Kuivaksi opettelu ja vahinkojen määrä
Haluamme tänä kesänä panostaa kuivaksi opetteluun nyt ihan tosissaan. Aiemminkin ollaan yritetty, mutta ei tuottanut minkäänlaista tulosta eikä ollut hänellä mielenkiintoa asiaa kohtaan.
Ollaan nyt päätetty, että kotona ollaan unia lukuunottamatta ilman vaippaa. Myös lähipuistossa ulkoillaan ilman vaippaa. Lapsi tekee kyllä lähes kaiken pottaan jos vien hänet sinne suht tiuhaan tahtiin. Olemme myös kokeilleet, että ei viedä niin usein ja kysellään onko hätä ja vastaa lähes aina että ei. Kuitenkin tulee sit housuun. Eli ei osaa itse oikein ilmoittaa hädästä ja ei tunnu sitä tunnistavan kun asiasta kysellään. Jos vaipan laittaa niin sinne hän myös tekee.
Vaippaa en haluaisi enää takaisin laittaa kotioloihin, joten jatkanko nyt tällä linjalla että vien vaan tiheästi potalle? Vai koitanko kysellä onko hätä ja tulee housuun jos tulee?
Mietin myös, että hämmentääkö kun vaippa välillä on kaupoissa yms ja välillä ei ole. Kannattaisiko vaippa vaan ottaa kokonaan hereilläoloajalta pois? Kotona vahingot ei niinkään haittaa, mutta mietityttää kaupassa käynti jne. Ei ole muillekaan ihmisille kiva jos lapsi tekee tarpeensa johonkin julkiselle paikalle, varsinkin kun tiedän että kyse ei ole ainakaan aluksi mistään satunnaisesta vahingosta.
Miten itse etenisitte tilanteessa? Itselläni on todella kova halu saada vaippa pois, koska syksymmällä alkaa päiväkoti niin oishan se nyt kaikille helpompaa jos lapsi olisi kunnolla päiväkuiva ennen alkua. Koitin neuvolasta kysellä neuvoja tässä keväällä ja sain yllättäen vastauksen, että eihän tässä mikään kiire ole ja ei mitään paineita. Lapsi täyttää nyt kesällä 3v, että tuntuu minusta jo liian vanhalle olemaan päivät pitkät vaipoissa.
Mikä määrä vahinkoja muille lapsille on tullut kuivaksi opetellessa? Minusta ok jos ekat päivät tulee vahinkoja paljon, mutta en itse jaksaisi pestä viikkotolkulla joka päivä useampia vaatteita. Eikö se kerro siitä, että lapsi ei ole vielä valmis jos ei ala osoittaa ymmärrystä mennä itse vessaan/kertoa hädästä?
Onko joku vaan ottanut vaippaa pois ja minkä ajan jälkeen on tapahtunut edistystä? Auttaako tämä vaipan pois ottaminen lasta paremmin, että hädästä pitää kertoa ja allensa ei vaan voi laskea? Nyt varmaan jotenkin sekoittaa alusvaatteet vaippaan.
Kaikki vinkit on tervetulleita!