Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada yliopistosta kavereita?

Vierailija
27.05.2023 |

Pääsin opiskelemaan ja opinnot alkavat syksyllä. Olisiko antaa jotain vinkkejä miten saada kavereita ja päästä mukaan porukoihin. Olen vähän vanhempi kuin muut, joten sekin mietityttää. Mietin tätä varmaan turhaan, koska aikuisiahan me kaikki olemme.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene mukaan ainejärjestö-, harraste-, ja osakuntatoimintaan. Ole avoin, mutta älä tuppaudu. Pidä hölmöimmät ja tiukimmat mielipiteesi omana tietonasi.

Vierailija
2/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen täällä kyselee, että entä jos ei juo ollenkaan? Alkoholi on minulle iso terveysriski, eikä ryyppytapahtumat kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäämällähän niitä kavereita sieltä saa. Kannattaa osallistua ainakin orientaatioviikolla paljon tapahtumiin, kun porukat eivät vielä ole muodostuneet. Myöhemmin voi olla vaikea päästä mukaan, ja vanhempana opiskelijana varsinkaan se ei ole aina niin helppoa.

Itse en oikein jaksa innostua osakuntatoiminnasta, mutta yliopistolla on myös paljon harrasteryhmiä, joista voi löytää samanhenkisiä ihmisiä. Meillä oli myös moodlessa joku seuranhakualusta, jossa pystyi etsimään opiskeluseuraa tai muuten vaan kavereita, en ole itse sitä vielä käyttänyt. Myös ainejärjestölläsi saattaa olla omia kerhoja, tyyliin lukupiiriä tai kässäkerhoa.

Itsekin aloitin opinnot viime syksynä melkein kymmenen vuotta vanhempana kuin suurin osa opiskelutovereista, ja koin kyllä hankalaksi päästä mukaan porukoihin, kun elämäntilanne ja kiinnostukset on niin erilaisia kuin suurimmalla osalla. Mutta orientaatiomeininkien aikoina tutustuin muutamaan ihmiseen, joiden kanssa on tullut vietettyä aikaa, ja sitä kautta on pikkuhiljaa tutustunut myös joihinkin muihin. Kannattaa rohkeasti pyytää itse ihmisiä esim. pelaamaan lautapelejä, useimmat on kuitenkin samassa tilanteessa ja kiinnostuneita tutustumaan uusiin ihmisiin. Lautapelit on hyvä tapa tutustua, kun on jotain luontevaa tekemistä.

Vierailija
4/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut opiskelupaikasta. Osallistu aktiivisesti tutor-ryhmäsi toimintaan, sieltä ne ensimmäiset kaverit löytyy. Hyvää tässä tilanteessa on se, että lähes kaikki toisetkin ovat aivan samassa tilanteessa ja jännittävät löytyykö oma paikka porukassa ja kavereita. Orientaatio viikolla järjestetään paljon kaikenlaista toimintaa ja yhdessä hengailua. Oman ainejärjestön toimintaan kannattaa osallistua alusta lähtien rohkeasti myös.

Vierailija
5/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen täällä kyselee, että entä jos ei juo ollenkaan? Alkoholi on minulle iso terveysriski, eikä ryyppytapahtumat kiinnosta.

Silloin on kyllä vaikeampaa. Kyllähän jotkut jaksaa sitseilläkin käydä holittomana, mutta itse en näe järkeä osallistua juomatapahtumiin juomatta. Mutta suosittelen tutustumaan yliopiston kerhotoimintaan ja osallistumaan ainejärjestön alkoholittomiin tapahtumiin. Meillä järkätään ainakin säännöllisesti jotain kahvitunteja ja lautapelitapahtumia tms.

Vierailija
6/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryyppäämällähän niitä kavereita sieltä saa. Kannattaa osallistua ainakin orientaatioviikolla paljon tapahtumiin, kun porukat eivät vielä ole muodostuneet. Myöhemmin voi olla vaikea päästä mukaan, ja vanhempana opiskelijana varsinkaan se ei ole aina niin helppoa.

Itse en oikein jaksa innostua osakuntatoiminnasta, mutta yliopistolla on myös paljon harrasteryhmiä, joista voi löytää samanhenkisiä ihmisiä. Meillä oli myös moodlessa joku seuranhakualusta, jossa pystyi etsimään opiskeluseuraa tai muuten vaan kavereita, en ole itse sitä vielä käyttänyt. Myös ainejärjestölläsi saattaa olla omia kerhoja, tyyliin lukupiiriä tai kässäkerhoa.

Itsekin aloitin opinnot viime syksynä melkein kymmenen vuotta vanhempana kuin suurin osa opiskelutovereista, ja koin kyllä hankalaksi päästä mukaan porukoihin, kun elämäntilanne ja kiinnostukset on niin erilaisia kuin suurimmalla osalla. Mutta orientaatiomeininkien aikoina tutustuin muutamaan ihmiseen, joiden kanssa on tullut vietettyä aikaa, ja sitä kautta on pikkuhiljaa tutustunut myös joihinkin muihin. Kannattaa rohkeasti pyytää itse ihmisiä esim. pelaamaan lautapelejä, useimmat on kuitenkin samassa tilanteessa ja kiinnostuneita tutustumaan uusiin ihmisiin. Lautapelit on hyvä tapa tutustua, kun on jotain luontevaa tekemistä.

Aika ikävä tuo käytäntö että ryyppäämällä tutustuu, koska kaikki eivät juo alkoholia ollenkaan ja moni haluaa juoda kohtuudellakin

T. opiskelija

Vierailija
7/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin on kyllä vaikeampaa. Kyllähän jotkut jaksaa sitseilläkin käydä holittomana, mutta itse en näe järkeä osallistua juomatapahtumiin juomatta. Mutta suosittelen tutustumaan yliopiston kerhotoimintaan ja osallistumaan ainejärjestön alkoholittomiin tapahtumiin. Meillä järkätään ainakin säännöllisesti jotain kahvitunteja ja lautapelitapahtumia tms.

Toivottavasti järjestätte niitä useammin kuin kaksi kertaa vuodessa, kuten oma ainejärjestöni tekee. Lautapeli-ilta saisi olla jo orientaatioviikollakin

Vierailija
8/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kaikissa tapahtumissa on tarjolla myös alkoholiton vaihtoehto. Lähinnä kysymys on siitä, miten hyvin oma hermo kestää katsella sitä toisten känniörvellystä. Osalla menee se huom ne överiksi, osa juo kohtuudella ja osa ei juo ollenkaan. Ainejärjästön tapahtumissa aina tarvitaan nakkilaisia, jotka ei itse juo. Kannattaa olla aktiivinen.

Vierailija
9/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kaikissa tapahtumissa on tarjolla myös alkoholiton vaihtoehto. Lähinnä kysymys on siitä, miten hyvin oma hermo kestää katsella sitä toisten känniörvellystä. Osalla menee se huom ne överiksi, osa juo kohtuudella ja osa ei juo ollenkaan. Ainejärjästön tapahtumissa aina tarvitaan nakkilaisia, jotka ei itse juo. Kannattaa olla aktiivinen.

Eli jos et juo, voit tulla töihin? En ole ihan vakuuttunut ideasta. Oma kokemukseni on, että ainakin minun ainejärjestössä tapahtumat pyörivät niin paljon juomisen ympärillä, että olisi jotenkin feikkiä mennä sinne alkoholittoman juoman kanssa.

Vierailija
10/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti järjestätte niitä useammin kuin kaksi kertaa vuodessa, kuten oma ainejärjestöni tekee. Lautapeli-ilta saisi olla jo orientaatioviikollakin

Jos haluat jotain toimintaa järjestettävän niin silloin pitää itse olla aktiivinen ja ryhtyä niitä tapahtumia ja kerhoja järjestämään vaikka sen ainejärjästön puitteissa.

Vierailija
11/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ikävä tuo käytäntö että ryyppäämällä tutustuu, koska kaikki eivät juo alkoholia ollenkaan ja moni haluaa juoda kohtuudellakin

T. opiskelija

Olen samaa mieltä. En siis itsekään käytä kovin paljoa alkoholia ja varsinkaan sellainen kreisibailaus ei enää hirveästi kiinnosta, mutta ihan tietoisesti menin muutaman kerran ryyppäämään orientaatioiriennoissa, koska tiesin, että se on helpoin tapa tutustua ja murtaa jää. Varmaan joku sosiaalisempi perhonen onnistuu siinä muutenkin, itse olen aika introvertti enkä ehkä tutustu niin helposti uusiin ihmisiin, mutta noissa ryyppytapahtumissa sain muodostettua sen verran sosiaalisia suhteita, että niistä alkoi versota kaverisuhteita. Sen jälkeen en ole juuri käynyt tuollaisissa tapahtumissa. Koin, että meiningistä tuli aika nopeasti vähän kuppikuntaista, ja oli kiusallista mennä tapahtumaan, jos siellä ei ollutkaan jotakuta niistä muutamista ihmisistä, joihin olin tutustunut, eikä oikein saanut kontaktia muihin. Paljon puhutaan, että opiskelijoiden juomiskulttuuri olisi muuttunut, mutta minusta se ei kyllä vaikuta siltä. Onneksi tutustuin itse ihmisiin, joille alkoholi ei ollut tärkeässä roolissa, joten sellaisiakin kyllä löytyy. Niitä kannattaa luonnollisesti etsiä jostain muualta kuin ryyppytapahtumista. Joskus riittää vain se, että alkaa luennolla jutella vierustoverin kanssa tai on ryhmätyö kiinnostavan tyypin kanssa tms.

- Se jolle vastasit

Vierailija
12/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat jotain toimintaa järjestettävän niin silloin pitää itse olla aktiivinen ja ryhtyä niitä tapahtumia ja kerhoja järjestämään vaikka sen ainejärjästön puitteissa.

Jep. Myös varsinkin alkuvaiheessa, kun kukaan ei vielä tunne ketään, on helppo kysellä jossain fuksien chat-ryhmässä lautapeliseuraa.

Vierailija
13/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos et juo, voit tulla töihin? En ole ihan vakuuttunut ideasta. Oma kokemukseni on, että ainakin minun ainejärjestössä tapahtumat pyörivät niin paljon juomisen ympärillä, että olisi jotenkin feikkiä mennä sinne alkoholittoman juoman kanssa.

Teillä ei sitten ole sisäistetty oikein tätä nykyaikaa. Ainakin Turussa killoissa otetaan ihan vakavasti kaikissa tapahtumien järjästelyissä se alkoton vaihtoehtoehto. Halutaan, että kaikki voi osallistua.

Vierailija
14/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että "Miten saada ylipainoisia kavereita"

Vierailija
15/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei sitten ole sisäistetty oikein tätä nykyaikaa. Ainakin Turussa killoissa otetaan ihan vakavasti kaikissa tapahtumien järjästelyissä se alkoton vaihtoehtoehto. Halutaan, että kaikki voi osallistua.

Näennäisesti on, mutta käytännössä ei

Vierailija
16/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti se vaikeuttaa tilannetta tosi paljon. Aloitin itse viime syksynä yliopistossa ja jo ensimmäinen orientaatioviikon oli pelkkää ryyppäämidtä, että ryhmäydytään kunnolla. Proffia ja ohjaavia opettajia myöten kaikki vaan muistuttivat, että bileet siellä, muista mennä. Pikkuhiljaa vuoden mittaan on löytynyt niitä ihmisiä jotka viettävät vapaa-aikansa muuten, kirjastosta, työskentelytiloista jne, mutta vaikeaa se on

Vierailija
17/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrasteryhmien toimintaan osallistuminen on hyvä vinkki. Sieltä löytää samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä yli ainerajojen.

Vierailija
18/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten missään saadaan kavereita:

Ole avoin mutta älä tyrkytä itseäsi

Hakeudu sinne missä ihmisiä on/seuraan

Vierailija
19/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kyse ole siitä, tarjotaanko alkoholitonta vaihtoehtoa vai ei, vaan siitä, kuinka mielekästä on osallistua alkoholittomana tapahtumaan, jonka pointti on juoda alkoholia, esim. sitsit, joka on käytännössä juomapeli. Alkoholittomien tapahtumien olisi järkevämpää olla jotain täysin muuta tekemistä kuin bileet tai sitsit. Luontoretkiä, kahvilakierroksia, leffailtoja ym. Näitä kaikkia järkätään kyllä ainakin meidän ainejärjestössä, mutta todella harvoin verrattuna bileisiin, joita voi olla melkein joka viikko. Kyllä tällainen alkoholiton kiva toiminta jää todella vahvasti noiden bileiden varjoon. Mutta suosittelen vahvasti jokaista selaamaan läpi oman oppilaitoksensa kerhot, niitä on yleensä joka makuun ja siellä tutustuu myös muiden aineiden opiskelijoihin.

Vierailija
20/73 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla on tosi helppo tutustua ihmisiin. Mä tutustuin jo pääsykokeissa kahteen ihmiseen, joiden kanssa olen edelleen näin 15 vuotta valmistumisen jälkeenkin ystäviä. Ekana orientaatiopäivänä yhteen ihmiseen ja ihan vain niin että istuttiin vastakkain ja katsottiin toisiamme ja naurahdettiin samalla asialle.

Luennoilla, ruokalassa, opintoryhmissä, ihan missä vaan tutustuu kun avaa suunsa.

Onnea opintoihin ja ystävien hankintaan, opiskeluaika on ihanaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä