Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka uskaltaa ostaa amatöörin remontoiman asunnon?

Vierailija
22.05.2023 |

Hesarissa juttu asuntoflippaajasta. Ostaa huonokuntoisia asuntoja ja tekee remontin, josta osan töistä tekee itse vaikka on täysi amatööri. Myös suunnittelee koko remontin.

Kuka on niin tyhmä että uskaltaisi ostaa amatöörin tekemän remontin ja maksaa siitä vielä valtavasti ylihintaa? Tuosta kun ei edes tiedä mitä, miten ja kuka on tehnyt mm. kosteusvaurion suhteen.

Noora Kuisma osti asunnon 161000 eurolla ja aikoo myydä sen tuplahinnalla

https://www.hs.fi/talous/art-2000009516356.html

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänhän sanoi jutussa käyttävänsä kohteessa pääasiassa ammattilaisia, haloo. Maalaa itse jotain listoja.

Sanoo tekevänsä itse kaiken mitä ammattilaiset eivät ehdi tehdä. Eli siellä on amatööri hääräämässä. Ei hullukaan ostaisi tuollaista pommiriskiä jossa joku opiskelija on itse puuhaillut.

Ja eihän sillä ole osaamista edes arvioida niiden ammattilaisten taitoja tai työn tulosta.

Hullu pitää olla jos tuollaisesta menee maksamaan ekstraa. Sen remontin kun voi teettää itse ja ainakin tietää mitä on tehtyjä ja miten ja kuka ja pääsee paljon halvemmalla.

Ja sinäkö kuvittelet että on mahdollista selvittää vaikkapa 80-luvub rivarista ostettaessa jokainen joka siellä on vuosien kuluessa vasaraa heiluttanut?

Teen itse asuntoremontteja enkä nyt muista yhtään vähän vanhempaa kohdetta josta ei olisi paljastunut kohtia joissa näkyy amatöörin kädenjälki. Tosin usein löytyy myös ammattilaisten tekemiä (esim. sähkötyöt) joita ei kyllä heti uskoisi ammattilaisten tekemiksi.

Ei, mutta juuri tehdystä remontista, jonka takia pyydetään kohteesta tuplahinta, sen kyllä voi selvittää, tässähän Noora itse kertoo remontista.

No tuossa oli ne remonttikustannukt sen 80 000 euroa. Voittoa otti 50 000 euroa. Kuka nyt ilmaiseksi töitä tekee. 

Ja miksi kukaan olisi niin tyhmä että maksaisi amatöörin työstä? Sehän se pointti oli.

Ja eihän se mitään voittoa ole ottanut kun ei ole vielä edes saanut tuota kosteusvaurioista mörskää myytyä. Sillä on rahat lopussa.

Jos se jälki on samanlaista kuin ammattilaisella niin miksi siitä ei voisi maksaa? Ei siihen seinään tai lattiaan mitään "ammattilaisen tekemä" leimaa tule joten ihan samoilta ne näyttävät jos amatööri osaa asiansa.

Sinä varmaan sitten maksan 250 eur/t juristin töistä amatöörille jos jälki "näyttää" ammattilaiselle.

No ehkäpä suurin osa remonttitöistä ei ole ihan samanlaista erikoisosaamista ja opiskelua vaativaa kuin juristin hommat. 

Vierailija
42/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen joka tykkää itsekin tehdä itse ja ymmärtää mitä on tekemässä. Ennemmin kuitenkin okt kuin osake.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole edes lukeneet juttua tai sitten ymmärryksessä on vikaa.

Hänellä on ammattitaitoiset urakoitsijat tekemässä ja lisäksi sähkö- ja putkityöt on tietysti tehneet alansa ammattilaiset. Se on luvanvaraista ja tottakai isännöitsijä käy tarkastamassa tehdyt remontit, koska tässä on kyse taloyhtiöstä.

Tämä Noora itse maalasi ainoastaan ikkunanpokat, koska urakoitsija ei suostunut sellaiseen näperryshommaan (mitä se todella onkin). Tuollaiset vesivahingot menee taloyhtiön vakuutusten piikkiin ja sen korjaus on toki valvottu.

Hän on itse ostanut tuon asunnon, suunnitellut remontin, kilpailuttanut urakoitsijat, valinnut materiaalit jne. Muut tekee sen varsinaisen remppahomman.

Vierailija
44/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontin tekeminen ei ole rakettitiedettä.

Maalaaminen pohjatöineen on helppoa, maali siirretään purkista kohteeseen, odotetaan kuivumista ja sitten tarkistetaan pohjatöiden laatu. Jos se ei kelpaa, ne tehdään uudestaan. Tekemällä oppii.

Tapetoinnissa riittää, kun ymmärtää pystysuoran ja vaakasuoran eron. Tapetit ripustetaan yleensä pystysuoraan. Pohjatyöt tietenkin tehdään ennen tapetointia. Tekemällä oppii.

Keittiön kalusteiden uusiminen on helppoa, jos osaa käyttää mittanauhaa. Vanhat pois ja uudet tilalle. Tekemällä oppii.

Vesikalusteisiin ja sähkötöihin ei kosketa -> ammattilainen tekee.

Vierailija
45/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kai hankitaan todella kurjassa kunnossa oleva asunto, mistä esim. perikunta haluaa mieluummin nopeasti eroon kuin metsästää maksimihintaa. Joten toki remontoimalla asunto kuntoon, voi tuottoa tulla. Ei kuitenkaan ilman riskiä. Eikä taloyhtiössä todellakaan saa luvatta tehdä mitä tahansa. Tarpeen tullen hallitus tarkastuttaa urakoitsijaa vaativat remonttityöt.

Vierailija
46/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänhän sanoi jutussa käyttävänsä kohteessa pääasiassa ammattilaisia, haloo. Maalaa itse jotain listoja.

Sanoo tekevänsä itse kaiken mitä ammattilaiset eivät ehdi tehdä. Eli siellä on amatööri hääräämässä. Ei hullukaan ostaisi tuollaista pommiriskiä jossa joku opiskelija on itse puuhaillut.

Ja eihän sillä ole osaamista edes arvioida niiden ammattilaisten taitoja tai työn tulosta.

Hullu pitää olla jos tuollaisesta menee maksamaan ekstraa. Sen remontin kun voi teettää itse ja ainakin tietää mitä on tehtyjä ja miten ja kuka ja pääsee paljon halvemmalla.

Ja sinäkö kuvittelet että on mahdollista selvittää vaikkapa 80-luvub rivarista ostettaessa jokainen joka siellä on vuosien kuluessa vasaraa heiluttanut?

Teen itse asuntoremontteja enkä nyt muista yhtään vähän vanhempaa kohdetta josta ei olisi paljastunut kohtia joissa näkyy amatöörin kädenjälki. Tosin usein löytyy myös ammattilaisten tekemiä (esim. sähkötyöt) joita ei kyllä heti uskoisi ammattilaisten tekemiksi.

Ei, mutta juuri tehdystä remontista, jonka takia pyydetään kohteesta tuplahinta, sen kyllä voi selvittää, tässähän Noora itse kertoo remontista.

No tuossa oli ne remonttikustannukt sen 80 000 euroa. Voittoa otti 50 000 euroa. Kuka nyt ilmaiseksi töitä tekee. 

Ja miksi kukaan olisi niin tyhmä että maksaisi amatöörin työstä? Sehän se pointti oli.

Ja eihän se mitään voittoa ole ottanut kun ei ole vielä edes saanut tuota kosteusvaurioista mörskää myytyä. Sillä on rahat lopussa.

Jos se jälki on samanlaista kuin ammattilaisella niin miksi siitä ei voisi maksaa? Ei siihen seinään tai lattiaan mitään "ammattilaisen tekemä" leimaa tule joten ihan samoilta ne näyttävät jos amatööri osaa asiansa.

Sinä varmaan sitten maksan 250 eur/t juristin töistä amatöörille jos jälki "näyttää" ammattilaiselle.

No aika monen juristin allekirjoittaman asiakirjan on kirjoittanut todellisuudessa se toimistossa harjoittelua tekevä ensimmäisen vuoden opiskelija tai avustava sihteeri.

Eli vähintään alaa opiskeleva. Jonka työn jäljen valmis ammattilainen tsekkaa. Tässähän Noora ei itse ole opiskellut mitään remonttialan päivääkään ja hän toimiin projektipäällikkönä, eli kukaan ammattilainen ei tsekkaa asioita.

Vierailija
47/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän pommi ap:lla nyt tarkalleen kuivien tilojen pintaremonteissa pelottaa?

Nuohan on ihan silmällä nähtävissä ja parilla tonnilla korjattavissa, jos on perseelleen tehty. Ei se huonosti ladottu tarjouslaminaatti mitenkään räjähtele tai aiheuta isompaa haittaa/vahinkoa.

Putkityöt/koateuseristys/sähköt ammattilaisella, muuten minulle sama kuka rempat on tehnyt. Usein DIY tuhertajalla voi olla parempi jälki kuin virallisen firman itseoppineilla virolaisilla.

Vierailija
48/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaisi huonokuntoisessa taloyhtiössä huonolla alueella sijaitsevasta rivariasunnosta nykyisin 320 000 euroa? Kun asuntokauppa on täysin jäissä, tuhansia asuntoja myymättä ja rakennusliikkeet antavat alennuksia uusista asunnoista?

Ei taida enää tuollainen flippaaminen olla tuottoisaa nykymarkkinassa.

Vierailija
49/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaupunginosa ja osoite on halutulla seudulla, niin flippaaminen voi onnistuakin. Jos kaupunginosa on valmiiksi kaavoitettu ja sijaitsee puistomaisella alueella Vantaalla siitäkin saa jo jonkun kymppitonnin lisää plussaa  kämpän hintaan. Vantaalla rakennetaan niin hirveästi ja niin hirveän rumia alueita, pilataan iäkkäämpiä kaupunginosia, joten perheasunto voi olla todellinen löytö rapiat 300 000 eurolla.

Eikä kukaan flippaaja mene haastattelussa kehuskelemaan alhaisilla myyntihinnoillaan. Kunnon hinta, niin siitä se myynti lähtee johonkin suuntaan. Tuollaiset jutut ovat parasta markkinointia. Ne kiinnostavat ihmisiä niin kuin AV:kin. Jollekin jutun linkki voi olla täällä palstalla vastausta omiin toiveisiin.

Jajuuei, kukaan flippaaja ei ostele kämppää suin päin selvittämättä taloyhtiön tilanteen ja asunnon kunnon.

Vierailija
50/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän pommi ap:lla nyt tarkalleen kuivien tilojen pintaremonteissa pelottaa?

Nuohan on ihan silmällä nähtävissä ja parilla tonnilla korjattavissa, jos on perseelleen tehty. Ei se huonosti ladottu tarjouslaminaatti mitenkään räjähtele tai aiheuta isompaa haittaa/vahinkoa.

Putkityöt/koateuseristys/sähköt ammattilaisella, muuten minulle sama kuka rempat on tehnyt. Usein DIY tuhertajalla voi olla parempi jälki kuin virallisen firman itseoppineilla virolaisilla.

Et sitten lukenut juttua. Kosteusvaurio perustuksissa. Ties mitä kaikkea muuta siellä on jäänyt piiloon. Ja jos rivitalon perustukset ovat kosteusvaurioituneet yhden asunnon kohdalla niin todennäköisesti myös muiden. Joten siinäpä kivat kustannukset sitten taloyhtiölle kun kaikki pitää korjata.

No, jos sinä olet halukas maksamaan ylihintaa rakenteiltaan huonosta taloyhtiöstä huonolla paikalla vain koska joku flippaaja on siellä puuhaillut niin ihan vapaasti saat olla tyhmä.

Vierailija
51/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaisi huonokuntoisessa taloyhtiössä huonolla alueella sijaitsevasta rivariasunnosta nykyisin 320 000 euroa? Kun asuntokauppa on täysin jäissä, tuhansia asuntoja myymättä ja rakennusliikkeet antavat alennuksia uusista asunnoista?

Ei taida enää tuollainen flippaaminen olla tuottoisaa nykymarkkinassa.

Onhan tuo ostin 161000 ja myyn 323000 eurolla aikamoista utopiaa. Olisi kiva kuulla millä Vantaan alueella olisi tuollainen hintahaitari. Kumpaakin hintaluokkaa Vantaalta löytyy, mutta ei samalta alueelta. 

Vierailija
52/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaupunginosa ja osoite on halutulla seudulla, niin flippaaminen voi onnistuakin. Jos kaupunginosa on valmiiksi kaavoitettu ja sijaitsee puistomaisella alueella Vantaalla siitäkin saa jo jonkun kymppitonnin lisää plussaa  kämpän hintaan. Vantaalla rakennetaan niin hirveästi ja niin hirveän rumia alueita, pilataan iäkkäämpiä kaupunginosia, joten perheasunto voi olla todellinen löytö rapiat 300 000 eurolla.

Eikä kukaan flippaaja mene haastattelussa kehuskelemaan alhaisilla myyntihinnoillaan. Kunnon hinta, niin siitä se myynti lähtee johonkin suuntaan. Tuollaiset jutut ovat parasta markkinointia. Ne kiinnostavat ihmisiä niin kuin AV:kin. Jollekin jutun linkki voi olla täällä palstalla vastausta omiin toiveisiin.

Jajuuei, kukaan flippaaja ei ostele kämppää suin päin selvittämättä taloyhtiön tilanteen ja asunnon kunnon.

Juu juu. Eihän jutun henkilö onnistu tekemään tiliä edes vuokra-asunnoillaan. Ja jutussa sanotaan, että asunto on huonolla sijainnilla.

Vierailija
53/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä löytyy.Kaikki dokumentointi puuttuu kun ollaan ominkäsin tehty laittomia remontteja.En ostaisi.

Meillä kaikki tehdyt remontit kansiossa valokuvien kera. Sieltä tuleva ostaja voi selkeästi tutkia mitä,ja miten on remontit satavuotiaassa talossa tehty.

Vierailija
54/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flippaajaan myyntimainos HS:n artikkelina putkahti aikaan, kun asuntomarkkinat ovat jäätyneet, asuntolainojen korkotaso ja asunnonostoa tai vaihtoa miettivät ovat laittaneet jäitä mietintämyssyihinsä.

Siitä, onko vantaalaisessa rivarissa käytetty kalanruotoparkettia silmäniloksi on ostajan kannalta vähäinen faktoihin mikä ko. rivariyhtiön peruskorjaustilanne- ja historia ja tulevaisuus lämmitysmuoto jne.

Koreana karkkina myydään monia asioita, mutta ostajalle ikävää, jos kääreestä löytyykin aivan muuta.

Nousukiito asuntomarkkinoilla meni jo, hinnata ovat laskeneet ja myytäviä kohteita runsaasti. Nousu siirtyi korkomarkkinoille.

Ruusuinen ei edes flippaajan tilanne ole - hänen omasta mielestään:

Nyt olen taas siinä pisteessä, että kassan pohja näkyy. Elän todellakin kädestä suuhun.

Vierailija
55/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ammattilaiset tehneet vanhaan omakotitaloon vain putkiremontin, sähköt ja ikkunoiden vaihdon. Kaikki muu ollaan tehty itse. Vesieristyksissä pesutiloissa oli mukana ystävä, joka tekee niitä ammatikseen. Siinä tuli opittua taas uutta. Aika paljon kyllä pystyy tekemään itse, jos vaan halua on ja kykenee tekemään siistiä jälkeä itse. Toki jos olisin peukalo keskellä kämmentä ja jokaisen työn tulos sen näköistä, niin en tekisi itse.

Vierailija
56/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ammattilaiset tehneet vanhaan omakotitaloon vain putkiremontin, sähköt ja ikkunoiden vaihdon. Kaikki muu ollaan tehty itse. Vesieristyksissä pesutiloissa oli mukana ystävä, joka tekee niitä ammatikseen. Siinä tuli opittua taas uutta. Aika paljon kyllä pystyy tekemään itse, jos vaan halua on ja kykenee tekemään siistiä jälkeä itse. Toki jos olisin peukalo keskellä kämmentä ja jokaisen työn tulos sen näköistä, niin en tekisi itse.

Mutta olettaisitko, että itse tekemänne rempat olisivat tuplanneet talonne arvon? Eli että jos olisitte ostaneet sen hintaan 160 000 eur niin itse tekemänne remontit olisivat nostaneet sen arvon 320 000 euroon?

Vierailija
57/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosteus noussut asuntoon. Mitenköhän on rivitaloyhtiön muiden asuntojen kohdalla?

Ettei vaan ole tulossa yhtiön maksettavaksi muidenkin asuntojen kosteusvaurio korjaukset.

Vierailija
58/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kosteus noussut asuntoon. Mitenköhän on rivitaloyhtiön muiden asuntojen kohdalla?

Ettei vaan ole tulossa yhtiön maksettavaksi muidenkin asuntojen kosteusvaurio korjaukset.

Niinpä. Tärkeämpää kuin lattian pintamateriaali ja sen kuviointi on se, mitä pinnan alta löytyy. Flippaaja taitaa keskittyä lähinnä siihen pintaan. Jos kosteus nousee rakenteisiin kapillaarisesti, syy pitäisi selvittää huolellisesti koko taloyhtiön osalta. Ovatko salaojat ja maan kallistukset kunnossa, minne sadevedet ohjautuvat, onko mahdollisia vaurioituneita valesokkelirakenteita jne. Tämä ei ole ollenkaan sama juttu kuin jokin astianpesukoneen vuodosta aiheutunut kosteusvaurio. Ennen kaikkea pitäisi selvittää, onko rakenteissa terveydelle haitallista mikrobikasvustoa. Toivottavasti kosteusvauriosta muistetaan mainita myynti-ilmoituksessa. Moni on kakku päältä kaunis.

Vierailija
59/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flippaajaan myyntimainos HS:n artikkelina putkahti aikaan, kun asuntomarkkinat ovat jäätyneet, asuntolainojen korkotaso ja asunnonostoa tai vaihtoa miettivät ovat laittaneet jäitä mietintämyssyihinsä.

Siitä, onko vantaalaisessa rivarissa käytetty kalanruotoparkettia silmäniloksi on ostajan kannalta vähäinen faktoihin mikä ko. rivariyhtiön peruskorjaustilanne- ja historia ja tulevaisuus lämmitysmuoto jne.

Koreana karkkina myydään monia asioita, mutta ostajalle ikävää, jos kääreestä löytyykin aivan muuta.

Nousukiito asuntomarkkinoilla meni jo, hinnata ovat laskeneet ja myytäviä kohteita runsaasti. Nousu siirtyi korkomarkkinoille.

Ruusuinen ei edes flippaajan tilanne ole - hänen omasta mielestään:

Nyt olen taas siinä pisteessä, että kassan pohja näkyy. Elän todellakin kädestä suuhun.

Ei sinne mitään arvokasta kalanruotoparkettia ole edes asennettu vaan kalanruotokuvioinen muovimatto, "vinyylilattia".

Vierailija
60/62 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi googlettaa, jos ei osaa. Ajattelin ruveta tällä periastteella sähkäriksi ja ruveta vähän piuhottelemaan. Kunkaab ei ole seppä syntyessää, tekemällä oppii, yritys ja erehdys ja mitä näitä nyt on. Teen halvalla ilman kuittia. Ei takuuta. Jos joku kuntapäättäjä tai isännöitsijä lukee tämän, niin ollaan yhteyksissä. ....Ja siis HALVALLA....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme