Auttoiko leikkaus endometrioosiin?
Hei,
Olin hiljattain leikkauksessa, jossa poistettiin laajasti endometrioosia (vajaa kuukausi sitten). Minulla on samanlaisia päivittäisiä kipuja edelleen, kuin ennen leikkausta.
Auttoiko teillä leikkaus kipuihin? Oliko endometrioosia sinulla pinnallisesti vai syvänä? Toivoin niin, että leikkaus toisi avun...
Kiitos!
Kommentit (18)
Mula on poistettu vain verikysta (endokysta?) En tiedä, kun se tosiaan voi uusituua...
auttoi. Reilu 4 tuntia operoitiin. Kun aiemmin meni kuukautisten aikana n 6 jopa 8 Miranaxia, niin laparoskopian jälkeen pärjäsin n 2,5 Miranaxilla.
Vierailija kirjoitti:
auttoi. Reilu 4 tuntia operoitiin. Kun aiemmin meni kuukautisten aikana n 6 jopa 8 Miranaxia, niin laparoskopian jälkeen pärjäsin n 2,5 Miranaxilla.
Hyvä juttu ja kiva kuulla, että voi auttaa :) Itse otan Burana 600mg tarpeen mukaan päivittäin ja Panacodia yöllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eipä auttanut ei. Hormonikierukka pelastu elämäni.
Voi ei. Jos leikkaus ei auta, tarvitsen jotain uutta minäkin. Nyt keinotekoiset vaihdevuodet lääkityksellä, mutta oli jo ennen leikkausta ja kivut vaan jatkuu.
Ap
Minulla on endometrioosia munasarjoissa, mutta ei ole leikattu. Siskollani on myös syvä endometrioosi ja hänelle tehtiin puhdistusleikkaus. Se auttoi, kivut vähenivät ja hän tuli raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on endometrioosia munasarjoissa, mutta ei ole leikattu. Siskollani on myös syvä endometrioosi ja hänelle tehtiin puhdistusleikkaus. Se auttoi, kivut vähenivät ja hän tuli raskaaksi.
Tsemppiä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muistatko muuten, kauanko meni leikkauksen jälkeen kun huomasit, että kivut helpottavat?
Ap
Auttoi endometrioosiin, mutta sen lisäksi saan pahoja kipuja ja kramppeja keltarauhashormonista.
Endometrioosikivut olivat minulla siis kohtausmaisia. Päivittäisiä samantyyppisiä kipuja tuli keltarauhashormonista, jolla endometrioosia usein hoidetaan. Onko ap varma, mistä kivut johtuvat?
Mikä on pinnallinen? Minulla on munasarjaendo, joka saatiin kuriin e-pillereillä. Nestekystia tosin esiintyy edelleen.
En ole varma mistä kivut johtuvat. Voisivatko vielä johtua leikkauksesta? Siitä nyt vajaa kuukausi.
Ja toiseksi, kaikkea endometrioosia ei saatu poistettua, joten voi johtua siitäkin. Lääkkeenä mulla on dienogesti + letrozol -yhdistelmä..
Ap
Pinnallinen on esim. jonkun elimen päällä pisteinä. Syvä on siellä kudoksen sisällä tai takana, jos olen oikein ymmärtänyt.
Ap
endometrioosi on kasvainsairaus. eli jos kystia sun muita rihmastoja ei saatu sinulla pois, niin siellä ne vaan kasvaa eteenpäin. jos poistaa munsarjat, johtimet, kohdun, vatsapeitteen ja kaiken sen, missä kasvaimia on, niin silloin kivut lähtee. jos massaa paljon, eli läskiä joka puolella, niin se lääkäri ei saa kaikkea leikattua. pitää olla todella hoikka leikkaukseen mennessä, niin ne saa käsipelillä lääkäri parsittua pois. jos puhuit lapsihaaveista, niin ne jätti sinne luultavimmin liikaa tavaraa, eli noita synnyttämiselimiä.
Onko jollakin kokemuksia Ryeqo-nimisestä lääkkeestä? Jos kivut ei helpota, kuulemma sitä kokeillaan.
Ap
Up