"Nyt sitten odotellaan juhlaväen akateemista vihkintää." - Miksi suomen kieltä ei enää osata?
Jutussa kerrotaan Sauli Niinistön promootiosta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009611512.html
Samaan aikaan turhauttaa, surettaa ja naurattaa, miten kielitaito on monilla mennyt huonoksi. Varsinkin toimittajilla kielen osaaminen on todella heikentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kirjoitusvirheiden lisäksi käytetään sanoja, jotka eivät ole kunnon suomea. Enkä nyt tässä puhu lukihäiriöistä yms kärsivistä, vaan ihan tavallisista, suomea äidinkielenään puhuvista ihmisistä. Miksi suomen kieltä ei enää osata?
Kommentit (31)
Tällaista se nykyaikana valitettavasti on. Teen töitä nuorten kanssa uskonnonopetuksen parissa. Nuoret eivät ole enää aikoihin osanneet kirjoittaa Jumalaa ja Jeesusta isolla alkukirjaimella. Koevastausten taso on laskenut ja vastaukset ovat todella lyhyitä. Yleissivistyksen taso on myös laskenut, mutta se on jo oma aiheensa. Siinä missä tavalliset nuoret osasivat 2000-luvun alussa kirjoittaa välimerkit ja muut oikein, ei enää nykyään voi odottaa samaa. Toki on yhä fiksuja ja hyvin kirjoittavia nuoria, mutta ovat pieni vähemmistö.
Itse ihmettelen kielitieteilijänä sitä, miten lehtijutuissa on huomattavan paljon kirjoitusvirheitä nykyään. Todella paljon. Eikö tekstejä oikolueta lainkaan enää? Toimittajaksi pääsee ilmeisesti kuka vaan ilman mitään koulutusta.
Olen varmasti kukkahattutäti, mutta minua häiritsee seuraava asia:
Jos ihmiset eivät osaa ilmaista jotakin asiaa oikein, niin päätetään sosiaalisesti hyväksyä myös väärä muoto sanoista. Esimerkiksi kuka sanan tilalta hyväksytään sana ketä, vaikka se on selvästi väärin (jossain Turun seudulla toki on murresanana käytössä, mutta muualla ei).
Näkeehän kielen köyhtymisen jopa lastenkirjoja katsomalla.
Omassa lapsuudessani 90-luvulla lastenkirjat olivat nykymittapuulla pitkiä ja tekstiä riitti. Kieli oli kuvailevaa ja kirjoista nautittiin. Nykyään kirjoissa on lähinnä kuvia ja tekstitkin ovat luokkaa "Emmalla on auto. Brum brum! Auto kiitää!"
Kauhistelen myös nykyistä kielenkäyttöä. Koko artikkelista menee täysin maku kun on kymmeniä virheitä tekstissä. Omituisia sanojakin esiintyy aika usein. Niinkutsutuilla toimittajilla ei taida olla yhtään mitään muuta koulutusta kuin peruskoulu, muuten tätä ei oikein osaa selittää. Olen vakuuttunut myös siitä, että oikolukua ei tehdä. Tekstit ovat laatua googlen kääntäjä, sieltähän tulee ulos täyttä soopaa jos kääntävät ulkomaalaisen median juttuja suomeksi. Kukaan ei ilmeisesti asiasta välitä.
Akateeminen puoli taitaa olla jutun kirjoittaneelle vieras asia, vihkintää. :D
Akateeminen vihkintä eli promootio. Mikä on väärin. Nyt sitten odotellaan kommenttia.
Nykyään jo nelikymppiset Helsingissä sanovat EI PYSTY OLLA.
Media-alalle ei hakeudu enää kyvykkäitä ihmisiä. Toimittajista on ylituotantoa ja työllistyminen menee suhteilla. Moni luonnontieteilijä kirjoittaa paremmin kuin nykytoimittajat ja tekee vähemmän virheitä sekä kieliopissa että idiomeissa. Huvittaa, että nämä kotikielellään avuttomat tyypit luulevat sitten osaavansa muitakin kieliä. Ennen vanhaan humanistisesti suuntautuneissakin oli älykkäitä ihmisiä. Enää ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen vihkintä eli promootio. Mikä on väärin. Nyt sitten odotellaan kommenttia.
Taipuisiko kuitenkin vihintää eikä vihkintää?
Vierailija kirjoitti:
Kammottavaa.
Toimittajillakaan ei riitä keskittymiskyky juttujensa oikolukemiseen. Some pilannut aivot.
Olen huomannut saman ettei toimittajat enää osaa suomenkieltä. G tilalla usein K eikä nimiä osata taivuttaa.
Kuvittelisi, että toimittajat osaisivat kirjoittaa, mutta usein lehtijutut ovat ihan ala-arvoisesti kirjoitettuja...
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ettei toimittajat enää osaa suomenkieltä. G tilalla usein K eikä nimiä osata taivuttaa.
Suomen kieli ei ole yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taipuisiko kuitenkin vihintää eikä vihkintää?
Hihihi! Mieti vielä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista se nykyaikana valitettavasti on. Teen töitä nuorten kanssa uskonnonopetuksen parissa. Nuoret eivät ole enää aikoihin osanneet kirjoittaa Jumalaa ja Jeesusta isolla alkukirjaimella. Koevastausten taso on laskenut ja vastaukset ovat todella lyhyitä. Yleissivistyksen taso on myös laskenut, mutta se on jo oma aiheensa. Siinä missä tavalliset nuoret osasivat 2000-luvun alussa kirjoittaa välimerkit ja muut oikein, ei enää nykyään voi odottaa samaa. Toki on yhä fiksuja ja hyvin kirjoittavia nuoria, mutta ovat pieni vähemmistö.
Huru-ukkojen kanssa ny on ihan sama miten ne kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen kielitieteilijänä sitä, miten lehtijutuissa on huomattavan paljon kirjoitusvirheitä nykyään. Todella paljon. Eikö tekstejä oikolueta lainkaan enää? Toimittajaksi pääsee ilmeisesti kuka vaan ilman mitään koulutusta.
Toimittajaksi pääsee tietyllä ideologialla. Kirjoittamistaidolla ei ole muuta merkitystä, kuin tuottaa tietyn ideologian mukaista tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanonkin, että ei pysty kykenemään.
Enää ei lueta. Ja kun ei lueta, niin ei siinä kielitaitokaan pysy yllä.