Passiivisaggressiivinen isoveli
En tiedä miten ratkaista asiat veljeni kanssa vai laitanko vaan välit poikki. Veljeni on jo vuosia ollut tosi passiivisaggressiivinen. Lapsena olimme mielestäni läheisiä. Kun hänelle syntyi ensimmäiset lapset läheisyytemme mielestäni jatkui ja esim neuloin villapaidan hänen taaperolleen lahjaksi. Hiljalleen asiat muuttuivat. Sain omia lapsia. Hän erosi vaimostaan. Veljeni on työelämässä johtavassa asemassa ja pitänee itseään hyvin tärkeänä henkilönä. Hän kasvattaa lapsiaan ankarasti ja hänen lapsensa ovatkin erittäin hyväkäytöksisiä olleet aina (nyt 8v ja 10v). Rivien välistä veljeni vihjailee että minä en kasvata lapsiani oikealla tavalla (olen lepsumpi; veljeni ei esim antanut 2v:lle synttäriherkkuja joita muut mässäsi ympärillä, kun 2-vuotiaan lautasella oli vielä ruokaruokaa). Tapaamisia veljen kanssa on välillä vaikea sopia ja hän muuttaa aikatauluja lennosta niin ettei ehditäkään nähdä. Joskus oli puhe että istuttais iltaa (esim jos on oltu yhtä aikaa vanhenpieni mökillä) minä, mun mies ja veli yhdessä kun lapset on käyneet nukkumaan, mutta näistä istuskeluista ei koskaan lopulta tullut mitään, veljeni luisti niistä; lähtikin keskustaan omille asioilleen tms. Olen jo vuosia ihmetellyt veljeni käytöstä, eikä meitä tätä nykyä kyllä läheisiksi voi kutsua. Veljeni myös tiuskii minulle ja on vuorovaikutustilanteissa kohtalaisen tympeä. Lapsille hän kuitenkin on antanut kunnolliset joulu- ja synttärilahjat. Jouluna veli jätti minulle ja veljelleni erikoisoluet "lahjaksi" vanhemmilleni, me ei annettu hänelle mitään, kun oli sovittu ettei anneta aikuisille lahjoja sinä vuonna. Joka tapauksessa veljeni käytös hämmentää, jotkut eleet osoittavat ettei haluaisi suorastaan riidoissa olla, mutta suurinosa vuorovaikutuksesta viestii, että huonoissa väleissä ollaan. Itse en jaksaisi tällasia "pelejä" nyt ollenkaan, vaan tekisi mieli laittaa veljeen välit poikki kokonaan. Onko muilla kokemuksia vaataavanlaisesta vuosia kestäneestä nihkeilystä ja passiivisaggressiivisuudesta?