Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyön seuraus: Töitä joutuu tekemään sairaan lapsen hoidon ohessa

Vierailija
25.05.2023 |

Kun lapsi on kipeänä, niin meidän töissä on on koronan jälkeen tullut tavaksi tehdä normaali työpäivä etänä. Periaatteessa voisi ilmoittaa hoitavansa lasta kotona, mutta ei kehtaa, koska muutkin, esimies mukaan lukien, tekevät töitä sairaan lapsen kanssa kotona ollessaan. Se niistä lapsenhoitovapaista sitten.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Se lapsi todennäköisesti nukkuu suurimman osan aikaa ja loput tuijottaa telkkaria.

Ei todellakaan nuku. 3- vuotias paineli menemään kuumeesta huolimatta samaan tahtiin ja juoksee sinne tänne ja on koko ajan kiinni. Ei tosiaan tullut töiden tekemisestä mitään kun läppäriä revittiin ja johtoja vedettiin.

Vierailija
22/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja itse asiassa sama homma oman sairausloman kanssa, kokemusta jo 2 eri työpaikasta. Jos ei ole aivan vuoteenomana muttei kuitenkaan pysty menemään töihin, on ikään kuin oletus, että tekee töitä sitten etänä. Onhan etäpäivissä puolensa, mutta ne on nyt karsineet kaikki sairausvapaat pois. Kellään samoja kokemuksia?

ap

Valehtelemalla että on vuoteenoma. Täysin väärin pitää ihmistä työkuntoisena saikulla. Siinä itselläkin katoaa todellisuuden taju, onko työkuntoinen ja jos on kai sitä nyt voi salillakin käydä ja vähän siivota ja ajaa nurmikon. Ai, no oliskin pitäny levätä tällä kertaa, kun tulikin sydänlihastulehdus..

Itsekkin joudun pitkään pohtimaan, olenko työkuntoinen? pitäskö mun tehä koronatesti? sattuuko mua nyt niin paljoo? Mennäkkö töihin vai ei? No ei mulla kuumetta oo, kurkku vähän arka, no menenpäs töihin.

Sit iskeekin siellä voimattomuus ja vilunväristykset ja kurkku on vielä arempi. Rehkin sitten fyysisen päivän vaikka oikeesti pitäs olla kotona. Katotaan taas huomenna mikä fiilis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta etätyöt. Jatkossa joka työpäivä menet työpaikalle - ja luonnollisesti sitten olet pois jos lapsi on kipeänä.

Ai ei kelpaakaan se, että menisit joka työpäivä työpaikalle...? 

Vierailija
24/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaativassa asiantuntijatyössä olevat akateemiset olemme aina tehneet näin, oli sitten lapsi tai itse kipeänä. Työnantajan etu on myös minun etu.

Vierailija
25/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella ei oo oksennus tai packatauti tai pienellä 1-3 luokkalaisekla korkea kuume , niin mihin sitä vanhempaan edes tarvitaan? Muut päivät on ns rokulipäiviä, joilla saa vapaata lapsen sairauden takia

Suurin osa ihmisistä ei kyllä lusmuile minkään lapsen sairasloman perusteella, vaikka (huono) työnantaja näin saattaisikin paranoiassaan kuvitella. Onko sinulla itse lapsia?

Olen törmännyt siihen, että aika pieni kynnys monellakin jäädä kotiin lapsen tai itsensä takia. Jos lapsella vähän nenä vuotaa, niin kotona ollaan.. Jos itsellä on ääni vähän kähee, kotona ollaan

Meillä on oikeasti aik iso saikkusaikuttajien pooli, joka maksaa yhteiskunnalle ihan pirusti.

Vierailija
26/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen sairaudesta ei pitäisikään antaa vapaata jos töitä kerran pystyy tekemään kotoa. Kai töissäkin ymmärretään et jos se lapsi on NIIN kipeä et tarvii jatkuvaa hoitoa niin sitten siinä joustetaan? Oletusarvoisesti nuhaneniä vahtivat vetää ihan turhaa lonkkaa himassa.

Vierailija
27/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella asiantuntijalla ei ole sijaista. Töitä on jo lähtökohtaisesti liikaa ja jos on pois, ne vain kasautuu entisestään. Deadlinet ei yleensä jousta flunssan takia. Siksi on helpompi puolikuntoisenakin tehdä vaikka puoli päivää ja hoitaa kiireisimmät asiat.

Riippuu toki lapsen iästä ja sairaudesta, mutta harvoin lapsi tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa tauotta. Helpompi tehdä töitä sen mitä pystyy kuin kasata itselleen kauhea kuorma tekemätöntä työtä.

Toki olen sitten ihan kokonaan pois, jos on kova kuume tms. Mutta aina ei oikeasti ole täysin työkyvytön etänä tapahtuvaan toimistotyöhön, vaikka olisi siinä kunnossa, ettei voi mennä toimistolle pärskimään.

Vierailija
28/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itselleen vain kuoppaa kaivaa, jos ei tee hommia tilanteen mukaan. Ei niitä hommia kukaan muukaan tee, eli ne pitää sitten tehdä kirien myöhemmin. Paljon helpompaa, että tekee sen verran kuin tilanne sallii.

Vierailija
29/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikku on saikku. Viimisenä vaihtoehtona mietin mitään työasioita. Pomo voi yrittää tulla kurkkimaan ikkunastani sisälle kun olen kotona sairaan lapsen kanssa. Annan luudalla kyytiä!!

Saikkuasaikkua?

Vierailija
30/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen tuo itse niin että tuo lisää tasa-arvoa työelämässä. Isompi lapsi ei tarvitse vanhempaa viereensä nukkumaan 24/7 muutenkaan joten jos voin tehdä täyden päivän kotona, on isku työnantajalle pienempi kuin että olisin kipeän lapsen kanssa kotona mahdollisesti lukuisia päivä vuodessa.

Pidän siis oikeutena että äitikin saa olla kipeän lapsen kanssa kotona tarpeen vaatiessa mutta työnantajat näkee pienten lasten vanhemmat riskinä.

Vierailija
31/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella ei oo oksennus tai packatauti tai pienellä 1-3 luokkalaisekla korkea kuume , niin mihin sitä vanhempaan edes tarvitaan? Muut päivät on ns rokulipäiviä, joilla saa vapaata lapsen sairauden takia

Suurin osa ihmisistä ei kyllä lusmuile minkään lapsen sairasloman perusteella, vaikka (huono) työnantaja näin saattaisikin paranoiassaan kuvitella. Onko sinulla itse lapsia?

Olen törmännyt siihen, että aika pieni kynnys monellakin jäädä kotiin lapsen tai itsensä takia. Jos lapsella vähän nenä vuotaa, niin kotona ollaan.. Jos itsellä on ääni vähän kähee, kotona ollaan

Meillä on oikeasti aik iso saikkusaikuttajien pooli, joka maksaa yhteiskunnalle ihan pirusti.

Mistä tiedät, että heillä on kynnys pieni? Vai onko kohdallesi osunut vain erityisen epärehellistä sakkia?

Ihan aidon oikeasti en ole koskaan tämmöiseen törmännyt, enemmänkin päinvastoin siihen että sitä lapsiraukkaa ei "hyväksytä" oikeasti sairaaksi vaan pakolla kiikutetaan päiväkotiin/eskariin/kouluun jos henki vain edes jotenkuten pihisee, koska töistä ei uskalleta/kehdata jäädä poiskaan.

Vierailija
32/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Se lapsi todennäköisesti nukkuu suurimman osan aikaa ja loput tuijottaa telkkaria.

Ei todellakaan nuku. 3- vuotias paineli menemään kuumeesta huolimatta samaan tahtiin ja juoksee sinne tänne ja on koko ajan kiinni. Ei tosiaan tullut töiden tekemisestä mitään kun läppäriä revittiin ja johtoja vedettiin.

Joo meillä sama. 3 vuotiaalla oli kuumetta 39, soitin terkkaan itselle saikkulappua ja puhelimessa hoitaja vähän kiukkuisena: et onko se kipeä? Kun kuulen et se nauraa, juoksee, laulaa ja mennä vilpottaa.

No en mä lasta sitoakkaan voi. Voin vaan sanoa, et sä olet nyt kipeä ja voit levätä sohvalla. Musta tuntuu, et oli ehkä 5-6 v kun vasta ekaa kertaa kuumeessa nukkui sohvalla. Itse katsoin huojentuneena, et meni viesti perille.

Tai 3v kun ei osaa sanoa etukäteen, et vatsa on sekasin. Sit lentää yllärinä pitkässä kaaressa sängyssä ollessaan hyllyille, leluille, matolle, seinään tai ruokapöydässä laattaa pitkälle ja jokapaikkaan. Kerran yritti kiltisti vessaan kun oli tulossa laatta. Lopputulos pitkin eteistä ja vessanpöntön ohi pitkin kaakeleita, seinää ja joo.. Kivaa oli. Ei siinä töitä mietitä. Vaan vahditaan ämpäri kädessä valmiina seuraavaa varten ja luututaan koko kämppää.

Vierailija
33/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotteko muutaman esimerkin mitä on vaativa asiantuntijatyö? En oikeesti tiedä.

Vierailija
34/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella asiantuntijalla ei ole sijaista. Töitä on jo lähtökohtaisesti liikaa ja jos on pois, ne vain kasautuu entisestään. Deadlinet ei yleensä jousta flunssan takia. Siksi on helpompi puolikuntoisenakin tehdä vaikka puoli päivää ja hoitaa kiireisimmät asiat.

Riippuu toki lapsen iästä ja sairaudesta, mutta harvoin lapsi tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa tauotta. Helpompi tehdä töitä sen mitä pystyy kuin kasata itselleen kauhea kuorma tekemätöntä työtä.

Toki olen sitten ihan kokonaan pois, jos on kova kuume tms. Mutta aina ei oikeasti ole täysin työkyvytön etänä tapahtuvaan toimistotyöhön, vaikka olisi siinä kunnossa, ettei voi mennä toimistolle pärskimään.

Deadlinet ei kyllä jousta asiantuntijalla, mutta kyllä moti hieman alkaa tippua, kun tajuaa, että työnantajalla ei ole mitään halua palkata lisää työvoimaa, että olisi varahenkilöä vaikka sairastapauksessa.

Antaa vain deadlinien paukkua, niin ehkä se lisähenkilö palkataan tai itse pääsee välillä liiton päivärahoille huilaamaan. Sekään nyt oikeastaan niin paljoa haittaisi.

Vierailija
35/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotteko muutaman esimerkin mitä on vaativa asiantuntijatyö? En oikeesti tiedä.

Aivokapasiteettia käytetään enemmän kun asiantuntijatyössä ilman vaativuutta.

Vierailija
36/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että heillä on kynnys pieni? Vai onko kohdallesi osunut vain erityisen epärehellistä sakkia?

Ihan aidon oikeasti en ole koskaan tämmöiseen törmännyt, enemmänkin päinvastoin siihen että sitä lapsiraukkaa ei "hyväksytä" oikeasti sairaaksi vaan pakolla kiikutetaan päiväkotiin/eskariin/kouluun jos henki vain edes jotenkuten pihisee, koska töistä ei uskalleta/kehdata jäädä poiskaan.

Minä ihmettelen mikä päiväkoti ottaa vastaan sairaita lapsia. Meillä jo pienestä yskästä annetaan päiväkodista kehotus viedä kotiin ja etenkin jos lapsi on ihan nuutunut. Jos lapsi oikeasti sairas vaikka enterorokossa tuskin mikään päiväkoti sanoo että tuo tänne vaan!

Vierailija
37/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi lainopillisten asioiden työstäminen.

Vierailija
38/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on kuolemantuomio :(

Vierailija
39/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on helppo ratkaisu silloin, kun lapsi pitäisi viedä lääkäriin, jotta sitä saa jäädä hoitamaan kotiin. Jos ap lapsi on kovin sairas, niin miksi et kehtaisi sanoa, että jäät hoitamaan sairasta lasta. Ja onhan siinä se puoli, jos jotain töitä tekee, niin voi kuitenkin tarpeen tullen olla pitkiäkin taukoja tai lopettaa aikasemmin, alkaa myöhemmin.

Vierailija
40/81 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi lainopillisten asioiden työstäminen.

Kiitos !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi