Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En sitten ymmärrä tätä henk.kohtaisen avustajan työtä

Vierailija
22.05.2023 |

Otin työn vastaan, kun sitäi ehdotettiin. Otin oikein kaksi kappaletta avustettavaa. Jaan myös osa-aikaisesti sanomalehtiä.

Toinen avustettava on kehitysvammainen joka asuu palvelutalossa. Meidän pitäisi ulkoilla ja pelata pelejä. Mitään hän ei ole suostunut vielä tekemään. Saan tunnit vaikka vaan istun.

Toinen on näkövammainen, hänen kanssaan pitäisi käydä ostoksilla ja harrastuksissa ja ulkoilla. Hän ei lähde ostoksille, kun käy miehensä kanssa. Hän ei harrasta mitään eikä tykkää olla ulkona. Hänenkin kanssa vaan istun.
Miksi yleensä annetaan avustaja?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisin avustajan, koska olen niin huonossa kunnossa tämän sairauden takia, että en pysty tekemään juuri mitään kotona. Kynnys on ihan valtavan korkea, koska en vaan haluaisi vierasta ihmistä kotiini. Viherkasvit ovat kuolleet ruukkuihinsa ja käytän samoja vaatteita monta päivää kun en jaksa enää pyykätä. Luulen, että minulla menisi monta viikkoa ennen kun antaisin vieraan auttaa kun olen niin tottunut tekemään kaiken itse ja pärjäämään. Nyt sukulaiset auttavat vastentahtoisesti, mutta ymmärrän, että haluaisivat minulle avustajan. Ei ole helppo tämä autettavankaan rooli.

Eikö olisi kiva jos avustaja auttaisi sinua ja sukulaisten kanssa voisit viettää aikaa kuormittamatta heitä?

Jos olet oikeutettu saamaan avustajan, niin aloita jollain pienellä. Vaikka sillä, että kerran viikossa tai joka toinen viikko peset sen pyykin jonkun kanssa ja käyt vaikka ulkoilemassa. 

Vierailija
22/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole suoriutunut tehtävästäsi toivotulla tavalla. Etkö tosiaan osaa houkutella ihmisiä tekemään mitään?

Häh, ei avustajan tehtävä ole houkutella työnantajaansa mihinkään. Avustaja avustaa kun asiakas tekee.

Minulle ainakin on sanottu, että houkuteltava on, tai muuten makaavat vain sängyssä.

Saa houkutella, mutta ei pakottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole suoriutunut tehtävästäsi toivotulla tavalla. Etkö tosiaan osaa houkutella ihmisiä tekemään mitään?

Häh, ei avustajan tehtävä ole houkutella työnantajaansa mihinkään. Avustaja avustaa kun asiakas tekee.

Minulle ainakin on sanottu, että houkuteltava on, tai muuten makaavat vain sängyssä.

No, se on sitten oma valinta heillä.

Ei ole, koska hoitohenkilökunta vaatii aktivointia.

Vierailija
24/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avustajan tehtävä ei ole aktivoida ketään, joka ei itse sitä halua.  Tuollaiseen tilanteeseen on oltava joku muu palvelu. 

Vierailija
25/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustettava itse päättää mitä haluaa tehdä elämässään ja elämällään. Ehkä joku yritti pakottaa heidät ja haluavat vielä vähemmän sitä. Eivät ole mitään ulkona leikitettäviä koiria tai lapsia. Ehkä he osaavat itse sanoa mitä haluavat, mitä eivät halua ja tarvitseeko mihin asiaan avustajaa. Ja voitko tehdä muuta kuin istua, vaikka lukea kirjaasi, olla netissä tai katsoa ulos tms. Onko heillä ollut tarve johonkin kotona tehtävään asiaan tai muu.

Täysin yhteiskunnan varojen haaskausta. Kaikki ketkä eivät tahdo mitään tehdä eivät tarvitse avustajaa. Ottakaa yhteyttä kuntaan jos on tällaisia mitkä eivät oikeasti avustajaa tarvi. Kunta vähentää/poistaa heiltä tunteja ja jää sitten varoja niille ketkä oikeasti haluaa jotain tehdä.

Vierailija
26/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avustajan tehtävä ei ole aktivoida ketään, joka ei itse sitä halua.  Tuollaiseen tilanteeseen on oltava joku muu palvelu. 

No minulle on ainakin sanottu, että nimenomaan liikuntaan painottuvaa tekemistä. Avustettavalla on myös kuntouttaja, joka on pyytänyt/käskenyt panostamaan liikuntaan.

Vierailija
27/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun avustaja tekee kaikkea siivoaa,käy kaupassa, tulee mukaan terveydenhoitoasiolle,useintekee valmista ruokaa,Vie ulos istumaan.Asentaa tietokoneen, hakee tarvittavia juttuja, Yritän omatoimisesti mahdollisimman paljon.

Vierailija
28/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä aktivoida kuitenkin. TV,radio

Vierailija
29/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökunta ei voi vaatia henkilökohtaiselta avustajalta yhtään mitään. 

Vierailija
30/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä itse miltä tuntuisi kun täysin vieras ihminen yhtäkkiä tulee kotiisi istumaan? Johan tällä palstalla on kaikki vammaiset avustettavat haukuttu maan rakoon, ihmettelen että kukaan edes huolii. 

Mieti millaista on olla töissä paikassa joka on toisen koti etkä voi tehdä mitään, mutta et myöskään voi lähteä pois. Työpaikalle menijä aina jotenkin kuvittelee että hänet halutaan sinne koska hänet on haluttu sinne..

Vierailija
31/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökunta ei voi vaatia henkilökohtaiselta avustajalta yhtään mitään. 

Ei niin. Hän ei ole heidän alaisensa millään tavalla.

Vierailija
32/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle avustajana on annettu tehtäväksi järjestää jotain viihdyttävää tekemistä 30h kuukaudessa. Kyllä alkaa monesti loppua ideat kesken.

Usein ne ei edes saisi maksaa kovin paljon, harrastukset ja viihde tulee kalliiksi. Myös matkat maksaa.

Vierailija
33/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä itse miltä tuntuisi kun täysin vieras ihminen yhtäkkiä tulee kotiisi istumaan? Johan tällä palstalla on kaikki vammaiset avustettavat haukuttu maan rakoon, ihmettelen että kukaan edes huolii. 

Mieti millaista on olla töissä paikassa joka on toisen koti etkä voi tehdä mitään, mutta et myöskään voi lähteä pois. Työpaikalle menijä aina jotenkin kuvittelee että hänet halutaan sinne koska hänet on haluttu sinne..

Kyseenalistakaa tarvitseeko ollenkaan tai kuinka paljon, yhteys vammaispalveluun.

Vierailija
34/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun avustaja tekee kaikkea siivoaa,käy kaupassa, tulee mukaan terveydenhoitoasiolle,useintekee valmista ruokaa,Vie ulos istumaan.Asentaa tietokoneen, hakee tarvittavia juttuja, Yritän omatoimisesti mahdollisimman paljon.

Kuulostaa hyvältä.

Vierailija
35/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle avustajana on annettu tehtäväksi järjestää jotain viihdyttävää tekemistä 30h kuukaudessa. Kyllä alkaa monesti loppua ideat kesken.

Usein ne ei edes saisi maksaa kovin paljon, harrastukset ja viihde tulee kalliiksi. Myös matkat maksaa.

Millainen on työaikasi? Joka päivä ,kerran viikossa?

Vierailija
36/36 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jotain mitä minä teen näkövammaisen avustevani kanssa : Me käymme kirjastossa, jossa luen hänelle, käymme uimassa ja leivomme. On myls erinlaisia tapahtumia vammaisille jos niihin haluaa osallistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi