Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka asutte asunnossa jossa on tilaa, otatteko mielellänne vierailijoita yöksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Lapsuuden perheen jäseniä, sukulaisia, ystäviä, tuttavia? Mikä on vierailun maksimipituus?

Itse asun yksiössä ja sänkyni on vain 120 cm leveä joten en voi ottaa vieraita paitsi ydinperheen jäseniä ja samaa sukupuolta olevia ystäviäni yhden kerrallaan ja yksi yö on maksimi.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä viime vuosituhannellahan oli ihan yleistä, että oli yövieraita. Nyt alkaa ihmisillä olla rahaa mennä hotelliin tai vastaavaan yöksi.

Meillä hävitettiin varapatjatkin kotoa, jossain hätätilanteessa voisi varmaan yksi henkilö sohvalla nukkua.

Mökillä on ollut yhtä aikaa 17 yövierasta, osalla oli toki asuntovaunu. Kaikki aitat ja saunakamarikin oli täynnä. Ne olivat kyllä hauska pirskeet. Kaikki toivat vähintään omat ruokansa ja juomansa mukanaan ja yhdessä puuhattiin ruuanvalmistus ja muutkin hommat.

Kun asuttiin Helsingissä aikoinaan, niin oltiin se majatalo, jossa maalaiset ulkomaille matkustavat yöpyivät ja joskus tullessaankin. Siihenkin alkoi kyllästyä, kun joku oli ihan meille tuntemattomalle tuttavalleen luvannut, että meillä saa yöpyä.

Vierailija
62/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä viime vuosituhannellahan oli ihan yleistä, että oli yövieraita. Nyt alkaa ihmisillä olla rahaa mennä hotelliin tai vastaavaan yöksi.

Meillä hävitettiin varapatjatkin kotoa, jossain hätätilanteessa voisi varmaan yksi henkilö sohvalla nukkua.

Mökillä on ollut yhtä aikaa 17 yövierasta, osalla oli toki asuntovaunu. Kaikki aitat ja saunakamarikin oli täynnä. Ne olivat kyllä hauska pirskeet. Kaikki toivat vähintään omat ruokansa ja juomansa mukanaan ja yhdessä puuhattiin ruuanvalmistus ja muutkin hommat.

Kun asuttiin Helsingissä aikoinaan, niin oltiin se majatalo, jossa maalaiset ulkomaille matkustavat yöpyivät ja joskus tullessaankin. Siihenkin alkoi kyllästyä, kun joku oli ihan meille tuntemattomalle tuttavalleen luvannut, että meillä saa yöpyä.

Meidän suvussa edelleen yökyläillään. Pitkien välimatkojen takia jäädään yöksi vaikka rahaa olisi maksaa hotelli. Me ihan varta vasten kylästellään toistemme luona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä kaksiossani on majoittunut äitini noin viikon kerrallaan aina kun on ollut käymässä. Ystäviä on ollut yöpymässä 1-2 yötä ehkä kerran kuussa. Hankin tarkoituksella ison sohvan mistä saa vierassängyn tarvittaessa. Sen lisäksi varapatja. Ystävät eivät odota mitään ylläpitoa ja tulevat vain kun on ajoissa sovittu. Äitini haluaa aina kokata ruoat ja auttaa kotitöissä kun on käymässä. Minulla on vara-avain vieraita varten, jos he jäävät asuntooni kun lähden töihin. Itse en useinkaan halua majoittua muilla ja valitsen mieluummin hotellin. Tykkään kun kotonani käy vieraita eikä kukaan toistaiseksi ole jäänyt pummimaan mitään.

Vierailija
64/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos yövieraat, paitsi lasten ja lastenlasten perheet ovat ok. Ei siinä ole mitään hauskaa petata vieraille sukulaisille tai tutuille, laittaa ruuat iltapalat aamupalat jne.

Ihan mukava seurustella, mut saavat mennä yöksi vaikka hotelliin.

Vierailija
65/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä meitä nykyihmisiä vaivaa. Omassa lapsuudessa meillä yöpyi kaveriperheitä lapsineen ja me yövyttiin niillä. Oli kaksioita, siskonpetejä, mökkejä ja jooa telttoja. Parhaita muistoja lapsuudesta. Nykyisin on vierashuoneita ja ulkorakennuksia. Siltikin muutaman tunnin kyläilytkin on ylivoimaisia ja nekin pitää tietää vähintään päiviä ennen.

Vierailija
66/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan asuin Espoossa yksiössä ja silloin olisi riittänyt yöksi tulevia. Mielelläni majoitin patjalla lähisukulaiset tai lähimmät ystävät, mutta en jotain kaukaisempia kavereita/tuttuja. Usein tuli tilanteita, että joku kaukaisempi kaveri/tuttu pyysi yöpaikkaa. Eivät siis olleet innostuneita näkemään kanssani, vaan halusivat yöpaikan esim. Helsingissä olleen keikan jälkeen tai jos olisivat lähdössä lentokentälle aikaisin aamulla jne. Ei kiinnostanut majoittaa tulijoita, joita en ollut nähnyt vuosiin ja joiden vierailun syy ei ollut kanssani näkeminen, vaan ihan muu. Eivät siis edes esittäneet, että haluaisivat nähdä, vaan suoraan sanoivat, että tulisivat vain yöksi. Lisäksi esim. nuo keikkavierailut olisivat olleet hirveitä, kun toinen olisi ryöminyt kännissä aamuyöstä luokseni ja itsellä olisi ollut aamusta lähtö töihin. Aina sanoin, että nuo kyläilyt ei onnistu syystä X.

Vierailija
67/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiäni ja siskoani otan mielelläni yökylään (satunnaisesti). He ovat niin läheisiä, että voin olla "kotonani" heidän kanssaan. Oikeastaan kaikki muut ovatkin sitten sellaisia, etten osaa olla täysin rentona. Lapsilla käy välillä kavereita yökylässä ja tottakai saakin käydä. Voin silti täällä myöntää, etten yhtään pidä siitä. Jotenkin sitä on kokoajan valppaana, jos on kyläilijöitä.

Vierailija
68/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua yövieraita. Enkä itse koskaan jää ystävien tai sisarusten luo yöksi vaan menen joko kotiin tai hotelliin. Kotona pitää saada olla rennosti enkä halua jutella kenenkään kanssa aamulla.

Hätätapauksessa asia olisi eri. Silloin tuskin nukkuisin itsekään.

Vierailija
69/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienessä kaksiossa, mutta jos sohva tai patja kelpaa, ystävät, sisarukset ja sisarusten lapset ovat tervetulleita. Laitan mielelläni ruokaa ja vietän aikaa läheisten ihmisten kanssa. Talossa talon tavalla, eli päihteet eivät tähän kuvioon kuulu, ja vieraita miehiä en majoita turvallisuussyistä. Couchsurfing-majoittujia ja vaihto-oppilaita ym. on joskus käynyt ja itsekin olen matkustellut nuorena muiden sohvilla, mutta yksittäisiä öitä vain.

Vierailija
70/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä meitä nykyihmisiä vaivaa. Omassa lapsuudessa meillä yöpyi kaveriperheitä lapsineen ja me yövyttiin niillä. Oli kaksioita, siskonpetejä, mökkejä ja jooa telttoja. Parhaita muistoja lapsuudesta. Nykyisin on vierashuoneita ja ulkorakennuksia. Siltikin muutaman tunnin kyläilytkin on ylivoimaisia ja nekin pitää tietää vähintään päiviä ennen.

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän kaipaan seuraa. Nyt on ikää 43 vuotta ja minulle riittää hyvin tapaamiset kerran vuodessa. Viestit ja some toimii, puhelinkin tarvittaessa. Mutta läsnäoloa en halua. Tahdon puuhailla omia juttujani.

Vierailija
71/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua surettaa, että tätä yökyläilykulttuuria ei oikein enää ole. Lapsena ja nuorena sain yökyläillä paljon sukulaisten luona ja yövyttiin usein koko perheellä. Alle 10 v sitten olin sinkku, nuori aikuinen työelämässä ja yövyin silloin tällöin sukulaisteni luona ympäri Suomea. Oli ihana jutella sukulaisten kanssa kunnolla ja viettää aikaa yhdessä. Nyt monilla on niin paljon ikää (n. 80 v), ruuhkavuodet pikkulasten kanssa tai kiireiset teinit, joten yökyläilyt eivät enää heille sovi. Itsellänikin on jo perhe ja ymmärrän, että olisi aivan eri juttu ottaa minut yhdeksi yöksi kylään kuin ottaa minut perheeni kanssa yöpymään. Ainoat paikat, joissa perheenä yövymme, on lapsemme mummolat. Toisinaan surettaakin oman lapseni puolesta, kun tuskin pääsee kokemaan samanlaista yökyläilykulttuuria kuin omassa lapsuudessani ja vielä alle 10 v sitten oli.

Ja kun joku kommentoi, niin ei olla mitään huonosti käyttäytyvää väkeä eikä vaadita mitään erityistä.  Ei pengota toisten kaappeja, siivotaan omat sotkut ja eletään talon aikataulujen ja tapojen mukaan.

Vierailija
72/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ei tule yövieraita. En keksi yhden yhtä syytä miksi meille tulisi yövieraita, vaikka tilaa onkin. Tämä on meidän koti ja jos joku haluaa tänne pääkaupunkiseudulle tulla, niin hän saa mennä hotelliin nukkumaan ja käydä meillä sen muutaman tunnin ajan päivällä.

Olen introvertti ja niin on koko perheemmekin, joten emme halua olla edes sosiaalisia koko aikaa, vaan se alkaa vain ärsyttämään. Itsekään emme luuhaa muiden jaloissa ollenkaan.

Täällä iiiihan samanlainen perhe.

Vierailija
73/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua surettaa, että tätä yökyläilykulttuuria ei oikein enää ole. Lapsena ja nuorena sain yökyläillä paljon sukulaisten luona ja yövyttiin usein koko perheellä. Alle 10 v sitten olin sinkku, nuori aikuinen työelämässä ja yövyin silloin tällöin sukulaisteni luona ympäri Suomea. Oli ihana jutella sukulaisten kanssa kunnolla ja viettää aikaa yhdessä. Nyt monilla on niin paljon ikää (n. 80 v), ruuhkavuodet pikkulasten kanssa tai kiireiset teinit, joten yökyläilyt eivät enää heille sovi. Itsellänikin on jo perhe ja ymmärrän, että olisi aivan eri juttu ottaa minut yhdeksi yöksi kylään kuin ottaa minut perheeni kanssa yöpymään. Ainoat paikat, joissa perheenä yövymme, on lapsemme mummolat. Toisinaan surettaakin oman lapseni puolesta, kun tuskin pääsee kokemaan samanlaista yökyläilykulttuuria kuin omassa lapsuudessani ja vielä alle 10 v sitten oli.

Ja kun joku kommentoi, niin ei olla mitään huonosti käyttäytyvää väkeä eikä vaadita mitään erityistä.  Ei pengota toisten kaappeja, siivotaan omat sotkut ja eletään talon aikataulujen ja tapojen mukaan.

Oma lapseni on aamu-uninen eikä tosiaan halua yökyläilyjä aamuvirkkujen kavereiden luo. Enkä minä halua tänne ketään vierasta lasta kuikuilemaan lauantaina klo 7, kun kaikki nukkuu vielä pari tuntia.

Vierailija
74/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 huonetta enkä milelläni majoita ketään, kun kaikki on niin paskanjäykkiä ja vierskoreita, jopa oma äitini. En jaksa passata ihmisiä, jotka ei voi vapaasti itse tehdä ilman kehotusta mitään.

Vierailija
75/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä otan mielelläni yökylään niitä ihmisiä joista aidosti pidän, sekä sukulaisia että ystäviä. Minua ei haittaa jos rutiinit on vähän sekaisin tai vieraista on vaivaa. Olen mielestäni vieraanvarainen, meillä on puhtaat lakanat ja pyyhkeet sekä riittävästi ruokaa ym. tarjolla.

Aika vähän käy yövieraita, koska suurin osa läheisistä asuu samassa kaupungissa, joten tapaamiset kestää kerrallaan muutaman tunnin. Tykkään myös kutsua ihmisiä kahville kotiini.

Olen introvertti ja tarvitsen paljon omaa aikaa, mutta nautin myös itselleni tärkeiden ihmisten seurasta. Epämiellyttävät ihmiset eivät ole koskaan tervetulleita kotiini.

Vierailija
76/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu. Minusta on hyvä, ettei nykyään ole sosiaalista "pakkoa" majoittaa vieraita. Olen introvertti ja muutaman tunnin tapaamiset ovat oikeinkivoja, sitä pitemmät ei. Joskus 90-luvulla vielä majoitin Ruotsista tulleen perhetutun, mutta sen jälkeen en enää halunnut. Tuttuni ei lähtenyt pois kulumallakaan eikä ymmärtänyt vihjailuista, että olisi jo aika poistua parin päivän jälkeen. Jotenkin dumppasin hänet lopulta serkkuni niskoille, sanoin huhhuh ja se olikin sitten viimeinen kerta kun majoituin ketään. Kilttinä ihmisenä en osannut sanoa tiukasti, että ei ole sopivaa viipyä luonani viikkoa..... olin ihan tuskassa.

Vierailija
77/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhasta kesämökistä kunnostettu vierasmökki. Joka kesä käy useampi sukulais- tai ystäväperhe ja  kourallinen yksittäisiä vieraita muutaman päivän tai viikonkin pyörähtämässä, jotkut talvellakin kun tästä on Rukalle varsin kohtuullinen etäisyys. Kaikille teroitettu että tervetulleita ovat mutta "omatoimiloma"-hengessä, eli me emme lähtökohtaisesti kummemmin passaa ja mökki pitää siivota siihen kuntoon missä oli tullessa. Tottakai töiden ja muiden omien menojen asettamissa raameissa mielellään yhdessäkin aikaa vietetään. Hyvin toiminut toistaiseksi, tulee sukulaisia ja kavereita kuitenkin silloin tällöin nähtyä vaikka korpeen muutettiinkin, mutta eivät häiritse omaa elämää samalla tavoin kuin aiemmin että saman katon alla piti ihmisiä majoittaa. Mies varsinkin on sen verran erakko että häntä aina ahdisti nurkissa pyörivät yövieraat  ja toisaalta itse menee aina hotelliin tms mieluummin kuin sukulaisten nurkkiin pyörimään 

Vierailija
78/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlapset ja sisarukset ovat tervetulleita sekä tietysti omat vanhemmat. Meillä on suuri asunto Hgin keskustassa ja tulijoita olisi. Lapsiperheitä emme ota yökylään muita kun omat lastenlapset. Joku satunnainen ystävä (lue ystävä, ei random kaveri) on yöpynyt kun kyläily meillä mennyt myöhään. Tavallaan kivaa kun joku jää yöksi jos se on hyvä ystävä. Moni ei vaan mieti että yhden yön jlk joutuu pesemään lakanoita, pyyhkeitä jne eli olisi huomaacaista ottaa omat lakanat mukaan jos haluaa yöpyä. Mutta ei se nyt mikään ehdoton vaatimus ole.

Vierailija
79/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat tervetulleita yövierailulle, ja joskus tulevaisuudessa lapseni kavereita. Samaten sänkykumppani. Muita en majoita vaikka olisi kuinka tilaa.

Vierailija
80/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä yövieraita käy. Onhan se vähän työlästä, mutta oikein hauskaa välillä. Ystäväpariskuntia, perhettä, ystäviä. Lasten kavereita on usein yökylässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi