Mitä tehdä - kertokaa sosiaalisesti taitavat ja etiketin hallitsevat!
Mietitäänpä tilannetta, että olet saanut kutsun illanistujaisiin tms pieniin juhliin. Paikalla on myös henkilö, jota et voi kerta kaikkiaan sietää. Hän saattaa olla se sovinistisia ja rasistisia mielipiteitä laukova siskonmies tai ehkä joku tauotonta monologia itsestään ja erinomaisista saavutuksistaan pitävä kaverin kaveri. Ihminen, jonka seurassa on tosi raskasta olla ja väistämättä rupeaa otsasuoni tykyttämään jo vartin jälkeen.
Mitä tällaisissa tilanteissa pitäis tehdä, jos haluaa olla kuitenkin kohtelias ja asiallinen, ja haluaisit olla kiva juhlien järjestäjälle, mutta tilanne on kaikkea muuta kuin mukava ja rento tämän yhden häirikön takia?
Kommentit (10)
Tarjoat hänelle samaa lääkitystä kuin itselläsi. Sitten olette niinkun samalla aaltopituudella.
Mä olin eilen just tämmöisessä tilanteessa. Kaveri piti pienet juhlat ja oli kutsunut myös yhden tyypin, joka on ilmiselvästi jonkinlainen mt-tapaus. Jouduin kuuntelemaan sekavia itsekehuisia ja hiukan harhaisia jorinoita aika pitkään. Jossain vaiheessa kun kakku oli syöty sanoin vaan, että päätä rupesi särkemään ja täytyy lähteä nukkumaan. Olis ollut kiva jatkaa iltaa, mut en tuossa seurassa vaan pystynyt.
Vaihda huonetta, taktikoi istumapaikka pöydästä mahdollisimman kaukaa, tervehdi ystävällisesti mutta välttele, jos tuntuu että joudut jumiin keskusteluun niin aina voi poistua vaikka vessaan ja siitä huomaamatta vaihtaa seuruetta.
Älä enää mene mihinkään 'juhliin'. Yksinkertaista elämäsi niin pitkälle kuin mahdollista. Minä olen ollut nyt 'koronaeristyksessä' ja tehnyt tätä ihan oikeasti jo yli 20 vuotta. Elelen ypöyksin. Puhelinta en käytä ja jos pakko niin olkoot sitten prepaid vanhassa laitteessa.
Et voi muuttaa muita ihmisiä, vain omaa suhtautumistasi heihin. Juu, helpommin sanottu, kuin tehty. 😄
Itse ignooraan, yritän sietää, päästää toisesta korvasta ulos, menen "tupakalle" (en siis polta, mutta eipä siihen ole kukaan puuttunut, kun käyn ottamassa vähän happea) kun alkaa liikaa kiristää tai sitten lähden lopulta vain kotiin, jos en enää kestä ja fiilis ei yrityksestä huolimatta nouse.
Ystävällinen tervehdys tai nyökkäys ja välttelet hänen seuraansa. Jos otsasuoni alkaa tykyttää niin lähdet kotiin. Yrittäisin miettiä itse mikä tässä ihmisessä raivostuttaa niin paljon etten pysty olemaan sanassa tilassa hänen kanssaan rauhallisena (vaikka olisikin vähän tapaus) ja työstäisin sitä.
Itsellä puolison kaverin puoliso on aika rasittava tapaus. Harhainen ja puhuu itsestään ihan koko ajan. Kaappaa keskustelut ja kääntää itseensä. Minä tervehdin häntä ystävällisesti ja kiertelen eri puolella tilaa. Istun kauas pöydässä. Kun hän väistämättä jossai kohtaa tulee puhumaan minulle, hymyilen ja nyökkäilen miettien samalla kauppalistaa. Jossain kohtaa sitten keksin tekosyyn mennä vessaan tai hakemaan juotavaa enkä tule enää takaisin.
Vältän hänen seuraansa ja keskityn muihin vieraisiin.