Pitääkö sinusta puolison yrityksessä autella?
Eli puoliso on yrittäjä, hänellä ei ole työntekijöitä firmassa vaan hoitaa kaiken itse, yritys ei ole niin menestyvä että sinne pystyisi palkkaamaan väkeä. Itse olen ihan eri alalla enkä juuri ymmärrä hänen alaa tai muutenkaan yritystoimintaa (en ole kaupallisella alalla enkä ole koskaan ollut itse yrittäjä). Firmassa on tietenkin todella paljon tekemistä ja hoidettavaa, lähtien toimitilojen siivouksesta ja paperitöistä ja markkinoinnista ym. Puolison mielestä minun pitäisi autella näissä. Itse taas haluan, että oman työn ulkopuolinen aika on vapaa-aikaani, ihan vaikka vain oleilua, lepoa ja harrastuksia varten. Maksamme kaiken puoliksi, eli rahaan tämä ei liity vaan siihen että minkä verran parisuhteessa pitää ns uhrata omaa vapaa-aikaa puolison työssä auttamiseen.
Kommentit (92)
Täällä on nyt ihan väärää tietoa. Perheenjäsenet saa auttaa toista perheenjäsentä yritystoiminnassa ilman palkkaa ihan vapaasti. Jos et omista osuutta yrityksestä etkä maksa yeliä niin et ole yrittäjä.
Miehen kannattaa nyt harkita onko tossa yrittämisessä järkeä taloudellisesti... Kuulostaa tulevalta burnoutilta.
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa nyt harkita onko tossa yrittämisessä järkeä taloudellisesti... Kuulostaa tulevalta burnoutilta.
Entä jos ei ole muita vaihtoehtoja?
T. Toinen yrittäjä vastaavassa tilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt ihan väärää tietoa. Perheenjäsenet saa auttaa toista perheenjäsentä yritystoiminnassa ilman palkkaa ihan vapaasti. Jos et omista osuutta yrityksestä etkä maksa yeliä niin et ole yrittäjä.
Ei kai täällä ole muuta väitettykään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta pointti on se, että sitten se ansiosidonnainen voidaan evätä. Näin on tapahtunut. Joku on valittamalla saanut kumotuksi, mutta olisi hullua ottaa riskiä, kun tietää miten mielivaltaista TE-toimiston käyttäytyminen on.
Pari asiaan liittyvää linkkiä:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänytkään, että perheenjäsen tulkittaisi yrittäjäksi. Vaan se menee niin, että jos yksi perheestä on yrittäjä, niin tulkitaan että se yritys voi työllistää myös ne muut perheenjäsenet (palkkatyöhön, ei yrittäjäksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Toinen yrittäjä vastaavassa tilanteessa
Kannattaa ihan rehellisesti pohtia asia kaikilta kannoilta, erityisesti se, onko tulevaisuudessa realistista mahdollisuutta siihen että yrityksen menestys kasvaa vai onko tulevat vuodet vain pään pinnalla pitämistä.
Esimerkiksi konkurssi on massiivinen asia, mutta kyllä se aika usein on yksi vaihtoehto. Aika moni ratkaisu olisi helpompi tehdä hallitusti omalla päätöksellä, versus pakon edessä täysin suunnittelematta sen jälkeen kun on burn outin vuoksi pilannut terveytensä ja tulevan työkykynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Toinen yrittäjä vastaavassa tilanteessaKannattaa ihan rehellisesti pohtia asia kaikilta kannoilta, erityisesti se, onko tulevaisuudessa realistista mahdollisuutta siihen että yrityksen menestys kasvaa vai onko tulevat vuodet vain pään pinnalla pitämistä.
Esimerkiksi konkurssi on massiivinen asia, mutta kyllä se aika usein on yksi vaihtoehto. Aika moni ratkaisu olisi helpompi tehdä hallitusti omalla päätöksellä, versus pakon edessä täysin suunnittelematta sen jälkeen kun on burn outin vuoksi pilannut terveytensä ja tulevan työkykynsä.
Joo mutta jos ei ole vaihtoehtoja. Esimerkiksi jos ei ole saanut työpaikkaa, vaan on ollut vuosikausia työtön ja sitten ratkaissut työttömyyden perustamalla yrityksen. Ja vaihtoehto firmalle on palata takaisin työmarkkinatuelle lopuksi ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pointti on se, että sitten se ansiosidonnainen voidaan evätä. Näin on tapahtunut. Joku on valittamalla saanut kumotuksi, mutta olisi hullua ottaa riskiä, kun tietää miten mielivaltaista TE-toimiston käyttäytyminen on.
Pari asiaan liittyvää linkkiä:
Myös https://www.verkkouutiset.fi/a/yrittajan-puolison-tyly-yllatys-te-toimi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Toinen yrittäjä vastaavassa tilanteessaKannattaa ihan rehellisesti pohtia asia kaikilta kannoilta, erityisesti se, onko tulevaisuudessa realistista mahdollisuutta siihen että yrityksen menestys kasvaa vai onko tulevat vuodet vain pään pinnalla pitämistä.
Joo mutta jos ei ole vaihtoehtoja. Esimerkiksi jos ei ole saanut työpaikkaa, vaan on ollut vuosikausia työtön ja sitten ratkaissut työttömyyden perustamalla yrityksen. Ja vaihtoehto firmalle on palata takaisin työmarkkinatuelle lopuksi ikää.
No jos burnout on se toinen vaihtoehto, niin työmarkkinatuelle sitä joka tapauksessa lopulta päätyy, tosin vaan itsensä rikkoneena. Toisaalta yritystoiminnan pyörittäminen on tuonut lisää työkokemusta ja katkaissut vuosikausien työttömyyden, joten uusien töiden löytäminen voisi olla hieman helpompaa. Ehkä yritystoiminnan ohessa voisi yrittää niitä uusia töitä löytää ja laittaa yritystoiminta sitten vasta katkolle, jos tuossa onnistuu? Raskaita tilanteitahan nuo aina ovat.
Ei pidä, jos ei halua. Itse olen joskus harvoin auttanut hätätapauksissa, mutta en todellakaan mitenkään säännöllisesti. En ole yhtiökumppani, enkä työntekijä kyseisessä yrityksessä.
Voisin silloin tällöin kertaluonteisesti auttaa vaikka selvittämään jonkun asian mitä puoliso ei osaa ja minä osaan.
Siivoamaan tai muuhun mitä toista ei itse huvita tehdä en todellakaan alkaisi. Ei puolisokaan tule minun työpaikalleni tekemään osaa töistäni.
Tästäkin ketjusta ilmenee, miksi nykyään erotaan niin paljon.
Asenne on: Minä, minä, minä!
Miksi ei: Me ?
Vierailija kirjoitti:
Jos vieraalla töissä olevalla on liikaa hommia, joita ei ehdi tekemään, vaaditaan aina, että työnantaja järjestäisi resurssit kuntoon. Ei sinne tule työntekijän puoliso vähän auttelemaan.
Miksi yrittäjää pitäisi puolison "vähän autella", ilman korvausta toki?
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-aika on ihmisen hyvinvoinnille välttämätöntä. Miksi ap:n pitäisi uhrata vapaa-aikansa ja näin hyvinvointinsa vain siksi, että hänen mies päättää olla yrittäjä?
Olen yksinyrittäjä ja on ihan samat siivoukset ja paperityöt ja markkinoinnit, eikä ole tullut mieleenkään pyytää kumppania tekemään niitä. Molemmilla on omat työnsä jotka hoidetaan itse ja yrittäjyys on ihan oma valinta. Älä anna miehen tehdä sinusta palkatonta sihteeriä ja siivoojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokainen pariskunta keskenään sopii kaikista omista asioistaan. Sano nyt ainakin sille puolisolle, että jos on firman ainut työntekijä, et siivoo itse omat sotkunsa. Tai jos siellä on muitakin työntekijöitä, niin lappu: Siivoa jälkesi, vaimosi ei ole töissä täällä!!
Täh. Aloituksen ensimmäisessä virkkeessä lukee, että muita työntekijöitä ei ole vaan mies itse on ainoa henkilö siellä.
Juuri tästä syystä ihmettelin, että mitä kummaa toimitilojen siivoamista on yhden hengen firmassa. Jos on asiakastapaamisia, niin toimistohotelli on niille paras paikka ja jos yritys on parturi-kampaamo, niin lakaiskoot itse lattiat.
Nämä on hankalia juttuja. Itse en olettaisi, että toinen varsinkaan palkatta jatkuvasti auttelee ja jos ei ole jokin poikkeutilanne päällä.
Kaikille pariskunnille ei myöskään sovi yhdessä työskentely ja se hiertää välejä. Toki joillain toimii hyvin, mutta silloin varsinkin se toinen osapuoli on myös firmassa työsuhteessa ja saa asiaan kuuluvaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokainen pariskunta keskenään sopii kaikista omista asioistaan. Sano nyt ainakin sille puolisolle, että jos on firman ainut työntekijä, et siivoo itse omat sotkunsa. Tai jos siellä on muitakin työntekijöitä, niin lappu: Siivoa jälkesi, vaimosi ei ole töissä täällä!!
Täh. Aloituksen ensimmäisessä virkkeessä lukee, että muita työntekijöitä ei ole vaan mies itse on ainoa henkilö siellä.
Juuri tästä syystä ihmettelin, että mitä kummaa toimitilojen siivoamista on yhden hengen firmassa. Jos on asiakastapaamisia, niin toimistohotelli on niille paras paikka ja jos yritys on parturi-kampaamo, niin lakaiskoot itse lattiat.
Aina on siivottavaa. Se on asia, joka ei maailmasta koskaan lopu.
Me ei olla edes naimisissa vaan avoliitossa vain, mutta silti minun verotus on kytketty yrittäjämieheni verotukseen ja myös muut viranomaiset esim työkkäri tietää että avomiehelläni on yritys ja lähtökohtaisesti työn yrityksen katsotaan työllistävän myös minut vaikka en ole koskaan siihen tehnyt töitä ja olen eri alalla. Jos jäisin työttömäksi joutuisin tekemään selvityksen, jossa osoitan ja todistan että yritys ei työllistä eikä voi työllistää minua.