Mitenkäs pankkilaina kilpailutetaan käytännössä?
Ollaan ostamassa ensiasuntoa (tai etsitään siis sopivaa) ja lainaa pitäis hakea. Pitääkö hen. koht. käydä kaikissa eri pankeissa vai voiko niille laittaa jotenkin sähköpostilla lainahakemuksia tms.???
Kommentit (4)
ottavat sitten yhteyttä ja kertovat saisitko lainaa ym, sitten sovitaan henk koht tapaaminen jossa tarkat tiedot ja sopimus
Ja se kilpailuttaminen on sitten ihan taitolaji.
Mun mies kilpailutti yhtä koneen ostoa, ja hinta tippui 7 000 eurosta 2 000 euroon. Naapuri osti vastaavan kilpailuttamatta, siis hyväksyi ensimmäisen tarjouksen. Jos mun mies olisi tehnyt samoin, eli hyväksynyt sen ekan tarjouksen, niin se olis maksanut 250 % ylimääräistä.
Minä otin ensiksi yhteyttä sähköisesti. Pankista riippuen sivuilla oli erilaisia esitietoja joita pyysivät, osassa vain yhteystiedot toisissa periaatteessa kysyivät kaiken mahdollisen lainan myöntämiseen tarvittavan. Pankit sitten ottivat takaisin yhteyttä sopiakseen tapaamisen tai kysyäkseen lisätietoja puhelimessa tai sähköisesti.
Minusta kannattaa vähintään tutkia noita sivuja jo etukäteen. Mm. niiden ansiosta minulla oli kaikki laskelmat valmiina ja lähes asiat selvitettyinä jo ennen kuin ensimmäinenkään yhteydenotto lähti pankkiin. Niinpä pankissa ei pahemmin enää mitään laskelmia tehty, kun ne olivat valmiina. Lainan ottajan kannalta on mielestäni parempi tehdä noin päin, tietää paremmin mihin on ryhtymässä ja epäselvät asiat on huomannut jo pankkiin mennessä.
Lopulta muuten otin lainan pankista, jossa olin jo asiakkaana, enkä käynyt paikanpäällä juttelemassa kertaakaan ennen kuin lainapaperit allekirjoitettiin. Puhelimessa puhuimme kerran, kaikki muu meni sähköisesti.
Ihmeellistä tämä nykymaailman meno, kun ihmiset kuvittelevat että ihan kaiken voi hoitaa sähköposteilla. Kas kun et tekstaria ajatellut laittaa=) Eli viralliset asiat (joita lainanotto enimmässä määrin on) kyllä hoidetaan ihan kasvotusten.
Eli soittelet ja varaat pankkeihin aikoja, käytte juttelemassa, tekemässä laskelmia, pyydätte tarjouksia, vertailette.... uhkailua ja kiristystä unohtamatta=)