HUS: 93 prosenttia vaikeasti autistisista lapsipotilaista tulee maamutaustaisista perheistä
Maah anmuuttajataustaisilla lapsilla on Suomessa kohonnut autismiriski, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Uuden lastensairaalan autismiyksikön vaikeasti autistisista potilaista suuri osa on maah anmuuttajataustaisia, Helsingin yliopistollinen sairaala (Hus) kertoo tiedotteessaan.
Husin mukaan Uuden lastensairaalan Päiväkeskus Vuorella vaikeasti autistisista potilaista vain seitsemällä prosentilla molemmat vanhemmat olivat syntyneet Suomessa. Itse potilaista 90 prosenttia on kuitenkin syntynyt Suomessa.
Suurin autismiriski on Lähi-idästä ja Afrikasta Suomeen muuttaneiden äitien Suomessa syntyneillä lapsilla. Heidän riskinsä saada vaikea autismikirjon häiriö on tutkimuksen mukaan noin 50-kertainen verrattuna kantasuomalaisten äitien lapsiin.
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiö on naisten valtakuntaa noissa kulttuureissa. Ruokakulttuuri ja ruuanlaitto on varmaan yksi ainoita asioita, joissa ihmiset ovat tasa-arvoisia. Lisää nopeasti terveyttä ja hyvinvointia.
Olisko tuollainen opetuskeittiö kallis rakentaa? Vapaaehtoisia tulisi varmasti opettamaan ruuanlaittoa. Suomalaista perusruokaa. Perunat ja muut juurekset. Ei ruoka-aineet maksa maltaita.Meinaatteko, että maahanmuutt. syövät jotenkin huonosti? Luultavasti keskimäärin terveellisemmin kuin keskiverto suomalainen.
Isoja eroja eri kansallisuuksien kesken. Olin erään jo perinteikkään mm-ryhmän kielenopetusryhmän juhlassa, kun opetin itse toista kurssia samaan aikaan. Kaikki tarjottava oli vehnää ja sokeria. Sosiaalialalla työskentelevä puolisoni sanoo samaa tiettyjen kansallisuuksien ruokavaliosta.
Ilmankos ne somput on niin helvetin typeriä
En usko että on pelkkää D vitskun puutosta. Kyllä tohon tarvitsee olla geneettinen vika/alttius. Asiaa ei vaan ole vielä löydetty, niin kuin on paljon muitakin sairauksia, joista ei olla täysin varmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian läheiset suhteet.
Niinkuin lestadiolaisilla?
Kyllä, juurikin l-positiivisilla taitaa olla paljon serkusavioliittoja ja niiden tuomia ongelmia myös. Ja serkusavioliittojen vaikutusta tiettyjen m-valtioiden autismilukuihin on ihan tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
englannissa on ollut tutkimusta ja artikkeleita esim.daily daily mail nettilehdes.osalla vammaisuus johtui serkusavioliitoista.eli on ollut nyt aikomusta tehdä laki jossa kielletään liian läheiset avioliitot. iso osa joidenkin väestöryhmien lapsista oli tosi pahasti vammaisia. en nyt mainitse kansallisuutta mutta aasian ja lähi idän suuntaan mennään.
Niinhän tästä on tehty dokumenttikin, löytyy yt. Kun ei saa puhua siitä mitä liian läheisen sukulaisen kanssa lapsien tekeminen tekee. Niistä tulee vammaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tutkimus oli, missä todettiin, että sotatraumat periytyvät?
Esim Facessa "Traumainformoitu sote ja ope" julkaisee jatkuvasti tähän liittyvää tutkimustietoa.
Traumat periytyvät, ei geeneissä, vaan opittuna käytöksenä. Traumatisoiva käytös siirtyy opittuna aina sukupolvelta toiselle jos sitä ei osata katkaista.
Olen joskus miettinyt, miten suuri osuus amerikan mustien syrjäytymisessä on tällä trauman periytymisellä. Orjuudesta ei ole montaa sukupolvea, ja 1960-luvun vainoista vielä lyhyempi aika.
Jostain syystä mustien ongelmat räjähti käsiin, kun niistä puhuttaessa siellä puhutaan vain ja ainoastaan niiden kurjasta historiasta. Mutta toki sillä tavallakin voi opettaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
englannissa on ollut tutkimusta ja artikkeleita esim.daily daily mail nettilehdes.osalla vammaisuus johtui serkusavioliitoista.eli on ollut nyt aikomusta tehdä laki jossa kielletään liian läheiset avioliitot. iso osa joidenkin väestöryhmien lapsista oli tosi pahasti vammaisia. en nyt mainitse kansallisuutta mutta aasian ja lähi idän suuntaan mennään.
Niinhän tästä on tehty dokumenttikin, löytyy yt. Kun ei saa puhua siitä mitä liian läheisen sukulaisen kanssa lapsien tekeminen tekee. Niistä tulee vammaisia.
Ja tästä on ihan kovaa tutkimusta, jonka tekijöinä on mukana mm. pakistanilaislähtöisiä tutkijoita. Kaikki voittaisivat, jos ilmiöstä voitaisiin keskustella asiallisesti.
Olen itse kääntymässä kannattamaan serkusavioliittojen kieltämistä eu-tasolla. Olen lähtöjäni arvoliberaali vasemmalta, mutta toivoisin, että oikeita ongelmia voisi pyrkiä ratkomaan avoimella keskustelulla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tilanne on täysin suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän syytä. Ei olla älytty huolehtia odottavien äitien d-vitamiinilisästä tai sitten ollaan suositeltu suomalaiselle d-vitaminoitua maitoja juovalle riittävää annosta.
Aikamoinen moka!
D-vitamiinia saa myös auringosta. Rannalle vaan bikineissä
Englannissa ovat nämä kanssa suuttuneet, ettei saisi mennä serkkujen kanssa naimisiin ja varsinkin alaikäisistä pitäisi pysyä erossa. Vaikeutensa itse kullakin. Taisi olla heidän pääprofeettansa vaimo 6-vuotias, kun vihittiin. On myös väitetty, että olisi ihan pari vuotta jaksanut odotella vaimon ikääntymistä. Tiedä häntä että niinköhän jaksoi.
Äidin raskaudenaikaisen D-vitamiinipuutoksen on eri tutkimuksissa todettu nostavan lapsen autismiriskiä noin 2.1-2.8 kertaa. Eli D-vitamiinin riittävästä saannista on kyllä tärkeä huolehtia. Se ei kuitenkaan selitä (yksinään) tiettyjen maahanmuuttajaryhmien 50-kertaista riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaistenkin kohdalla asia on tehty valmiiksi. Ruokiin on lisäämällä lisätty D-vitamiinia, jotta kaikki saisivat edes sen minimiannoksen. Valitettavasti tätä D-vitamiinilisäystä ei ole tehty niihin ruokiin, joita muista kulttuureista tulleet suosivat.
Ei sitä voi lisätä niihin ruokiin, koska ainakin täällä he ostavat ruokatarvikkeensa omista liilkeistään, joissa ei ole yhtäkään meille tuttua tuotetta.
Nämä l.oisivat kansat eivät yleensä ota asioista itse selvää eivätkä vaivaudu tekemään mitään itse. Niillä on sama asenne omissa kotimaissaankin. Erittäin laiskoja ja tiedonhaluttomia.
Minusta tämä oli selkeästi rasistinen lausunto, kokonaiset kansat leimataan yleistäen nassetyyliin loisiksi, laiskoiksi ja tiedonhaluttomiksi. Laita nyt hyvä ihminen edes yksi linkki johonkin tutkimukseen, joka todistaa väitteesi!
Suomalaisia voisi viestisi perusteella väittää ennakkoluuloiseksi ja pahantahtoiseksi kansaksi sekä kykenenettömiksi erottelemaan tosiasioita omista luuloista. Vähän siis yksinkertaiseksi kansaksi.
Oletko koskaan käynyt Euroopan ulkopuolella? Enkä tarkoita nyt thaimaalaisen hotellin uima-allasaluetta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä l.oisivat kansat eivät yleensä ota asioista itse selvää eivätkä vaivaudu tekemään mitään itse. Niillä on sama asenne omissa kotimaissaankin. Erittäin laiskoja ja tiedonhaluttomia.
Minusta tämä oli selkeästi rasistinen lausunto, kokonaiset kansat leimataan yleistäen nassetyyliin loisiksi, laiskoiksi ja tiedonhaluttomiksi. Laita nyt hyvä ihminen edes yksi linkki johonkin tutkimukseen, joka todistaa väitteesi!
Suomalaisia voisi viestisi perusteella väittää ennakkoluuloiseksi ja pahantahtoiseksi kansaksi sekä kykenenettömiksi erottelemaan tosiasioita omista luuloista. Vähän siis yksinkertaiseksi kansaksi.
Oletko koskaan käynyt Euroopan ulkopuolella? Enkä tarkoita nyt thaimaalaisen hotellin uima-allasaluetta.
Noh, nämä lähtöalueet (Lähi-Idän ja Afrikan maat kuten Somalia, Afganistan, Irak jne) kuuluvat maailman köyhimpiin, heikoimmin koulutettuihin, väkivaltaisimpiin ja vähiten tasa-arvoisiin. Mitä tutkimustietoa siis tämän lisäksi toivot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, nämä lähtöalueet (Lähi-Idän ja Afrikan maat kuten Somalia, Afganistan, Irak jne) kuuluvat maailman köyhimpiin, heikoimmin
Niin. Samalla kun katsoo itseään peilistä, että onko oma käytös rašistista, on ihan tervettä tsekata myös toisen osapuolen asenne. Aikamoisia maailmanvaltiaita ovat ainakin monet ïmaamit. Olisipa kiva nähdä vaikka joku muslímimíehet yhdenvertaisuuden puolesta -järjestö, joka ottaisi kantaa naisten, tyttöjen ja homojen oikeuksien puolesta ja pukeutumisohjeita vastaan. Odottavalla kannalla ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tilanne on täysin suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän syytä. Ei olla älytty huolehtia odottavien äitien d-vitamiinilisästä tai sitten ollaan suositeltu suomalaiselle d-vitaminoitua maitoja juovalle riittävää annosta.
Aikamoinen moka!
D-vitamiinia saa myös auringosta. Rannalle vaan bikineissä
Höpö höpö, e tarvitse rannalle mennä ja altistaa itseään ihosyövälle. D-vitamiinitaso pysyy tavallisesti riittävänä, kun oleilee noin 1015 minuuttia ulkona puolenpäivän aikaan keväällä ja kesällä (kasvot, käsivarret ja sääret paljaina).
Selittää roadman kulltturin ihannointia. Me tienataan tällä!
Maahan muutto kokonaan seis. Meillä ei ole mitään velvollisuutta eikä varsinkaan rahaa hoidattaa muualta tulleita.
Lapsellani on lievä kehitysvamma ja adhd. Käy yläastetta pienryhmässä.
Hänen luokallaan on kaksi ma"usisarusta joilla molemmilla jonkinlainen kehitysvamma ja toinen vaikuttaa autistiselta. En voi olla miettimättä missä ovat eläneet lapsuuden ja ovatko saaneet ennen yläastetta minkäänlaista tukitoimia. Kun vertaa omaan lapseen jonka ongelmat huomattiin päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, nämä lähtöalueet (Lähi-Idän ja Afrikan maat kuten Somalia, Afganistan, Irak jne) kuuluvat maailman köyhimpiin, heikoimmin
Jos perehtyy historiaan, huomaa, että valkoisten toiminta Afrikassa on siittänyt nykyiset ongelmat. Siirtomaavallat käyttivät hyväkseen Somaliassa klaanien välisiä erimielisyyksiä hallitessaan Afrikan sarven aluetta. Valtioiden rajoja Afrikassa eurooppalaisten muodostaessa ei myöskään otettu huomioon etnisiä ryhmiä, mikä johti niiden kamppailuun vallasta.
Mitä tulee Afghanistaniin, nykyisen Afganistanin sisällä on ollut vauraita valtioita, jotka ovat käyneet kauppaa Kiinasta ja Intiasta Välimerelle. Afganistan on ollut hyvin tärkeän kansainvälisen kauppareitin varrella. Mutta sen sijainti on tehnyt siitä suurvaltojen kiinnostuksen kohteen ja pelinappulan tuhansien vuosien ajan.
Persia on valloittanut Afganistanin useita kertoja, kreikkalaiset valtasivat maan Aleksanteri Suuren johdolla, myöhemmin suuria osia Afganistanista ovat hallinneet Intia ja arabialaiset. 1800-luvulla Iso-Britannia ja Venäjä kilpailivat maan hallinnasta. Afgaanien kapinat ovat tuhonneet monen valloittajan sotajoukot, mutta se kuluttaa kansan resursseja.
Emme kerta kaikkiaan tiedä, millaisia nuo maat olisivat ilman eurooppalaisten sekaantumista aikaisempina vuosisatoina.
Isoja eroja eri kansallisuuksien kesken. Olin erään jo perinteikkään mm-ryhmän kielenopetusryhmän juhlassa, kun opetin itse toista kurssia samaan aikaan. Kaikki tarjottava oli vehnää ja sokeria. Sosiaalialalla työskentelevä puolisoni sanoo samaa tiettyjen kansallisuuksien ruokavaliosta.