Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada yliopistosta kavereita?

Vierailija
27.05.2023 |

Pääsin opiskelemaan ja opinnot alkavat syksyllä. Olisiko antaa jotain vinkkejä miten saada kavereita ja päästä mukaan porukoihin. Olen vähän vanhempi kuin muut, joten sekin mietityttää. Mietin tätä varmaan turhaan, koska aikuisiahan me kaikki olemme.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa viettää aikaa kiltahuoneella ym. ainejärjestön tilassa. Tutustuu monipuolisesti eri tyyppeihin. Itse en tehnyt niin fuksina. Sain jo orientaatioviikolla bileiden myötä kaveriporukan mutta kaverit lopettivat suurin osa opinnot ekan vuoden jälkeen (niinku teknillisessä ja luonnontieteellisessä usein käy) . Sitten minulla ei ollutkaan juuri kavereita ja oli hankala yrittää mukaan valmiisiin porukoihin. Lisäksi ei tuntunut luontevalta mennä kiltahuoneelle enää.

Mulla on vähän sama tilanne, että kun ei tunne juuri muita opiskelijoita, ei tunnu luontevalta mennä ainejärjestötilaan tai jollekin kahvitunnille. Käytännössä siellä sitten kököttää yksin, kun muilla on selkeästi omat tutut ja porukat, joihin ei oikein enää pääse mukaan. Bileisiinkään ei tee mieli mennä yksin norkoilemaan. Onneksi on muutama kaveri tarttunut mukaan, ei sitä enempää välttämättä tarvitse, mutta nopeasti on sitten pulassa, jos omat kaverit on vaikka vaihdossa tai lopettaa opiskelun. Paras olisi, jos tutustuisi edes jollain tasolla monipuolisesti tyyppeihin, mutta se ei kaikille ole niin helpppoa.

Rohkeasti vaan mukaan toimintaan. Suurin osa kuitenkin on fiksua porukkaa, eikä halua sulkea ketään toiminnan ulkopuolelle. Ongelma tahtoo just olla se, että ne eoäaktiivisemmat pitää niitä ainejärjästössä toimivia jonain sisäpiiriläisten salaseurana, vaikka tosiasiassa olisi sitä parempi mitä enemmän porukkaa saadaan toimintaan mukaan

On se varmaan näinkin. Sitten toisaalta, kun on kokemuksia että on vaikka jossain avoimessa puistotapahtumassa yrittänyt liittyä johonkin seuraan (osasta tuli ainejärjestöaktiiveja) ja nämä eivät vain millään lailla huomioi minua, niin ei se ainakaan herätä intoa osallistua noihin juttuihin. Tapahtuma siis vuoden alussa, jossa tarkoituksena tutustua uusiin ihmisiin. Mulla on ehkä jo tullut vähän sellainen happamia, sanoi kettu -fiilis noista yliopistohurlumheista, kun on monta kertaa kyllä yrittänyt mennä tuollaisiin tapahtumiin, mutta käytännössä on tosi vaikea saada kontaktia ihmisiin. Osa johtuu varmaan siitä, etten osaa kauhean luontevasti "minglata" tuollaisissa tilanteissa, osa siitä, että kuppikuntaisuus tuntuu kyllä ainakin osassa porukkaa aika vahvana. Ainejärjestötoiminta ei taas kiinnosta niin paljoa, että jaksaisin käydä joka kuukausi kokouksissa ja käyttää vapaa-aikaani siihen, vaikka siellä varmaan olisi mahdollisuus tutustua paremmin ihmisiin. En tiedä johtuuko osan jollain tapaa varautunut suhtautuminen minuun iästäni, kun olen jo melkein 30v. En näytä mitenkään supervanhalta, mutta näkeehän sen, että ikää on enemmän kuin useimmilla.

Kannattaa muistaa, ettei kaikki ne aktiivisetkaan ole välttämättä mitenkään erityisesti sosiaalisesti taitavia ja ainakin itselläni oli tosi vaikeaa keksiä mitään juteltavaa vieraampien ihmisten kanssa. Itselle helpointa on ollut tutustua yhdessä tekemällä eli labroissa, demoissa, ainejärjästössä tapahtumia järjestettäessä , excuilla jne.

Vierailija
62/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset kaverit löytyi omasta tutor-ryhmästä ja myöhemmin sitten luennoilla pikkuhiljaa tutustui muihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten muuallakin. Puhumalla ihmisten kanssa. Yleensä syksyllä kannattaa osallistua kaikkiin fuksijuttuihin mitä järjestetään ja itse pitää olla aktiivinen. Jos ei ensimmäiseen porukkaan pääse niin sitten menee ja juttelee seuraavalle. Ei kannata uhriutua ja syrjäytyä jos ne omanhenkiset ihmiset ei sieltä heti löydy. Yleensä ainakin ne muualta opiskelukaupunkiin muuttaneet ovat avoimia ja innokkaita tutustumaan toisiin. Yleensä myös fukseille perustetaan jo hyvissä ajoin ennen orientaatio viikkoa oma keskusteluryhmät, jossa voi kysellä ja jutella opintojen aloitukseen liittyvistä jutuista.

Vierailija
64/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea opiskelupaikasta!

Ole rohkeasti ja avoimesti oma itsesi. Tee tietoinen päätös, että voit jutella kenen tahansa kanssa. Avaa suu aina kun mahdollista. Olet varmasti kiinnostava ihminen sellaisena kuin olet :) Puhu avoimesti omista ajatuksistasi ja ole kiinnostunut muiden ajatuksista. Tarkkaile ympäristöä ja pyydä lounaalle, jos huomaat, että joku jää usein yksin. Voit ikäsi ansiosta olla eräänlainen tuki ja turva opiskelupiireissä, mutta älä holhoa tai moralisoi. Ymmärrä, että nuorilla on erilainen ajatusmaailma ja he kypsyvät kyllä aikanaan. Naura ja "leiki" ihmisten mukana. Ehkä kannattaa jossain määrin myös mennä omalle epämukavuusalueelle, mutta vain oman jaksamisen rajoissa. Tarjoa herkästi apua, jos joku ei osaa jotakin ja pyydä itse rohkeasti apua, kun sitä tarvitset. Muista olla positiivinen!

Ja tärkeintä siis: ole itse aktiivinen toimija, älä jää odottamaan, että muut tekevät aloitteen :) Tsemppiä opintoihin!

Vierailija
65/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vanha? Itse sain opiskelupaikan vuosi sitten ja mietin vähän samoja asioita. Opiskelukavereita lähinnä olin vailla. 

Meillä jaettiin fuksiryhmät niin, että sai kertoa minkälaisista asioista on kiinnostunut, tai minkälaista tekemistä toivoisi omalta fuksiryhmältä. Lisäksi kysyttiin, haluaisiko vanhempien ihmisten / alanvaihtajien fuksiryhmään. Minä toivoin lähinnä opiskelukavereita ja valitsin tuon vanhempien ihmisten ryhmän. 

Meillä on tosi hyvä fuksiryhmä ollutkin. Molemmat tuutorit alanvaihtajia (toinen pappi ja toinen kokki) ja valtaosa fukseistakin alanvaihtajia. Osa opiskelee täyspäiväisesti ja osa työn ohella. Ikähaitari syksyllä oli 27-52 ja itse olen tuo vanhin. 

Minusta yliopistolla voi ihan pokkana solahtaa viisikymppisenä sinne fuksien sekaan eikä kukaan pidä ihan friikkinä, kun aikuisia alanvaihtajia on muutenkin ainakin jonkin verran. 

Vierailija
66/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen täällä kyselee, että entä jos ei juo ollenkaan? Alkoholi on minulle iso terveysriski, eikä ryyppytapahtumat kiinnosta.

Siellä on kaiken maailman kerhoja ja ainejärjestötapahtumia. Ja ihan fuksitoiminnan puitteissakin saattaa olla joko alkoholittomia tai semialkoholittomia tapahtumia. Kyllä niitä selvin päin tutustumisen vaihtoehtoja on, luennot ja muu opiskeluun liittyvä toiminta mukaanlukien.

Vierailija
67/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole jo kavereita noin muuten, vai miksi kaipaat lisää? Jos ei ole, niin sitten johonkin opettelemaan sosiaalisia taitoja, muuten on vaikea saada mistään kavereita.

Olen itse viime vuoden fuksi ja vaikka en sillä tavalla kavereita ollut vailla, niin toki halusin tutustua niihin oman alan opiskelijoihin ainakin jonkin verran. (Ei minulla siis kavereita juuri ole, mutta en myöskään kaivannut lisää vain sen takia, että olisi kavereita.)

Opinnot sujuu paljon mukavammin, kun on kavereita, joilta voi kysellä vinkkejä vaikeisiin laskuihin tai vertailla tuloksia, et saatiinko samat vai pitääkö etsiä laskuista virhettä. Ja muutenkin on kiva jutella omasta alasta vähän yleisemmälläkin tasolla eikä pelkästään kurssien puitteissa.

Vierailija
68/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuutorointia ehdottaville tiedoksi että ap on fuksi.

Jos ei fuksivuonna tärppää, niin seuraavana vuonna voi mennä tuutoriksi :-)

Meillä kyllä kyseltiin siinä joululoman paikkeilla, onko kiinnostusta fuksitoimintaan keväällä. Siinä siis mietittiin niitä, jotka on aloittamassa opinnot vasta vuoden alusta (esim. armeijan takia), mutta myös niitä, jotka ei onnistuneet fuksisyksynä oikein kavereita löytämään.

Kyllä siellä kovasti yritetään pitää huolta, että kaikki löytäis ees muutaman kaverin <3

Vierailija
69/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti vielä nykyäänkin suomalainen opiskelijakulttuuri pyörii vahvasti ryyppäämisen ympärillä ja ryyppääminen on monille ainoa kanssaopiskelijoita yhdistävä asia, ainakin opintojen ulkopuolella.

Vierailija
70/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ryyppääminen kiinnosta niin mene mukaan johonkin urheilukerhoihin ja muihin yhteisiin tapahtumiin, joissa ei lähtökohtaisesti juoda. Ei ne kaverit tule kotoa hakemaan. Vanhempana tietysti voi olla omat ongelmansa, 18-vuotiaat tuppaa hakeutuvan samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

Vierailija
71/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena niillä menevillä ja sosiaalisilla tytöillä ja hauskoilla ja komeilla pojilla oli opiskelijabileiden jälkeen kuumaa seksiäkin... 😞

Vierailija
72/73 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti vielä nykyäänkin suomalainen opiskelijakulttuuri pyörii vahvasti ryyppäämisen ympärillä ja ryyppääminen on monille ainoa kanssaopiskelijoita yhdistävä asia, ainakin opintojen ulkopuolella.

No itsellä on kyllä aivan toinen kokemus. Yllättävän paljon on niitä, jotka ei vedä perseitä olalle opiskelija tapahtumissa. Jopa approihin on mahdollista osallistua holittomasti. Taitaa olla tosi nuoria ne, jotka tuntee painetta ryypätä kaikissa tapahtumissa tai jotka känniörvellystä ihannoivat. Ihmisellä itsellään pitää olla selkärankaa olla juomatta jos ei halua.

Vierailija
73/73 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä nykyään ei ole mitenkään outoa jos joku ei juo, niitä holittomia fukseja varmasti löytyy. Nykynuorisohan vetää vaan noccoa ja treenaa salilla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän