Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada yliopistosta kavereita?

Vierailija
27.05.2023 |

Pääsin opiskelemaan ja opinnot alkavat syksyllä. Olisiko antaa jotain vinkkejä miten saada kavereita ja päästä mukaan porukoihin. Olen vähän vanhempi kuin muut, joten sekin mietityttää. Mietin tätä varmaan turhaan, koska aikuisiahan me kaikki olemme.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen täällä kyselee, että entä jos ei juo ollenkaan? Alkoholi on minulle iso terveysriski, eikä ryyppytapahtumat kiinnosta.

Nykyisin kaikissa tapahtumissa on tarjolla myös alkoholiton vaihtoehto. Lähinnä kysymys on siitä, miten hyvin oma hermo kestää katsella sitä toisten känniörvellystä. Osalla menee se huom ne överiksi, osa juo kohtuudella ja osa ei juo ollenkaan. Ainejärjästön tapahtumissa aina tarvitaan nakkilaisia, jotka ei itse juo. Kannattaa olla aktiivinen.

Eli jos et juo, voit tulla töihin? En ole ihan vakuuttunut ideasta. Oma kokemukseni on, että ainakin minun ainejärjestössä tapahtumat pyörivät niin paljon juomisen ympärillä, että olisi jotenkin feikkiä mennä sinne alkoholittoman juoman kanssa.

Teillä ei sitten ole sisäistetty oikein tätä nykyaikaa. Ainakin Turussa killoissa otetaan ihan vakavasti kaikissa tapahtumien järjästelyissä se alkoton vaihtoehtoehto. Halutaan, että kaikki voi osallistua.

Ei kai kyse ole siitä, tarjotaanko alkoholitonta vaihtoehtoa vai ei, vaan siitä, kuinka mielekästä on osallistua alkoholittomana tapahtumaan, jonka pointti on juoda alkoholia, esim. sitsit, joka on käytännössä juomapeli. Alkoholittomien tapahtumien olisi järkevämpää olla jotain täysin muuta tekemistä kuin bileet tai sitsit. Luontoretkiä, kahvilakierroksia, leffailtoja ym. Näitä kaikkia järkätään kyllä ainakin meidän ainejärjestössä, mutta todella harvoin verrattuna bileisiin, joita voi olla melkein joka viikko. Kyllä tällainen alkoholiton kiva toiminta jää todella vahvasti noiden bileiden varjoon. Mutta suosittelen vahvasti jokaista selaamaan läpi oman oppilaitoksensa kerhot, niitä on yleensä joka makuun ja siellä tutustuu myös muiden aineiden opiskelijoihin.

Sitsien tarkoitus ei ole juoda vaan viihtyä yhdessä ja laulaa.

Vierailija
22/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolla on tosi helppo tutustua ihmisiin. Mä tutustuin jo pääsykokeissa kahteen ihmiseen, joiden kanssa olen edelleen näin 15 vuotta valmistumisen jälkeenkin ystäviä. Ekana orientaatiopäivänä yhteen ihmiseen ja ihan vain niin että istuttiin vastakkain ja katsottiin toisiamme ja naurahdettiin samalla asialle.

Luennoilla, ruokalassa, opintoryhmissä, ihan missä vaan tutustuu kun avaa suunsa.

Onnea opintoihin ja ystävien hankintaan, opiskeluaika on ihanaa!

Usein seminaarien yhteydessä tulee juteltua ainakin joidenkin vierustoverien kanssa ja sitä kautta vähän tutustuttua. Usein joku pyytää tunnin jälkeen lounasseuraksi, ja näihin kutsuihin kannattaa ainakin tarttua. Itse en aluksi mennyt lounaalle kenenkään kanssa vaikka pyydettiin, koska asuin lähellä yliopistoa ja halusin säästää rahaa syömällä eilistä ruokaa kotona tms. Sitten tajusin, että ne yhteiset lounaat on sosiaalista liimaa, jolla ne ihmissuhteet yliopistolla vahvistuu ja kehittyy. Sen jälkeen olen mennyt melkein joka kerta kun joku on pyytänyt, ja se on kyllä vaikuttanut todella positiivisesti kaverisuhteisiin. On siis ehdottomasti sen muutaman euron väärti, vaikka teenkin itse parempaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen täällä kyselee, että entä jos ei juo ollenkaan? Alkoholi on minulle iso terveysriski, eikä ryyppytapahtumat kiinnosta.

Nykyisin kaikissa tapahtumissa on tarjolla myös alkoholiton vaihtoehto. Lähinnä kysymys on siitä, miten hyvin oma hermo kestää katsella sitä toisten känniörvellystä. Osalla menee se huom ne överiksi, osa juo kohtuudella ja osa ei juo ollenkaan. Ainejärjästön tapahtumissa aina tarvitaan nakkilaisia, jotka ei itse juo. Kannattaa olla aktiivinen.

Eli jos et juo, voit tulla töihin? En ole ihan vakuuttunut ideasta. Oma kokemukseni on, että ainakin minun ainejärjestössä tapahtumat pyörivät niin paljon juomisen ympärillä, että olisi jotenkin feikkiä mennä sinne alkoholittoman juoman kanssa.

Teillä ei sitten ole sisäistetty oikein tätä nykyaikaa. Ainakin Turussa killoissa otetaan ihan vakavasti kaikissa tapahtumien järjästelyissä se alkoton vaihtoehtoehto. Halutaan, että kaikki voi osallistua.

Ei kai kyse ole siitä, tarjotaanko alkoholitonta vaihtoehtoa vai ei, vaan siitä, kuinka mielekästä on osallistua alkoholittomana tapahtumaan, jonka pointti on juoda alkoholia, esim. sitsit, joka on käytännössä juomapeli. Alkoholittomien tapahtumien olisi järkevämpää olla jotain täysin muuta tekemistä kuin bileet tai sitsit. Luontoretkiä, kahvilakierroksia, leffailtoja ym. Näitä kaikkia järkätään kyllä ainakin meidän ainejärjestössä, mutta todella harvoin verrattuna bileisiin, joita voi olla melkein joka viikko. Kyllä tällainen alkoholiton kiva toiminta jää todella vahvasti noiden bileiden varjoon. Mutta suosittelen vahvasti jokaista selaamaan läpi oman oppilaitoksensa kerhot, niitä on yleensä joka makuun ja siellä tutustuu myös muiden aineiden opiskelijoihin.

Sitsien tarkoitus on nimenomaan juoda, tämä nyt on selvää kenell tahansa. :D Ne lauluthan on käytännössä juomalauluja, niissähän juodaan joka kohdassa ja lisäksi käsittelevät suurin osa ryyppäämistä. Mitään aikaa jutella ei sitseissä juuri ole, joten eipä siinä hirveästi kehenkään ehdi tutustuakaan, kun koko ajan juodaan ja lauletaan. Mulle sitsien jatkot oli paljon sitsejä parempi tapahtuma, siellä sentään sai jutella rauhassa ihmisten kanssa.

Vierailija
24/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

.

Kun teet yhteisiä harjoituksia

Siinä mahdollisuus

Vierailija
25/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa vähän vanhempi?

Itse olen 39 vuotta

Vierailija
26/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston tai osakunnan kuoro! Ei ole pelkkää ryyppäämistä, mutta kaverisuhteita ja seurustelusuhteita syntyy. Bonuksena saattaa päästä keikkamatkalla vaikka ulkomaille. Ja alkuun (muutama eka viikko) kannattaa olla mahdollisimman aktiivinen, että saa kontakteja, kun kaikki ovat samassa tilanteessa ja haluavat luoda uusia kaverisuhteita.

Vierailija
27/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole jo kavereita noin muuten, vai miksi kaipaat lisää? Jos ei ole, niin sitten johonkin opettelemaan sosiaalisia taitoja, muuten on vaikea saada mistään kavereita.

Vierailija
28/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako nelikymppisten seura?

Vierailija
29/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole jo kavereita noin muuten, vai miksi kaipaat lisää? Jos ei ole, niin sitten johonkin opettelemaan sosiaalisia taitoja, muuten on vaikea saada mistään kavereita.

Haloo, monet muuttaa uudelle paikkakunnalle opiskelemaan, niin varmaan ap:kin. Silloin ei ole useinkaan kavereita valmiina samassa kaupungissa.

Vierailija
30/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei-alkoa tapahtumien järjestäminen on ihan sen ainejärjästön jäsenistöstä kiinni. Meillä järjestetään kässäkerho joka toinen viikko ja elokuvakerho joka toinen viikko. Koko ajan saa ehdottaa uusia kerhoja, mutta sitten pitää itse ryhtyä kerhon vetäjäksi. Urheilun merkeissä on myös paljon tapahtumia ja erityisesti heitetään kyykkää ja usein on erilaisia lajikokeiluja.

Vierailija
31/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös harkita tuutorointia, siellä ainakin tutustuu muihin tuutoreihin. Kansainvälisten opiskelijoiden tuutorointi voi olla kiva tapa tutustua myös ulkomaalaisiin opiskelijoihin. Lisäksi voi olla hyvä idea ilmoittautua nakkilaiseksi erilaisiin tapahtumiin, yhdessä tekemisen kautta voi olla helpompi tutustua kuin jossain bileissä lasi kädessä norkoilemalla.

Vierailija
32/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo, monet muuttaa uudelle paikkakunnalle opiskelemaan, niin varmaan ap:kin. Silloin ei ole useinkaan kavereita valmiina samassa kaupungissa.

Tismalleen näin. Muutin opiskelemaan uudelle paikkakunnalle, missä en tuntenut ketään. Kaikki verkostot piti luoda alusta.

Vierailija
33/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitsien tarkoitus on nimenomaan juoda, tämä nyt on selvää kenell tahansa. :D Ne lauluthan on käytännössä juomalauluja, niissähän juodaan joka kohdassa ja lisäksi käsittelevät suurin osa ryyppäämistä. Mitään aikaa jutella ei sitseissä juuri ole, joten eipä siinä hirveästi kehenkään ehdi tutustuakaan, kun koko ajan juodaan ja lauletaan. Mulle sitsien jatkot oli paljon sitsejä parempi tapahtuma, siellä sentään sai jutella rauhassa ihmisten kanssa.

No meillä ainakin lauletaan ja leikitään.

Vierailija
34/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kidnappaus?

Vierailija
35/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joku nelikymppinen on aika vanha saamaan kavereita yliopistolta. Eikö sen ikäisellä ole yleensä kavereita jo muualta? Työkaverini aloitti opiskelun kolmekymppisenä ja sanoi, että kyllä se ikä vaikutti siinäkin iässä, ei ollut juuri yhteistä muiden kanssa.

Vierailija
36/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa oman opiskelupaikan ylioppilaskunnan nettisivuilta, mitä kaikkia kerhoja on olemassa. Välttämä niihin ei muuten yliopistolla törmää, koska nykyisin halutaan ettei opiskelijoiden toiminta näy mitenkään yliopiston tiloissa

Vierailija
37/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joku nelikymppinen on aika vanha saamaan kavereita yliopistolta. Eikö sen ikäisellä ole yleensä kavereita jo muualta? Työkaverini aloitti opiskelun kolmekymppisenä ja sanoi, että kyllä se ikä vaikutti siinäkin iässä, ei ollut juuri yhteistä muiden kanssa.

Surullista.

Vierailija
38/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei-alkoa tapahtumien järjestäminen on ihan sen ainejärjästön jäsenistöstä kiinni. Meillä järjestetään kässäkerho joka toinen viikko ja elokuvakerho joka toinen viikko. Koko ajan saa ehdottaa uusia kerhoja, mutta sitten pitää itse ryhtyä kerhon vetäjäksi. Urheilun merkeissä on myös paljon tapahtumia ja erityisesti heitetään kyykkää ja usein on erilaisia lajikokeiluja.

Meillä ei ainakaan oikein ole ottanut tuulta alleen nuo ainejärjestön kässäkerhot tai lukupiirit tai muut. Joku kässäryhmä on, mutta se on lähinnä (kuollut) chat-ryhmä. Lukupiiriinkään ei lopulta tuntunut olevan juuri osallistujia, joka oli vähän yllättävää, oletin että meidän alalla siihen riittäisi kiinnostuneita, mutta toisaalta ymmärrän, että lukemista on muutenkin paljon. Elokuvia on taidettu katsella pari kertaa tämän lukuvuoden aikana. Bileitä tosiaan on jatkuvasti ja niihin riittää järjestäjiä ja osallistujia.

Itsellä on ainakin aika iso kynnys lähteä yksin vetämään jotain kerhoa, ei riitä aika eikä kiinnostus ottaa niin isoa vastuuta, varsinkaan kun vaikuttaa, että ne osa-alueet mitkä itseä kiinnostaisi ei kiinnosta muita tarpeeksi. Olen kyllä yrittänyt välillä vähän elvyttää noita edellämainittuja kerhoja, mutta ei se ole oikein tuottanut hedelmää. Harmi, koska olen kuullut, että tosi monilla ainejärjestöillä nimenomaan lukupiirit ja käsityöt ovat suosittuja tapahtumia. Meillä ne on jääneet chat-ryhmien asteelle, jonne välillä joku postaa jotain ja ehdotetut tapahtumat jäävät lopulta sikseen. Varmasti itsekin voisi olla vieläkin aktiivisempi, mutta ei minusta ole väärin kritisoida sitä, jos ainejärjestön tapahtumat jättävät suurilta osin alkoholittomat ihmiset huomiotta.

Vierailija
39/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuutorointia ehdottaville tiedoksi että ap on fuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi