Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka asutte asunnossa jossa on tilaa, otatteko mielellänne vierailijoita yöksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Lapsuuden perheen jäseniä, sukulaisia, ystäviä, tuttavia? Mikä on vierailun maksimipituus?

Itse asun yksiössä ja sänkyni on vain 120 cm leveä joten en voi ottaa vieraita paitsi ydinperheen jäseniä ja samaa sukupuolta olevia ystäviäni yhden kerrallaan ja yksi yö on maksimi.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olikin yksinkertaisempaa ottaa vieraita vastaan kun osasivat käyttäytyä kuin vieraat. En voi vaan sietää, että mennään itse jääkaapille ja rohmutaan mitä sattuu ja esitetään vielä vaatimuksia, että miksi sitä ja tätä ei ole. Vuodevaatteet jättivät hujan hajan ja pyyhelinat pitkin lattioita. Lopetin jo vuosia sitten yövieraiden vastaanottamisen. Viikon sai siivota jälkiä eikä vierailusta ollut mitään iloa muutenkaan. Tutkivat koko talon kysymättä ja availivat kaikkien kaappien ovet ja tutkivat mitä siellä on. Tuollaista en kertakaikkiaan voi sietää. 

Vierailija
42/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään suomalaisten aamupala on sellaista, etten ota ainoatakaan vierasta talooni enää ikinä. Syödään kuin sudet ja valitetaan kaikesta. Tähän touhuun menee pari tuntia kun oma aamupalani on alle 10 min. syöty. Olen ollut aina vieraanvarainen ja oli kiva saada vieraita, mutta nykyään tavat ja syömiset ovat sellaisia, ettein jaksa sitä touhua katsella ja jälkisiivota sotkuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri paikkakunnalta tulevat kaverit ovat tervetulleita yöksi tai muutamaksi. Kun työhuoneeni ei ole työkäytössä, sinne mahtuu yksi nukkumaan levitettävälle vudetuolille. Lisäksi on toinen huone, jonne mahtuu kaksikin patjoille. Myös parvekkeella on tilaa (joskin siellä ei ole vieraitten pakko nukkua). Minä ja puoliso nukuttiin viime kesänä parvekkeella yksi yö.

Vierailija
44/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille olisi ajoittain tulossa kokonaisia perheitä viikonlopun viettoon, mutta olen alkanut rajata näkemisiä niin että päiväseltään nähdään vain.

Me olemme itse viisihenkinen perhe. Makuuhuoneita on neljä ja kaikki käytössä. Rakennettiin talo muutama vuosi sitten, ja ihmettelyä on riittänyt että miksi emme tehneet viidettä makkaria vieraishuoneeksi, tai pihalle autotallia ja sinne huonetta. Ihan uskomatonta miten ei tajuta, että se maksaa.

No, kummasti meitä ei koskaan kutsuta edes illanviettoon. Totta kai, kallistahan se olisi viisihenkinen perhe syöttää, mutta kukaan ei tunnu miettivän sitä että menee meilläkin rahaa tarjottaviin joka kerta kun joku tänne haluaa tulla.

Lasten kavereita on yökylässä silloin tällöin, ja kaikkien muiden kanssa homma on vastavuoroista paitsi yhden. Mutta tämä yksi on niin kiltti ja mukava ja avulias, että otetaan häntä mukaan perheen rientoihin muulloinkin.

Vierailija
45/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin omistamassani 80 m2 kolmiossa, en ota yöksi kuin lapsenlapsia. Kerran otin periksi yöksi opiskeluaikojen kaverin festarivieraaksi, en jaksanut olla seurallinen.

Vierailija
46/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suvun nuorisoa. Aikuiset taitavat itsekin mieluummin mennä hotelliin, joita pääkaupunkiseudulla on vaikka kuinka paljon.

Vierailija
47/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että ap jos asuisit mua lähellä saisitte mun asunnon lainaan vierailunne ajaksi vaikka , olisi tilaa. Voisin hiippaista mökille tai jos vaikka sinne haluaisitte toki sinnekin.

Vierailija
48/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä muita edes haluaisit ottaa luoksesi kylään? Meillä käy vain läheisimmät ystävät ja sukulaiset. En minä tänne ota ketään tuttavia ja muuten vaan kavereita yöksi. Heitä tavataan muualla sitten. 

Vierailija
49/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään suomalaisten aamupala on sellaista, etten ota ainoatakaan vierasta talooni enää ikinä. Syödään kuin sudet ja valitetaan kaikesta. Tähän touhuun menee pari tuntia kun oma aamupalani on alle 10 min. syöty. Olen ollut aina vieraanvarainen ja oli kiva saada vieraita, mutta nykyään tavat ja syömiset ovat sellaisia, ettein jaksa sitä touhua katsella ja jälkisiivota sotkuja. 

Siis ketä sulla on käynyt kylässä? Ei kai nuo ole sinun hyviä ystäviä?

Vierailija
50/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua yövieraita, vaikka vapaita huoneita olisi 4 kpl ja moni on tunkemassa meille lapsiaan, etenkin esiteinejä, joista ei kuulemma ole mitään haittaa.

Meillä on vapaita huoneita tuo 4. 

Aikuiset lapset voivat olla yötä halutessaan ja otamme heidät avosylin vastaan, mutta muita en yöksi kaipaa. Emme jää itsekään muille yöksi vaikka ilta venyisi kuinka pitkäksi.

Vierailija
51/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluamme olla illalla myöhään ja aamupäivät omassa omituisessa rauhassamme puolisoni kanssa. Ja emme ole mitään introverttejä tai seksimaanikoita, joiden on ihan pakko jokapäivä. Pitkän matkalainen vanha äitini voi olla on tervetullut juhlapyhinä pari-kolme yötä kerran pari vuodessa. Kaikki muut saavat etsiä yösijansa muualta.

Vierailija
52/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ketä sulla on käynyt kylässä? Ei kai nuo ole sinun hyviä ystäviä?

No eivät "hyviä", pari entistä koulukaveria Suomesta ovat ystävineen olleet tulossa, mutta enää en ota vastaan. Ehdotin paikkakunnalla olevia loma-asuntoja ja nk. agriturismo-hotelleja, joita on lähellä. Jotkut eivät halua sellaisiin. Veljeni sekä käly, heidän aikuinen tyttärensä miehensä ja kaksi tenavaa. - Siinä pitää keittää 5 litran kattila kaurapuuroa, puoli kiloa kinkkua, leipää paljon, mehuja, 10 kananmunaa, kasa jugurtteja, kurkkua, tomaattia ja ennenkaikkea monta purkkia raejuustoa. Tämmöistä touhua kun tekee joka aamu viikon niin ei vaan jaksa enää. Onneksi veljeni tajusi ja ottavat nykyään lomaksi kokonaisen talon uima-altaalla ja tekevät itse ruokansa. Tilaa minulla olisi, muttei enää voimia eläkeläisenä tuollaiseen. Käly on hieno rouva, ei ota osaa mihinkään. Onneksi kaikki vierailut ovat harvenneet. Asun siis Toscanassa ja siksi niitä vieraita oli aikoinaan aina tulossa. Kenelläkään vieraistani ei ole taloudellisia ongelmia, mutta ilmaiseksi on tietenkin monelle pihille suomalaiselle paljon kivempaa. 

Vierailija
53/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut paljon yövieraita, johtuen siitä, että asumme ulkomailla ja meillä on hulppeat tilat ja hienot maisemat. Innokkaita Suomesta tulijoita on riittänyt. Parhaimmillaan (pahimmillaan) on pari, kolmekin viikkoa peräjälkeen, vaihto vain välissä.

Nyt olen kuitenkin alkanut väsyä siihen rumbaan ja ensi kesäksi olenkin ilmoittanut, että hotelleissa löytyy tilaa, kun ajoissa varaa.

Ja kun jostain syystä meille ei tarjota yösijaa, kun tulemme Suomeen, yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

Vierailija
54/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut paljon yövieraita, johtuen siitä, että asumme ulkomailla ja meillä on hulppeat tilat ja hienot maisemat. Innokkaita Suomesta tulijoita on riittänyt. Parhaimmillaan (pahimmillaan) on pari, kolmekin viikkoa peräjälkeen, vaihto vain välissä.

Nyt olen kuitenkin alkanut väsyä siihen rumbaan ja ensi kesäksi olenkin ilmoittanut, että hotelleissa löytyy tilaa, kun ajoissa varaa.

Ja kun jostain syystä meille ei tarjota yösijaa, kun tulemme Suomeen, yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

No tämä! Kaikki mummin kummin kaimat on tuuppaamassa kylään mutta meitä ei kutsuta edes kahville kun tullaan Suomeen.

Vierailija
55/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen oppinut sanomaan jyrkän Ein yövieraaksi tuppautuville. En meinaa jaksaa kutsua kotiin edes parin tunnin päivävieraita, kun tarjoiltavat stressaavat. Yövieraita olen aina inhonnut.

Vierailija
56/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kaukana minun suvustani ja mielelläni majoitan heidät kun he tulevat käymään. Enimmillään meillä on ollut parikymmentä yövierasta oman väen lisäksi. Toki näiden vierailujen täytyy tapahtua silloin kun voin pitää vapaata työstä

Vierailija
57/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yövieraista enkä itsekään viihdy kenenkään nurkissa yön yli. Inhottavaa, kun ei voi olla vapaasti ja joutuu kuuntelemaan vieraan ulostusmelua tai herää yöllä kun joku hiippailee vessaan.

Vierailija
58/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä otan. Meidän koti on kesällä kuin majatalo ja koti on laitettu ja sisustettu myös vieraat huomioiden. Kausi on jo alkanut, pari viikkoa oli neljä henkilöä lähes viikon, nauttien vieraanvaroisuudesta. Vieraat sukulaisia ja ystäviämme. Kotimme on Saimaan rannalla, iso puutarha ja paljon luontoa ympärillä ja myös tilaa majoitukseen. Ja tykätään kovasti.

Vierailija
59/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on majoittunut isäni sekä veljeni ohuoneessa patjalla. Itse en menisi kenenkään luokse pidemmäksi aikaa jos joutuisin olemaan olohuoneessa. Kaipaan omaa tilaa ja rauhaa. Ystäväni asuu kauempana ja on ihanaa käydä heillä kun saan lasten kanssa olla vierashuoneessa.

Vierailija
60/86 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut iloa mun lapsenlapsista, jotka olen yökylään usein ottanut. Kerran olin tekemässä suursiivousta juuri ennen kuin sain puhelinsoiton ja kysyttiin hoitoa. Lapset tulivat, makkari ylösalaisin, ja pieni suloinen poika kysyy "Mummi, ei millään pahalla, mutta missä me nukutaan"? 

On aivan ihanaa pedata puhtaat ulkokuivatut vuodevaatteet ja laittaa lapsille hyvää ruokaa. 

Oma lapsenlapsi on luonnollisesti ihan eri juttu ottaa kylään kuin joku kumminkaima tai muuta porukkaa.

Tietenkin. Aloituksessa vain mainittiin yhtenä mahdollisuutena sukulaiset. Olen sellaistakin kuullut, että jotkut isovanhemmat eivät ota edes lastenlapsiaan yökylään. '

On mulla aikoinaan ollut myös jokunen sen aikainen kaveri, ja oli kivaa lipittää viiniä ja juoruta, kun ei oltu pitkiin aikoihin nähty.

Nykyään en halua ketään, kun tuntuu siltä, että ihmisistä on tullut eräänlaisia hyväksikäyttäjiä, ja halutaan vaan hyötyä esim. autokyytejä kauemmaksikin ja mistään ei makseta, bensat sun muut pitäisi lahjoittaa, sekä syöttää ja juottaa jopa viikkoja, "kun me tullaan juuri sinne teille päin, ja tarvittaisi yösijaa"...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi