Pystyykö entisen opettajan kanssa jutella ja hengailla sen jälkeen kun on päässyt koulusta
Olen ysiluokkalainen ja olen nyt kesän jälkeen menossa lukioon. Minulla on yläasteella yksi todella tärkeä opettaja. Me keskustellaan yhdessä paljon ja hän on tosi mukava. Hän on sanonut että hän tykkää siitä että me jutellaan muustakin kun vain koulu asioista. Saan jäädä perjantaisin koulun jälkeen hänen luokkaansa odottamaan sitä että siskoni pääsee koulusta. Me jutellaan siellä kaikista mielenkiintoisista aiheista. Koen siis että olemme läheisempiä kuin tämä kyseinen opettaja muiden minun luokkalaisten kanssa. Haluaisin siis kysyä häneltä että voimmeko pysyä yhteyksissä koulun loppumisen jälkeen. Esimerkiksi vaikka Facebook kaveriksi. Pelkään että hän kieltäytyy ja sen jälkeen ei enää pidä minusta. Voiko/kannattaisiko tällaista asiaa kysyä? En halua nolata itseäni. Miekkarini sanoi että kannattaa mutta silti tuntuu että tarvitsen lisää mielipiteitä eri näkökulmista. Mutta jos kaikki on sitä mieltä kannattaa tai sitten ei kannata niin homma on aika selvä.
Kommentit (29)
Kuka tai mikä on miekkari?
Voi olla, että ope haluaa pitää ammatilliset välit. Vaikka hän sanoisi ei, niin ei hän lopeta pitämistä. Itse en kyllä ryhtyisi kenenkään facebook-kaveriksi opettajana. Kyllähän sitä nimittäin muut ihmettelidi, että miksi on oppilas kaverina, vaikka olisi entinen oppilas.
Varsinkin jos sinä olet tyttö ja tuo opettaja on mies, niin saattaa se tilanne vaikuttaa miesopettajan kannalta hieman oudolta ja kiusalliselta, vaikkei mitään pahaa ja ikävää suhteeseenne liittyisikään.
Kannattaa odottaa, että olet täysi-ikäinen. Voithan sitten kokeilla, jos opettaja hyväksyy vanhan oppilaan facebook-kaveriksi.
0/5
Kukaan ysiluokkalainen ei laita nimimerkiksi 16v teini.
Et menetä mitään vaikka pyytäisit kaveriksi. Hyviä ystäviä ei voi olla liikaa.
Tosin jos sinä olet nuori tyttö ja opettaja mies, niin väittäisimpä että miehellä on ihan muu mielessä kuin se kaveruus.
Molemmat me ollaan naisia. En tykkää mies opettajista. En sitten yhtään. Kyseinen naisopettaja on myös jäämässä eläkkeelle.
Miekkari on henkilö joka on kouluttautunut psykologiksi mutta työskentelee koululla oppilaiden kanssa joilla ei ole niin vaikeaa että tarvitsisi psykologille mennä
16v teini kirjoitti:
Miekkari on henkilö joka on kouluttautunut psykologiksi mutta työskentelee koululla oppilaiden kanssa joilla ei ole niin vaikeaa että tarvitsisi psykologille mennä
Onko miekkari siis jokin ammattinimike?
En suosittele "kaveerausta" open kanssa, hänellä omat aikuiskaverit ja ikäeroa. Mutta jokainen ottaa someen ne jotka haluaa, mutta onko ope kyttäävä tai voisiko kommentoida kärkkäästi siellä. Vai sujuuko kaikki hyvin.
No ei ole yhtään outoa.
Itselläni on hyvät välit wanhoihin opettajiini. Edustavat toinen toista ja toinen toista sukupuolta. Eihän sillä ole väliä. Toinen opetti kasilla, jäi ystäväksi. Toinen opetti koko yläkoulun, jäi ystäväksi hänkin.
Lapseni pitää myös yhteyttä muutaman opettajan kanssa, vaikka on jo lukiossa. Yksi on hänen kanssaan samaa sukupuolta, muut sitten eri.
Itse taas en ole ihan opettajaopettaja, mutta tavallaan sitäkin ja kyllä vuosien myötä tuttuja on. Pari kertaa vuodessa saatetaan vaihtaa kuulumisia ja se on mielestäni vain mukavaa.
Ei kaikessa tarvitse olla mitään hämärää. Hyvät tyypit vain kohtaavat, on samat mielenkiinnon kohteet ja juttu luistaa.
Eli aloittaja, kysy vaan rohkeasti! Ystävät ja tuttavat ovat vahvuus ja voima :)
Mitä jos pyytäisit sitä ihan viralliseksi tukihenkilöksi?
Teineillä tai lapsilla tuskin on liikaa turvallisia aikuisia ympärillään, joten hyvähän se on, jos opettajaan pysyy mukavat välit senkin jälkeen, kun koulu loppuu.
Minulla oli yläasteaikainen openi aikuisena ystävänäni läpi lukiovuosien. Silloin tällöin pysähdyttiin koululla tai koulun ulkopuolella vaihtamaan kuulumisia, muutaman kerran kävin kesäloma-aikaan häneen kotonaan kylässäkin ja yhteydenpito jatkui satunnaisena kirjeenvaihtona vielä yliopistovuosinanikin. Olen kiitollinen tälle opettajalle.
Aloittajalle sanoisin, että sano juuri noin, että sinusta olisi mukavaa pysyä yhteyksissä koulun loppumisen jälkeenkin. Onko tapa sitten facebook, viestit, puhelut vai mikä, ratkeaa varmasti omalla painollaan.
Huono provo. Ei kukaan teini nykyään käytä facebookkia, jos käyttää niin sitten on käytössä vain marketplace eikä ole sosialisoitumiseen :D
Vierailija kirjoitti:
Teineillä tai lapsilla tuskin on liikaa turvallisia aikuisia ympärillään, joten hyvähän se on, jos opettajaan pysyy mukavat välit senkin jälkeen, kun koulu loppuu.
Minulla oli yläasteaikainen openi aikuisena ystävänäni läpi lukiovuosien. Silloin tällöin pysähdyttiin koululla tai koulun ulkopuolella vaihtamaan kuulumisia, muutaman kerran kävin kesäloma-aikaan häneen kotonaan kylässäkin ja yhteydenpito jatkui satunnaisena kirjeenvaihtona vielä yliopistovuosinanikin. Olen kiitollinen tälle opettajalle.
Aloittajalle sanoisin, että sano juuri noin, että sinusta olisi mukavaa pysyä yhteyksissä koulun loppumisen jälkeenkin. Onko tapa sitten facebook, viestit, puhelut vai mikä, ratkeaa varmasti omalla painollaan.
Aikuiset eivät ole turvallisia tai opettajat. Joistakin ihmisistä voi tulla vaikeuksia jopa kommentteineen ja kontrollointeineen nuorille. Heidän maailmankuva ei ole aina muiden maailmankuva. Jokaisen pitäisi luoda oma elämänsä.
Pyydä vaan FB-kaveriksi. Opettaja sitten itse ratkaisee hyväksyykö kaveripyynnön. Olen ollut opettajana ja minulla on entisiä oppilaita FB-kavereina.
Se ehkä groomaa sua seksisuhteeseen.
Jos tämä ei ole provo (mikä sen motiivi olisi?), niin tilanteessa on jotain outoa. Nuori kirjoittaja pohtii ikään kuin sitä, olisiko hän riittävän hyvä tai arvokas opettajan kanssa yhteyden pitämiseen. Hänellä on ollut joitain ongelmia käytyään tuolla miekkarilla.
Onko opettaja siis jäämässä vanhuus- vai työkyvyttömyyseläkkeelle? Ilmeisesti ikäeroa on yli 40 tai lähes 50 vuotta. Onko opettajalla nyt tai aiemmin ollut tapana olla yksityisesti ystävä oppilaidensa kanssa? Suhteessa on eläkkeelle siirtymisen jälkeenkin tietty ikäerosta ja oppilas-opettaja -suhteesta johtuva epätasapaino. Vaikeaa kuvitella, että näin ollen opettaja voisi jakaa yksityisasioitaan tällaisessa ystävyyssuhteessa. Jos 16-vuotias lapseni pohtisi tällaisen suhteen rakentamista, neuvoisin jättämään opettajan taakse kuten peruskoulukin on mennyttä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos pyytäisit sitä ihan viralliseksi tukihenkilöksi?
Mikä ihme on virallinen tukihenkilö? Saako tuosta toimesta ihan palkkaakin?
T. Yläkoulun opettaja
Pystyy. Minä menin naimisiin opettajani kanssa.