Teoria "kolmesta rakkaudesta" piti kohdallani täydellisesti paikkansa
Lueskelin tätä teoriaa siitä, että ihminen rakastuu elämässään kolmesti. Ensimmäinen on se rakkaus josta kuvitellaan elämänmittaista, toinen on vaikea ja intohimoinen, kolmas on helppo ja luonnollinen - vähän kuin parhaat puolet edellisistä suhteista.
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008220094.html
En usko että on joku laki, että näin käy, mutta omalla kohdalla näin todella tapahtui. Erosin 20-vuotiaana alkaneesta nuoruuden rakkaudesta - olimme menneet yhteen liian nopeasti ja liian nuorina, olimme onnettomia yhdessä.
Sitten kuvioihin tuli rakkaus joka iski kuin tuhat salamaa - mies käytti suuria sanoja ja kertoi kuinka ei voisi elää ilman minua. Elin pari vuotta kiirastulessa, kun hän välillä vetäytyi ja sitten taas lähentyi, mutta ei koskaan halunnut kunnolla sitoutua. Se toi elämääni intohimoa, jota oli uupunut aiemmassa suhteessa, mutta olin jatkuvasti aivan rikki.
Lopulta vedin rajan ja lopetin tuon homman. Päätin, että opettelen olemaan yksin. En etsi ketään, mutta jos sellainen tulee kohdalle, niin hyvä niin. Pohdin tosi paljon omia rajojani, mitä haluan ja mihin en enää koskaan suostu. Tuntuu, että tuo vuosi vahvisti minua hyvin paljon.
"Kolmas rakkaus" tuli elämääni pyytämättä, kun en sitä lainkaan etsinyt. Olin saavuttanut omassa mielessäni sellaisen hyvän tyyneyden, jossa minulla oli tosi hyvä olla myös itsekseni. Siinä oli hyvin tilaa toisen ihmisen tulla.
Ikinä ennen rakkaus ei ole tuntunut tältä. Helpolta, tasaiselta, mutta silti valtavan intohimoiselta. Kumpikin on täysin oma itsensä hyvine huonoine puolineen, ja kumpikin rakastaa toista "vajavaisuuksineen". Kummallakin on omat elämänsä, paljon vapautta ja luottamusta mutta silti selvä molemminpuolinen sitoutuminen. Kommunikaatio on rehellistä ja suoraa, vaikeatkin asiat nostetaan heti pöydälle. Kumpaakin kunnioitetaan sanattomasti ja sanallisesti, ja huomioidaan arjessa pienin ja isoin sanoin ja teoin.
Nämä eivät ole sellaisia sekopäisiä perhosia vatsassa jotka vievät yöunet. Nämä ovat sellaisia perhosia, että minulle tulee välillä kyyneleet silmiin illalla sängyssä kun tajuan, miten olen saanut kohdata noin uskomattoman ihmisen ja miten rakkaus voi olla myös tällaista. Tuntuu järisyttävän hyvältä.
Kommentit (26)
Minulla pitää paikkansa. 3.n kanssa tuli just 20 v naimisissa
Minulla on ollut 25 rakkaussuhdetta elämäni aikana.
Minulla on toinen rakkaus nyt ja tämä on se todellinen ja oikea. Rakkaus, välittäminen ja huoli on todellista. Vuosien jälkeen vielä tunteet roihaa.
Exän kanssa olin 20 vuotta, joten jotain tunteista tiedän. Tätä nykyistä tunnetta ei voi verratakaan tuohon laimeaan exän kanssa oloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö teoria.
En tosiaan usko että on joku laki, että ihminen oikeasti rakastuu kolmeen ihmiseen elämänsä aikana. Uskon, että siinä on kyse puhtaasti sattumasta. Mutta oli hauska lukea tuota juttua ja todeta, miten yksi yhteen se meni oman elämän kanssa.
Mutta sikäli tuossa teoriassa ehkä on perää, että kun käy läpi suhteen ja sen ongelmat ja eron, oppii itsestään lisää ja tajuaa, että ensin on seisottava omilla jaloillaan. Ja sen takia on todennäköisempää, että elämään tulee tuollainen terve ja tasapainoinen rakkaus, kun on ensin hakenut oppirahoja vaikeista ja ehkä ei niin terveistä parisuhteista.
Samoin on varmaan aika tavallista, että jos on rakastunut johonkuhun ihmiseen tosi nuorena, hänestä tulee vähän sellainen "kämppis" jonka kanssa vain totutaan olemaan yhdessä kun on kasvettu aikuisiksi yhdessä, vaikka suhde sitten lopulta olisikin epätyydyttävä. Ja kun tällainen suhde alkaa rakoilla, alkaa kaivata vastakohtaa - intohimoa. Joka sitten saattaa ajaa takertumaan tuollaiseen manipuloivaan on off -suhteeseen, joka minullakin oli.
Näin jälkikäteen ajateltuna tunnen, että oli tosi hyvä että kävin kaiken tuon läpi. Opin tosi paljon itsestäni.
Ap
Minä olen aina kaivannut intohimoa, mutta en ole koskaan ajautunut manipuloivaan on-off-suhteeseen. Ei sellainen tunnu minusta intohimolta.
Aika moni kuvittelee, että epävarmuuden tuottama ahdistus ja lapsellinen huutoriitely on "intohimoa".
Vierailija kirjoitti:
Höh, mulla on nyt menossa se kolmas ja tämä on kyllä kaikkea muuta kuin helppo. Eiköhän tämä eroon johda jossain vaiheessa.
Mitä järkeä jatkaa suhteessa, jonka tietää päättyvän kuitenkin?
Kyllä tulee.