Mä annan mun hampaani lahota suuhun!
Mä en uskalla mennä hammaslääkäriin!!
En, en uskalla!
Kommentit (53)
Oli monta vuotta kamala puudutus kammo eli en halunut piikkejä kunnes poraaminen tuli niin kivuliaaksi että niitä oli pakko ottaa laittamaan (on piikkikammo), kuitenkin diapam 5mg otan 15-20 min ennen kuin menen tuoliin eli rauhoittavan lääkkeen, mutta sydän ja koko ruumis tärisee kuitenkin sekä kyyneleet valuvat kuitenkin. Olin monta vuotta käymättä juuri pelon takia ja sitten olikin 10 reikää. Hlääkäri vaan oli niin huomaamaton ettei pientä reikää huomanut että se alkoi särkemään ihan hirveesti eikä mikään auttanut. Tämä siis tammikuussa. 3 kertaa avattiin melkein samassa kuussa (piikit ei puuduttanut hammasta eikä juurihoitoa voitu tehdä), lähetettiin toiselle hlääkärille jolle aika monen kuun päästä. Väliaikainen paikka tilalla. Viime torstaina kävin siellä ja tämä juurihoitoon erikoistunut laittoi ensin puudutusvoidetta (mansikanmakuista) piikki kohtaan ja sitten erittäin hitaasti paljon puudutuspiikkiä (hitaasti kun laittaa niin puutuu kunnolla (ainakin 2 minuuttia laittoi jollei yli). En tiedä oliko tulehdus kadonnut jo mutta lokakuussa menen uudestaan jos vaikka väliaikaisen voisi täyttää paikaksi (melkein edessä alhaalla kohta). Alhaalta mulla ainakin ei kunnolla puudu ja hlääkärit ei jaksa kunnolla puuduttaa mutta vaadi se. edellinen hlääkäri joka ei reikää huomanut ei myöskään huomanut että 2 viikkoa myöhemmin toinen paikka lohkesi ja se korjataan ensi kuussa. Viime syksystä ollut hoidossa (9kk odotin julkiselle pääsyä) ja siis joka viikko paikattiin ja vielä pyysin tutkimaan kun viimeinen oli hoidettu ja kuitenkin hajosi sen jälkeen paikka. Mutta jos oikein kamala pelko voi myös ilokaasua ottaa (en tiedä voiko julkisella sitä saada), siitä mulle sanottiin torstaina jos paikkaa ei saada korjattua.
Miten ihmeessä teidän suut on päässeet noin huonoon kuntoon? En tajua!
Minua kahistuttaa ajatus, että hampaat olisivat haisevat ja rikkinäiset.
Siis ihan esteettisistä ja pinnallisista syistä olen aina ollut tarkka.
Esim. jos hammaskiveä ei poisteta, niin sekin jo voi pahan ientulehduksen kautta viedä hampaat.
Käyn lähes joka vuosi hammaslääkärissä, vaikka uusia reikiä ei ole tullut viimeisen 30 vuoden aikana. Valkaistaan, poistetaan hammaskiveä, vaihdetaan rapautuvat vanhat paikat jne.
edelleenki pelkolääkärillä vaikka pärjäisin varmaan jo tavallisella - joihinki operaatioihin otan esilääkityksen ja se toimii
Ja se tilanne, makaa suu auki pystymättä liikkumaan, huutamaan tai mitään. Olen synnyttänyt 4 kertaa ilman mitään kipulääkitystä, mutta se kipu ei ole lähelläkään hammaslääkärissä kokemaani kipua.
meinaan se hammaslääkärille meno. Voi ku ois jo huominen ilta ja käynti ohitse.
itse asiassa erittäin miellyttävä käynti. Hammaslääkäri jolla kävin oli erittäin rauhallinen, kertoi kaiken mitä tekee, ja sovittiin heti että otetaan näin alkuun pelkkä tarkastus. Ei ollut edes tuskanhiki otsalla ja tuolissakin pystyi välillä ihan rentoutumaankin... Vaikka viitisen vuotta on edellisestä kerrasta niin reikiä nolla(!!) ja hammaskivikin otetaan pois ultraäänellä joka kuulemma monelle miellyttävämpi kuin raaputtaminen.
Minua kun ei pelota puudutukset eikä poraamiset (jos kunnolla puudutettu) mutta kaikki muu tukala ja avuton olo suu täynnä tavaraa on se mikä kammon aiheuttaa.
takana onnistunut hammaslääkärikäynti!!!
Ihanaa, nyt se lohjennut paikka on korjattu. Hammas oli vanhastaan juurihoidettu joten ei tarvinnut puuduttaa ja paikkaus kävi tosi hienosti.
Hammaslääkäri oli juuri niin ihana ja turvallinen kuin muistinkin. Pahoitteli että sen paikkakehikon laittaminen saattaa painaa ientä ja että haluanko hänen puuduttavan ikenen... ei ollut tarvetta, hyvin sen kestin. I
hanaa kun tietää, että lääkäri ei tee yhtään mitään sanomatta etukäteen ja kysymättä lupaa sellaisella asenteella että "kyllä sä tämän kestät". Varasin sitten ajan perusteelliseen tarkastukseen nyt kun sain itseni sinne asti raahattua.
Suosittelen lämpimästi edelleen kaikkia pelkääviä hankkimaan itselleen tukihenkilön, rauhoittavat ja kunnollisen hammaslääkärin. On se sen arvoista!
T: 5
Minä tässä ketjussa aiemmin kyselin, että onko hlääkäreillä konstinsa saada juuri puutumaan, jos se ei siltä tunnu.
Ja kyllä (onneksi) on! Älkää siis pelätkö, piikki voidaan laittaa myös suoraan juureen (nopeavaikutteista ainetta) - minulle näin tehtiin, ja se auttoi :-).
Vielä toinen kerta juurihoitoa edessä (samasta hampaasta), enää ei niin paljoa pelota.
30-40 vuotiailla? Itselläni oli lapsena huonot hampaat (paikatut), nykyään hoidan niitä hyvin eikä ole vielä tarvetta tullut juurihoitaa.
30-40 vuotiailla? Itselläni oli lapsena huonot hampaat (paikatut), nykyään hoidan niitä hyvin eikä ole vielä tarvetta tullut juurihoitaa.
En niin ikään vertaisi juurihoidon tarvetta. Juurihoidonhan tarvitsee silloin kun reikä on päässyt liian syvälle, eli juureen asti. Jokaisella ikään katsomatta tämä on mahdollista. Mutta varmasti suuri osa juurihoitoon joutumisesta johtuu siitä, että vanha paikka on lohjennut jostain kohti ja siitä pöpöt pääsee reikään ja aikaa myöten reikä syvenee juureen asti. Eli jos hoidatat hampaat hyvin, jolloin joskus vaihdetaan vanhoja paikkoja ja ääkäri osaa ennakoida hampaiden kuntoa juurihoitoa tuskin tarvitsee.
Eli juurikin pitkät hoitovälit ja hampaan/paikan lohkeamat johtavat mahdolliseen juurihoitoon kuin säännöllisesti tarkistuksissa käyvillä.
Itse oli 21 vuotias kun minun hammas juurihoidettiin, vanha paikka oli lohjennut varmaan 2 vuotta aikaisemmin, siitä se sitten eteni juureen jne. Nyt olen käynyt säännöllisesti tarkastuksissa ja hampaat ovat hyvässä kunnossa.
Jurihoitoa voi tarvita sellainenkin hammas, jossa ei edes ole reikää. Jos hammas on kolhiintunut tms., se voi kuolla ja pitää juurihoitaa. Mulle kävi näin.
tselläni oli lapsena huonot hampaat (paikatut), nykyään hoidan niitä hyvin eikä ole vielä tarvetta tullut juurihoitaa.
Minulta lohkesi ehjä hammas. Hammaslääkärin mukaan lohkeaminen johtui purentavirheestä (hampaalle tuli liikaa painetta). Hampaat ovat siis alunperin vähän huonossa asennossa, mutta purentavirhettä ei pidetty lapsuudessani niin suurena, että sitä olisi ruvettu korjaamaan.
Hammaslääkärin mukaan lohjenneessa hampaassa oleva hermo ei välttämättä rauhoitu paikkaamisen jälkeen, vaan saatetaan tarvita juurihoito. Nyt odotamme, loppuuko hampaan vihlonta itsestään vai pitääkö sille tehdä juurihoito.
mutta mulla auttoi hammaslääkäripelkoon luomusynnytys. Ennen ensimmäistä synnytystä pelkäsin ihan hulluna hammaslääkäriä, menin siellä ihan paniikkiin, unohdin hengittää, pyörtyilin, jännitin koko kroppani kramppiin jne.
Syynä tuohon hammaslääkäripelkoon oli hoitovirhe, joka tapahtui kun olin 14-vuotias. Hammaslääkäri kieltäytyi puuduttamasta "pientä" reikää paikattaessa, ja reikä olikin syvä, porattiin suoraan hermoon niin että hermo vioittui ja hammas kuoli pois...
Mutta joo, sen ekan synnytyksen jälkeen (joka siis oli suunnitellusti lääkkeetön johtuen selkäydinpunktiosta alkaneesta kammosta selkäään pistettäviä neuloja kohtaan) huomasin, että hammaslääkäri ei enää pelottanutkaan. Nyt olen käynyt hammaslääkärissä ihan urheasti aika ajoin, toki vähän jännittää, mutta pelkoa ei enää ole.
[i
Nyt on edessä juurihoito tuohon yhteen paikan alta jomottelevaan hampaaseen. Viimeksikään sen juurta ei saatu puudutettua, vaikka 3 (!) puudutuspiikkiä siihen laittoi! Apua, miten mä kestän sen juurihoidon ilman puudutuksia?!?
Maanantaina on aika, taitaa mennä tämä viikonloppu pelätessä...
[/quote]
Tulehdus pitää hoitaa ensin pois. Mulle laitettiin lääkepaikka ennenkuin juurikanavia alettiin rassaamaan, koska tulehdus oli mullakin niin paha, ettei puudutus tehonnut. Ei kenellekään juurihoitoa tehdä ilman puudutusta vasten tahtoa, ole huoleti!
Lottovoittoa odotan, sitten menen ja nukutuksessa saavat hoitaa kaikki.
jälkeen bakteeri aivoihin. Sitä odotellessa!
Nimittäin tilasin itselleni ajan hammaslääkäriin. Mulla on ollut hammaslääkäri kammo koko aikuisikäni ja nyt en ole käynyt varmaan viiteen vuoteen hammaslääkärissä. Hampaita on lohjennut ja paikkoja lähteny, mutta aina on aika jäänyt varaamatta. Nyt on ollut jomotusta pari viikkoa. Viikon ollut hammaslääkärin numero puhelimessa ja tänään vihdoinkin uskalsin soittaa ajan.
Ja se aika on heti huomenna. Ei varmaan tuu nukuttua ens yönä.
Aina ennen olen käynyt kunnallisella mutta nyt menen yksityiselle, koska niin moni on sanonut että siellä ymmärretään paremmin tällaista pelkopotilasta.
Tulen kertomaan tänne huomenna että miten meni.
Mutta tiedän myös minkälaisia märkäkertymiä hoitamattomat hampaat aiheuttaa aivoihin...
Suosittelen sua ottamaan yhteyttä kunnalliseen hammaslääkäriin ja kertomaan pelostasi. Nykyään on mahdollista saada koko suun hammashoito tehtynä nukutuksessa, pelon takia siis. Näitä tehdään joissain kunnissa ihan omasta takaa ja joissain kunnissa lähetetään yliopistosairaalan leukakirurgiselle osastolle.
Kannustan sua lämpimästi tunnustamaan pelkosi, siinä ei ole mitään hävettävää. Hampaiden hoitamatta jättämisestä vaan seuraa karmeaa jälkeä...
T: hammaslääkäripelkoinen sh, joka hoitaa työkseen näitä aivoihinsa märkäpesäkkeen saaneita
Hampaasi mätänevät suuhun ja ne kaikki täytyy repiä pois ja laittaa tekarit? Paljon tuskaisempaa se on kun nyt käydä korjauttamassa huonokuntoiset hampaat...