Mistä hakea apua? Hävettää liikaa. Olen sekakäyttäjä, alkoholia ja lääkkeitä
Olen riippuvainen. Joka kerta filmi katkeaa en totta tosiaan muista mitään mutta silti palaan aina takas tähän sekoiluun. Hävettää myöntää edes itselleni että mulla on ongelma. Kenen puoleen tässä voisi kääntyä?
Kommentit (16)
Katkolle voi hakeutua myös päivystyksen kautta, jos käyttö on ollut runsasta ja sitä on jatkunut pitkään.
Suosittelen lukemaan/kuuntelemaan Ben Malisen kirjan "Häpeän monet kasvot". Siitä on apua häpeän tunteiden kohtaamiseen ja sen myötä avun hakeminen (ja vastaanottaminen) voi helpottua.
Tsemppiä & voimia & itsemyötätuntoa!
No lopeta. Siihen muita tarvita kun se ettet osta ettetkö käytä. Vähän itsekuria nyt. Käy ostaan vaikka mehujää noiden sijaan.
Hyviä ohjeita ketju täynnä. Ainakin A-klinikalla puhelinpalvelu, että pääset alkuun, eikä avun hakeminen jää kiinni ulkona liikkumisen ahdistavuudesta. Myös chat -apua saa ihan ammattitasolla. Katso netistä Päihdelinkin sivuja.
Anonyymit narkomaanit? En tiedä kannattaako hakea mitään diagnoosia, ettei pilaa elämää.
Al-Anon, A-klinikka, Myllyhoito tai sitten ensin tk ja sieltä jatkohoitoon. Nämä siis hoidon osalta.
Vertaistukea voi etsiä esim päihdelinkki.fi
Voit aloittaa avun hakemisen soittamalla EHYT päihdeneuvontaan:
"Huolestuttaako oma tai läheisesi päihteiden käyttö? Soita maksuttomaan numeroon 0800 900 45, saat apua päihdetyön ammattilaisilta ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Puhelut ovat luottamuksellisia ja voit soittaa nimettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Al-Anon, A-klinikka, Myllyhoito tai sitten ensin tk ja sieltä jatkohoitoon. Nämä siis hoidon osalta.
Vertaistukea voi etsiä esim päihdelinkki.fi
Al-Anon on päihteidenkäyttäjien omaisille.
Myöskin mielenterveyshoitajat auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Anonyymit narkomaanit? En tiedä kannattaako hakea mitään diagnoosia, ettei pilaa elämää.
Harvempi pääsee kiinni 12 askeleen ohjelmaan ilman päihdekuntoutusta. Diagnoosit on pienempi paha kuin helvetillinen elämä ja ennenaikainen kuolema päihteisiin. Eikä ne diagnoosit kyllä mun elämää ole mitenkään pilanneet, hyvin menee nykyään (8v raittiutta takana)
Vierailija kirjoitti:
No lopeta. Siihen muita tarvita kun se ettet osta ettetkö käytä. Vähän itsekuria nyt. Käy ostaan vaikka mehujää noiden sijaan.
Sama kuin trolli yrittäisi tahdonvoimalla lopettaa provoamisen, ettehän te onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan/kuuntelemaan Ben Malisen kirjan "Häpeän monet kasvot". Siitä on apua häpeän tunteiden kohtaamiseen ja sen myötä avun hakeminen (ja vastaanottaminen) voi helpottua.
Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mennä jonnekin muualle pätemään.
Ihan terkkariin lääkärille varaisin ajan, sieltä ohjataan eteenpäin.
Tsempit sulle ja voimia kuntoutumiseen, pidä itsestäsi huolta!