Mistä voisi olla kyse kun lapsi ei siedä kosketusta muilta kuin
hyvin läheisiltä ihmisiltä? Kyseessä ns. isätön 4-vuotias poika. Halailee ja pussailee äitiään ja esim. isoäitiään paljonkin, mutta vieraammilta ihmisiltä (esim. päiväkodissa) ei sietäisi kosketusta lainkaan. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (6)
todella sosiaalinen. Ei siis ujostele juurikaan esimerkiksi vieraille ihmisille puhumista. Usein kuitenkin haluaa itse tehdä aloitteen keskusteluun: jos vieras aikuinen tulee yllättäen juttelemaan, saattaa mennä aivan sanattomaksi. Itse kuitenkin avaa keskustelun lähes kenen kanssa tahansa.
Pysyvää isähahmoa lapsella ei ole. Isä on kyllä olemassa (tietysti), mutta todella etäinen. Emme ole muuttaneet. Päiväkodissa lapsi on ollut 1,5 vuotta. Päiväkodissa on työtekijänä eräs lapselle jo entuudestaan läheinen ihminen, jonka kosketuksen lapsi sallii.
Kiitos kun vastasitte! Tuleeko jotain mieleen näillä tiedoilla?
ap
Vierailija:
sukulaispojallani on adhd ja hänellä on sekä kosketus- että ääniyliherkkyyttä.
Voiko olla kyse tästä kun kuitenkin on todella kova halimaan kotioloissa ja pitää kyllä läheisyydestä?
ap
mutta tämä minun sukulaispoikani on luonteeltaan hyvin sosiaalinen, eloisa ja reipas, mutta vieraiden kosketuksesta ei pidä, eikä hälyäänistä. Kavahtelee niitä ja käy sellaiseksi ärtyneeksi ja alkaa kiemurrella ja äyskiä.
4
Vierailija:
mutta tämä minun sukulaispoikani on luonteeltaan hyvin sosiaalinen, eloisa ja reipas, mutta vieraiden kosketuksesta ei pidä, eikä hälyäänistä. Kavahtelee niitä ja käy sellaiseksi ärtyneeksi ja alkaa kiemurrella ja äyskiä.4
Kaikki lapset (eivätkä kyllä aikuisetkaan) pidä oudompien ihmisten koskettamisesta... Sehän kertoo jo paljon, että yksi tarhan tädeistä on ansainnut tämän lapsen luottamuksen ja hänen kosketuksen lapsi sallii... En vetelis mitään hulluja johtopäätöksiä pelkästään tuon perusteella.. Eri asia, jos lapsella on ongelmia muillakin saroilla...
sukulaispojallani on adhd ja hänellä on sekä kosketus- että ääniyliherkkyyttä.