuksella.

Tämä on normaali tulos piensijoittajille. Tehdään tunnepohjaisia päätöksiä, joilla onnistutaan häviämään rahaa nousevillakin markkinoilla. Seuraavaksi tulee raju lama, hävitään puolet, aletaan inhota koko sijoittamista ja hyvässä lykyssä myydään kaikki täsmälleen huonoimmalla mahdollisella hetkellä. Seuraavan kerran innostutaan mukaan vasta seuraavan kuplan lopussa, juuri ennen romahdusta, taas.

Sijoittamispeli sopii vain erityisen kylmähermoisille. Muiden kannattaa ostaa samaa indeksirahastoa tasasummalla joka tilistä, ja olla katsomatta sijoituksia päinkään. Sitten jossain vaiheessa vaan huomaa, että onpas siellä nollia numeron perässä.

Tunnehötkyily erikseen, kun niitä osakkeitaan pitäisi viitsiä vielä seuraamaankin ja pörssiuutiset lukea ja reagoida oikein tilanteisiin eikä salkkunsa päällä istuminenkaan kannata.

Höpö höpö, ei tarvitse. Ostat ja pidät.

Vierailija
44/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, nytkin olisi asiat itselläni paremmin jos olisin pitänyt rahani osakkeiden sijaan vain tilillä, kasvaisi seentään korkoa. Sen sijaan muutaman vuoden osakesijoittamisen tuloksena sijoitussalkku joka on pari tonnia miinuksella. Sinällään jännä juttu että osinkoja on tullut ja Nordnetti väittää että koko aikana salkun tuotto olisi +10 prosenttia, mutta eihän se voi pitää paikkaansa jos rahan määrä on pienempi kuin mitä alunperin sinne olen laittanut.

Niin niitä piensijoittajia vedätetään. "Hyvin sulla menee, jatka vaan rahan pumppaamista osakkeisiin..."

Vierailija
45/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muutaman vuoden osakesijoittamisen tuloksena sijoitussalkku joka on pari tonnia miinuksella.

Tämä on normaali tulos piensijoittajille. Tehdään tunnepohjaisia päätöksiä, joilla onnistutaan häviämään rahaa nousevillakin markkinoilla. Seuraavaksi tulee raju lama, hävitään puolet, aletaan inhota koko sijoittamista ja hyvässä lykyssä myydään kaikki täsmälleen huonoimmalla mahdollisella hetkellä. Seuraavan kerran innostutaan mukaan vasta seuraavan kuplan lopussa, juuri ennen romahdusta, taas.

Sijoittamispeli sopii vain erityisen kylmähermoisille. Muiden kannattaa ostaa samaa indeksirahastoa tasasummalla joka tilistä, ja olla katsomatta sijoituksia päinkään. Sitten jossain vaiheessa vaan huomaa, että onpas siellä nollia numeron perässä.

Tunnehötkyily erikseen, kun niitä osakkeitaan pitäisi viitsiä vielä seuraamaankin ja pörssiuutiset lukea ja reagoida oikein tilanteisiin eikä salkkunsa päällä istuminenkaan kannata.

Höpö höpö, ei tarvitse. Ostat ja pidät.

Ei kai nyt pahasti voi epäonnistua jos ostaa lisää vain kun osakkeita saa halvemmalla!

Vierailija
46/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit ja yhteiskunnat romahtaisi jos ihmiset lakkaisi sijoittamasta ja ottamasta lainaa. Niin pitkälle on valitettavasti menty.

Vierailija
47/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan nyt ihan mukavasti, teen suunnilleen mitä haluan ja rahaa jää säätöön joka kk. Eläkkeellä jos haluan pitää saman elintason, niin ei se eläke tule riittämään. Sen lisäksi vapaa-aika lisääntyy, joten on aikaa käyttää sitä rahaa reilummin. Sittenpä sitä on.

Äitini sairastui vähän eläkkeelle jäämisen jälkeen. Sain perintönä osuuteni isosta talosta, säästöistä ja maailmanmpärimatkaan varatuista säästöistä. Onhan se helpottanut elämää, ja myös lapseni elämää. Eikä äitikään mitään sitku-elämää viettänyt vaan reissasi aasiassa, amerikoissa, afrikassa ja australiassa. Jotain kiinnostavia kohteita jäi näkemättä ja mä olen nyt menossa hänen rahoilla esim islantiin.

Osakkeita ja osakerahastoja mulla on ollut 15 vuotta, vielä kokonaisuus ei ole painuneet miinukselle.

Vierailija
48/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa että osakesijoittamisen kanssa täytyisi pitää pää kylmänä. Suoraan sanottuna minunkin olisi pitänyt monet myynnit jättää kokonaan tekemättä. Mutta se on yllättävän vaikeaa olla "hätääntymättä" ja juuri tuohon koronan aikaankin se olisi ollut just paras aika ostaa, silloinkin pelotti että maailma loppuu eikä uskalla tehdä mitään. Menetetty elämän tilaisuus arkailun vuoksi oli se.

Vierailija
49/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä piensijoittajan kannattaa vaan iskeä rahat osakkeisiin, laittaa silmät kiinni ja odotella?

Kyllä. Tämä on mm. Warren Buffettin suosittelema menetelmä. Yli 90% sijoittajista häviää indeksille --> parempi ostaa indeksirahastoa.

Minulla näkyy nordnetin sovelluksessa oman salkun tuottokäyrä ja sitten keltaisella hesan pörssin yleisindeksi joka kulkee alemmalla tasolla kuin salkkuni käyrä. Tarkoittaako tämä että olen voittanut indeksin?

Vierailija
50/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuule moni noista on entinen vähävarainen. Vaurastua voi laittamalla ansaitsemansa rahat töihin sen sijaan että kuluttaa ne kaikki. Niin mä vaurastuin, kuulun siihen varakkaimpaan 10 % Suomessa.

Mietipä sitä.

Vierailija
51/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, nytkin olisi asiat itselläni paremmin jos olisin pitänyt rahani osakkeiden sijaan vain tilillä, kasvaisi seentään korkoa. Sen sijaan muutaman vuoden osakesijoittamisen tuloksena sijoitussalkku joka on pari tonnia miinuksella. Sinällään jännä juttu että osinkoja on tullut ja Nordnetti väittää että koko aikana salkun tuotto olisi +10 prosenttia, mutta eihän se voi pitää paikkaansa jos rahan määrä on pienempi kuin mitä alunperin sinne olen laittanut.

Niin niitä piensijoittajia vedätetään. "Hyvin sulla menee, jatka vaan rahan pumppaamista osakkeisiin..."

Onko sulle kovinkin vaikea tajuta että tottakai sijoituskohteeseen tutustutaan ennen sijoituspäätöstä? Eli katsotaan muutaman vuoden luvut ja mihin suuntaan firma on menossa? Ei rahaa mihinkään osakkeeseen isketä sen takia että joku tuttu kehuu, ei tuossa olla mitään autoa ostamassa.

Vierailija
52/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen suurimman rakennusyhtiö YIT:n osaketta saisi nyt erittäin halvalla, jos muutaman vuoden kuluessaä räjähtäisi rakentaminen taas vauhtiin niin siinä olisi aika nappi sijoitus varmaankin!

Taitaa tämän firman nousukaudet olla takanapäin, kun viimeiset 5 vuotta ollut pelkkää laskettelua.

Ei kukaan fiksu tuohon rahaa laitakaan. Ei se ollut ostopaperi ees 10 vuotta sitten kun tekee sutta ja sekundaa.

Vierailija
53/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sijoitan pahan päivän varalle ja eläkepäivien turvaksi. Mulla on osakehuoneistoja ja kiinteistöjä pk-seudun ulkopuolella isoissa kaupungeissa ja sellaisilla alueilla että niissä riittää vuokralaisia ja että ne saa tarvittaessa helposti myytyä. Asuntojen yhteisarvo on noin 1,1 miljoonaa euroa ja tuolla rahalla saa pk-seudun ulkopuolelta monta asuntoa.

Mun eläke tulee olemaan pieni, koska olin pitkään kotona lasten kanssa. Sain kaikki asunnot avioerossa. Vaikka ex mies oli monista syistä hirvittävä niin sain kompensaationa edes jotain. Jos jotain jää kyn aikani jättää niin lapsille se periytyy ja toivottavasti saavat hyvät eväät elämään siitä.

Sama täällä, eläkeaikaa varten säästänyt. Eläke tulee olemaan niin pieni että Helsingissä tuskin pystyn asumaan eläkeikäisenä.

Erossa jäin puille paljaille kun asuimme miehen asunnossa. Olen vaurautta kasvattanut aivan yksin ja aika myöhään. Harmi etten nuorempana ymmärtänyt.

Vierailija
54/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamasi osingot ovat osa sitä tuottoa. Toiseksi, jos valitsee vääriä firmoja niin salkun arvo voi toisinaan olla miinuksella tovin ja heiluu koska markkinat menevät ylös ja alas. Niin kauan kuin firma maksaa osinkoa se on ok. Kyllä NN tietää tuon paremmin kuin sä.

Vierailija
55/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa että osakesijoittamisen kanssa täytyisi pitää pää kylmänä. Suoraan sanottuna minunkin olisi pitänyt monet myynnit jättää kokonaan tekemättä. Mutta se on yllättävän vaikeaa olla "hätääntymättä" ja juuri tuohon koronan aikaankin se olisi ollut just paras aika ostaa, silloinkin pelotti että maailma loppuu eikä uskalla tehdä mitään. Menetetty elämän tilaisuus arkailun vuoksi oli se.

Minusta myymättömyys on hyvinkin helppoa, isompi huoli on se että osaanko koskaan myydä!

Vierailija
56/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP sitä mieltä että kaikkien pitäisi heti kuluttaa aivan kaikki tienaamansa rahat, vai onko sukanvarteen säästäminen hänen mielestään helpommin ymmärrettävissä?

Minä sijoitan pitkällä tähtäimellä, koska arvostan sitä helppoutta jota raha elämään tuo. Haaveenani on, että tulevaisuudessa olisi sen verran varallisuutta ettei minun oikeastaan tarvitsisi miettiä onko varaa lähteä esimerkiksi tiettyyn lomakohteeseen. Realismia on myöntää, että en silti voisi lomailla ympäri vuotta aivan miten vain haluan, mutta voisi olla hyvinkin mahdollista pitää vuodessa muutama lomareissu miettimättä onko liian kallista lentää Aasiaan tai minkälaisessa läävässä siellä nyt sitten asuisi.

Minusta on myös ihana ajatus että tulevaisuudessa voisin tukea sukulaislapsia rahallisesti kun he aikuistuvat, eivätkä ole vielä ehtineet kerätä omaa varallisuutta. Ei harmita sekään jos kuolen 'ennenaikaisesti', koska olen jo testamentannut omaisuuteni heille ja täysin tyytyväinen säästöjeni käyttökohteesen jos se helpottaa heidän taivaltaan aikuisuuten.

Vierailija
57/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä olekaan mitään järkeä, ainoat varmat sijoituskohteet on pelto ja metsät.

Vierailija
58/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on se tapa, jolla hävitään. Piensijoittaja kuulee kaikki uutiset viimeisenä, eikä hoksaa että lukemansa on hinnoiteltu osakkeen hintaan jo viikko sitten. Ylireagoi joka uutiseen. Salkun päällä istuminen on juurikin ainoa tapa, jolla normi sijoittaja on rikastunut, toki salkun sietää olla hajautettu, kuten indeksirahasto

Eli käytännössä piensijoittajan kannattaa vaan iskeä rahat osakkeisiin, laittaa silmät kiinni ja odotella?

Juuri näin. Ja sitten laittaa lisää rahaa kiinni, kun palkkatuloista niitä jää. Osakesijoittajan horisontti pitäisi olla aina luokkaa 20 vuotta tai yli.

Vierailija
59/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kansankapitalismia,  että omistat osan siitä mitä kulutat. Jos jonkin kuluttamasi tuotteen hinnat nousevat ja joudut maksamaan siitä enemmän, niin onneksi samaan aikaan voit saada tuottoa omistamalla tätä pörssiyhtiötä. Kulujen nousu ja tuotojen nousu ikäänkuin kumoavat toisensa ja et joudu pieneen talouskriisiin.

Köyhemmänkin kannattaa laittaa syrjään edes muutama euro kuussa ja tavoitella parempaa huomista. Aluksi on oltava taloudellinen selkänoja mihin turvata esim jos sairastuu tai kodinkone menee rikki. Silloin kun palkkatulot ovat vain pienet tai enintään keskiverrot, on mukavaa saada pääomatuloina osinkoja ikäänkuin lisätulona palkkatulolle.  Jossain vaiheessa on siis aika siirtyä ostamaan myös pörssiosakkeita.

Kulutusta on viivästetty, jotta on saatu säästettyä alkupääoma ja joitakin vuosia vahempana sinulla onkin varaa esim ostaa kiva harrastusväline tai tehdä ulkomaanmatka ilman kulutusluottoja ja niiden korkojen maksamista. On kiva ostaa auto ilman velkaa, jos sellaisen tarvitsee tai saada pankista mahdollisimman edullista lainaa pienemmällä marginaalilla  verrattuna mediaaneihin lainaa hakeviin ihmisiin esim. asuntolainaa asunnon ostoa varten. Ainut laina on yleensä asuntolaina sekä mahdolliset sijoituslainat, kun on edennyt pidemmälle sijoittajana. Yhtään pikavippiä tai kulutusluottoa ei oteta.

Nyt ymmärsin mitä kaverini on minulle jauhanut.

Kaverini on sijoitusmaailmassa ja on siinä mikähän se sijoutusfirma nyt onkaan niin  siellä töissä. Hän selitti tota kuviota ja miten on itse tienannu jo miljoonia. En ymmärtänyt mitään hänen puheesta. Nyt ymmärrän sinun textistä.

Hän kertoi myös, että ostaa osuuksia alottelevista firmoista. Hän antaa rahaa ja ottaa vastineeksi tietyn prosentin, kun yritys alkaa tekee rahaa. Kaveri kerto, että se on hyvä tapa tehdä paljon rahaa.

Vierailija
60/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa se, ettei mikään ole ns. VARMA sijoitus.

Asuntojen, osakkeiden, maan, taiteen, rahan jne. arvo voi romahtaa suhteellisen yllättäenkin.

Kulta lienee asia mikä on arvonsa säilyttänyt suht hyvin, mutta siihenkin liittyy tiettyjä ongelmallisuuksia (jos isot määrät painaa, missä säilyttää helposti saatavana mutta turvallisesti jne.)

Toki isot riskit on pieniä/harvinaisia, mutta kautta historian yhteiskunjat ja taloudet on milloin mistäkin syystä (poliittisia syitä/ sotia/ luonnonkatastrofeja/suoria huijauksia/ konkursseja/pörssiromahduksia/ alueellisia muutoksia jne.) 'romahtaneet' jolloin moni on hävinnyt paljonkin.

On ollut ylihintaisia tulppaaneja, rajan taakse jääneitä maatiloja, saastuneita maaperiä, sijoituksia huonoon aikaan/yhtiöön jne.

Ja kyllä: hajauttaa voi (ja kannattaa!) mutta siitä huolimatta mikään ei ole varmaa. Pahimmillaan lumipalloefekti voi kaataa 'koko systeemin' ja sillon asia koskettaa kaikkie pl. ehkä muutamat eristäytyneet heimot sademetsissä tmv.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi