Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä annan mun hampaani lahota suuhun!

Vierailija
28.08.2008 |

Mä en uskalla mennä hammaslääkäriin!!

En, en uskalla!

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole särkenyt mistään mutta tiedän sen olevan kohta edessä, mutta kuitenkin, ajatus hammaslääkäristä on aivan mahdoton, en vaan uskalla!

ap

Vierailija
42/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen.. Mnäkin odotin 6 vuotta ( edellisestä kerrasta jolloin tehtiin juurihoito), kunnes lohkesi niin iso pala, että olihan se pakko mennä. Yksityiselle menin, monen unettoman yön jälkeen. Nyt ollaan tilanteessa, että käyntejä on takana 4 ja kaikki 6 reikää ja se yksi lohjennut hammas on paikattu. Vielä käyn hammaskiven poistossa ja sitten on tavoitteena käydä kerran vuodessa tarkastuksessa.

Ja voin kertoa, että kipua en ole tuntenut kertaakaan, puudutettu on niin hyvin. Kyllä on mennyt "kehitys" eteenpäin jopa 6 vuodessa. Ja se et5tä olen alle 30 ja hampaat huonossa kunnossa jo nyt, mitä se olisi ollut 10 vuoden päästä?

Nyt vaan kaikki rohkeasti varaamaan sitä aikaa ja voittamaan pelkonsa. Se kyllä kannattaa! Olen niin tyytyväinen itseeni, kun sain kerättyä rohkeuteni ( vaikkakin pakon edessä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt lohkesi paikka takahampaasta. Onnistuin psyykkaamaan itseni siihen hammaslääkärille menoon, kun muistelin niitä kaikkia potilaitani ja niitä vammoja joita heille oli hoitamattomien hampaiden takia aiheutunut.

Oisko sulla ap, joku omainen, joka voisi vaikka tilata sulle sen hammaslääkärin ja nimenomaan selittää että kyse on pahimman luokan pelkopotilaasta.Silloin saisit ehkä sellaisen ajan jolloin kävisit vaan juttelemassa sen hammaslääkärin kanssa ja toivottavasti saisit lähetteen siihen nukutushoitoon.

Mikä sua eniten siinä hammaslääkärissä pelottaa?

T: 5

Vierailija
44/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi pelkään kipuakin ja näiden lisäksi sellaista tuntemattomuuden pelkoa, siinä tuolissa on on ihan toisen armoilla, ei voi itse vaikuttaa mihinkään.

Ehkä toi viimeinen ja ensimmäinen on pahinpia pelkojani.

ap

Vierailija
45/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynny hammaslääkärissä viimeks 15 vuotiaana, ja tästä on aikaa se 15 vuotta. Ikinä en täysissä järjissä hammaslääkärisn ovea avaa. Pelkkä hammaslääkärin haju saa mut voimaan pahoin ja lähes tajuttomaksi. Lapsiakaan en voi käyttää hammaslääkärissä, vaan mies saa hoitaa ne käynnit.

Mulla on kerran lapsuudessa vedestty rautahammas suusta ilman puudutusta, koska puudutuksesta sain niin pahan allergisen reaktion että jouduin shokkiin.

Tästä siis tod.näk pelko johtuu. Olen kyllä pelosta puhunut jos kellekkin, mutta ei tähän ongelmaan tunnu mistään apua saavan:(

Nyt on viisaudenhampaat kipeät, yksi hammas lohjennu mutta ennemmin syön särkylääkettä kun avaan hammaslääkrin ovea. En tekis sitä mistään hinansta!

Vierailija
46/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla pelkään jospa ne huomaa mun huonot hampaat!

No nyt mun lapset niin isoja, että menevät itse, mutta kamalaa se oli.

Mulla on kaksi hammasta pahasti lohjennut, muut suh koht kunnossa, mutta hammaslääkäri, en mene edes nukutksessa, en uskalla!

Munkin pelkoa on joskus koetettu hoitaa mutta huonolla menestyksellä, kukaan ei ole oikeasti kiinnostunut pelkäänkö vai en, surullista!

ap

Vierailija
47/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ette ota rauhoittavaa ennen hammaslääkärille menoa?

Itse myös pelkään enkä pysty menemään odotushuoneeseen ilman rauhoittavaa lääkettä. Auttaa todella kun ei tarvitse jännittää/pelätä!

Pyytäkää rohkeasti lääkäriltä!

Kun ei edes uskalla ajatellakaan että soittaisiko ajan vai ei, puhumattakaan että soittaisi tai istuisi siellä odotushuoneessa, sitä mun kohdalleni ei tapahdu ikinä!

ap

Vierailija
48/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ette ota rauhoittavaa ennen hammaslääkärille menoa?

Itse myös pelkään enkä pysty menemään odotushuoneeseen ilman rauhoittavaa lääkettä. Auttaa todella kun ei tarvitse jännittää/pelätä!

Pyytäkää rohkeasti lääkäriltä!

Vierailija
49/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kuin vammaisia. :( Menin sitten yksityiselle, lohkeaman tulehdus saatiin kuriin ja paikka on pysynyt nyt kolme vuotta.

Vierailija
50/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihmisrauniot! Aika karmeita juttuja ja pelkoja teillä! Toi hammaslääkärinpelko on kyllä aika yleinenm kuten kuvasta näkyy. Suosittelen kuitenkin käymään säännöllisin väliajoin siellä hammaslääkärillä, sillä hoitamattomat hampaat on todellinen terveysriski, ja kuten joku totesi, kipeään hampaaseen voi ihan oikeasti kuolla. Itselläni meni yksi kevät sairastellessa, siis monta kuukautta, ennen kuin menin hammaslääkäriin, jossa todettiin paha tulehdus yhdessä hampaassa. Kun se hoidettiin, taudit loppuivat.

En tiedä sitten, olenko aina onnistunut käymään kivoilla hammaslääkäreillä, mutta pelkoa en ole koskaan keksinyt tuntea, onneksi. Mitenköhän muuten mun kolarissa vioittuneet hampaat olisikaan voitu hoitaa, laittaa kruunut ja kaikkea...

Vierailija
51/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäripelkoakin voidaan hoitaa hyvällä menestyksellä. Aikaa varatessa kannattaa tosiaankin sanoa, että on todella paha pelko, joten osataan varata pitempi aika. Ensin voi myös olla tutustumiskäynti jolloin vain tutustutaan paikkaan ja välineisiin, eli ei tehdä mitään toimenpiteitä.

Nukutuksessa tehtävän hoidon varaan ei kannata jättää, sillä se on tosi kallista ja jostain ne rahat ovat sitten poissa. Esim. jos yksi aikuinen nukutetaan pelon vuoksi niin joudutaanko sitten jättämään joku lapsi ilman oikomishoitoa. Lisäksi anestesia ei koskaan ole täysin vaaratonta.

Rohkeutta nyt hammaslääkäripelkoisille, jos teillä on ongelmia niin varatkaa aika sinne hammaslääkäriin. Ja sekin kannattaa muistaa, että kun hoitaa itse hampaita mahdollisimman hyvin niin sitten tulee vähemmän hankaluuksia, esim. niitä juurihoitoja. Ja koittakaa mennä vastaanotolle ajoissa niin ongelmat saadaan korjattua ajoissa eikä tilanne pääse niin pahaksi.

Vierailija
52/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen kyllä päässyt pahimmasta kammosta eroon - kerran on tehty nukutuksessa hammasremontti. Mutta sen verran vielä ahdistaa että hammaslääkäriaikaa en saanut soitettua useampaan vuoteen, viime viikolla sit sain itsestäni sen verran irti että soitin. Maanantaina pitäis mennä - ja tällä kertaa ilman nukutuksia.

Vierailija
53/53 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitä tarvitse myöskään hävetä. Se on hammaslääkärien työtä.

Ja nykyään on monissa kunnissa huomattu, että on halvempaa hoitaa nukutuksessa pelkääviä aikuisia kuin maksaa niitä pitkiä sairaalahoitoja ja kuntoutuksia mitä ne hoitamattomien hampaiden aiheuttamat aivo- ym. tulehdukset vaatii.

Jos sulla ap, ja muillakin pelkääjillä on puoliso, joka on hoidellut ne lasten hammaslääkäriasiat, niin pankaa se puoliso asialle varaamaan teille aika ja viemään teidät sinne hammaslääkäriin vaikka puolipakolla. Siinäkään ei ole mitään häpeämistä että pyörtyy odotushuoneeseen tai että itkee tai kirkuu kauhusta. Sitä varten on oikeasti lääkkeet ja hoitokeinot. Kipuakaan ei tarvitse pelätä, sillä mä olen ainakin aina saanut puudutetta lisää heti kun olen vähän vingahtanutkin.

Mun hammaslääkäripelko juontaa juurensa väärin tehdystä viisaudenhampaan poistoyrityksestä, sitä seuranneesta sairaalahoidosta tehohoitoineen ja toisesta, ihan hyvin menneestä hammasoperaatiosta joka kuitenkin päättyi teho-osastolle. Sain näiden jälkeen monta vuotta raahattua itseni säännöllisesti hammaslääkärille, joka otti pelkoni todesta. Keskusteli, kuunteli, selitti, rauhoitteli, antoi rauhoittavat, puudutti huolellisesti jne... Kunnes sitten eräänä päivänä 6 vuotta sitten kauhu otti vallan enkä vahvistanut minulle lähetettyä vuositarkastusaikaa. Hammaslääkärissä käyminen jäi, mutta nyt olen saanut itseni psyykattua uudelleen.

Te joilla ei itsesuggestio auta, voisitte tietysti kokeilla vaikka hypnoosia, jossa alitajunnalle opetetaan että hammaslääkäriin voi mennä pyörtymättä. Vähän samaan tapaan kuin synnytyspelon hoidossakin.

Onnea matkaan kaikille meille pelkääjille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan