Kylläpä ärsyttää kun en matkaillut Ranskassa 90-luvulla kun kaikki oli vielä hyvin. Nyt taitaa olla liian myöhäistä :(
Olen katsellut 90-luvun elokuvia jotka kuvattu Ranskassa ja näyttäähän se niissä aivan upealta paikalta <3
Kommentit (63)
5 vuotta sitten olin Pariisissa töissä 2 kuukautta. Yhden kerran myöhään viikonloppuna olin menossa kämpillä bussilla. Nuori musta mies alkoi puhua. Puhui n*kruista, noin niinkuin omista puhutaan, vaikka me finskeistä. Tyyppi tuntui olevan aineissa. Olin aika hiljaa. Tuntui, että etsi jotain tyyppiä, jota voisi pätkiä. Otin toisen bussin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkäähän liioitelko. Vuosi sitten Nizzassa. Ei mitään ongelmaa.
Eikö Nizzassa siellä ollut se autoilutapaus aikoinaan väkijoukossa? Ei jaksa vanhoja uutisia nyt linkitellä.
Vielä 10 vuotta sitten Nizza oli ihana. Kävin viimeisen kerran vuonna 2018 ja silloin oli katukuva muuttunut. Esimerkiksi Massenan aukiolla istui tietyltä suunnalta kotoisin olevia äitejä lapsilaumoineen, eikä mitenkään pientä määrää. Pisti silmään kieltämättä. Pariisissa olin jo silloin kymmenisen vuotta sitten ainoa länkkäri metrovaunussa.
Mihin kannattaisi matkustaa Ranskassa? Joku ihana pikkukylä tai -kaupunki?
Sotilasvallankaapaus uhkasi liki heti sodan jälkeen - arabilevotomuudet(Algeria) jolloin arabiruumiita kellui joessa solkenaan. Lukekaa historiaa. Nuo nyt ulkomuistista.
Luntattuna
1947: 1947 strikes in France, a series of insurrectional strikes
1958: May 1958 crisis in France
1961: Algiers putsch of 1961
1968: May 1968 events in France, a volatile period of civil unrest that was punctuated by demonstrations and massive general strikes as well as the occupation of universities and factories across France.
1979: Youths of North African origin rioted in the Lyon suburb of Vaulx-en-Velin following an arrest of a local youth. Believed to be the first suburban riot in French history.[3]
1981: Rodéo (riot), riots that consisted of stealing cars, driving them in tight circles, and ultimately burning them.
1990: Rioting in Vaulx-en-Velin after a young man of Spanish origin was killed in a motorbike crash allegedly caused by police.[3]
On varmaan hienoja näköalapaikkoja ja merenrantoja. Paitsi se yksi merenranta jossa oli vedessä juoksuhiekkakohta. Auringolta pitää suojautua kuitenkin.
Saksalaisten propagandakuva tulevaisuuden Ranskasta vs. todellisuus:
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aWj7wox_460s.jpg
Erittäin osuva.
Ainakin pohjoisen pienemmät kaupungit vielä suht eurooppalaisia, esim Lille. Tosin ei siellä turistille ole juuri mitään, entinen autoteollisuuskaupunki.
Pariisiahan ympäröi jo muukalaisten hökkelislummit, jos ajaa sisääntuloväyliä autolla niin näkee.
No jos on tommonen asenne niin ethän sä voi matkustaa minnekkään.
Kaikkea sattuu missä vaan. Onhan meilläkin posahtanu liikekeskuksessa ja juostu karkuun torilla veitsimiestä.
Ranska on ihan ok maa. Pariisi on Pariisi. Paikka josta pitää tai sitten ei. Itse enemmän kuin pidän siitä kaupungista. Ja Provencesta, Normandiasta jne.
Tai ihan missä vaan! Ysärillä oli paras matkailuaika.
Vierailija kirjoitti:
No jos on tommonen asenne niin ethän sä voi matkustaa minnekkään.
Kaikkea sattuu missä vaan. Onhan meilläkin posahtanu liikekeskuksessa ja juostu karkuun torilla veitsimiestä.Ranska on ihan ok maa. Pariisi on Pariisi. Paikka josta pitää tai sitten ei. Itse enemmän kuin pidän siitä kaupungista. Ja Provencesta, Normandiasta jne.
Oli erilaista ysärillä kuitenkin, koska oli vaan erilainen maailma. Vähemmän kouhutusta.
Minä aloitin Ranskassa matkailun 93 ja olen jatkanut tähän päivään saakka. En ole kokenut minkään muuttuneen.
80-luvun Ranska olisi ollut vielä ihanampi. Vanhan ajan tuntua, pastellivärejä, ranskalaista kasarimusaa ja muotia. Ranska oli vielä Ranska.
No, minä matkustin. Aika surutta matkustinkin, metrolla ja junalla ajelin. Ei se sen kummempaa ollut. Nyt joutuisi kyllä miettii, että mihin uskaltaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Lähi-itää se on nykyään.
Koko Eurooppa on Lähi-itää nykyään. Kumma kun sen suunnan porukat ovai mielestään niitä ainoita kaikesta oikeassa olevia henkilöitä ja niiden tavatkin on ainoat oikeat. Silti ne kaikki jotka kynnelle kykenevät, tulevat Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Ranskan maaseutu on kaunista. Kivoja pikku kyliä ja kauppoja. Kävin kymmenisen vuotta sitten.
Sinnehän nuoret perheet ovat mm. Pariisista paenneet. Sama tulevaisuus Helsingillä.
Tuttava kertoi kun saapui autolla 80 luvun lopulla Ranskaan, oli kuin olisi siirtynyt menneisyyteen. Sama tunne oli oli itäsaksassa vähän muurin murruttua ajoin siellä.
Siis mikä siellä nyt on vikana? Kävin monta kertaa 90-luvulla.
90 luvulla ongelmana oli vain se,ettei kukaan puhunut englantia ja turisteihin kohdistunut ylenkatse oli tosi ikävää. Jos et puhunut sujuvaa ranskaa olit idiootti.
Nyt tilanne (vähän) parempi
Kanaalin rannikko taitaa olla vähemmän kiva nykyisin ;(