Onko joku teistä tai joku tuttu onnistunut pääsemään eroon huumeista? Miten se onnistui?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
wow wow kirjoitti:
riippuu mitä käyttää. jos meinaat kannabista tai lääkkeitä voi olla helpompi
sekakäyttö ja kovien huumeiden, amfe, alko, koka, hero, ym opiaatit
niistä taitaa olla vaikein päästä eroon.
yks tuttu pärähti uskovaiseksi ja puhuu ihan mitä sattuu,
heitettiin kirkostaki ulos.. tiiä onko nyt parempi ilman niitä
aineita mutta ainaki terveys pysyy parempana..
yks kaverin tyyppi kuoli niin pääsi niin eroon
Monet vaihtaa huumeet johonkin muuhun päihteisiin, vahvemmat mietoon kannabikseen tai jonkin aineen johonkin lääkkeeseen.. se ei ole eroon pääsemistä vaan riippuvuus vain jatkaa jossakin uudessa muodossa.
Tiedän tyyppejä, jotka on päässyt kovista huumeista eroon pelkällä tahdonvoimalla ja itsekurilla omin avuin ilman ulkopuolista apua.
Ei se uusi riippuvuus välttämättä ole edes päihde
Tietysti oma tahto ja päättäväisyys.Miksi tuhota omia aivoja ja vielä maksaa itse.
Kaveri. Tuli uskoon.Päätti lopettaa yhden aineen kerrallaan, aloitti vaikeimmista, muistaakseni heroiini. Sulkeutui kotiinsa ja kärsi vieroitusoireet. Tarkemmin en tiedä.
Käytin opiaatteja syöpähoitojeni aikana kovaan kipuun.
Oli helppo päästä eroon, koska olivat kivunhoitoa eivätkä huvittelua.
En onneksi seonnut koskaan, vaikka kipu oli vaikeaa.
Viinasta pääsin eroon kun menin a-klinikalle pyytämään apua. En jaksanut enää juoda enkä tapella yksin sitä ainetta vastaan. Se helpotus oli valtava ja kantoi ensimmäisten vaikeitten aikojen ylitse.
Jos kannabis lasketaan, niin itse "pääsin irti" sitten, kun oli riittävä motivaatio, eli tyttöystävä joka ei pitänyt asiasta. Poltin ehkä pari vuotta käytännössä päivittäin, mutta olin jo jonkin verran vähentänyt kun kyseiseen naiseen tutustuin. Mitään vieroitusoireita ei missään vaiheessa ollut ja kun olin lopettanut, niin ei ollut kiinnostusta aloittaa uudestaan.
En liiku säälittävissä vassarinarkkaripiireissä joten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäväisyydellä ja motivaatiolla. Kaikki hoidot on vaan apuvälineitä, joista ei ole kauaa hyötyä jos omaa tahtoa lopettamiseen ei ole.
Jotain tällaista. Ihmisen mieli on lopulta käsittämätön. Ja hauska.
Olen tupakin lopettelua yrittänyt ja harkinnut ja koittanut. Päivän, puolipäivää, 3 päivää, päivän, päivän, puoli viikkoa ja taas on tupakit taskussa. Sitten yhtenä päivä minä totesin että nyt loppuu. Ja siihen loppu. Tahto? Henkinen minäni? Luonteenlujuus? Ei niitä ennen ole löytynyt mutta jotenkin ruumis ja kädet uskoi kun vain sanoin et nyt loppu....?
Käytin nuorempana vuoden kannabista jonka itse kasvatin kotona. Lopetin kun tuli jonkunlainen henkinen herääminen ja aineet loppu. Kai siinä vähän vaadittiin sitä että välitti terveydestä ja tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Päättäväisyydellä ja motivaatiolla. Kaikki hoidot on vaan apuvälineitä, joista ei ole kauaa hyötyä jos omaa tahtoa lopettamiseen ei ole.
Tämä ja Minnesotahoito.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti oma tahto ja päättäväisyys.Miksi tuhota omia aivoja ja vielä maksaa itse.
Oliskohan pään sisäinen tuska syynä :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö todellakaan kukaan ole onnistunut pääsemään huumeista eroon?
Monikin tuttuni on lopettanut. Yleensä tapahtunut niin, ettei henkilöä ole enää huvittanut käyttää mitään. Jostain aineista joillekin tullut vieroitusoireet, mutta suuri osa huumeista ei aiheuta mitään sen kummempia vieroitusoireita. Yleensä ovat iän karttuminen myötä huomanneet, etteivät enää innostu käyttämisestä.
Tuttavani, meni amfetamiinin käytöstä psykoosiin ja joutui suljetulle osastolle jokskin aikaa. Loppu siihen rännittäminen.
Kyllä. Lopetin ja sitten vaan sinnittelin. Ei ole helppoa mutta noin se tapahtuu.
NA.org sivustolta löytyy jokaisen päivän ryhmät ja paikkakunnat.
Terv 7vuotta puhtaana kiitos vertaistuen
Juu. Ihan vaan sillä että lopettaa ja hyväksyy sen, että aluksi voi tulla kipua ja tuskaa (vieroitusoireet), kaipuuta (psyykkinen addiktio) ja sitten muistan ajatelleeni, että "elämä tulee olemaan harmaata useita vuosia". Tuosta on siis jo vuosikausia enkä enää koe, että elämä olisi ollenkaan harmaata, mutta muistan tuon ajatuksen, joten siltähän se silloin tuntui.
Eli siis hyväksyy vaan ne seuraukset ja menee niiden läpi. Perustarpeista huolehtiminen on tärkeää ja sellaisten perusasioiden löytäminen, mistä nauttii edes vähän. Näin kesän alla tietysti luonto on huippu, samoin hyvä ruoka, happi, kaikki tällainen. Ihmissuhteita en suosittele, sillä ne ovat muutenkin epävakaita, niin parempi keskittyä siihen omaan vakauteen vaan.
Vierailija kirjoitti:
En liiku säälittävissä vassarinarkkaripiireissä joten ei.
Kyllä ne kokkel.. siis koka.. siis kokkareetkin harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
wow wow kirjoitti:
riippuu mitä käyttää. jos meinaat kannabista tai lääkkeitä voi olla helpompi
sekakäyttö ja kovien huumeiden, amfe, alko, koka, hero, ym opiaatit
niistä taitaa olla vaikein päästä eroon.
yks tuttu pärähti uskovaiseksi ja puhuu ihan mitä sattuu,
heitettiin kirkostaki ulos.. tiiä onko nyt parempi ilman niitä
aineita mutta ainaki terveys pysyy parempana..
yks kaverin tyyppi kuoli niin pääsi niin eroon
Monet vaihtaa huumeet johonkin muuhun päihteisiin, vahvemmat mietoon kannabikseen tai jonkin aineen johonkin lääkkeeseen.. se ei ole eroon pääsemistä vaan riippuvuus vain jatkaa jossakin uudessa muodossa.
Tiedän tyyppejä, jotka on päässyt kovista huumeista eroon pelkällä tahdonvoimalla ja itsekurilla omin avuin ilman ulkopuolista apua.
Niin, eihän se loppupeleissä ole muuta kuin sitä kivun sietämistä. Joka kyllä loppuu aikanaan. Ja tulee niitä mielitekoja niiden välittömien vieroitusoireidenkin jälkeen, mutta sekin on sama juttu. Siedät sen pikku hetken sitä kaipuuta ja sitten se hiipuu.
Siis huomaa tästä porukasta ettei teillä ole mitään hajua asiasta. Se että sinnittelee ja on ilman ns hampaat irvellä ei ole kauaskantoista touhua. Addiktion hoitamisen pääperuste on oppia käsittelemään ja kohtaamaan tunteet joita on paennut ennen päihteisiin. Perusteellinen itsetutkiskelu ja vertaistuki ovat tähän avainasemassa. Ei se mekanismi ole sama jos vertaa jotai pössyttelijää tai ihmistä joka on 20v käyttänyt huumeita iv:nä. Siinä paljon tahdonvoima riitä ja ilman tunteiden käsittelytaitoja tapahtuu retkahdus ennemmin tai myöhemmin.
Itse olen tuo 20v huumeita aikoinaan itseensä piikittänyt ja nykyään 15vuotta raitista elämää. Kyse on yhdestä päivästä ja päivä kerrallaan olemisesta selvinpäin. Aamulla päätän että tänään minun ei tarvitse käyttää.
Lopulta oli helpompi mennä istumaan asiasta, jonka suhteen syyllisyys on niin ja näin, kuin jatkaa käyttöä ja porukoissa pyörimistä. Pääsi pois kuvioista, kun oli istumassa, ja ottamalla syyn omille niskoilleen kellekään ei jää kaunoja.