Te jotka asutte asunnossa jossa on tilaa, otatteko mielellänne vierailijoita yöksi?
Lapsuuden perheen jäseniä, sukulaisia, ystäviä, tuttavia? Mikä on vierailun maksimipituus?
Itse asun yksiössä ja sänkyni on vain 120 cm leveä joten en voi ottaa vieraita paitsi ydinperheen jäseniä ja samaa sukupuolta olevia ystäviäni yhden kerrallaan ja yksi yö on maksimi.
Kommentit (86)
Mun ystäväni sai siirron Losiin, eli lento jo maksoi paljon.
Pyysi minua monta krt kylään. Kerran laittoi mainoksen edullisista lipuists ja ostin ne.
Matka läheni ja alkoi vinkkaamaan majapaikoista.
Sanoin ei mulla ole varaa maksaa 2 viikon majasta, oltiin jo sovittu voin asua hänen luonaan.
Alkoi valittamaan pienestä asunnosta jne ja hän käy töissä ja päivät venyvät jne.
Tämä kyseinen ihminen oli ollut mun luona lukemattomia kertoja yötä ja muistutin häntä asiasta myös.
Loma tuli. Ei tullut vastaan, vaikka lupasi. Löysin perille, sain avaimet.
Joka päivä nousin ylös vasta, kun oli lähtenyt töihin. Päivittäin imuroin, ruoka oli odottamassa, kun tuli töissä. Viikonloput oli omissa menoissaan.
Kun lähdin, oli su aamu. Ei herännyt sanomaan hei.
Jälkikäteen laittoi viestiä olisin voinut maksaa jotain majoituksesta. Hän kävi säännöllisesti mun luona, jäi yöksi. Ikinä ei puhuttu mitään vst näin päin.
Kerroin tietty kaikille yhteisille ystäville.
Harmi ! Terkkuja Katja, jos luet tätä ikinä. Oot tökeröin housti, jota olen koskaan törmännyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä nykyajan meininkiä ettei enää olla vieraanvaraisia. Sen toki ymmärrän että yksiöön ei voi ottaa kuin kaikkein läheisimpiä hetkeksi, mutta jo kaksiossa olisi toinen huone käytössä. Ja varsinkin perheillä yleensä useita huoneita, kun laittaa kaksi lasta väliaikaisesti samaan huoneeseen niin vapautuu yksi kokonainen huone. Ennenvanhaan vieraanvaraisuus oli arvossaan. Raamatussa se on tärkeä hyve ja lähimmäisenrakkauden muoto.
Johtuiskohan vieraanvaraisuuden hyytyminen joskus niiden vieraiden omasta käytöksestä kenties?
Aika ankeaa katsella, kun mennään omin lupin jääkaapille, ja rohmutaan mitä ehditään, juodaan siiderit, kusi lainehtii pytyn reunoilla ja saatetaan valittaa karheista pyyhkeistä. Tällainen oli yksi EX-ystävä. Kunnioitus toisen omaisuutta kohtaan puuttuu, eli ystävä ei ole ystävä. Lopuksi voidaan kysäistä satasta lainaan. Hyvästi ja adjöö.
Mä en tajua karheista pyyhkeistä valittamista. Inhoan huuhteluaineella pehmeäksi lötköksi pestyjä. Ne puhtaankarheat pyyhkeet tuntuu ihanilta iholla. Mutta oon tätä valitusta muutamalta yövieraalta kuullut.
Ai, en olekaan ainoa :D No, minä nyt kyllä käytän huuhteluainetta, mutta se oli silloin loppunut, kun pyykkäsin. Etikka on hyvää, pitääkin sitä ruveta laittamaan.
Mulla aika herkkä iho, muuten tykkäänkin siitä, että karhea pyyhe imee ja kuivaa hyvin. Kuivausrumpuhan olisi mahtava, mutta olen kuullut, että sähkösyöppö, niin en ole hankkinut. Kahden hengen talous ei taida sellaista edes kaivata, rivarissa saa pyykit kauniilla ilmoilla pihalle kuivumaan. Talvella kylppärin naruille.
Asiantuntiat sanoo pyyhkeitä kun pesee, ei pidä käytää huuhteluainetta.Jos niistä haluaa pehmeet, silitysrauta vaan käteen.Huhtelu aine vie pyyhkestä imukyvy. Lisää aihe pyyhkeet ja huuhtelu aine löytyy netistä
Kyllä. Läheiset ystävät ja sukulaiset ovat käyneet yökylässä.
Otan, jos sopii omiin aikatauluihin. Asuin ennen kaksiossa lähellä HKI-Vantaan lentokenttää. Voitte uskoa millainen trafiikki oli koulujen lomaviikolla.
Nyt toisella puolla pääkaupunkiseutua isommassa asunnossa, mutta kummasti vierailut on harventuneet.
En ota mielelläni yöksi ketään vaikka on vierashuone. Aikoinaan veljeni perheineen majaili meillä silloin tällöin pari yötä mutta vaikka tilaa on niin kyllä viiden hengen majoittaminen on raskasta ja aiheuttaa paljon työtä. Ihan lähisukua olemme kuitenkin majoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Asun asunnossa, jossa EI ole tilaa, silti on kuukausittain yövieraita ja monesti useampikin kerralla. Hyvin mahtuu, vaikka en nyt mitään majataloa silti alkaisi tässä 54 neliön kaksiossa pitämään :D
Samoin. Tykkään, kun vieraita tulee kauempaa, niin ovat sitten yötäkin. Jutellaan pitkään iltamyöhään ihan rauhassa. Vieraat laitan nukkumaan makuuhuoneeseen ja itse nukun sohvalla, kun herään aikasin aamulla ja vieraat saavat nukkua niin pitkään kuin haluavat.
En ota kovin mielelläni yövieraita. Minulla on kolmio, asun yksin. Yhdeksi yöksi on maksimi. Ainoastaan luottosukulaisia ja/ tai -ystäviä. Oma veli käy useammin, kun hän on työmatkalla stadissa ja asuu Tampereella.
Ei ole sukua eikä muitakaan tuttuja pääkaupunkiseudun ulkopuolella, joten ei ole ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Otan, jos sopii omiin aikatauluihin. Asuin ennen kaksiossa lähellä HKI-Vantaan lentokenttää. Voitte uskoa millainen trafiikki oli koulujen lomaviikolla.
Nyt toisella puolla pääkaupunkiseutua isommassa asunnossa, mutta kummasti vierailut on harventuneet.
Siis matkustaako sinun läheiset ystävät ja sukulaiset noin paljon vai menitkö ottamaan jotain tuttuja yökylään vaikka et niiden kanssa muuten niin ollut tekemisissä?
Talvella ihan fine, anoppi ja appi käy ja miehen ulkomailta käyvä serkku, mutta kesällä ollaan viikonloput ja lomat mökillä ja silloin ei olla kotona. Miehen serkku on pyydellyt että voisko silloin olla meillä lomalla perheensä kanssa airbnb-tyyliin. Ei kiitos, ovat niin sotkuista sakkia ja haluamme että lomalta palatessa ei ekana tarvi aloittaa siivousta. Menkööt hotelliin....(silloin kun asuivat vuoden Suomessa, asunnon lattiaa ei varmaan ikinä pesty, sukat tarttui tahmaan kiinni siellä ja kauhea kaaos)
Meillä oli viimeksi yövieraita, kun lapset olivat vielä lapsia. Kauempana asuva lapseni on joskus yötä, jos tulee yksin. Siippansa kanssa menee siipan sukulaisiin.
Maalla asuessa ei ole noita helsinkiläisten t. muiden kaupunkilaisten murheita.
Lapsenlapsia ehkä tulevaisuudessa tulee yökylään?
Me asutaan kaukana sukulaisista ja lapsuudenystävistä. Itsestäänselvästi majoitan vanhempia, sisaruksia ja hyviä ystäviä. Lapset nukkuu toistensa kanssa ja joku lainaa oman huoneen vieraille, tykkäävät itsekin että on kyläilijöitä. Samoin kotipuolessa käydessä siellä joku majoittaa meitä. Vähiin jäisi välit, jos toispuol Suomea asuviin ihmisiin pitäisi hotellin kautta pitää yhteydet.
Tuntuu kummalta ajatuskin että laskisi, mitä läheisen ihmisen majoittaminen yöksi tai viikonlopuksi maksaa. Ja muut ei kylään ole pyrkimässäkään.
Ei kiitos. Lapsella on toisinaan yökyläkaveri, mutta ne pysyy lapsen huoneessa eikä mun tarvitse olla sosiaalinen.
En kyllä itsekään yövy mielelläni toisten nurkissa.
Me asutaan Kaliforniassa ja meillä on kolme tyhjää makuuhuonetta, kun lapset on yliopistossa. Kesällä ja jouluna on täyttä kun lapset tulee kotiin. Otan ihan mielelläni yövieraita, mutta ei meillä oikeastaan käy kuin mun vanhemmat ja meidän aikuiset lapset. Kaverit Suomesta puhuu aina, että kyllä he vielä tulevat kylään meille mutta toistaiseksi vaan kaksi kaveria Suomesta on ollut meillä kylässä tän 10 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut iloa mun lapsenlapsista, jotka olen yökylään usein ottanut. Kerran olin tekemässä suursiivousta juuri ennen kuin sain puhelinsoiton ja kysyttiin hoitoa. Lapset tulivat, makkari ylösalaisin, ja pieni suloinen poika kysyy "Mummi, ei millään pahalla, mutta missä me nukutaan"?
On aivan ihanaa pedata puhtaat ulkokuivatut vuodevaatteet ja laittaa lapsille hyvää ruokaa.
Oma lapsenlapsi on luonnollisesti ihan eri juttu ottaa kylään kuin joku kumminkaima tai muuta porukkaa.
Omat vanhemmat ja sisarukset perheineen ovat tervetulleita noin viikoksi kerrallaan. Läheiset ystävät max neljäksi päiväksi. Asumme Lontoossa ja tulijoita olisi jonoksi asti, mutta ollaan tehty tiukka rajaus vain lähimpiin ihmisiin koska muuten huomaamme pitävämme ilmaista majataloa.
Meillä on yksi sukulaisperhe, joka välillä käy yökylässä ja me vuorostaan sitten heillä. Ihan mukavaa, vaikka heidän ollessa meillä minä olenkin aina se yksin emännöinnin kuten kaikki ruoat ja saunan lämmitykset yms hoitava, mikä joskus on tylsää, saisi mieskin vähän osallistua. Toisaalta sitten kun mennään heille kylään niin saan sitten mennä valmiiseen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut iloa mun lapsenlapsista, jotka olen yökylään usein ottanut. Kerran olin tekemässä suursiivousta juuri ennen kuin sain puhelinsoiton ja kysyttiin hoitoa. Lapset tulivat, makkari ylösalaisin, ja pieni suloinen poika kysyy "Mummi, ei millään pahalla, mutta missä me nukutaan"?
On aivan ihanaa pedata puhtaat ulkokuivatut vuodevaatteet ja laittaa lapsille hyvää ruokaa.
Oma lapsenlapsi on luonnollisesti ihan eri juttu ottaa kylään kuin joku kumminkaima tai muuta porukkaa.
Miksi ihmeessä joku edes ottaisi vieraita ihmisiä yökylään? Meillä käy vieraita, mutta he ovat ystäviä ja läheisiä sukulaisia.
Mä en tajua karheista pyyhkeistä valittamista. Inhoan huuhteluaineella pehmeäksi lötköksi pestyjä. Ne puhtaankarheat pyyhkeet tuntuu ihanilta iholla. Mutta oon tätä valitusta muutamalta yövieraalta kuullut.