Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täysimettäjät - millaisia määriä pumppailette menoja varten?

05.12.2006 |

Heippa,

parin kuukauden ikäistä vauvaa suunnittelen jättäväni noin neljäksi tunniksi (ilta-aikaan) isovanhempien hoitoon. Millaisia määriä olette pumpanneet maitoa ja oletteko opettaneet pullosta juomista etukäteen? Meillä ei ole vielä pulloa kokeiltu lainkaan, kun ei kauppareissuja kauemmin olla vielä erossa oltu.

Esikoisen kanssa osittaisimetin ja silloin oli jotain käsitystä määristä, mutta nyt ei pienintäkään, joten vinkkejä kaivataan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lypsän maitoa käsin (tai lypsin, kun poika 3kk taisi tehdä pullolakon pari viikkoa sitten). Kerralla sain lypsettyä n. 40 ml ja usein lypsin päivässä pari kertaa, jolloin voi vielä yhdistää maitosatsit samaan astiaan (jäähdytettävä kuitenkin erikseen). Kerta-annoksena poitsu sitten söi vaihtelevasti 80ml-120ml, määrä kasvoi kun ikää tuli lisää.

Maitohan säilyy jääkaapissa viikonkin, joten en pakastanut sitä lainkaan.

Me alettiin melkein heti syntymän jälkeen opettaa poikaa myös pullolle, koska mulla oli edessä yksi iso pakollinen työjuttu, jonka takia oli pakko syöttää myös pullosta (tuon menon aikaan poika oli reilu 2kk). Tuo meno oli kolmisen viikkoa sitten ja nyt poitsulle ei enää pullo kelpaakaan! Harvemmin on tullut enää juotettuakaan pullosta, joten oisko johtunut siitä tai sitten iästä, kun vauva hoksasi että tissitä tulee parempaa maitoa :) Samaten kävi esikoisen kanssa, eli yhtäkkiä tuli pullolakko! Eipä sillä, onneksi mulla ei enää ole pakollisia menoja, mutta olishan tuo helpottanut esim. jumppaan lähtöä tms, jos poika suostuisi vielä syömään pullosta.

Vierailija
2/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro!

Multa on kokoajan tullut imettäessä maidonkerääjään maitoa, jonka olen laittanut pakkaseen. Mulla on nyt 3kk vanha tyttö ja opetin hänet syömään pullosta noin 2-3 viikon ikäisenä. Alussa otin aina kauppareissuille maitoa mukaan ( siis vähintään 3h kestäville ) pulloon, koska en halunnut jumiutua kauppakeskuksessa 1- 1,5h syöttöihin. Nykyään hän tyytyy 5-10min tankkaukseen, joten pulloa ei enää tarvita kun olen mukana.

2kk ikäisenä kun hän oli hoidossa, niin hän söi noin 60-90ml kerrallaan parin tunnin välein. Kannattaa siis jättää vaikka 2dl pakkaseen desin pusseissa, niin ei vauva jää nälkäiseksi ainakaan.

Maito säilyy pakkasessa kuulema ainakin 3kk, joten voit pumpata varastoon seuraavia reissuja varten.

Vauvat ovat tietty erilaisia, mutta ainakin meidän tapauksessa pulloruokinta tarvitsi pari harjoituskertaa ennen varsinaista hoitoon jättämistä. Tyttö kyllä söi pullosta ekallakin kerralla, mutta pulautteli koko ajan maitoa ulos. Riippuu tietty hoitajasta kuinka syöttäminen sujuu. Ainakin mun mies oli pari ekaa kertaa " persehiessä " ;)...

Ei muuta kuin pumppaamaan ja tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi keskosena syntynyttä vauvaa. Molemmat syöneet alkuun pullosta, rinnalle oppineet lasketun ajan tienoilla, mutta parin kuukauden kuluttua kummallekaan ei ole enää pullo kelvannut (siis vaikka molemmille olen säännöllisesti pulloa tarjonnut). Eli suosittelen, että kokeilet kelpaako maitoa pullosta ylipäätään.

Maitoa kannattaa ruveta lypsämään hyvissä ajoin, sillä kaikilta ei lypsettäessä heru kovin paljon maitoa. Hyvä keino on syöttää vauvaa (aamu)yöllä samasta rinnasta ja aamulla lypsää toisesta. Ellei vauva ole tottunut juomaan pullosta, ei hän välttämättä kovin isoja määriä juo sieltä kerrallaan. Luulen sopivan määrän olevan 50-80ml. Kannattaa pakastaa kerta-annoksina.

Vierailija
4/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se on niin yksilö asia minkä verran maitoa antaa tuon ikäselle...Mulla ei ikinä laitoksella kerkeä maitoa tulla iteltä,niin antavat pullosta ja kun isoja kaikki lapseni olleet 4kg ja yli niin hotkasivat jo laitoksella kerralla 50mil ,ja kotona vkottain lisäsin 10mil...Kyllä meillä jo 2kk ikäinen on syönyt pllosta sen 200mil...Ensin 100mil,sit röyhtäytys ja niin paljon antanut olen kuin lapsi syö...En ole ikinä ite säännöstellyt jos pllosta pitänyt antaa...ELI VARAA VAIN KUNNOLLA MAITOO...

Vierailija
5/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä... Kerttukasperi kirjoitti, että maito säilyy viikonkon jääkaapissa?! Meidän neuvolassa puhuttiin, että säilyisi vain päivän. Oikaiskaa, jos olen väärässä, mutta tuo viikko kuulostaa aika hurjalta ajalta...?

Vierailija
6/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina luullut rintamaidon säilyvän vain vuorokauden jääkaapissa..

Vierailija
7/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoneenlämmössä jopa 10 tuntia, jos ei nyt aurinkoon jätä.

tiedot it:n sivuilta

Vierailija
8/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä noudatan seuraavaa säilytystaulukkoa:

+15 astetta 24h

+25 astetta 4h

+29 astetta 3h

+4 astetta 3 päivää (jääkaapissa takaosassa)

-20 astetta 3 kuukautta (pakastimessa takaosassa)

> Pakastettu maito 24h jääkaapissa, pakastuksen jälkeen sulatus vesihauteessa.

Tämä on Minni Niemelän imetysoppaasta.

Vierailija
9/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika(täysimetyksellä)oli eka kertaa illan isovanhempien kanssa 2kk ikäisenä,olin lypsänyt jo pakastimeen maitoa aikaisemmin,joi noin 150-180ml pullosta kerrallaan.

Vierailija
10/10 |
06.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oheinen teksti on Babyidean sivuilta (samaa olen bongannut myös imetystuen sivuilta):

" Jääkaapissa (max. +4ºC) maito voi säilyä hyvänä noin viikon, edellyttäen, että maitoa ei pidetä ovihyllyssä, jossa lämpötila vaihtelee oven avaamisen ja sulkemisen takia."

Tuolla Babyidean sivuilla on myös muita vinkkejä maidon lypsyyn ja säilymiseen pakkasessa ja huoneenlämmössä. Kantsii lukea!