Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki siinä on että ihmiset sijoittaa rahojansa kiinteistöihin ja osakkeisiin?

Vierailija
29.05.2023 |

Moni hyvätuloinen tai rikas sijoittaa rahansa, miksi ihminen tarvii lisää rahaa kun sitä on jo ennestään paljon? Kenelle sitä omaisuutta kerätään lisää kun kuolema kuitenkin tulee eikä kaikkia rahoja tule käytettyä?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaenemmän tuottoa rahalle kuin säästämällä pankkiin.

Vierailija
62/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa että osakesijoittamisen kanssa täytyisi pitää pää kylmänä. Suoraan sanottuna minunkin olisi pitänyt monet myynnit jättää kokonaan tekemättä. Mutta se on yllättävän vaikeaa olla "hätääntymättä" ja juuri tuohon koronan aikaankin se olisi ollut just paras aika ostaa, silloinkin pelotti että maailma loppuu eikä uskalla tehdä mitään. Menetetty elämän tilaisuus arkailun vuoksi oli se.

Itse olen tehnyt sekä että. Olen pitänyt ihan liian kauan osakkeita, jotka menettivät arvonsa ja rahat paloi siinä. Sitten olen myynyt osakkeita, joita ei olisi pitänyt myydä, koska menetin isot tuotot kurssien noustessa myöhemmin.

Eli molempiin suuntiin voi tehdä sekä oikein että väärin. Koska en osaa ajoittaa, niin itselleni lienee paras vain säännöllinen etf/indeksisijoittaminen ilman sen kummempaa miettimistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, nytkin olisi asiat itselläni paremmin jos olisin pitänyt rahani osakkeiden sijaan vain tilillä, kasvaisi seentään korkoa. Sen sijaan muutaman vuoden osakesijoittamisen tuloksena sijoitussalkku joka on pari tonnia miinuksella. Sinällään jännä juttu että osinkoja on tullut ja Nordnetti väittää että koko aikana salkun tuotto olisi +10 prosenttia, mutta eihän se voi pitää paikkaansa jos rahan määrä on pienempi kuin mitä alunperin sinne olen laittanut.

Niin niitä piensijoittajia vedätetään. "Hyvin sulla menee, jatka vaan rahan pumppaamista osakkeisiin..."

Ei ole tappiota ennen kuin myy osakkeet tappiolla. Ja pitää ostaa osakkeita, jotka tuottaa osinkoa. Meillekin tuli kymppitonni ylimääräistä tänä vuonna. Mikä pankki maksaa vastaavan määrän korkoa?

Vierailija
64/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, nytkin olisi asiat itselläni paremmin jos olisin pitänyt rahani osakkeiden sijaan vain tilillä, kasvaisi seentään korkoa. Sen sijaan muutaman vuoden osakesijoittamisen tuloksena sijoitussalkku joka on pari tonnia miinuksella. Sinällään jännä juttu että osinkoja on tullut ja Nordnetti väittää että koko aikana salkun tuotto olisi +10 prosenttia, mutta eihän se voi pitää paikkaansa jos rahan määrä on pienempi kuin mitä alunperin sinne olen laittanut.

Niin niitä piensijoittajia vedätetään. "Hyvin sulla menee, jatka vaan rahan pumppaamista osakkeisiin..."

Ei ole tappiota ennen kuin myy osakkeet tappiolla. Ja pitää ostaa osakkeita, jotka tuottaa osinkoa. Meillekin tuli kymppitonni ylimääräistä tänä vuonna. Mikä pankki maksaa vastaavan määrän korkoa?

Tuollahan eläisi jo koko vuoden. Miten ja kuinka paljon pitää sijoittaa?

Vierailija
65/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän loppupeleissä kiinteistöihin sijoitamisessa olekaan järkeä, ellei kohteen sijainti ole hyvä. Eli se olisi realisoitavissa myös tarpeen tullen.  Enemmän vaurastuisi, jos asuisi vuokralla jossain pikkupaikkakunnalla ja maksaisi pientä vuokraa. Samalla pystyisi sijoittamaan vaikka osakkeisiin isomman summan kuukausittain, kun jäisi sen oman asunnon lyhennykset korkoineen pois. 

Meillä on Suomessa käsissä se tilanne, että monin paikoin on myynnissä asuntoja, mutta siellä suunnalla ei ole ostajia.  

Vierailija
66/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan eläisi jo koko vuoden. Miten ja kuinka paljon pitää sijoittaa?

En tiedä, mies on ostellut osakkeita ylimääräisillä rahoilla, veikkaisin ehkä 300 tonttua sijoitettu. Ostelee yleensä lisää noilla osingoilla ja sellaisia, joista saa hyvät osingot. Pistää mielummin rahan tuottamaan kuin makuuttaa pankkitilillä, joka ei tuota mitään. Minä en jaksa perehtyä noihin juttuihin, niin mies saa hoitaa noi hommat.

Vierailija
67/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan, jotta vanhempana olisi varaa ostaa ne palvelut, joita tarvitsen. Asun omakotitalossa, joten tarvitsen apua pihatöissä ja varmasti muissakin töissä. Mahdollisesti myös hoitokoti joskus voi odottaa ja ne maksavat, jos ei siihen huonoimpaan halua mennä tai joutua. Jos satun kuolemaan ennen tätä, jää varani perintönä rakkaalle kohteelle.

Vierailija
68/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän rahastoihin, koska haluan jonkinlaisen puskurin pahan päivän varalle. Ja nyt se paha päivä on realisoitumassa. 300 päivää kelan sairauspäivärahoilla tuli täyteen ja ei ole tietoa, koska saan seuraavaksi rahaa ja mistä. Vielä olisi kuukausi sairauslomaa edessä, hyvällä onnella. Huonolla jatkuu vieläkin pidemmälle. Vielä en ole joutunut kajoamaan säästöihin ja jos elän nuukasti, en toivottavasti joudu kajoamaankaan.

Kun pääsen takaisin töihin, jatkan tietenkin säästämistä. Ehkä joskus pääsen eläkkeelle, niin olisi edes jonkinlainen lisä pieneen eläkkeeseen. Ja jos en eläkkeelle ehdi, jää ainoalle pojalle pieni rahasto, jolla voi sitten maksella ne perintöverot puolikkaasta talosta, johon leski ehkä jää asumaan.

Vierailija
69/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne indeksisijoitukset täysin idioottivarmoja vai onko niissäkin riskiä?

Vierailija
70/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yrittää kertoa sitä että ihmiset on ahneita kun ne havittelee kokoajan lisää rahaa? 

Vierailija
71/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoitan kaksioon mielelläni yöksi jos tutuilla on tarve, mutta pidempiaikaisen majailuun tämä käy pieneksi. Vieraspatja vie puolet olohuone-keittiöstä ja kaikki kulkeminen on ahdasta.

Vierailija
72/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups väärä välilehti :)

- Edellinen

Vierailija
73/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen "myöhemmän elämän", tiedätkö muka kuolinpäiväsi?

Mitä ihmeen alkupääomaa lapsesi muka tarvitsevat, ovatko he heikkokahjaisia ja eivät itse pärjää elämässä?

Ihmiset aliarvioivat sen kuinka vanhoiksi he elävät. On turha puhua että kerranhan täällä vain eletään tai että kuolema voi tulla milloin tahansa kun todellisuudessa odotettavissa oleva elinikä on nykyään verrattain korkea. Eli edessä on pitkät, pitkä vuodet jolloin täytyy elää eläkkeen varassa. Ellei sitten ole sijoituksia!

Vierailija
74/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä säästän rahastoihin, koska haluan jonkinlaisen puskurin pahan päivän varalle. Ja nyt se paha päivä on realisoitumassa. 300 päivää kelan sairauspäivärahoilla tuli täyteen ja ei ole tietoa, koska saan seuraavaksi rahaa ja mistä. Vielä olisi kuukausi sairauslomaa edessä, hyvällä onnella. Huonolla jatkuu vieläkin pidemmälle. Vielä en ole joutunut kajoamaan säästöihin ja jos elän nuukasti, en toivottavasti joudu kajoamaankaan.

Kun pääsen takaisin töihin, jatkan tietenkin säästämistä. Ehkä joskus pääsen eläkkeelle, niin olisi edes jonkinlainen lisä pieneen eläkkeeseen. Ja jos en eläkkeelle ehdi, jää ainoalle pojalle pieni rahasto, jolla voi sitten maksella ne perintöverot puolikkaasta talosta, johon leski ehkä jää asumaan.

Sairaslomasi ei jatku. Sairaspäivärahaa maksetaan korkeintaan 300 päivää, jonka jälkeen voidaan maksaa kuntoutustukea sikäli kun tätä on haettu ja se myönnetään. Tätä haetaan muistini mukaan noin 1-3kk etukäteen. Tietoa löytyy Kelan sivuilta ja ovat varmaan jo postiakin lähettäneet.

Vierailija
75/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen alkupääomaa lapsesi muka tarvitsevat, ovatko he heikkokahjaisia ja eivät itse pärjää elämässä?

Ihmiset aliarvioivat sen kuinka vanhoiksi he elävät. On turha puhua että kerranhan täällä vain eletään tai että kuolema voi tulla milloin tahansa kun todellisuudessa odotettavissa oleva elinikä on nykyään verrattain korkea. Eli edessä on pitkät, pitkä vuodet jolloin täytyy elää eläkkeen varassa. Ellei sitten ole sijoituksia!

Ne jotka elää kuin viimeistä päivää kituvatkin sitten vanhoilla päivillään köyhänä kun ei noutaja tullutkaan aikaisin ja tuli kaikki hassattua kuolemanpelossa.

Vierailija
76/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle kovinkin vaikea tajuta että tottakai sijoituskohteeseen tutustutaan ennen sijoituspäätöstä? Eli katsotaan muutaman vuoden luvut ja mihin suuntaan firma on menossa? Ei rahaa mihinkään osakkeeseen isketä sen takia että joku tuttu kehuu, ei tuossa olla mitään autoa ostamassa.

Tarkoitin lähinnä tuota, kun nordnetti väittää että ollaan plussalla vaikka salkussa vähemmän rahaa kun aloittaessa.

Vierailija
77/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta, että sitä voi elää hyvinkin pitkään. Toisaalta voi kuolla vaikka kahden vuoden kuluttua tai koska vaan. Mielestäni kannattaa varautua säästöillä aika pitkällekin tulevaisuuteen, mutta ehdottomasti pitää elää nyt ja tehdä asioita nyt. Olen tullut siihen tulokseen, että haluan nauttia elämästäni, kun en ole vielä kovin vanha ja kun jaksan tehdä asioita ja olen terve. Ei ne asiat ainakaan paremmiksi muutu sitten 20 vuoden päästä tai vanhuksena, vaikka toki silloinkin pitää elää ja tulla toimeen.

Vierailija
78/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne indeksisijoitukset täysin idioottivarmoja vai onko niissäkin riskiä?

Mikään ei ole varmaa, koska menneisyys ei ole tae tulevasta. Indeksit on aina pitkässä juoksussa nousseet ja nousseet eli todennäköisyys ainakin on hyvä sille, että tuottoa tulee.

Vierailija
79/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta, että sitä voi elää hyvinkin pitkään. Toisaalta voi kuolla vaikka kahden vuoden kuluttua tai koska vaan. Mielestäni kannattaa varautua säästöillä aika pitkällekin tulevaisuuteen, mutta ehdottomasti pitää elää nyt ja tehdä asioita nyt. Olen tullut siihen tulokseen, että haluan nauttia elämästäni, kun en ole vielä kovin vanha ja kun jaksan tehdä asioita ja olen terve. Ei ne asiat ainakaan paremmiksi muutu sitten 20 vuoden päästä tai vanhuksena, vaikka toki silloinkin pitää elää ja tulla toimeen.

Niin, se kuuluisa kultainen keskitie, elä mutta säästä silti samaan aikaan äläkä elä kädestä suuhun "koska voi kuolla vaikka huomenna".

Vierailija
80/91 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabikseenko ne pitäis tuhlata  :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan