Etätyön seuraus: Töitä joutuu tekemään sairaan lapsen hoidon ohessa
Kun lapsi on kipeänä, niin meidän töissä on on koronan jälkeen tullut tavaksi tehdä normaali työpäivä etänä. Periaatteessa voisi ilmoittaa hoitavansa lasta kotona, mutta ei kehtaa, koska muutkin, esimies mukaan lukien, tekevät töitä sairaan lapsen kanssa kotona ollessaan. Se niistä lapsenhoitovapaista sitten.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työnantaja, en palkkaisi lähtökohtaisesti ihmisiä joilla on lapsia. Ovat todella iso rasite ja kuluerä firmalle.
Minä palkkaisin eri elämäntilanteissa olevia, tietenkin myös niitä, joilla on lapsia. Yleensä työpaikoilla näin onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla on nuhaa ja yskää niin oon ihan työkuntoinen, mutten kyllä avokonttoriin viittis mennä pärskimään. Etätyö on hyvä ratkaisu.
Entä jos särkee päätä ja viluttaa lisäksi? Otatko Buranaa vai sairaslomaa?
Hän puhui nuhasta ja yskästä. Tietysti voinnin mukaan, ei sitä jaksa töitä tehdä, jos on kuumeessa.
Osaan lukea. Kysyin kommentoijalta miten hän toimii jos vointi on huonompi. Edellisellä työpaikassa kehotettiin silloin pitämään pieniä breikkejä ja jatkamaan töitä. Toipuminen oli tosi hidasta tuolla tavalla.
Kyllä mullekin on ehdotettu, että tekisin voinnin mukaan töitä. No vointi oli sellainen, että en tehnyt töitä. Jokaisella on oikeus sairastaa ilman työpakkoa, ihan sama mitä pomo sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, lapsien hankinta on valinta. Se on voi voi ja kättä housuun (ja olisi varmaan kannattanut aiemminkin romplailla sitä tussua sormilla eikä alkaa lisääntyä).
Kato kun jonkun niitä pitää hankkia.
Miten niin? Maapallo on ylikansoittunut. Et sinä tee mitään sankaritekoa kun lisäännyt ja hankit lapsia johonkin työläisperheeseen.
Kuinka voit olla noin yksinkertainen?
Uli uli. Et osaa selvästi perustella kommenttiasi niin eiköhän ole parempi että olet hiljaa jatkossakin:D
Et siis osaa itse ajatella. Niin arvelinkin.
En tee etätöitä, kun päiväkoti-ikäinen on sairas. Ei tee muutkaan, ymmärrän että koululainen ei tarvitse samallalailla vahtimista ja viihdyttämistä. Toki jos pitää köydä lääkärissä niin asia eri.
Vierailija kirjoitti:
En tee etätöitä, kun päiväkoti-ikäinen on sairas. Ei tee muutkaan, ymmärrän että koululainen ei tarvitse samallalailla vahtimista ja viihdyttämistä. Toki jos pitää köydä lääkärissä niin asia eri.
Meillä ei tuo toimi koululaisen kanssa noin. Pienempänä nukkui kipeänä, nyt on koko ajan jotain vailla ja kaipaa huomiota. Alle 10-vuotias on vielä pieni.
Jos mulla on jonkun lain? mukaan oikeus jäädä kotiin hoitamaan alle 10 vuotiasta sairasta lasta, niin en minä töitä siinä tee. Ei ihmekkään että asiat on aloilla huonosti, palkka ei kohtaa työn vaativuutta jne jne. kun sitä kaivetaan sitä omaa kuoppaa liian tunnollisena työntekijänä ja alalle halutaan vaan samanlaisia lisää, jotka saikullakin painaa firmaa plussalle ja johdolle isommat bonukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tuo toimi koululaisen kanssa noin. Pienempänä nukkui kipeänä, nyt on koko ajan jotain vailla ja kaipaa huomiota. Alle 10-vuotias on vielä pieni.
Perheitä on erilaisia. En kyllä tervettäkään koululaista ala viihdyttämään, koulua on kuitenkin vain 4h päivässä alimmilla luokka-asteilla niin joutuu kuitenkin keksimään itselleen tekemistä valtaosan päivikdi. Saa sairaana katsoa leffoja ja pelailla enemmän kuin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella ei oo oksennus tai packatauti tai pienellä 1-3 luokkalaisekla korkea kuume , niin mihin sitä vanhempaan edes tarvitaan? Muut päivät on ns rokulipäiviä, joilla saa vapaata lapsen sairauden takia
Suurin osa ihmisistä ei kyllä lusmuile minkään lapsen sairasloman perusteella, vaikka (huono) työnantaja näin saattaisikin paranoiassaan kuvitella. Onko sinulla itse lapsia?
Olen törmännyt siihen, että aika pieni kynnys monellakin jäädä kotiin lapsen tai itsensä takia. Jos lapsella vähän nenä vuotaa, niin kotona ollaan.. Jos itsellä on ääni vähän kähee, kotona ollaan
Meillä on oikeasti aik iso saikkusaikuttajien pooli, joka maksaa yhteiskunnalle ihan pirusti.
Mistä tiedät, että heillä on kynnys pieni? Vai onko kohdallesi osunut vain erityisen epärehellistä sakkia?
Ihan aidon oikeasti en ole koskaan tämmöiseen törmännyt, enemmänkin päinvastoin siihen että sitä lapsiraukkaa ei "hyväksytä" oikeasti sairaaksi vaan pakolla kiikutetaan päiväkotiin/eskariin/kouluun jos henki vain edes jotenkuten pihisee, koska töistä ei uskalleta/kehdata jäädä poiskaan.
Teidän siitä, koska ilmoittavat minulle ja minä hoidan heidän työkuviot tavall ti toisella. Os saikuttaa joka kuukausi muutaman päivän..
En tiedä toki sinun työkavereistasi tai heidän lapsistaan, mutta ihan oikeasti varsinkin pienet lapset usein sairastavat jopa kerran tai pari kertaa kuukaudessa. Omakohtaisesti tiedän, että tunnolliselle työntekijälle on todella vaikeaa lapsen saamisen jälkeen tottua siihen, että töistä muka pitäisi olla pois näinkin usein. Varsinkin jos itse ei ole tyyliin koskaan sairaana, vaan lapsipa sitten vain saa joka ikisen flunssan. Ja se tuntuu todella pahalta nimenomaan tietäen, että joku kollegahan ne hommat joutuu tekemään jos itse en pääsisi niitä tekemään. Sen takia varmaan niin moni yrittääkin nimenomaan olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, eli hoitaa sairasta lasta ja tehdä samalla töitä, vaikka tulos olisi +-0. Ja tosiaan, huolettaa joka kerta, että nyt ne ajattelevat että vedän ihan hatusta tämänkin lapsen sairastelun kun vastahan se edellisestä parani, vaikka se nyt ei vain pidä paikkaansa.
Se olet sinä itse, joka vedät rajan. En tee töitä sairaana tai sairaan lapsen kanssa. Työni on sellaista, ettei se onnistu em. tilanteissa. Kuinka munaton pitää olla, ettei uskalla sanoa töihin, että ei kykene työhön? Sairaudet parantuvat nopeammin kun ymmärtää milloin tulee levätä. Ja sitten oikeasti lepää eikä ole muiden mieliksi tekevinään töitä.
Olen huomannut myös ilmiön ja tämä on todella kieroutunutta ja työssä jaksamista nakertavaa kehitystä.
Laki ei ole muuttunut, yhä on samalla lailla itsellä oikeus olla sairaslomalla sairaana ja jäädä pois töistä hoitamaan sairasta lasta. Tästä kannattaa pitää kiinni ja rohkaista työkavereitakin. Itse pidän rajani. Huomaan heti, että alan uupua, jos koitan pitää huolta sairaista ja tehdä töitä toisella kädellä-> kaikki kärsii. Onneksi oma työnantajani kannustaa jäämään lepäämään sairaana ja hoitamaan sairaita lapsia <3 
Se on oikeasti raskasta hoitaa sairasta lasta ja tehdä samalla etänä töitä. Ei kivaa kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheitä on erilaisia. En kyllä tervettäkään koululaista ala viihdyttämään, koulua on kuitenkin vain 4h päivässä alimmilla luokka-asteilla niin joutuu kuitenkin keksimään itselleen tekemistä valtaosan päivikdi. Saa sairaana katsoa leffoja ja pelailla enemmän kuin yleensä.
Onko teillä 1-2 luokkalainen yksin kotona päivät? Täällä lapset ovat yleensä iltapäiväkerhossa jos vanhempi ei tee lyhennettyä työaikaa. Hyvä järjestely, koska monen vanhemman työpäivät matkoineen ovat pitkiä.
Vanhemman tehtävänä on valvoa että lapsi lepää sairaana tarpeeksi. Se ei toteudu, jos työt hoitaakseen vanhempi työntää sairaalle lapselle buranaa ja pelilaitteen koko päiväksi.
Työt eivät tekemällä lopu. Sairaasta lapsesta huolehtiminen on täyttä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Se lapsi todennäköisesti nukkuu suurimman osan aikaa ja loput tuijottaa telkkaria.
Ei todellakaan nuku. 3- vuotias paineli menemään kuumeesta huolimatta samaan tahtiin ja juoksee sinne tänne ja on koko ajan kiinni. Ei tosiaan tullut töiden tekemisestä mitään kun läppäriä revittiin ja johtoja vedettiin.
No voisitko ehkä vähän pitää jöötä? Kakaroiden ei tartte olla koko ajan hyppimässä päällä tai rikkomassa laitteita, voi helvetti nyt. Ja viestisi perusteella vaikuttaa siltä, että pikku-nuppunen on sangen huonosti käyttäytyvä terveenäkin. Tee nyt nainen jotakin äläkä anna pennun viedä kuin litran mittaa!
Olen tyytyväinen että pääsin pois työpaikasta, jossa oli käytössä korvaavan työn malli. Heti flunssan alussa esihenkilö pyysi kertomaan mitä kaikkea aikoo sairaana hoitaa. Kun yritti tehdä huonokuntoisena jotain, kuormittui lisääntyi ja toipuminen kuntoon oli paljon normaalia hitaampaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Se lapsi todennäköisesti nukkuu suurimman osan aikaa ja loput tuijottaa telkkaria.
Ei todellakaan nuku. 3- vuotias paineli menemään kuumeesta huolimatta samaan tahtiin ja juoksee sinne tänne ja on koko ajan kiinni. Ei tosiaan tullut töiden tekemisestä mitään kun läppäriä revittiin ja johtoja vedettiin.
No voisitko ehkä vähän pitää jöötä? Kakaroiden ei tartte olla koko ajan hyppimässä päällä tai rikkomassa laitteita, voi helvetti nyt. Ja viestisi perusteella vaikuttaa siltä, että pikku-nuppunen on sangen huonosti käyttäytyvä terveenäkin. Tee nyt nainen jotakin äläkä anna pennun viedä kuin litran mittaa!
Lapset ovat lapsia, eivät miniaikuisia. Miten pidät videopalaverin ohessa jöötä?
Vierailija kirjoitti:
Jos voi tehdä etänä niin kukaan ei kaipaa työpanostasi ellet sitten tee kirjanpitoa. Muu etätyö on henkistä laiskuutta.
Onnittelut typerimmästä yksittäisestä kommentista, joita olen tänä vuonna täällä lukenut. Itse mm. työskentelen nelinumeroisen henkilöstömäärän työllistävässä virastossa, jossa tehdään säännöllisesti etätyötä. Sama esim. Kelassa: niitä päätöksiä voi tehdä vaikka mökin laiturilta. Entäpä vaikka ohjelmistokehittäjät? Jos eivät ole toimistolla, eikö projekti silloin etene?
Täysin riippunut jo ennen koronaa, että miten sairas itse on tai miten sairas lapsi on. Joskus voin tehdä töitä, joskus en voi tehdä töitä. Pomoa olen infonnut ja ei ole ollut mitään ongelmia. Sama toiminut työkavereiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Täysin riippunut jo ennen koronaa, että miten sairas itse on tai miten sairas lapsi on. Joskus voin tehdä töitä, joskus en voi tehdä töitä. Pomoa olen infonnut ja ei ole ollut mitään ongelmia. Sama toiminut työkavereiden osalta.
Etkö ole kokenut hankalaksi kun vointi voi päivän aikana muuttua? En itse ilmoita olevani töissä, jos epäilen etten juurikaan jaksa työskennellä. Tuntuisi oudolta ilmoittaa olevansa sairas, mutta tehdä silti täysi työpäivä.
Olen itsekin tehnyt etätöitä sairaan lapsen kanssa, kun lapsi on ollut nuhassa. Ei kuumetta, särkyä, muuta mainittavaa oiretta kuin räkäinen nenä. Lapsi on aamu-uninen, ja jos on nukkunut huonosti yönsä, kuuden maissa koneen käynnistämällä saa tehtyä melkein puolikkaan työpäivän, ennen kuin lapsi edes nousee. Sitten aamupalaa, kevyttä leikkiä tai pelailua. Iltapäivästä Ryhmähauta tai pikkukakkosta, niin pystyy hetken jatkamaan töitäkin. Työnantajalle on ok, että merkkaa vaan muutaman tunnin lapsen hoitoa ja loput etätöitä.