Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen (kaupallisuus, media, mainokset)

Kaupallisuusähky
23.05.2023 |

Nyt seuraa avautuminen.
Miksi ihmiset haluaa katsoa ja kuunnella varta vasten mainoksia? Eikö suoratoistoja monikin osta sitä varten, että halutaan välttää mainosten tuomia ärsykkeitä. Silti porukka seuraa Instagramissa mainoskanavia. Monen "mediapersoonan" ja "vaikuttajan" luoma sisältö on lähes pelkkää mainoskanavaa ja se sisältö mikä ei ole on vähintään epäsuorasti mainosta, tai perustusten tekoa tuleville yhteistöille. Tätä sitten halutaan seurata ihan vapaaehtoisesti.
Tämä kaupallisuus on alkanut tursuta aivan älyttömyyksiin. Esim radiossa mainoksia on vuosi vuodelta enemmän ja ei siinä montaa puheenvuoroa tarvitse radioäänten käyttää, kun ollaankin jo kuuntelemassa mainoksia. Huomattava osa ohjelmaa on mainoksia ja ohjelmien sisältö itsessään on mainoksia. Eli spiikit joita puhutaan on joku mainos tai tuotesijoittelu jo itsessään, josta koko kyseisen median väki sitten itse hyötyy. Radio tuntuu olevan juontajille brändäysalusta muihin rahakkaisiin sosiaalisen median ja muiden kaupallisten etujen bisneksiin. Juontajat saavat ujuttaa vapaasti spiikkeihin perhepiirin yrityksiä (eli ilmaista mainosta) ja tätä sitten kuunnellaan aivan innoissaan. Televisioissa isoilla sanomataloilla sama juttu. Ohjelmia on alkanut tulla tänne rapakon taaksekin sillä tyylillä, että mille ketjulle tehdään nyt ohjelma joka jo itsessään on pelkkä mainos mainoksilla, tai ohjelmia, jotka saadaan rakennettua pelkästä tuotesijoittelusta. Television puolella myös hyviä esimerkkejä miten kokonaisia ohjelmia rakennetaan yksittäisten henkilöbrändien ympärille ja koko ohjelman idea on palvella pienen joukon, pahimmillaan yhden ihmisen etuja. Pieni piiri pyörii, juontajat ja muu henkilökunta tulee lopulta aika pienen porukan sisältä. Uusille tulokkaille aika vaikea saada jalkaa oven väliin media bisneksen parissa, kun systeemi lämpiää niin sisäänpäin. Tässä kohtaa alkaa yleensä argumentointi, että jokainen voi koittaa tehdä perässä, mutta kun pointti on että näin korruptioon taipuvaisilla rakenteilla mihin suuntaus on menossa, niin ei vaan voi.
Tältä kaupalliselta ähkyltä on vaikea välttyä, vaikka kuinka katsoisi vain Ylen sisältöä ja välttelisi sosiaalisen median kaupallisia toksisia ympyröitä. Eikä moinen kehityssuuntaa pitkällä tähtäimellä tallaisenaan ole hyvä asia ja se jo itsessään ärsyttää. Joskus tuntuu, että olen ainut jota vituttaa tämä meininki ja se miten sätkynukkeina ihmiset systeemin ympärillä tanssii. En ymmärrä miksi tästä ei nouse esiin enempää keskustelua. Saisipa pään niin syvälle perseeseen, että ei hetkauttaisi, mutta minkäs mahtaa.
Saa kivittää (toki perusteluja sitten mielellään mukaan), kommentoida, tai olla kommentoimatta.
Avautuminen päättyy.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneet korporaatiot käyttää teknologiaa ja varastamaansa informaatiota nylkeäkseen ihmisiltä entistäkin enemmän rahaa. Ei hinnoittelu voi perustua siihen millaista laitetta käytät nettihakuihin tai missä satut sijaitsemaan, mielikuvituksesta keksitty hinta on varastamista. Hinnan on perustuttava todellisiin kustannuksiin!!

https://www.youtube.com/shorts/PL1d0xiHRhg

 

Vierailija
2/8 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä altistun harvoin mainoksille. En ole somessa pl vauvapalsta, en seuraa "vaikuttajia", tv on rikki, uuta ei hankittu kun ei kaivata. Netissä on adblocker, sähköpostissa roskapostisuodatus, Spotify maksullinen, postiluukussa ilmaisjakelukielto. Ei altistusta, ei ärsytystä. Jossain kai joku mainostaa, karavaani kulkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan mennä takaisin nukkumaan.🥱

Vierailija
4/8 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhali.

Vierailija
5/8 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuntuu elävän 1990-lukua mainoksineen. Television suoratoistopalvelun voi valita ilman mainoksia, radionkuuntelu on outo valinta, jos mainokset häiritsevät, musiikkia kun saa suoratoistopalvelusta ja juttuja podcasteista. Omassa kuplassani en mainoksiin törmää, edes mainosjakelut eivät ole pariin vuoteen tuoneet postilaatikkoon ainuttakaan, joten tarjoukset pitää erikseen käydä etsimässä yritysten sivuilta. Adblock tms. puolestaan estää aika tehokkaasti mainokset netissä.

Vierailija
6/8 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastan sinua tekemään jotain muuta kuin notkumaan jonkun muovilaatikon edessä. Esim kun tulet töistä kotiin älä avaa radiota tai televisiota ja laitat sen puhelimen äänettömälle lipastonlaatikkoon. Tätä kun teet vaikka viikon ajan voi olla kivempi olo.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsykkeitä tämän päivän maailmassa riittää. Joka hetki voi valita mitä ajattelee ja miten toimii. Emme ole ohjelmoituja robotteja vaan meillä on oma tahto ja vapaa valinta päättää, miten toimimme. Huijaamme itseämme alistumalla olosuhteisiin. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla teoilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Mieti siis miten voisit itse toimia tänään toisin. 

Vierailija
8/8 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan mennä takaisin nukkumaan.🥱

 

Sitähän läpipaha kaupallisuuden mädättämä eliitti haluaakin, Pysy unessa. Tottele. Ei yksilöllisiä ajatuksia. Kuluta. Tilaa. Osta!

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi