Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea uskoa että vaikeasti ahdistunut ei muka tiedä mistä ahdistuksensa johtuu

Vierailija
28.05.2023 |

Teoriani on että tietävät kyllä mutta eivät halua kertoa. Syy salaamiseen saattaa olla häpeä tai pelko miten muut reagoivat. Sen sanovat vain että eivät tiedä mistä se johtuu. Mä itse olen aina tiennyt tarkkaan mistä ahdistukseni tai muu paha oloni johtuu mutta monille olen vaan sanonut etten tiedä. Syinä on ollut esim. koulukiusaaminen tai terveyteen liittyvä huoli.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin masennus. Minusta on mahdotonta, ettei aikuinen ihminen ymmärtäisi, mistä paha olonsa johtuu.

Olen itse ollut vaikeasti masentunut ja myös ahdistushäiriöinen, ja osaan kyllä kertoa, mistä ne suurimmaksi osaksi johtuvat.

Minunkin on vaikea ymmärtää, miten ihmiset voivat olla tyhmiä, koska en itse ole yhtään tyhmä.

Vierailija
22/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ahdistus loppui, kun lopetin kahvin juomisen. En ollut ajatellut, että ongelmalla olisi kahvin kanssa mitään tekemistä.

No hellanlettas. Luuletko, että muiden ihmisten ahdistus on yhtä helposti parannettavissa? Voin vakuuttaa, ettei ole.

Ei tuossa niin sanottu. Jos jonkun ahdistus johtuu kofeiinista, ei se tietenkään tarkoita että se kaikkien kohdalla olisi niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaislapsuus on voinut olla traumaattinen, mutta ihminen ei itse muista sitä. Mutta keho muistaa mm. ahdistumalla.

Vierailija
24/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se johtuu vaikka aivojen välittäjäaineiden epätasapainosta, niin sitä voi olla maallikon vähän vaikea arvata.

Välittäjäaineteoria on todettu tieteellisesti paikkansapitämättömäksi.

Kukas niin on todennut ja koska?

Ja miksi lääkitys sitten tehoaa ahdistukseen?

Tilapäisesti ehkä. Ns. lääke voi turruttaa tai kiihdyttääkeskushermostoa. Se ei ole sama kuin biokem toimintojen palautuminen ennalleen. Pitkäaikainen lääkitys ei paranna mitään. Päin vastoin, tulee toleranssia lääkkeelle, hoito(!)annos kasvaa, haitat lisääntyvät.

Farmakologista lääkettä, mikä korjaisi tilanteen, ei ole olemassa.

Vierailija
25/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä aivoissa mitään "henkeä" ole. Millä muulla aivot toimivat kuin kemialla ja välittäjäaineilla? Olosuhteet ja traumat voivat tietenkin vaikuttaa näihin aineisiin, mutta niistä meidän aistimuksemme ja kokemuksemme syntyvät.

Vierailija
26/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin yksinkertainen olet ja yksinkertaisena pidät koko psykiatrian tieteenalaa. Jos sulla onkin kaikkeen mahdolliseen vain yksi syy, niin useimmilla muilla ei ole.

Kuka on sanonut että pitää olla vain yksi syy? Voi olla useampia toki. Kyllä jokaisella on tiedossa miksi ovat ahdistuneita. Häpeä tms. on niin voimakas ikävä tunne että sen takia eivät pysty puhumaan siitä.

Vittuoot yksinkertainen :DDDDD

Psykiatrikaan ei niitä syitä tunne ja sillä on sentään vähintään 12 vuoden koulutus peruskoulun jälkeen.

Vierailija
27/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaislapsuus on voinut olla traumaattinen, mutta ihminen ei itse muista sitä. Mutta keho muistaa mm. ahdistumalla.

No tämä on mahdollista. Annan tämän myönnytyksen. 👍

Vierailija
28/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero onkin nyt ns. normaalissa ja epänormaalissa ahdistuksessa. Olen ollut vaikeasti ahdistunut, mikä on aivan erilaista kuin se, jos maanantaina ahdistaa töihin lähtö. Vaikeassa ahdistuksessa koko kroppa ja mieli on ihan jumissa ja olo on kuin puristimessa. Ei siinä "järki leikkaa" eli ei pysty olemaan niin analyyttinen, että osaisi sanoa, että ahdistus johtuu syystä X ja Y. Vasta, kun sitä ahdistusta saadaan purettua voidaan miettiä niitä syitä, joita voi olla lukuisia.

Ahdistuksen purkaminen taas on pitkä prosessi.

Lisäisin tähän sen, että kuvailemasi epänormaali ahdistus ei ole välttämättä staattinen tila. Selvänä hetkenä voi nähdä pilkahduksia oikeista syistä, arkisista ja laajemmista. Mutta pahaksi äitynyt tila voi tehdä näistä häivähdyksistä liian epäluotettavan oloisia tai saavuttamattomia.

Vierailija
29/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä aivoissa mitään "henkeä" ole. Millä muulla aivot toimivat kuin kemialla ja välittäjäaineilla? Olosuhteet ja traumat voivat tietenkin vaikuttaa näihin aineisiin, mutta niistä meidän aistimuksemme ja kokemuksemme syntyvät.

No, on siellä tietenkin sähköistä toimintaa myös. Natrium- ja kaliumionit siirtyvät synapsista toiseen toisilla nopsemmin ja toisilla hitaammin ja joskus tässä prosessissa on häikkää, kun ne synapsit ei toimi normaalisti. Se voi johtua synnynnäisestä rakennepoikkeavuudesta tai hormonaalisesta/välittäjäainepoikkeavuudesta, tulehdussairaudesta, vammasta, lapsuuden tai kehitysiän traumasta ja vaikka myrkytyksestä.

Ja tosiaan, ap on pihalla kuin lumiukko. Ihmisaivot ovat merkillinen elin, mutta joillain ne on karvalakkimallia kuten ap:llä .

Vierailija
30/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin masennus. Minusta on mahdotonta, ettei aikuinen ihminen ymmärtäisi, mistä paha olonsa johtuu.

Olen itse ollut vaikeasti masentunut ja myös ahdistushäiriöinen, ja osaan kyllä kertoa, mistä ne suurimmaksi osaksi johtuvat.

Minunkin on vaikea ymmärtää, miten ihmiset voivat olla tyhmiä, koska en itse ole yhtään tyhmä.

Kaikki eivät ole saaneet niin hyviä geenejä perimässään. Et sinäkään, koska et tätä tiedä. Tyhmät ihmiset ovat tod rasittavia. Eivätkä itse edes tajua olevansa tyhmiä! *haukotus*

Vierailija
31/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä yhtään tiedä, mistä epämääräinen, jatkuva ja kalvava huonouden ja riittämättömyyden tunteeni johtuu. Ajoittain se yltyy hallitsemattomaksi, jolloin koen olevani ahdistunut. Ei tämä johdu mistään syistä, jotka osaisin tunnistaa ja nimetä. Minusta ap:n näkemys tuntuu hyvin kummalliselta. Kai ahdistuneisuutta olisi paljon vähemmän, jos sen syyt olisivat selkeitä?

Vierailija
32/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaislapsuudella ei voi selittää kaikkea ahdistusta. Myös häirintynyt työ/yksityiselämä yms voi aiheuttaa ahdistusta. Älä mene lampaana tuollaiseen poliittisen psykiatrian vipuun.

Vierailija
33/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, on siellä tietenkin sähköistä toimintaa myös. Natrium- ja kaliumionit siirtyvät synapsista toiseen toisilla nopsemmin ja toisilla hitaammin ja joskus tässä prosessissa on häikkää, kun ne synapsit ei toimi normaalisti. Se voi johtua synnynnäisestä rakennepoikkeavuudesta tai hormonaalisesta/välittäjäainepoikkeavuudesta, tulehdussairaudesta, vammasta, lapsuuden tai kehitysiän traumasta ja vaikka myrkytyksestä.

Ja tosiaan, ap on pihalla kuin lumiukko. Ihmisaivot ovat merkillinen elin, mutta joillain ne on karvalakkimallia kuten ap:llä .

Onko tyhmyys myös seurausta ioneiden imbalanssista ja huonoista synapsiyhteyksistä? Vai onko syy syvemmällä, kauempana?

Vierailija
34/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt-ongelmien perussyy on geeneissä. Siksi niitä on vaikea parantaa.

Vierailija
35/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaislapsuudella ei voi selittää kaikkea ahdistusta. Myös häirintynyt työ/yksityiselämä yms voi aiheuttaa ahdistusta. Älä mene lampaana tuollaiseen poliittisen psykiatrian vipuun.

Nimenomaan. Pitäisi osata erottaa varhaiset syyt vs. tietoisen ympäristön vaikutuksesta johtuvat syyt.

Jälkimmäisistä fiksu ihminen pääsee yleensä perille, kun vähän paneutuu elämänhistoriaansa.

Vierailija
36/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt-ongelmien perussyy on geeneissä. Siksi niitä on vaikea parantaa.

Totta tuo, että alttius mt-ongelmille on periytyvää. Jokin kriisi elämässä sitten triggeröi häiriön esiin.

Vierailija
37/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no. Oma ahdistus parani huomattavasti kun pääsin asumaan ensimmäistä kertaa elämässäni yksin ja otin etäisyyttä entiseen kaveripiiriin ja perheeseen. En ennen noiden tekemistä tajunnut miten paljon nuo asiat olivat vaivanneet minua.

Mutta siltikin ahdistusreaktioni eivät ole normaaleja, ja vaikkapa jugurtin unohtaminen kaupasta saattaa laukaista aivoissani samantasoisen paniikkireaktion kun se, kun kuulin että läheiseni oli kuollut. Senhän takia se onkin ahdistuneisuushäiriö, kun ahdistuksen voimakkuus ei ole millään tavalla ahdistuksen aiheuttaneen ärsykkeen tasoinen.

Vierailija
38/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko myös niin, että aistimuksemme ja kokemuksemme vaikuttavat välittäjäaineiden tuotantoon ja reaktioihin?

Esim. teet pitkään jtn yksitoikkoisen turruttavaa -> lamaannut fyysisesti ja huomaat ettei enää järkikään juokse

Vierailija
39/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksen syytä ei läheskään aina tiedä eikä sitä psykiatrikaan ala kaivelemaan ettei pahennu. Hoidetaan parhaan mukaan oiretta eli ahdistusta. Psykologeista ei ole mitään hyötyä muihinkaan juttuihin, kunhan vaan rahastavat. Kävin semmoisella ja tämä vaan istui hiljaa ja teki merkintöjä. Sitten kesken lauseeni totesi, että 45 min on mennyt ja voin lähteä. Muutamaa kymppiä vailla laskutti saman kuin kokenut ja pätevä psykiatri. Joten ei enää koskaan psykologia.

Kuka mukamas ahdistuksen kourissa pystyy pohtimaan syytä sille. Hyvä, kun saa edes happea ja toivoo kohtauksen menevän pian ohi. Ilman lääkitystä ahdistuskohtaus kestää tunteja ja päiviä. Siihen on pakko hakea apua.

Vierailija
40/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta turiset ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän