Vain yksi lapsi koko päiväkotiryhmästä jätettiin ilman kutsua kaverisynttäreille
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/5-vuotias-lapsi-jai-ainoana-ryhman-…
Saako teistä näin tehdä? Että koko muu päiväkotiryhmä kutsutaan kaverisynttäreille, mutta yksi jätetään ilman kutsua?
Tavallaan ymmärrän, että joitain voi ihan pelottaakin kutsua erityislapsi. Mutta ei tuo ihan reilulta noinkaan tunnu.
Mitä mieltä?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi juhlia omia synttäreitään sellaisen ihmisen kanssa, joka päiväkodissa on sinua ja kavereitasi kohtaan väkivaltainen suunnilleen joka päivä? Pitääkö oma syntymäpäiväjuhla siis pilata, ettei väkivallantekijälle tule paha mieli? Vaikka kyseessä olisi erityislapsi, kaikkea ei tarvitse niellä.
Mun autistilapsi ei kyllä satuta ketään.
Ja todellako ne kaikki muut 20 lasta ovat täydellisiä käytökseltään?
Varhaiskasvatuksen lastenhoitajana ja nykylapsia nähneensä en oikeasti jaksa uskoa, että nuo kaikki muut ovat hyviä käytökseltään.
Kun ettehän te nykyvanhemmat jaksa edes muuta tehdä siellä kotona kuin laittaa tabletin käteen. Siinä se normaalisti kehittynytkin kyllä kasvaa vinoon.
Juurikin noin vinoon, että pitää kiusata näkyvillä kutsuilla lokeroissa sitä yhtä erityislasta. Ei omena taida puusta kauas pudota.
Juu, mutta et voi yleistää. Autisteja on monenlaisia, itse olen hoitajana ollessani joutunut autistin kanssa vakavaan vaaratilanteeseen, jossa hän uhkasi minua teräaseella. Kaikki eivät todellakaan sovi kaverisynttäreille ja siitä asiasta pitää puhua lapsen itsensä kanssa, onko hänen käytöksessään jotain sellaista joka pelottaa muita, eikä vaatia kaikkia muita kestämään juhlapäivänä häiriköintiä toisen omassa kodissa. Vanhemmalla on vastuu siitä, miten lapsi muiden kanssa toimii ja käyttäytyy, ei koko muulla lähiympäristöllä.
Ei tuollaista sääntöä oikeasti missään ole. Ei mikään taho voi velvoittaa kutsumaan koko ryhmää.